Tarkastuslautakunta, kokous 22.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Tarkastuslautakunnan talousarvio ja toiminnalliset tavoitteet 2025

MUODno-2024-335

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain (419/2021) 110 §:ssä säädetään kunnan talousarviosta. Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Kuntalain mukaan talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Hallintosäännön 76 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Laadintaohje on kunnan toimielimiä ja viranhaltijoita sitova ohje toiminnallisten tavoitteiden asettamisesta, talouden suunnitteluperusteista, menettelytavoista ja valmistelun aikataulusta.

Vuosien 2025-2027 taloussuunnittelun laadinnan lähtökohtina toimii valtuuston 13.6.2022 hyväksymä päivitetty strategia, soveltuvin osin aiemmin laaditut strategiaohjelmat, toimintaympäristön muutokset ja palvelutarpeiden kehitysarviot sekä arviot tulorahoituksen ja kustannustason kehityksestä. Tavoitteena suunnitelmakauden osalta on talouden tasapainotilanteen edistäminen, menojen sopeutus ja nettomenojen kasvun hillitseminen. Kuntatalouden näkymät seuraaville vuosille ovat haastavat. Tulevien vuosien isoina valtakunnallisina rakenteellisina muutoksina, joilla on myös taloudellisia vaikutuksia Muonion kuntaan, ovat mm. seuraavat:

  • Sote- kiinteistöjen vuokramallien ratkeaminen, nykyiset vuokrasopimukset ovat voimassa 31.12.2025 asti ilman optiovuotta; em. ratkaisuilla voi olla vaikutuksia myös mm. kuntien konsernirakenteeseen, tämä on huomioitava palveluiden valmistelussa.
  • Vuonna 2025 voimaan astuva TE-palvelu uudistus, missä kunnille tulee TE-palveluiden järjestämisvastuu sekä laajentuva vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Laajeneva rahoitusvastuu kompensoidaan kunnille erillisellä valtionosuuden lisäyksellä ja kahden vuoden siirtymäajalla. Tämänhetkisten laskelmien mukaan arvio nykytilan kustannuksista vuonna 2025 on Muonion kunnan osalta noin 400 000 euroa (Kuntaliitto).  Muonion kunta on muodostanut työllisyyspalvelualueen Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien kesken. Työllisyyspalvelualueen isäntäkuntana toimii Kittilä.
  • Kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistustyö; tarkoituksena on, että uusi päivitetty valtionosuusjärjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen. Vielä ei ole saatavilla ennakkotietoa/laskelmia tulevan uudistuksen vaikutuksista yksittäisen kunnan talouteen. Kuitenkin on tiedotettu, että uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti, toisin sanoen uudistuksessa jaetaan jo olemassa olevia rahoja uudelleen.
  • ICT- palveluiden kustannusten nouseva kehitys sekä palveluiden laajentuminen.

Kunnan ajankohtaisesta taloudellisesta kertymästä vuonna 2024 voidaan todeta, että tämä vuosi tulee olemaan taloudellisesti haastava ja lisämäärärahakäsittelyjä on tarkistettava. Loppuvuonna on seurattava taloudellista kertymää huolellisesti. Vuoden 2024 talousarvio hyväksyttiin vuoden 2023 lopussa noin 210 000 euroa ylijäämäisenä. Valtuuston hyväksymä 80 000 euron lisämääräraha esikoulun ja saunarakennuksen purkamista varten pienensi ylijäämän noin 130 000 euroon. Pienetkin muutokset joko menojen lisäyksenä tai tulorahoituksen pienenemisenä voivat aiheuttaa sen, että tilikauden tulos painuu miinukselle. Tällä hetkellä kunnassa on jo tieto, että verokertymä jää arvioitua pienemmäksi. On mahdollista, että kunnan tilinpäätös vuonna 2024 tulee painumaan negatiiviseksi.

Talousarvioraami vuosille 2025-2027 on seuraava:

TULOSLASKELMA

TP23

          TA 2024

TA2025

SU 2026

SU27

TOIMINTATUOTOT yhteensä

4,003

3,340

3,370

3,287

3,287

TOIMINTAKULUT yhteensä

-12,277

-12,282

-12,796

-12,668

-12,54

TOIMINTAKATE YHTEENSÄ

-8,274

-8,942

-9,426

-9,381

-9,255

Verotulot

6,506

6,380

6,337

6,638

6,801

Valtionosuudet

3,801

3,789

4,395

4,300

4,300

Rahoitustuotot ja -kulut

-0,107

-0,145

-0,175

-0,195

-0,2

VUOSIKATE

1,926

1,082

1,131

1,362

1,646

Poistot ja arvonalentumiset

-0,9

-0,900

-0,900

-0,950

-1

Satunnaiset tuotot ja kulut

0

0,000

0,000

0,000

0,000

TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ

0,593*

0,18

0,231

0,412

0,646

Varausten ja rahastojen muutos

         

TASEEN YLIJÄÄMÄ/ ALIJÄÄMÄ YHTEENSÄ

4,124

4,31

4,537

4,949

5,595

Lainamäärä/ as, sis lyhytaikainen velka ja leasing velka

3674

3600

3700

3800

3800

Asukasluku (30.6.)

2324

2330

2330

2330

2330

On huomioitava, että käytännössä nyt esitetty talousarvioraami vuodelle 2025 tarkoittaa tulojen kasvattamista vähintään noin 30 000 eurolla ja menojen karsimista vähintään noin 250 000 eurolla kuluvan vuoden 2024 tasosta; eli toisin sanoen, jotta tavoiteltu vuoden 2025 tilikauden tulos on mahdollinen, olisi nykyiseen tulo- ja menopohjaan pystyttävä vaikuttamaan. Myös suunnitelmavuosille 2026-2027 olisi saatava menopohjaa karsittua maltillisesti; tulopohjan kasvattaminen suunnitelmavuosina on haastavaa. Valmistelijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota tulo- ja menopohjaan. Talousarviovalmistelun yhteydessä kuntaan laaditaan henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028. Lautakunnittain on myös laadittava esitys niistä muista toimenpiteistä, joilla saadaan supistettuja menoja. 

Hallintokunnat valmistelevat talousarvioesityksensä annettujen ohjeiden perusteella. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja hallinto- ja talouspalveluille (ja taloussuunnittelu ohjelmistoon tallennettuina) 11.10.2024 mennessä. Valtuusto päättää kiinteistöveroprosenteista 28.10.2024 (veroprosentit) ja talousarviovaltuusto on 9.12.2024.

Esityslistan oheismateriaalina on talousarvion laadintaohje vuosille 2025-2027.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeen taloussuunnitteluvuosille 2025-2027. Lautakuntien talousarvioesitykset on toimitettava kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Päätöksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko. Tauon jälkeen suoritettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että kokouksessa olivat läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli kuluvasta vuodesta ja tulevaisuuden näkemyksistä. Investointien suunnittelu tulee olla tarkkaa. Talousarvion osalta luottamushenkilöille järjestetään iltakoulu. 

Valmistelija

  • Saara Koivisto, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeen vuodelle 2025 sekä suunnitteluvuosille 2026 - 2027.

Tarkastuslautakunnalle varataan 14 000 euron määrärahan vuodelle 2025. Määräraha säilyy vuoden 2024 tasolla (13 800 €). 

Ehdotus

Puheenjohtaja

Tarkastuslautakunta määrittelee toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025.

Tarkastuslautakunta päättää talousarvioehdotuksesta ja toiminnallisista tavoitteista vuodelle 2025 sekä esittää ne kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi

 

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti talousarvioehdotuksesta esittelytekstin mukaisesti ja esittää talousarvioehdotuksen sekä toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi.

Kokouskäsittely

Tarkastuslautakunta määritteli toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 seuraavasti:

Talousarviotavoite  Toimenpiteet  Mittarit 

Elinvoimapalvelut:

Toimintaan tutustuminen seuraavien aihealueiden osalta:

- Investoinnit

- Vesihuoltolaitos

- Jerisjärven huolto

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja selvitetään:

- Investointien toteuma

- Vesihuoltolaitoksen saneerauksen tilanne

- Jerisjärven huollon toiminnan edistyminen

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen

Keskushallinto:

Toimintaan tutustuminen seuraavien palveluyksiköiden osalta:

- Taloushallinto

- Palkkahallinto

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja

- muodostetaan tilannekuva taloushallinnon henkilöstömuutosten vaikutuksista.

- arvioidaan palkkahallinnon ulkoistamisen jälkeistä toimintaa. 

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen

Sivistyspalvelut:

Toimintaan tutustuminen seuraavien palveluyksiköiden osalta:

- Perusopetus

- Lukio

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja selvitetään

- henkilöstön työhyvinvoinnin tilannekuva

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen