Kunnanhallitus, kokous 27.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 227 Talousarvio 2026 ja -suunnitelma 2027-2028

MUODno-2025-300

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Annika Leinonen, vs. maaseutusihteeri, annika.leinonen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina.

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Päivitetty kuntastrategia valtuustokaudelle 2021-2025 toimii tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena, sillä kuntastrategia vuosille 2026-2030 on valmisteilla. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Lautakunnan talousarvioehdotus ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 10.10.2025 mennessä.

Enontekiön kunnan osuus talousarviosta on 43,3 % eli 62 422 euroa.

Kittilän kunnan osuus talousarviosta on 37,9 % eli 54 637 euroa.

Muonion kunnan osuus talousarviosta on 18,8 % eli 27 102 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Lohvansuu, vt. luonnonvarapäällikkö, hannu.lohvansuu@muonio.fi

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta hyväksyy maaseutuhallinnon talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028, toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeen vuodelle 2026 sekä suunnitteluvuosille 2027 - 2028.

Tarkastuslautakunnan tavoitteena saada toimikautensa aikana kattava kuva kunnan toiminnasta ja taloudesta sekä siitä, miten palvelualueet toteuttavat ja saavuttavat valtuuston asettamat toiminnalliset tavoitteet. Tarkastuslautakunnan omat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 pohjautuvat palvelualueiden itselleen asettamien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen seurantaan ja arviointiin.

Tarkastuslautakunnalle varataan 14 600 euron määrärahan vuodelle 2026. Määrärahaa nostetaan hieman vuoden 2025 tasolta (14 000 €), sillä odotettavissa on mm. korotuksia toimisto- ja asiantuntijapalveluihin sekä ICT-palveluiden hintoihin.

Tarkastuslautakunnan talosuarvio ja toiminnallisten tavoitteiden taulukko vuodelle 2026 oheismateriaalina.

Ehdotus

Puheenjohtajan esitys

Tarkastuslautakunta hyväksyy talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja laatii toiminnalliset tavoitteet ja painopisteet liitteenä olevalle lomakkeelle sekä esittää ne kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Sari Virkkunen, hallintosihteeri, sari.virkkunen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025, § 177 hyväksynyt laadintaohjeen talousarviolle 2026 ja taloussuunnitelmalle 2027-2028. Laadintaohje on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää sekä toiminnalliset että taloudelliset tavoitteet. Muonion kunnan 13.6.2022 päivittämä ja vahvistama kuntastrategista tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan mittaristolla. Tavoitemittaristo viedään talousarvioasiakirjaan ja seuranta tapahtuu osana talousarvioprosessia. 

Laadintaohjeen mukaan palvelualueiden on tehtävä taksantarkistuksia sekä syksyn 2025 että kevään 2026 aikana. Tavoitteena on korottaa tuloarviota noin 3 % vuodelle 2026. Menojen karsintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota

Lautakuntien hyväksymät esitykset tulee antaa kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon 10.10.2025 mennessä. 

TOIMINNALLISET TAVOITTEET

Elinvoimapalvelun toiminnalliset tavoitteet ovat tämän pykälän oheismateriaalina. 

KÄYTTÖTALOUS

Hallinto- ja tukipalvelut
  ta 2025 ta 2026 s 2027 s 2028
Tuotot 2160 1000 1000 1000
Kulut  -461350 -469970 -469970 -469970
Kate -459190 -468970 -468970 -468970
Hallinto- ja tukipalvelun talousarvio vuodelle 2026 vastaa hyvin pitkälle kuluvan vuoden budjettia. Menojen arvioidaan lisääntyvän noin 10 000 eur, mikä aiheutuu jaksotetuista palkoista. 
Rakennustarkastuspalvelut      
         
Tuotot 49500 50470 50470 50470
Kulut  -138867 -152316 -152316 -152316
Kate -89367 -101846 -101846 -101846
Talousarvioesityksen tuloarviossa on huomioitu, että vuoden 2025 kaltaisia suuria rakennushankkeita ei ole tiedossa tulevalle vuodelle 2026. Menojen nousua aiheuttaa jaksotetut palkat ja tasausmaksut. 
Kiinteistö- ja tiepalvelut      
         
Tuotot 1637018 1848717 1848717 1848717
Kulut  -2214762 -2427509 -2427509 -2427509
Kate -577744 -578792 -578792 -578792
Hyvinvointialueen tilojen vuokraneuvottelut ovat budjettia laadittaessa vielä kesken. Varovaisuuden periaatetta noudattaen toimintatuottoarviota on pienennetty hien yli 60 000 eur hyvinvointialueen osalta. Maankäyttösopimuksilla odotetaan saavan tuloa noin 250000 eur.  Kiinteistö- ja tiepalvelujen menot ovat lisääntyneet noin 212000 eur. Menojen lisäykseen vaikuttivat eniten Kielan purkaminen 110000 € ja uutena kustannuseränä päiväkoti-esikoulurakennuksen toimintakulut 40000 € sekä maankäyttöinsinöörin henkilöstökulut 40000 eur.  
Liikuntapaikat ja reitistöt      
         
Tuotot 1000 0 0 0
Kulut  -351816 -376602 -403824 -403824
Kate -350816 -376602 -403824 -403824
Jaksotetut palkat nostavat kuluja noin 10000 eur. Talousarviossa on huomioitu se, että latukoneiden takuuaika ei ole enää voimassa ja vuosihuoltojen yhteydessä on arvioitu korjaustarpeita, joiden kustannukset kohdistuvat vuodelle 2026. Tilavuokrat nousevat kaluston tilatarpeen kasvamisen vuoksi noin 10000 eur. 
Kuntakehittäminen ja markk.palvelu    
         
Tuotot 66500 107400 10000 0
Kulut  -1065345 -1169771 -982009 -973209
Kate -998845 -1062371 -972009 -973209
Talousarviossa on erillinen määrärahavaraus kuntalisän käyttöönottoa varten. Kuntalisä on kunnallinen työllistämisen tukimuoto, jonka tavoitteena on edistää vaikeammin työllistyvien henkilöiden sijoittumista avoimille työmarkkinoille tukemalla työnantajia  työllistämisestä aiheutuvissa kustannuksissa. Tukea voidaan myöntää erityisesti tilanteissa, joissa työllisyysalueen palkkatukea ei ole käytettävissä.  Matkailumarkkinointitehtävät ja yritysneuvontapalvelut on tarkoitus toteuttaa ostopalveluina. Tuotantoyhtiöyhteistyöhön on varattu määräraha alustavien kannustinkyselyjen perusteella.  Työllisyyspalveluissa on määrärahavaraus Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen palveluiden tuottamisesta. 
Vesilaitos        
 
Tuotot 660113 716342 716342 716342
Kulut  -554719 -615825 -615825 -615825
Kate 105394 100517 100517 100517
Tuloarvioon on huomioitu Jerisjärven Huolto Oy:n  käyttömaksut, noin 40000 € sekä vesihuoltolaitoksen taksaan esitettävä perusmaksun perusteen muutos, jolla odotetaan saavutettavan vähintään talousarvion laadintaohjeessa tavoitteeksi asetettu 3 % tulon lisäys. Menojen lisäys on noin 60000, mikä aiheutuu mm. yhdistelmätyöntekijän palkkauksesta 25000 €,   jaksotetuista palkoista ja eläkekuluista 25000 € sekä palveluiden ostoista 10000 €. 
ELINVOIMALAUTAKUNTA YHTEENSÄ    
         
Tuotot 2416291 2723929 2626529 2616529
Kulut  -4786859 -5211993 -5051453 -5042653
Kate -2370568 -2488064 -2424924 -2426124

INVESTOINNIT

Investointilista on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Muutettu ehdotus:

Elinvoimalautakunta lisää investointilistalle latukoneiden telamattojen hankintaan 17000 euroa vuodelle 2026, kohtaan Elinvoimalautakunnan koneet ja kalusto.
Muutoksen jälkeen elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Muutettu ehdotus:

Elinvoimalautakunta lisää investointilistalle latukoneiden telamattojen hankintaan 17 000 euroa vuodelle 2026, kohtaan Elinvoimalautakunnan koneet ja kalusto. Elinvoimalautakunta siirtää investointilistalta urheilukentän saneerauksen suunnitelmavuodelta 2027 vuodelle 2026.

Elinvoimalautakunta lisää käyttötalouteen tuloja yhdistelmätyöntekijästä vesilaitokselle sekä menoja kustannupaikalle 4348 yläkoulun ilmanvaihdon puhdistukseen 20 000 euroa.

Edellä mainittujen muutosten jälkeen elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen.

Kokouskäsittely

Pykälän käsittelyn aikana pidettiin tauko klo 19:06 - 19:12.

Tauon jälkeen puheenjohtaja suoritti nimenhuudon ja paikalla olivat samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Päivitetty kuntastrategia 2021-2025 tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:
Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään

Strategian läpileikkaavat painopisteet

  • toimivat tietoliikenneyhteydet
  • markkinointi ja viestintä
  • edunvalvonta ja yhteistyö

 

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa jatketaan sivistyspalveluiden kehittämistä, tavoitteena on mm. osallistua Lapsiystävällinen kunta –mallin hakuprosessiin ja luoda turvallisemman tilan periaatteet. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista ja palveluiden ostoista. Menoissa on huomioitu vauvalahja kuntaan syntyville lapsille vuonna 2026.

Varhaiskasvatuksen toimintakuluja lisäävät mm. ravitsemispalveluiden kustannusten nousu (keittiötyöntekijäresurssi) ja ostopalvelumaksut. Toimintatuloja lisää OKM:n avustus sekä maksutuotot. Yhtenä tavoitteena on kehitetään toimintakulttuuria uuden päiväkodin arjessa.

Perusopetuksen toimintakuluja vähentää henkilöstökulujen pieneneminen, toimintakuluja lisää ravitsemispalveluiden kustannusten nousu ja koulukuljetuksen ennakoitu indeksikorotus. Toimintatuloja vähentää mm. hanketulon vähentyminen. Yhtenä tavoitteena on oppimisen ja koulukäynnin tuen uudistuksen jalkauttaminen.

Lukiossa toimintakuluja vähentää henkilöstökulujen pieneneminen, toimintakuluja lisää ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Toimintatuloja vähentää hanketulon vähentyminen. Yhtenä tavoitteena on yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa.

Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta sekä käynnistetään Erasmus+ toimintaa.  
Kasvatusaloilla aloitetaan tavoitteellinen toiminta ympäristösertifikaatin saamiseksi (Vihreä Lippu -ohjelma). 

Kansalaisopistossa kehitetään oman opiston toimintaa ja yhteistyön mahdollisuuksia lähikuntien opistojen kanssa. Toimintakuluissa ei nousua.

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa toimintakuluja lisäävät mm. henkilöstökulut ja palvelujen ostot. Toimintatuottojen nousu johtuu hanketulosta. Pääkirjastolle rekrytoidaan lisäresurssi hoitamaan kirjastoammatillisia tehtäviä, tehtävään sisältyvät kulttuurituottajan tehtävät. Pääkirjastolla vietetään 100-vuotisjuhlia. Kulttuurikasvatussuunnitelman 2026-2030 kulttuuritapahtumat on huomioitu toimintamenoina.

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat hanketulon ja avustuksen myötä. Toimintakuluja nostaa henkilöstökulut mm. kesäleirien järjestämisestä johtuvat kustannukset. Tavoitteena on mm. kansainvälisen nuorisotyön kehittäminen.

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakulut nousevat henkilöstökulujen ja palveluiden ostojen johdosta. Toimintatuottoja lisää hanketulo. Liikettä koulupäivään sekä perheliikuntahankkeelle haetaan jatkorahoitusta, lisäksi elintapaneuvonnan laajentamiseksi toiselle asteelle haetaan uusi hanke. Yhtenä tavoitteena on hyvinvointisuunnitelma 2026-2029 valmistuminen.

Sivistyspalveluissa toteutetaan edelleen hanketyötä aktiivisesti, hankkeita tulee olemaan lähes jokaisella tehtäväalueella.

Talousarvio 2026 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna, tilanne 8.10.2025:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 700  

Toimintakulut

 -195 396

 +13,2 %

Toimintakate

 -194 696

 +13,5 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

  120 389  +8,5 %

Toimintakulut

 -1 507 034 

 +2,9 %

Toimintakate

 -1 386 645

 +2,4 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

  354 010  -9,5 %

Toimintakulut

 -3 368 369

  -2,4 %

Toimintakate

 -3 014 359

  -1,5 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

   79 422  -58,9 %

Toimintakulut

  -777 313

 -13,8 %

Toimintakate

 - 697 891

 -1,5 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

   30 300  -3,8 %

Toimintakulut

  -164 634

 -9,4 %

Toimintakate

  -134 334

 -10,5 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

   250 762  +18,1 %

Toimintakulut

 -508 057

 +16,8 %

Toimintakate

 -257 295

 +15,6 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 101 850  +39,5 %

Toimintakulut

 -337 551

 +12,5 %

Toimintakate

 -235 701

 +3,9 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

  54 750  +34,9 %

Toimintakulut

 -285 408

 +21,7 %

Toimintakate

 -230 658

 +19,0 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

  992 183  -5,9 %

Toimintakulut

  7 143 762

 +0,0 %

Toimintakate

  6 151 580

 +1,0 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2026, toiminnalliset tavoitteet 2026, taloussuunnitelma 2027-2028, henkilöstösuunnitelma 2026-2029 sekä kansalaisopiston palveluiden järjestäminen tulevaisuudessa ennakkovaikutusten arviointi ovat esityslistan oheismateriaaleina.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026, taloussuunnitelman vuosille 2027-2028 sekä henkilöstösuunnitelman 2026-2029 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa sivistysjohtajan tekemään tarvittavat muutokset seuraavien tehtäväaluiden 2026 talousarvioihin Kirjastoauto ja Lukio / Oppimisen tuki 2024 -hanke.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Laura Enbuska-Mäki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.46.

Valmistelija

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Sivistys- ja elinvoimalautakunta sekä Tunturi-Lapin maaseutulautakunta ovat käsitelleet talousarvioesitykset vuodelle 2026 ja -suunnitelmavuosille 2027-2028. Hallinto- ja talouspalveluiden talousarvio vuodelle 2026 ja -suunnitelmavuosille 2027-2028 on käsitelty edellä.

Tilanne 21.10.2025 mennessä 

Kunnanhallituksen vuoden 2026 talousarvion toimintakate on -1 060 800 euroa (kasvua vuoteen 2025 verrattuna on n. 7,5 %). Toimintatulot ovat 32 620 euroa ja toimintamenot -1 092 620 euroa.

Tunturi-Lapin maaseutulautakunnan vuoden 2026 talousarvion toimintakate (sisältäen vyörytysmenot) on -27 102 euroa (vuonna 2025 tämä on -18 657 euroa, nousu noin 31,1 %).

Sivistyspalveluiden toimintakate nousee talousarviovuonna 2026 yhden (1) prosentin verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Toimintakate on -6 151 580 euroa. Toimintatuottoja vuodelle 2026 on arvioitu 995 498 euroa (vähennys vuoteen 2025 verrattuna 5,9 %) ja toimintakulut ovat 7 147 068 euroa (muutos vuoteen 2025 verrattuna 0,1 %).

Elinvoimapalveluiden toimintakate nousee talousarviovuonna 4,7 % verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Toimintakate on - 2 488 064 euroa. Toimintatuottoja vuodelle 2026 on arvioitu 2 723 928 euroa ja toimintakulut -5 211 992 euroa.

Keskusvaalilautakunnan toimintakate on talousarviovuonna - 750 euroa. Vuonna 2026 ei järjestetä vaaleja vuonna 2026 ja toimintakuluissa on ns. juoksevat kustannukset.

Tarkastuslautakunnan talousarvio on vielä valmistelussa, mutta alustavan esityksen mukaan toimintakate on -14 519 euroa (vuoteen 2025 verrattuna nousu n. 4,7 %).

Valmistelun tilanne 21.10.2025

Talousarvioraami vuodelle 2026 laadittiin noin 530 000 euroa ylijäämäiseksi ja elokuun 2025 talousarvioraamiin suhteutettuna, nyt laadittu talousarvio vuodelle 2026 on toimintakatteeltaan hyvin lähellä vuodelle 2025 laadittua raamia.

Vuoden 2026 talousarviossa tulo-odotus on 3 884 105 euroa ja menoille on varattu -13 618 110 euroa. Toimintakate vuoden 2026 talousarviossa on -9 734 005 euroa. Suunnitelman mukaiset poistot ovat arviolta 1 070 500 euroa ja korkokuluiksi on arvioitu 120 000 euroa.

Valtionosuudet on tarkistettu Kuntaliiton lokakuun alun laskurin perusteella, valtionosuuksissa ei ole huomioitu n. -90 000 euron leikkausodotusta, joka oli huomioituna ta-raamissa. Kuntaliiton (9/2025) arvion mukaan kunnan valtionosuudet ovat yhteensä ensi vuonna 4 641 666 euroa ja verotulomenetysten kompensaatio 265 252 euroa. Veroennusteet vuosille 2026-2028 ovat Muoniolle kasvavia ja vielä toistaiseksi kohtalaisen vahvoja, mutta ennusteet on huomioitu ns. varovaisuusperiaatteella talousarvioraamin tasolle (eli vähennetty noin 100 000 euroa verokehikon ennusteesta). Verotuloksi on arvioitu talousarvioon 2026 yhteensä 6 846 000 euroa.

Vuoden 2026 tilikauden tulos olisi valmistelutilanteen 21.10.2025 hetkellä 613 406 euroa ylijäämäinen.

Alustava talousarvio on oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus:

  • hyväksyy alustavan talousarvioraamin vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028, eikä tee lisäsäästövelvoitteita näihin,
  • päättää, että raamiin tehdään vielä teknisluontoisia tarkistuksia ja lopullinen talousarvioasiakirja vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 tuodaan käsittelyyn marraskuussa ja
  • käynnistää tuleville vuosille älykkään sopeuttamisen ohjelman ja sen valmistelua jatketaan vuonna 2026. Ohjelmassa huomioidaan myös kiinteistökysymykset ja niihin liittyvät ratkaisut.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli mm. talousarviotavoitteiden mittaamisesta.

Tiedoksi

palvelualueet

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)