Kunnanvaltuusto, kokous 10.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023

MUODno-2024-12

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on vuoden 2023 talousarvion täytäntöönpano-ohjeissa edellyttänyt, että hallintokuntien tulee pysyä hyväksytyn talousarvion toiminnallisissa ja taloudellisissa tavoitteissa. 

Käyttötalousosan sitovuustaso on tehtävätason toimintakate-taso eli nettotaso. Sivistyspalvelun tehtävätasoja ovat hallinto- ja tukipalvelut, varhaiskasvatuspalvelut, perusopetus, lukio, kansalaisopisto, kirjasto- ja kulttuuripalvelut, nuorisopalvelut sekä liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ. 

Alla talousarvion toteutumalistaus ajopäivällä 6.2.2024. Toteutuma on suuntaa antava, sillä osa vienneistä on kirjaamatta. 

30 HALLINTO JA TUKIPALVELUT  ta tot tot-%
TULOT  0 2034  0
MENOT  -158611  -170030 107,2
NETTO  -158611  -167996  105,9 

Valtuusto 11.12.2023 §83 myönsi hallinto- ja tukipalveluihin määrärahan siirron perusopetuksen tehtäväalueelta 25 000 € hallintosääntöön päivitetyn luottamushenkilöiden kokouspalkkioiden korotuksen, kevätkauden lisäresurssien tarpeen ja TVA-tarkistuksen (1.5.2023 alkaen) yhteydessä palkkojen korotuksen johdosta. Em. lisämäärärahavaraus ei riittänyt, koska jaksotettujen palkkojen ja palkkioiden johdosta menot ylittyivät.

31 VARHAISKASVATUS PALVELUT  ta tot  tot-% 
TULOT  50000   60917  121,8
MENOT  -1357430 -1399875 103,1
NETTO  -1307430 -1338958 102,4

Varhaiskasvatuksessa menot ylittyivät jaksotettujen palkkojen ja palkkioiden johdosta. 

32 PERUSOPETUS  ta tot  tot-% 
TULOT  101879 189948 186,4
MENOT  -2844704 -2962924 104,2
NETTO  -2742825 -2772976 101,1

Perusopetuksessa ylittyi sijaispalkkamenot ja määräaikaisten työsuhteisten palkkamenot. Lisäksi ylittyivät ravitsemus- ja kuljetuspalvelut.  
Perusopetuksen määrärahoja siirrettiin Hallinto- ja tukipalvelujen tehtäväalueelle 25 000 €. 

34 LUKIO ​​​​ ta   tot  tot-% 
TULOT  86082 87090 101,2
MENOT  -758072 -738958 97,5
NETTO  -671990 -651868 97,0

 

36 KANSALAISOPISTO ta tot  tot-% 
TULOT  19100 20833  109,1
MENOT  -130925 -139343 106,4
NETTO  -111825 -118509 106,0

Kansalaisopistossa ylittyivät määräaikaisten työsuhteisten palkat. 

44 KIRJASTO- JA KULTTUURIPALVELUT  ta   tot tot-% 
TULOT  212200   216989 102,3
MENOT  -428501 -455437 106,3
NETTO  -216301 -238448 110,2

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa ylittyivät muiden palvelujen ostot sekä ostot tilikauden aikana. 

46 NUORISOPALVELUT ta   tot  tot-% 
TULOT  31300  72222 230,7
MENOT  -199119 -246071 123,6
NETTO  -167819 -173849 103,6

Nuorisopalveluissa menot ylittyivät jaksotettujen palkkojen ja palkkioiden johdosta. 

48 LIIKUNTAPALVELUT JA HYVINVOINNIN EDISTÄMISEN TYÖ ta tot  tot-% 
TULOT 101804   93788 92,1 
MENOT -251328 -216310 86,1
NETTO -149524 -122522 81,9

 

KAIKKI YHTEENSÄ ta   tot  tot-% 
TULOT  602365 743822 123,5
MENOT  -6128690 -6328948 103,2
NETTO  -5526325 -5585127 101,1

TVA-tarkistuksen yhteydessä palkkoja korotettiin 1.5.2023 alkaen, tähän tehtäväalueet eivät pystyneet varautumaan taloussuunnittelutyössä 2023. 

Varhaiskasvatuksessa on toteutunut kalustoinvestointihanke. Hankkeen avulla hankittiin päiväkodin eri ryhmiin mm. normaalikorkuiset pöydät ja tuolit sekä henkilökunnalle sähkötyöpöydät ja työtuoleja. 

Sivistyspalvelujen organisaatiouudistuksen myötä varhaiskasvatuksen tehtäväalueelle siirtyivät esiopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta perusopetuksen tehtäväalueelta 1.8.2023 alkaen. Lisäksi Sirkustellen taitavaksi –toiminta siirtyi kansalaisopiston tehtäväalueelle 1.8.2023 alkaen liikuntapalvelujen tehtäväalueelta. 

Talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden mukaan talousarvioon laadittujen toiminnallisten tavoitteiden toteutumista tulee seurata talousarviovuoden aikana ja lopulliset tavoitteiden toteutumiset käsitellä lautakunnissa viimeistään seuraavan vuoden helmikuun aikana. Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen ja talouden toteuma 2023 ovat tämän pykälän oheismateriaalina. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta merkitsee tiedoksi talousarviototeutuman sekä toiminnallisten tavoitteiden toteumat vuodelta 2023 ja saattaa sen edelleen tiedoksi kunnanhallitukselle ja talouspäällikölle.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 16.57.

Valmistelija

Sari Virkkunen, toimistosihteeri, sari.virkkunen@muonio.fi

Perustelut

Valtuusto on 12.12.2022 hyväksymässään talousarvion täytäntöönpano-ohjeessa vuodelle 2023 edellyttänyt, että hallintokuntien tulee pysyä hyväksytyn talousarvion toiminnallisissa ja taloudellisissa tavoitteissa.

Käyttötalousosan sitovuustaso on tehtävätason toimintakatetaso eli nettotaso. Elinvoimapalvelun tehtävätasoja ovat hallinto- ja tukipalvelut, rakennustarkastuspalvelut, kiinteistö- ja tiepalvelut, ravitsemis- ja siisteyspalvelut, liikuntapaikat ja reitistöt, kuntakehittäminen ja työllisyyspalelut sekä vesihuoltolaitos.

Alla talousarvion toteutumalistaus ajopäivällä 09.02.2024. 

50 HALLINTO JA TUKIPALVELUT TA TOT TOT- %
TULOT 4160 21775,74 523,5
MENOT -388568 -405581,82 104,4
NETTO -384408 -383806,08 99,8
Aktivoitavat henkilöstömenot on viety investointihankkeelle, mikä näkyy hallinnon tuloissa  reilun 17.000 euron ylityksenä. Vastaavasti sama summa näkyy myös henkilöstömenojen ylityksenä.  
Valtuustoon nähden sitova tehtävätason toimintakate toteutui 99,8 %. 
51 RAKENNUSTARKASTUSPALVELUT      
TULOT 57660 61086,27 105,9
MENOT -142124 -139190 97,9
NETTO -84464 -78103,73 92,5
Rakennustarkastuspalvelun tulot ylittivät 3.400 eur ja menot alittuivat 6.300 eur. 
54 RAVITSEMIS- JA SIISTEYSPALVELU      
TULOT 1048181 1147589,09 109,5
MENOT -1038829 -1010512,18 97,3
NETTO 9352 137076,91 -210,1
Sote-muutoksen aiheuttama epävarmuustilanne asetti haasteita Ravitsemis- ja siisteyspalvelun budjetin määrittämiselle. Varovaisesta budjetoinnista johtuen tehtävätason tulot ylittyivät lähes 99.000 eur ja menot alittuivat 28.000 eur. 
56 KIINTEISTÖ- JA TIEPALVELUT      
TULOT 1460254 1629376,35 111,6
MENOT -2340471 -2357427,74 100,7
NETTO -880217 -728051,39 82,7
Sote-muutoksen aiheuttama epävarmuustilanne asetti haasteita kiinteistöpalvelun budjetin määrittämiselle. Varovaisesta budjetoinnista johtuen tehtävätason tulot ylittyivät lähes170.000 eur. Menot ylittyivät lähes 17.000 eur, mikä aiheutui palkkojen tarkistuksesta ja yleisestä hintatason nousuta. 
58 LIIKUNTAPAIKAT JA REITISTÖT      
TULOT   20943,42  
MENOT -293099 -310304,75 105,9
NETTO -293099 -289361,33 98,7
Aktivoitavat henkilöstömenot on viety investointihankkeelle, mikä näkyy hallinnon tuloissa  reilun 20.000 euron ylityksenä. Vastaavasti sama summa näkyy myös henkilöstömenojen ylityksenä.  
Valtuustoon nähden sitova tehtävätason toimintakate toteutui 98,7 %. 
60 KUNTAKEHITT. JA MARKKIN.PALV.      
TULOT 202660 286603,09 141,4
MENOT -715345 -659666,01 92,2
NETTO -512685 -373062,92 72,8
 
64 VESIHUOLTOLAITOS      
TULOT 566019 702813,35 124,2
MENOT -496073 -650977,27 131,2
NETTO 69946 51836,08 74,1
Vesihuoltolaitoksen toimintakate on noin 18.000 euroa alijäämäinen. Alijäämää aiheuttaa vesihuollon kehityshankkeen menojen kirjaaminen käyttötalousmenoksi vaikka määräraha on varattu investointiin, palkantarkistusten aiheuttama henkilöstömenojen ylitys ja arvioitua suurempana toteutuneiden sisäisten jätevesimaksujen aiheuttama palvelujen ostojen ylitys.
KAIKKI YHTEENSÄ      
TULOT 3338934 3870187,31 115,9
MENOT -5414509 -5533659,77 102,2
NETTO -2075575 -1663472,46 80,1
Vesihuoltolaitoksen käyttökatteen alittamisesta huolimatta elinvoimapalveluiden käyttökatteen toteutumaprosentti on 80,1 %.  

Investointiosa on sitova hankeryhmittäin eli osatehtävätason nettotasolla.

Investointien toteutuma 2023 

    Talousarvio Vuoden  Jäljellä
    + muutokset alusta  
840 TEKNINEN LAUTAKUNTA    
*        Hankinnat yht.                 25000 18066 6934
  Avustukset      
  Investoinnit netto             25000 18066 6934
851 MUU TALONRAKENNUS      
*        Hankinnat yht.                 425000 366766,5 58233,51
  Avustukset      
  Investoinnit netto             425000 366766,5 58233,51
Alakoulun investintihanke yhdistettiin päiväkoti-esikouluhankkeeseen, eikä sitä toteutettu vuoden 2023 aikana. 
860 LIIKENNEVÄYLÄT      
*        Hankinnat yht.                 10000 1902 8098
  Avustukset      
  Investoinnit netto             10000 1902 8098
Ojustien ja koulutien pyörätiehankkeen suunnittelu toteutui arvioitua edullisemmin
862 LIIKUNTA-ALUEET      
*        Hankinnat yht.                 16000 1408,24 14591,76
*        Avustukset yht.                -5440 -6850 1410
  Investoinnit netto             10560 -5441,76 16001,76
Ulkokuntosalin rakentaminen on saatu valmiiksi. Alkuperäisestä hankesuunnitrelmasta poiketen ei nähty tarpeelliseksi alueen valaistuksen rakentamista. 
863 YLEISET ALUEET      
*        Hankinnat yht.                 334000 107272,2 226727,8
*        Avustukset yht.                -211800 0 -211800
  Investoinnit netto             122200 107272,2 14927,76
Reittiohjelmahanke on budjetoitu ennen Lapin Liiton avustuspäätöstä liian suurena. Avustuspäätöksen jälkeen hankkeen kustannusarvio puolittui. 
880 VESILAITOS      
*        Hankinnat yht.                 147500 5766,68 141733,3
*        Avustukset yht.                -132500 0 -132500
  Investoinnit netto             15000 5766,68 9233,32
Vesihuollon kehittämissuunnitelmaan varattu määräraha jää investoinneissa käyttämättä, koska hanke siirrettiin käyttötalousmenoksi. 
882 VIEMÄRILAITOS      
*        Hankinnat yht.                 57000 54207,49 2792,51
  Avustukset      
  Investoinnit netto             57000 54207,49 2792,51
 
890 KAAVOITUS      
*        Hankinnat yht.                 25000 22419,5 2580,5
  Avustukset      
  Investoinnit netto             25000 22419,5 2580,5
  KAIKKI YHTEENSÄ      
*        Hankinnat yht.                 1039500 577808,6 461691,4
*        Avustukset yht.                -349740 -6850 -342890
  Investoinnit netto             689760 570958,6 118801,4

 

Talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden mukaan talousarvioon laadittujen toiminnallisten tavoitteiden toteutumista tulee seurata talousarviovuoden aikana ja lopulliset tavoitteiden toteutumiset käsitellä lautakunnissa viimeistään seuraavan vuoden helmikuun aikana. Täydennetyt tiedot liitetään vuoden 2023 toimintakertomukseen. Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen tämän pykälän oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta toteaa tilinpäätöksen vuodelta 2023 tietoon saatetuksi ja saattaa sen edelleen tiedoksi kunnanhallitukselle ja talouspäällikölle.

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Hallituksen on laadittava tilikauden tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajille. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä ja hallituksen on saatettava se tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

  • Tase antaa mahdollisuuden arvioida kunnan omavaraisuutta ja velkaisuutta yhtenevillä tunnusluvuilla muiden kirjanpitovelvollisten kanssa.
  • Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
  • Rahoituslaskelma osoittaa kunnan rahan käytön ja rahan lähteet tilikaudella. Se osoittaa tulorahoituksen määrän ja riittävyyden investointien ja pääoman palautusten kattamiseen. Rahoituslaskelma osoittaa myös rahoitustarpeen, jonka kunta joutuu kattamaan lainanotolla tai vähentämällä rahoitus- ja vaihto-omaisuuteen sitoutuneita varoja.
  • Talousarvion toteutumisvertailu antaa tietoja kunnan varainkäytöstä päättäjille, asukkaille ja sidosryhmille. Vertailun tiedot saadaan tilikaudelle hyväksytystä talousarviosta ja toteutuneesta kirjanpidosta.

Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Se tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelman sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Siihen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomuksessa on annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja konsernitaseeseen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat mm. arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä, tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.

Hallituksen on tehtävä toimintakertomuksessa esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.

 

Talouden tasapainottaminen

Kunnalla on taseessa vuoden 2023 lopussa ylijäämää 4 124 317 euroa ja vuoden 2024 talousarvio ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelma on laadittu ylijäämäiseksi.  

Vuoden 2023 tilinpäätös

Toimintakate toteutui 96,1 % ja investointien nettomenot 78,4 %. Käyttötalouden ylitykset ovat 129 435 ja investointien 2 756 euroa.

Investoinneissa toteutettiin useita eri yleisten alueiden hankkeita. Muussa talonrakennuksessa suoritettiin viimeiset maksuosuudet ikäihmisten palveluasumisyksikön rakennushankkeesta.

Tilikausi 2023

toimintakate

- 8 236 779,–

vuosikate

1 963 215, –

tilikauden tulos 

1 063 063,–

ylijäämä

 592 610, –

Talousarviossa verotuloiksi arvioitiin 6 300 000 euroa. Verotulot toteutuivat 103,3 %, 205 698 euroa enemmän kuin arvio. Tuloveroa kertyi 360 300 euroa enemmän, yhteisöveroa 191 500 euroa vähemmän ja kiinteistöveroa 36 900 enemmän kuin talousarviossa.

Valtionosuuksia budjetoitiin 3 746 902 euroa. Valtionosuudet toteutuivat 101,4 %, 53 854 euroa enemmän kuin arvio. Peruspalveluiden valtionosuudet toteutuivat 57 800 pienempänä ja opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuus 111 670 euroa suurempana kuin talousarviossa.

Vuosikate toteutui 143,2 prosenttia (ylitys 591 990 euroa) ja heikkeni edelliseen vuoteen verrattuna 22,6 prosenttia (571 570 euroa). Vuosikatteen huononemiseen vaikutti edellisenä vuonna muissa rahoitustuotoissa ollut Lapin Sairaanhoitopiirin ylijäämän palautuskirjaus (242 000 euroa).

Käyttöomaisuuden poistot ovat 900 152 ja poistoerokir­jaukset 29 548 euroa. Poistoero koostuu yläkoulun ja terveyskeskuksen vuodeosaston peruskorjausten investointivarausten purkamisesta. Tilikauden tuloksesta tehtiin talousarvion mukainen vapaaehtoinen varaus 500 000 euroa tulevien vuosien investointien kattamiseen.

Tilikauden ylijäämä siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille ja taseen ylijäämä 31.12.2023 on 4 124 317 euroa.

Henkilöstömenot toteutuivat 103,3 prosenttisesti (ylitys 214 738 €).  Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstömenot pienenivät 31 % (noin 3 milj. euroa) sote henkilöstön siirtyessä hyvinvointialueen palvelukseen.

Kunnan henkilöstön määrä 31.12.2023 oli 141, joista vakinaisia 92 ja määräaikaisia 49. Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstö on vähentynyt 54:llä henkilöllä.

Pitkäaikaista uutta lainaa ei nostettu ja vanhoja lainoja lyhennettiin 707 500 euroa. Pitkäaikaista lainaa oli tilikauden lopussa 1,44 milj. euroa. Kuntatodistusohjelman kautta otettua lyhytaikaista luottoa lyhennettiin 400 000 euroa edelliseen tilinpäätökseen verrattuna ja sitä oli vuoden lopussa 2,5 milj. euroa. Lainakanta pieneni ja oli 3 937 000 eli 1 694 euroa asukasta kohden, vähennystä 517 euroa/asukas. Lainat ja vastuut olivat vuoden lopussa 8 538 000 eli 3 674 euroa asukasta kohden, vähennystä 635 euroa/asukas.

Konsernitilinpäätöksen tulos on 1 089 000 ja ylijäämä 614 000 euroa. Konsernilainojen määrä on 4,9 milj. euroa, 2 117 euroa asukasta kohden.

Konsernin lainat ja vuokravastuut ovat 9,5 milj.euroa eli 4 098 euroa asukasta kohden. Konsernin suhteellinen velkaantuneisuus heikkeni ja oli 49,7 % (44,0 % v. 2022), laskennallinen lainanhoitokate parani ja oli 3,09 (2,17 v. 2022).

Muun taseyksikön, vesihuoltolaitoksen tilikauden alijäämä oli 174 098 euroa, kun se edellisenä vuonna oli 9 040 euroa ylijäämäinen. Vesihuoltolaitoksen lisärekrytointi, henkilöstömenojen kasvu ja lisääntyneet poistot aiheuttivat laitoksen alijäämän.

Tilinpäätöskirja toimitetaan esityslistan ohessa.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus

  • esittää kunnanvaltuustolle, että tilikauden 2023 tuloksesta, 1 063 062,58 euroa, kirjataan poistoeron vähennykset 29 547,87 ja tehdään vapaaehtoinen investointivaraus 500 000,00 euroa ja tilikauden ylijäämä 592 610,45 euroa siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille,
  • hyväksyy ja allekirjoittaa vuoden 2023 tilinpäätöksen ja jättää sen tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.

Lisäksi hallitus oikeuttaa hallinto- ja talousosaston tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

 

Puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko klo 17.20-17.40. Tauon jälkeen pidettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että läsnä olivat samat henkilöt kuin ennen tauon alkamista.

 

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö esitteli tilinpäätöstä ja toimintakertomusta. Hän poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kunnanjohtaja esitteli toiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja riskianalyysia. 

Teemu Taulavuori ja Ismo Alatalo saapuivat paikalle valtuustosaliin tämän asian käsittelyn aikana. 

Valmistelija

Saara Koivisto, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Täydennetään kokouksessa.

Ehdotus

Täydennetään kokouksessa.

Päätös

Tilintarkastaja esitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen yhteenvedon siltä osin, kuin se oli kokoukseen mennessä saatu valmiiksi. 

Tarkastuslautakunta merkitsi asian tiedoksi ja päätti, että tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksytään seuraavassa kokouksessa.

Perustelut

Kunnan tilintarkastaja on suorittanut tilintarkastuksen vuodelta 2023 ja esittää kokouksessa tilintarkastushavainnot ja tilintarkastuskertomuksen.

Ehdotus

Puheenjohtaja

Tarkastuslautakunta

  1. merkitsee tilintarkastuskertomuksen tiedoksi ja lähettää sen edelleen valtuustolle
  2. esittää valtuustolle, että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään
  3. esittää valtuustolle, että kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1. - 31.12.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kunnan tilintarkastaja on suorittanut tilintarkastuksen vuodelta 2023 ja esittää tilintarkastushavainnot ja tilintarkastuskertomuksen. Tarkastuslautakunta käsitteli asiaa 30.5.2024 § 28.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että

  1. vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään ja 
  2. kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1. - 31.12.2023.

Päätös

Valtuusto hyväksyi hallituksen esityksen.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja esitteli vuoden 2023 toimintaa ja keskeisimpiä havaintoja suhteessa kuntastrategiaan. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan osalta nousi esille keskeisimmiksi henkilöstöriskit. Tulevaisuudessa on varmaa, että muutokset jatkuvat edelleen, mutta kunta on kehittynyt monessa suhteessa ja väestönkasvu on edelleen realistista. Muonion kunta voi kasvaaa kestävästi.

Talouspäällikkö esitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen ja sen keskeisimpiä havaintoja. Huolimatta tilikauden aikana myönnetyistä lisämäärärahoista käyttötalousmenot ylittyivät, mutta näistä huolimatta tilikauden tulos oli n. 590 000 euroa ylijäämäinen. Konsernin osalta ylijäämä oli n. 614 000 euroa. Vesilaitoksen osalta tilikausi oli alijäämäinen n. 174 000 euroa. Vuosikatteella pystyttiin kattamaan poistot, investoinnit ja osa pitkäaikaisten lainojen lyhennyksistä. Lainat ja vastuut pienenivät kunnan ja kuntakonsernin osalta. 

Kunnanhallituksen puheenjohtaja kävi vuotta 2023 läpi päätöksenteon kannalta ja kiitti luottamushenkilöitä, talouspäällikköä, henkilöstöä ja erityisesti kunnanjohtajaa menneestä vuodesta. Puheenjohtaja toivoi, että hyvää yhteistyötä jatketaan edelleen.

Ryhmäpuheenvuoroissa kiitettiin talouspäällikköä pitkästä ja ansiokkaasta urasta. Lisäksi kiitettiin kunnanjohtajaa ja koko kunnan henkilöstöä sekä kuntalaisia. Todettiin, että viime vuonna tekemisen määrä on ollut hengastyttävä ja onnistumisen taustalla on hyvä yhteistyö henkilöstön ja luottamushenkilöiden välillä sekä luottamushenkilöiden kesken. Muita nostoja puheenvuoroissa olivat mm. päiväkoti-esikouluinvestoinnin alkaminen, vuosittainen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden raportin sisältö, työhyvinvoinnin kehittyminen ja TVA-työ sekä elinkeinopolitiikkaan panostaminen. Ryhmillä oli valoisa kuva kunnan tulevaisuudesta. 

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja totesi, että tulevaisuus on edelleen sumea, mutta meillä on niin paljon hyvää meneillään, että ns. kunniallisen kuihtumisen strategia ei tule toteutumaan Muonion kunnassa.

Tiedoksi

kunnanhallitus, palvelualueet, taloushallinto

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle

Postiosoite            PL 189, 90101 Oulu
Käyntiosoite         Torikatu 34-40, Oulu
Sähköpostiosoite pohjois-suomi.hao@oikeus.fi          
Faksinumero         029 564 2841
Puhelinnumero     029 564 2800

Hallinto-oikeuden kirjaamon aukioloaika on 8–16.15   

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Muonion kunnan kirjaamosta.

Postiosoite            Muonion kunta, PL 3, 99301 Muonio
Käyntiosoite          Puthaanrannantie 15 a, Muonio
Sähköpostiosoite  kirjaamo@muonio.fi  
Puhelinnumero     0400 686 211            

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.30–15.30.