Valmistelija
Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi
Perustelut
Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Hallituksen on laadittava tilikauden tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajille. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä ja hallituksen on saatettava se tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.
- Tase antaa mahdollisuuden arvioida kunnan omavaraisuutta ja velkaisuutta yhtenevillä tunnusluvuilla muiden kirjanpitovelvollisten kanssa.
- Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
- Rahoituslaskelma osoittaa kunnan rahan käytön ja rahan lähteet tilikaudella. Se osoittaa tulorahoituksen määrän ja riittävyyden investointien ja pääoman palautusten kattamiseen. Rahoituslaskelma osoittaa myös rahoitustarpeen, jonka kunta joutuu kattamaan lainanotolla tai vähentämällä rahoitus- ja vaihto-omaisuuteen sitoutuneita varoja.
- Talousarvion toteutumisvertailu antaa tietoja kunnan varainkäytöstä päättäjille, asukkaille ja sidosryhmille. Vertailun tiedot saadaan tilikaudelle hyväksytystä talousarviosta ja toteutuneesta kirjanpidosta.
Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Se tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelman sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Siihen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomuksessa on annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja konsernitaseeseen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat mm. arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä, tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.
Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.
Hallituksen on tehtävä toimintakertomuksessa esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.
Talouden tasapainottaminen
Kunnalla on taseessa vuoden 2023 lopussa ylijäämää 4 124 317 euroa ja vuoden 2024 talousarvio ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelma on laadittu ylijäämäiseksi.
Vuoden 2023 tilinpäätös
Toimintakate toteutui 96,1 % ja investointien nettomenot 78,4 %. Käyttötalouden ylitykset ovat 129 435 ja investointien 2 756 euroa.
Investoinneissa toteutettiin useita eri yleisten alueiden hankkeita. Muussa talonrakennuksessa suoritettiin viimeiset maksuosuudet ikäihmisten palveluasumisyksikön rakennushankkeesta.
Tilikausi 2023
toimintakate
|
- 8 236 779,–
|
vuosikate
|
1 963 215, –
|
tilikauden tulos
|
1 063 063,–
|
ylijäämä
|
592 610, –
|
Talousarviossa verotuloiksi arvioitiin 6 300 000 euroa. Verotulot toteutuivat 103,3 %, 205 698 euroa enemmän kuin arvio. Tuloveroa kertyi 360 300 euroa enemmän, yhteisöveroa 191 500 euroa vähemmän ja kiinteistöveroa 36 900 enemmän kuin talousarviossa.
Valtionosuuksia budjetoitiin 3 746 902 euroa. Valtionosuudet toteutuivat 101,4 %, 53 854 euroa enemmän kuin arvio. Peruspalveluiden valtionosuudet toteutuivat 57 800 pienempänä ja opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuus 111 670 euroa suurempana kuin talousarviossa.
Vuosikate toteutui 143,2 prosenttia (ylitys 591 990 euroa) ja heikkeni edelliseen vuoteen verrattuna 22,6 prosenttia (571 570 euroa). Vuosikatteen huononemiseen vaikutti edellisenä vuonna muissa rahoitustuotoissa ollut Lapin Sairaanhoitopiirin ylijäämän palautuskirjaus (242 000 euroa).
Käyttöomaisuuden poistot ovat 900 152 ja poistoerokirjaukset 29 548 euroa. Poistoero koostuu yläkoulun ja terveyskeskuksen vuodeosaston peruskorjausten investointivarausten purkamisesta. Tilikauden tuloksesta tehtiin talousarvion mukainen vapaaehtoinen varaus 500 000 euroa tulevien vuosien investointien kattamiseen.
Tilikauden ylijäämä siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille ja taseen ylijäämä 31.12.2023 on 4 124 317 euroa.
Henkilöstömenot toteutuivat 103,3 prosenttisesti (ylitys 214 738 €). Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstömenot pienenivät 31 % (noin 3 milj. euroa) sote henkilöstön siirtyessä hyvinvointialueen palvelukseen.
Kunnan henkilöstön määrä 31.12.2023 oli 141, joista vakinaisia 92 ja määräaikaisia 49. Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstö on vähentynyt 54:llä henkilöllä.
Pitkäaikaista uutta lainaa ei nostettu ja vanhoja lainoja lyhennettiin 707 500 euroa. Pitkäaikaista lainaa oli tilikauden lopussa 1,44 milj. euroa. Kuntatodistusohjelman kautta otettua lyhytaikaista luottoa lyhennettiin 400 000 euroa edelliseen tilinpäätökseen verrattuna ja sitä oli vuoden lopussa 2,5 milj. euroa. Lainakanta pieneni ja oli 3 937 000 eli 1 694 euroa asukasta kohden, vähennystä 517 euroa/asukas. Lainat ja vastuut olivat vuoden lopussa 8 538 000 eli 3 674 euroa asukasta kohden, vähennystä 635 euroa/asukas.
Konsernitilinpäätöksen tulos on 1 089 000 ja ylijäämä 614 000 euroa. Konsernilainojen määrä on 4,9 milj. euroa, 2 117 euroa asukasta kohden.
Konsernin lainat ja vuokravastuut ovat 9,5 milj.euroa eli 4 098 euroa asukasta kohden. Konsernin suhteellinen velkaantuneisuus heikkeni ja oli 49,7 % (44,0 % v. 2022), laskennallinen lainanhoitokate parani ja oli 3,09 (2,17 v. 2022).
Muun taseyksikön, vesihuoltolaitoksen tilikauden alijäämä oli 174 098 euroa, kun se edellisenä vuonna oli 9 040 euroa ylijäämäinen. Vesihuoltolaitoksen lisärekrytointi, henkilöstömenojen kasvu ja lisääntyneet poistot aiheuttivat laitoksen alijäämän.
Tilinpäätöskirja toimitetaan esityslistan ohessa.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko klo 17.20-17.40. Tauon jälkeen pidettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että läsnä olivat samat henkilöt kuin ennen tauon alkamista.
Kokouskäsittely
Talouspäällikkö esitteli tilinpäätöstä ja toimintakertomusta. Hän poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Kunnanjohtaja esitteli toiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja riskianalyysia.
Teemu Taulavuori ja Ismo Alatalo saapuivat paikalle valtuustosaliin tämän asian käsittelyn aikana.