Kunnanvaltuusto, kokous 9.12.2024

§ 57 Talousarvio 2025 ja -suunnitelma 2026-2027

MUODno-2024-335

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain (419/2021) 110 §:ssä säädetään kunnan talousarviosta. Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Kuntalain mukaan talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Hallintosäännön 76 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Laadintaohje on kunnan toimielimiä ja viranhaltijoita sitova ohje toiminnallisten tavoitteiden asettamisesta, talouden suunnitteluperusteista, menettelytavoista ja valmistelun aikataulusta.

Vuosien 2025-2027 taloussuunnittelun laadinnan lähtökohtina toimii valtuuston 13.6.2022 hyväksymä päivitetty strategia, soveltuvin osin aiemmin laaditut strategiaohjelmat, toimintaympäristön muutokset ja palvelutarpeiden kehitysarviot sekä arviot tulorahoituksen ja kustannustason kehityksestä. Tavoitteena suunnitelmakauden osalta on talouden tasapainotilanteen edistäminen, menojen sopeutus ja nettomenojen kasvun hillitseminen. Kuntatalouden näkymät seuraaville vuosille ovat haastavat. Tulevien vuosien isoina valtakunnallisina rakenteellisina muutoksina, joilla on myös taloudellisia vaikutuksia Muonion kuntaan, ovat mm. seuraavat:

  • Sote- kiinteistöjen vuokramallien ratkeaminen, nykyiset vuokrasopimukset ovat voimassa 31.12.2025 asti ilman optiovuotta; em. ratkaisuilla voi olla vaikutuksia myös mm. kuntien konsernirakenteeseen, tämä on huomioitava palveluiden valmistelussa.
  • Vuonna 2025 voimaan astuva TE-palvelu uudistus, missä kunnille tulee TE-palveluiden järjestämisvastuu sekä laajentuva vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Laajeneva rahoitusvastuu kompensoidaan kunnille erillisellä valtionosuuden lisäyksellä ja kahden vuoden siirtymäajalla. Tämänhetkisten laskelmien mukaan arvio nykytilan kustannuksista vuonna 2025 on Muonion kunnan osalta noin 400 000 euroa (Kuntaliitto).  Muonion kunta on muodostanut työllisyyspalvelualueen Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien kesken. Työllisyyspalvelualueen isäntäkuntana toimii Kittilä.
  • Kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistustyö; tarkoituksena on, että uusi päivitetty valtionosuusjärjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen. Vielä ei ole saatavilla ennakkotietoa/laskelmia tulevan uudistuksen vaikutuksista yksittäisen kunnan talouteen. Kuitenkin on tiedotettu, että uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti, toisin sanoen uudistuksessa jaetaan jo olemassa olevia rahoja uudelleen.
  • ICT- palveluiden kustannusten nouseva kehitys sekä palveluiden laajentuminen.

Kunnan ajankohtaisesta taloudellisesta kertymästä vuonna 2024 voidaan todeta, että tämä vuosi tulee olemaan taloudellisesti haastava ja lisämäärärahakäsittelyjä on tarkistettava. Loppuvuonna on seurattava taloudellista kertymää huolellisesti. Vuoden 2024 talousarvio hyväksyttiin vuoden 2023 lopussa noin 210 000 euroa ylijäämäisenä. Valtuuston hyväksymä 80 000 euron lisämääräraha esikoulun ja saunarakennuksen purkamista varten pienensi ylijäämän noin 130 000 euroon. Pienetkin muutokset joko menojen lisäyksenä tai tulorahoituksen pienenemisenä voivat aiheuttaa sen, että tilikauden tulos painuu miinukselle. Tällä hetkellä kunnassa on jo tieto, että verokertymä jää arvioitua pienemmäksi. On mahdollista, että kunnan tilinpäätös vuonna 2024 tulee painumaan negatiiviseksi.

Talousarvioraami vuosille 2025-2027 on seuraava:

TULOSLASKELMA

TP23

          TA 2024

TA2025

SU 2026

SU27

TOIMINTATUOTOT yhteensä

4,003

3,340

3,370

3,287

3,287

TOIMINTAKULUT yhteensä

-12,277

-12,282

-12,796

-12,668

-12,54

TOIMINTAKATE YHTEENSÄ

-8,274

-8,942

-9,426

-9,381

-9,255

Verotulot

6,506

6,380

6,337

6,638

6,801

Valtionosuudet

3,801

3,789

4,395

4,300

4,300

Rahoitustuotot ja -kulut

-0,107

-0,145

-0,175

-0,195

-0,2

VUOSIKATE

1,926

1,082

1,131

1,362

1,646

Poistot ja arvonalentumiset

-0,9

-0,900

-0,900

-0,950

-1

Satunnaiset tuotot ja kulut

0

0,000

0,000

0,000

0,000

TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ

0,593*

0,18

0,231

0,412

0,646

Varausten ja rahastojen muutos

         

TASEEN YLIJÄÄMÄ/ ALIJÄÄMÄ YHTEENSÄ

4,124

4,31

4,537

4,949

5,595

Lainamäärä/ as, sis lyhytaikainen velka ja leasing velka

3674

3600

3700

3800

3800

Asukasluku (30.6.)

2324

2330

2330

2330

2330

On huomioitava, että käytännössä nyt esitetty talousarvioraami vuodelle 2025 tarkoittaa tulojen kasvattamista vähintään noin 30 000 eurolla ja menojen karsimista vähintään noin 250 000 eurolla kuluvan vuoden 2024 tasosta; eli toisin sanoen, jotta tavoiteltu vuoden 2025 tilikauden tulos on mahdollinen, olisi nykyiseen tulo- ja menopohjaan pystyttävä vaikuttamaan. Myös suunnitelmavuosille 2026-2027 olisi saatava menopohjaa karsittua maltillisesti; tulopohjan kasvattaminen suunnitelmavuosina on haastavaa. Valmistelijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota tulo- ja menopohjaan. Talousarviovalmistelun yhteydessä kuntaan laaditaan henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028. Lautakunnittain on myös laadittava esitys niistä muista toimenpiteistä, joilla saadaan supistettuja menoja. 

Hallintokunnat valmistelevat talousarvioesityksensä annettujen ohjeiden perusteella. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja hallinto- ja talouspalveluille (ja taloussuunnittelu ohjelmistoon tallennettuina) 11.10.2024 mennessä. Valtuusto päättää kiinteistöveroprosenteista 28.10.2024 (veroprosentit) ja talousarviovaltuusto on 9.12.2024.

Esityslistan oheismateriaalina on talousarvion laadintaohje vuosille 2025-2027.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeen taloussuunnitteluvuosille 2025-2027. Lautakuntien talousarvioesitykset on toimitettava kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Päätöksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko. Tauon jälkeen suoritettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että kokouksessa olivat läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli kuluvasta vuodesta ja tulevaisuuden näkemyksistä. Investointien suunnittelu tulee olla tarkkaa. Talousarvion osalta luottamushenkilöille järjestetään iltakoulu. 

Valmistelija

Annika Leinonen, vs. maaseutusihteeri, annika.leinonen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Päivitetty kuntastrategia valtuustokaudelle 2021-2025 toimii tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Yhteiset, läpileikkaavat teemat talousarviossa 2025: 

  • Ennaltaehkäisevä päihdetyö
  • Kuntastrategia ja hyvinvointijohtaminen 
  • Valmius- ja varautumistyö (Valmius- ja varautumistyön & konsernirakenteen johtaminen/ valmiit asiakirjat ja harjoituksien koordinointi)
  • Kansainvälisyys ja yhdenvertaisuus 
  • Yhteistyö (Maaseutuhallinnon rakenneratkaisut)
  • Kestävä kehitys (sosiaalinen & kulttuurillinen, taloudellinen, ekologinen)


Lautakunnan talousarvioehdotus ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Lohvansuu, vt. luonnonvarapäällikkö, hannu.lohvansuu@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy maaseutuhallinnon talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027, toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen. Ohje on pykälän oheismateriaalina. Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.

Muonion kunnan 13.6.2022 päivittämä ja vahvistama kuntastrategista tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. 

Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan mittaristolla. Tavoitemittaristo viedään talousarvioasiakirjaan ja seuranta tapahtuu osana talousarvioprosessia. 

Talousarviota laadittaessa on huomioitava vuosien 2023 ja 2024 toteutumat sekä vuodelle 2025 tiedossa olevat muutokset.

Lautakuntien hyväksymät esitykset tulee antaa kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon 13.10.2023 mennessä. 

Hallinto- ja tukipalveluiden toimintakulut ovat kohonneet noin 56.000 eur. Nousu johtuu elinvoimajohtajan palkkojen 100 % palkkavarauksesta hallintoon (16.000 eur), ICT-palveluiden hinnan noususta (+8000), ympäristöterveydenhuollon hinnan noususta (25.000) sekä 6.000 euron varauksesta lautakunnan pöytäkirjojen arkistointiin.

Rakennustarkastuspalveluiden tuloarviossa on huomioitu uuden rakentamislain aiheuttama tulojen lasku, noin 9000 euroa. Menot säilyvät vuoden 2024 tasossa.  

Kiinteistö- ja tiepalveluiden tuloarvio nousi 136 000 euroa osittain asunto- ja liiketilojen vuokrien nousun ansiosta, osittain kiinteistöhuollon palvelun myynnin kasvusta.  Menot lisääntyivät noin 93000 eur. Menojen kasvuun vaikuttivat osittain hintojen korotukset (vuokrat, välilliset verot, kaukolämpo) ja osittain menojen tarkistaminen vastaamaan toteutuvia kustannuksia.  

Liikuntapaikat ja reitistöt Reitistön ylläpidon siirryttyä kunnan hoidettavaksi, tulevat palkkojen, polttoaineiden ja vuokrien menot nousemaan noin 102.000 eur. Vastaavasti palvelujen ostoissa säästetään 91.000 eur, jolloin tehtäväalueen menojen kasvu jää 11.000 euroon.

Kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut talousarviossa on erillinen määrärahavaraus 60 000 euroa matkailumarkkinointitehtävien toteuttamiseen kunnan toimesta. Määrärahavaraus koostuu pääosin palkkakustannuksista. Tuotantoyhtiöyhteistyöhön on varattu 40 000 euron määräraha. Lisäksi talousarviossa on määrärahavaraus 8 000 euroa kunnan brändituotteiden hankintaan, joka on aiemmin varattu hallinto- ja talouspalvelujen talousarvioon. Työllisyyspalveluissa on määrärahavaraus 344 616 euroa, joka koostuu Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen palveluiden tuottamisesta. Kunnan työttömyysetuuden rahoitusvastuun varhentamisesta johtuviin kustannuksiin on tehty 162 103 euron määrärahavaraus. Myyntituottojen pienennys johtuu kuljetuspajan siirtymisestä Muonion ruoka- ja siivouspalvelut Oy:lle sekä pyöräpajan tulojen epävarmuuteen. Tukien ja avustusten tulo-odotusta on pienennetty. Palkkatuki uudistuksen myötä kuntien mahdollisuutta työllistää rajoitettiin merkittävästi, myös valtionavustusta nuorten työpajatoimintaan on vähennetty

Vesihuoltolaitoksen tehtäväalueelta poistuu vesihuollon kehittämissuunnitelma, mikä pienentää sekä meno- että tuloarviota 65000 eur .  Talousarviosta on poistettu myös vuonna 2024 Jätevedenpuhdistamolle suunniteltu kompostointi, mikä vähentää konetyötarvetta 30000 euroa.

Käyttötalouden talousarvioesitys on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Vuoden 2025 investointihankkeiden investointilistaus tämän pykälän oheismateriaalina.  

Talousarviovuoden toiminnalliset tavoitteet ovat tämän pykälän oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy vuoden 2025 talousarvion ja esittää sen edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja valtuustolle. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Päivitetty kuntastrategia 2021-2025 tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:
Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään

 Yhteiset, läpileikkaavat teemat talousarviossa 2025: 

  • Ennaltaehkäisevä päihdetyö
  • Kuntastrategia ja hyvinvointijohtaminen 
  • Valmius- ja varautumistyö (Valmius- ja varautumistyön johtaminen/valmiit asiakirjat ja harjoituksien koordinointi)
  • Kansainvälisyys ja yhdenvertaisuus 
  • Yhteistyö (kuntayhteistyö ja kolmassektori)
  • Kestävä kehitys (sosiaalinen & kulttuurillinen, taloudellinen, ekologinen)

 

Lautakunnan talousarvioehdotus 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025, taloussuunnitelma 2026-2027 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa jatketaan organisaatiouudistuksen kehittämistä ja toimivan rajapintayhteistyön luomista hyvinvointialueen kanssa sekä päivitetään varautumissuunnitelmat. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista. 

Varhaiskasvatuksen katetta nostaa ravitsemispalveluiden kustannusten nousu, kustannuksia lisäävät lisäksi henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ostopalvelumaksut. Varhaiskasvatuksessa varaudutaan toimintakulttuurin muutokseen uuden päiväkodin valmistuttua. Toimintatuloja lisää OKM:n avustus sekä maksutuotot. 

Perusopetuksen toimintakuluja kasvattaa pääasiassa henkilöstökulut (palkankorotukset sekä toisen erityisluokanopettajan resurssi koko vuoden) sekä ravitsemispalveluiden kustannusten nousu ja koulukuljetuksen ennakoitu indeksikorotus. Toimintatuloja lisää kotikuntakorvausten nousu sekä hanketulo. 

Lukiossa toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Toimintatuottoja lisää hanketulot. 

Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta. 

Kansalaisopistossa selvitetään opiston yhteistyön mahdollisuuksia lähikuntien kanssa. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa tarkastellaan lisäresurssin tarvetta pääkirjastolla. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat saadun oppilaitosnuorisotyön rahoituksen johdosta sekä tulevan etsivän nuorisotyön avustuksen sekä harrastustoimintahankkeen myötä. Toimintakuluja nostaa omarahoitteinen koulunuorisotyöntekijä. 

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakulut nousevat hanketyöhön varattavien omarahoitusosuuksien myötä. Elintapaohjauksen hankkeen päättyessä niin toimintatuotot kuin –kulut vähenevät.  Liikettä koulupäiviin hankkeen omarahoitusosuus muodostuu osittain peruskoulun Liikkuva koulu ylläpito - rahasta.  

Sivistyspalveluissa hanketyö painottuu edelleen, hankkeita tulee olemaan lähes jokaisella tehtäväalueella. 

Talousarvio 2025 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 1000  

Toimintakulut

 174 587

 +7,0 %

Toimintakate

 173 587

 +6,4 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 106 250  +82,2 %

Toimintakulut

 1 494 935 

 +5,5 %

Toimintakate

 1 388 685

 +2,3 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 422 055  +83,6 %

Toimintakulut

 3 520 145

 +12,2 %

Toimintakate

 3 098 090

 +6,5 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 193 381  +89,2 %

Toimintakulut

 884 739

 +7,9 %

Toimintakate

 691 358

 -3,7 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 32 500  +4,1 %

Toimintakulut

 184 328

 +1,6 %

Toimintakate

 151 828

 +1,1 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 216 369  +2,6 %

Toimintakulut

 438 473

 -3,1 %

Toimintakate

 222 104

 -8,1 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 70 500  +3,4 %

Toimintakulut

 299 793

 +15,0 %

Toimintakate

 229 293

 +19,1 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

10 700  -89,0 %

Toimintakulut

 189 201

 -30,4 %

Toimintakate

 178 501

 +2,2 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

1 052 755  +31,9 %

Toimintakulut

7 186 201

 +7,2 %

Toimintakate

6 133 446

 +3,8 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2025 ja toiminnalliset tavoitteet 2025 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Taloussuunnitelma 2026-2027 toimitetaan seuraavaan lautakuntaan.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 sekä henkilöstösuunnitelman 2025-2028 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 17.06 ja palasi kokoukseen klo 17.13.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Elinvoimajohtaja on laatinut alustavan esityksen kunnan investoinneista vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille 2026-2027 ja tätä on jatkovalmisteltu kunnanjohtajan kanssa 16.10. Investointisuunnitelmassa on huomioitu aikaisemmin tehdyt päätökset sekä linjaukset. Sivistysjohtaja on alustavasti tuonut sivistyspalveluiden investointitarpeiksi ensi vuodelle uuden päiväkodin suunnittelun, vanhojen päiväkotikiinteistöjen muuttamisen asuntolakäyttöön ja kirjaston rampin rakentamisen. Hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) investointitarpeet on päivitetty 16.10. luonnokseen mukaan, ne sisältävät ohjelmistojen päivityksiin liittyviä kustannuksia. 

Alustava investointiesitys vuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027 on oheismateriaalina. Esityksen mukaan vuoden 2025 investointitaso on noin 2, 978 milj. euroa (netto). Vuoden 2026 investointiosa on 2,422 milj. euroa ja vuoden 2027 n. 3,572 milj. euroa.

Kielan perusparannuksen investointimäärärahatarve on noin 2,6 milj. euroa. On tehtävä ratkaisu, millä aikataululla valtuuston tahtotilan mukainen investointi toteutetaan. Mikäli  Kielan perusparannusinvestoinnin toteuttamista siirretään esimerkiksi vuodelle 2028, kiinteistöä olisi mahdollista em. ajan hyötykäyttää sivistyspalveluiden toiminnassa. Ratkaisu keventäisi investointiosaa. Vapautuvien päiväkotikiinteistöjen osalta esitetään strategista muutosta etenemiseen siten, että suunnittelu aloitetaan vuonna 2025 ja toisen päiväkotikiinteistön muuttaminen lukion asuntolaksi toteutettaisiin vuoden 2026 aikana (0,25 milj. euroa). On kannattavaa myös kartoittaa vuosien 2024-2025 aikana muita malleja lukion asuntolakiinteistön toteuttamiseen (mm. myynti- ja vuokravaihtoehto) sekä arvioitava, tarvitseeko kunta omaan käyttöönsä molemmat vapautuvat kiinteistöt (Mansikka ja Mustikka).

Investointien toteuttamisen haasteena on tiukkeneva taloustilanne. Kunnan vuotuinen investointitaso/kantokyky on n. 1 milj. euroa/vuosi. Vuonna 2025 suurin investointierä on lukittu luonnollisesti päiväkoti- esikouluinvestointiin (ml. piha-, liikenne- ja kalustehankinnat). On selvää, että talousarviossa vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosina 2026-2027 on varauduttava pitkäaikaisen uuden lainan ottamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi vuoden 2025 ja suunnitelmavuosien 2026-2027 investointiosan valmistelun tilanteen ja evästää jatkovalmistelussa.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen ja kävi investointiesityksen läpi kohteittain. 

Tämän asian käsittelyn jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko. Tauon jälkeen pidettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli investointiosasta laajasti mm. tulevisuuden suunnitelmista mm. opiskelija-asumisen suhteen. 

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Sivistys- ja elinvoimalautakunta ovat käsitelleet talousarvioesitykset vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille 2026-2027. Hallinto- ja talouspalveluiden talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmavuosille 2026-2027 on käsitelty aikaisemmassa kunnanhallituksen 21.10.2024 pykälässä. Esitykset ovat ohessa liitteenä.

Tilanne 11.10. mennessä: 

Sivistyslautakunnan toimintakate nousi n. 3,8 % vuoden 2024 talousarvion tasosta ja se on 6,133 milj. euroa (toimintatuotot 1, 053 milj. euroa ja toimintakulut 7,186 milj. euroa).

Elinvoimalautakunnan toimintakate nousi noin 19 % % vuoden 2024 tasosta ja se on 2,400 milj. euroa (toimintatuotot 2,374 meuroa ja toimintakulut 4, 771 meuroa). Huomioitavaa on, että elinvoimapalveluissa työllisyysuudistuksen osuus em. toimintakatteen nousussa on merkittävä; mukana talousarviossa on uudistuksesta johtuva palveluiden tuottamisen kustannus (0,345 milj. euroa) ja kunnan työttömyysetuuden rahoitusvastuun varhentamisesta johtuvat kustannukset (0,162 milj. euroa).

Kunnanhallituksen toimintakate on 1,012 milj. euroa (toimintatuotot 0,035 milj. euroa ja toimintakulut 1,047 milj. euroa).  Toimintakate vuoden 2024 talousarviossa on 1,051 milj. euroa.

Keskusvaalilautakunnan toimintakate on 6 615 euroa (toimintatuotot 9 000 euroa ja toimintakulut 15 615 euroa) – vuonna 2024 toimintakate oli 2 365 euroa.

Tarkastuslautakunnan talousarvio vuodelle 2025 on vielä käsittelemättä, mutta alustavaksi lähtökohdaksi on otettu vuoden 2024 talousarvion taso, toimintakate 13 832 euroa (toimintakulut 0 euroa ja toimintakulut 13 832 euroa; vahvistuu myöhemmin).

Maaseutulautakunnan toimintakate on -19 688 euroa (toimintatuotot 136 000 euroa ja toimintakulut 155 688 euroa), lasku 27 %. 

Tilanne 16.10.:

Lautakuntakäsittelyiden jälkeen on tehty ohjelmiston kautta kp-tarkennuksia kunnan palkka- ja henkilösivukulumenoihin. Nämä ovat päivittyneet ohjelmistoon 16.10., jonka seurauksena lautakuntien käsittelemät talousarvioluvut ovat jo hieman päivittyneet. 16.10.2024 tehdyn tarkistuksen jälkeen on havaittu, että Tunturi- Lapin  maaseutulautakunnassa on syötetty palkkamenoja liikaa verrattuna lautakuntakäsittelyyn (n. 41 651 euroa + sivukulut). Tämä korjattiin ohjelmatoimittajan kanssa, jonka jälkeen maaseutuhallinnon toimintakate on - 18 675 euroa. 

Elinvoimakautakunnan toimintakate on 16.10. - 2,397 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakate on vastaavana ajankohtana -6,161 milj. euroa. 

Koko kunnan talousarvion 2025 tilikauden tulos näyttää noin + 0,100 milj. euroa. Toimintakate on  - 9,607 milj. euroa (toimintatuotot 3,607 meuroa ja toimintakulut 13,216 milj. euroa). Verotuloja ennakoidaan kertyvän 6,314 milj. euroa ja valtionosuuksia 4,496 milj. euroa. Poistojen määräksi on arvioitu 0,930 milj. euroa.

Voidaan todeta, että toimintatuotot ovat noin 0,237 milj. euroa korkeammat ja toimintakulut noin 0,421 milj. euroa korkeammat alustavaan ja ohjeelliseen raamiin verrattuna (nettona toimintakatteen erotus on noin 0,184 milj. euroa). Verotulot ovat päivittyneet alkuperäisestä raamista hieman matalammaksi ja ovat lokakuun arvion mukaan noin 6,314 milj. euroa, mutta puolestaan valtionosuudet ovat 10.10.2024 Kuntaliiton tilannekuvan pohjalta hieman nousseet raamista ollen tällä hetkellä 4,496 milj. euroa.

Ohjeellisen raamin (8/2024) tavoitetila oli päästä toimintakatteelta 0,231 milj. euron ylijäämäiseen tulokseen. On huomioitava, että sekä valtionosuus- että veroennustekehikot päivittyvät loppuvuotta kohti ja näissä on syytä noudattaa varovaisuusperiaatetta. 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus ohjeistaa lautakuntia tekemään talousarvion 2025 toimintakatteeseen (tilannekuva 14.10.2024) 130 000 euron leikkauksen (netto) seuraavasti:  

  • sivistyslautakunta (66 %), yhteensä 85 800 euroa,
  • elinvoimalautakunta (22 %), yhteensä 28 600 euroa,
  • kunnanhallitus (12 %), yhteensä 15 600 euroa.

Säästötavoitteet pohjautuvat toimintakatteiden (%) suhteisiin. 

Kunnanhallitus pyytää lautakuntia toimittamaan perjantaihin 15.11. mennessä esitykset em. leikkauksista, sääästökohteet on hyvä yksilöidä esityksessä selkeästi. 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli laajasti talousarvion laadinnan tilanteesta ja tavoitteista sekä säästötavoitteista.

Manu Friman poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Ohessa on liitteenä kunnanhallituksen alaisen hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) talousarvioesitys vuodelle 2025.

18.10.2024 kunnanhallituksen toimintakate on -1,012 milj. euroa (toimintatuotot 0,035 milj. ja toimintakulut 1,047 milj. euroa). Toimintakate on vuoden 2024 talousarviossa on 1, 051 milj. euroa, joten se on laskenut edellisvuodesta noin 3,7 %. 

Yleisesti voi todeta, että ICT- kustannukset nousevat merkittävästi hallinto- ja talouspalveluiden alla (noin 16 %). Näihin voi tulla vielä päivitettävää loppuvuotta 2024 kohden, kun laskelmia saadaan tarkennettua. Kauttaaltaan on tarkistettu niin toimintatuottoja- kuin kuluja kriittisesti (ns. leikkaaminen tasaisen kertymän mukaisesti).

Erityisiä huomioita talousarvion sisältöön on esitetty seuraavassa/ toimintakate:

Hallinto- ja tukipalvelut

  • USO- osallistuminen luottamushenkilöille (n. 5 000 euroa/vuosi, kaksi vuotta) luottamushenkilöille
  • Erilliskorvauksia tarkistettu (luottamushenkilöiden omien laitteiden ja yhteyksien käyttö): maksetaan kalenterivuosittain, ei valtuustokausittain
  • EU- projektien määräraha on puolitettu (määrärahavaraus 4 000 euroa)
  • Valmius olla mukana tekoäly- hankkeessa yhdessä mm. Kemin kanssa
  • Mukana kehittämishankkeissa määrärahavaraus elokuvakomissiolle (15 000 euroa)
  • Edustuskuluja on vähennetty brändituotteiden osalta (kohdistetaan elinvoimapalvelut/kuntakehittäminen)
  • Kunnanhallituksen myöntämiä avustuksia (kotitaloudet ja yhteisöt) on pienennetty
  • Virtu- pisteen määrärahat on poistettu (sopimus päättyy 1.1.2025 alkaen)
  • Huomioitu Ensilumen ladun strateginen kumppanuussopimus (55 000 euroa)
  • Huomioitu ensilumen ladun hiihtokisojen (Tykkikkisat) strateginen kumppanuussopimus (5 000 euroa)
  • Tunturi- Lapin Leader ry ja Tunturi- Lapin Kehitys ry:n osuudet mukana
  • Monetra Oy:n palkkahallintopalvelu huomioitu 1.1.2025 alkaen
  • Tiedotustoiminnasta vähennetty merkittävästi määrärahoja/ostopalvelut.

Henkilöstöhallinto​​​​​​

  • Sisältää koko henkilistön tyhy- määrärahavaraus 20 euroa/hlö
  • Sisältää työhyvinvointikyselyn toteuttamisen
  • Sisältää ePassi henkilöstöedun + pyöräedun
  • Muutos aiempaan toimintaan, sisältää vain tehtäväyksikön henkilöstön osuuden työterveyskustannuksista: työterveyshuollon kulut on jyvitetty palvelualueiden alle todellisten kustannusten mukaan

 Taloushallinto

  • Sisältää varauksen asiantuntijaostopalveluun taloushallinnon asiantuntijapalvelusta/tilinpäätös
  • Henkilöstökuluja tarkistettu tiedossa olevien tarpeiden mukaan.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) talousarvion 2025 ja taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 valmistelun tilanteen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli laajasti hallinto- ja talouspalveluiden tehtävistä. Ensi vuodelle edellytetään erityisesti koulutusta luottamushenkilöille uuden valtuustokauden alkaessa. 

Valmistelija

Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeen vuodelle 2025 sekä suunnitteluvuosille 2026 - 2027.

Tarkastuslautakunnalle varataan 14 000 euron määrärahan vuodelle 2025. Määräraha säilyy vuoden 2024 tasolla (13 800 €). 

Ehdotus

Puheenjohtaja

Tarkastuslautakunta määrittelee toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025.

Tarkastuslautakunta päättää talousarvioehdotuksesta ja toiminnallisista tavoitteista vuodelle 2025 sekä esittää ne kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi

 

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti talousarvioehdotuksesta esittelytekstin mukaisesti ja esittää talousarvioehdotuksen sekä toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi.

Kokouskäsittely

Tarkastuslautakunta määritteli toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 seuraavasti:

Talousarviotavoite  Toimenpiteet  Mittarit 

Elinvoimapalvelut:

Toimintaan tutustuminen seuraavien aihealueiden osalta:

- Investoinnit

- Vesihuoltolaitos

- Jerisjärven huolto

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja selvitetään:

- Investointien toteuma

- Vesihuoltolaitoksen saneerauksen tilanne

- Jerisjärven huollon toiminnan edistyminen

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen

Keskushallinto:

Toimintaan tutustuminen seuraavien palveluyksiköiden osalta:

- Taloushallinto

- Palkkahallinto

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja

- muodostetaan tilannekuva taloushallinnon henkilöstömuutosten vaikutuksista.

- arvioidaan palkkahallinnon ulkoistamisen jälkeistä toimintaa. 

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen

Sivistyspalvelut:

Toimintaan tutustuminen seuraavien palveluyksiköiden osalta:

- Perusopetus

- Lukio

Tutustutaan palvelualueen asettamiin toiminnallisiin tavoitteisiin kyseisissä yksiköissä.

Kuullaan viranhaltijoita/ asianosaisia ja selvitetään

- henkilöstön työhyvinvoinnin tilannekuva

Onko ko. palvelualueen ja yksikön toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 saavutettu (kyllä / ei)

Tarkastuslautakunta saa tehtyä arvioinnin arviointikertomukseen

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Lautakunta on kokouksessaan 9.10.2024, § 107 hyväksynyt talousarvion 2025. Lautakunnan käsittelyn jälkeen sivistyksen talousarviokuluihin on tullut talousarvion laadinta ohjelmiston päivityksestä johtuvia muutoksia (kate on pienentynyt noin - 25 000€).

Lautakuntien esityksien jälkeen kunnanhallitus on ohjeistanut lautakuntia tekemään talousarvion 2025 toimintakatteeseen (tilannekuva 14.10.2024) 130 000 euron leikkauksen (netto) seuraavasti:

  • sivistyslautakunta (66 %), yhteensä 85 800 euroa,
  • elinvoimalautakunta (22 %), yhteensä 28 600 euroa,
  • kunnanhallitus (12 %), yhteensä 15 600 euroa.

 

Säästötavoitteet pohjautuvat toimintakatteiden (%) suhteisiin. 

Kunnanhallitus pyytää lautakuntia toimittamaan perjantaihin 15.11. mennessä esitykset em. leikkauksista, sääästökohteet on hyvä yksilöidä esityksessä selkeästi. 

Sivistyspalvelujen viranhaltijat ovat läpikäyneet tehtäväalueensa talousarvion 2025 ja esittävät seuraavia säästökohteita sekä lisätuloja:

  • hallinto- ja tukipalvelut: toimisto- ja asiantuntijapalvelut -2 000 €
  • varhaiskasvatus: lisätty esiopetukseen kotikuntakorvaus (perusopetuksen tuloista) +4 700 €, vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (erityisopettajan virka täytetään 1.8.2025 alkaen) - 29 500€; kokonaisvaikutus on -34 200 €
  • perusopetus: vähennetty kotikuntakorvaus (esiopetukseen) -4 700 €, majoitus- ja ravitsemispalvelu (7.-9.lk välipala kokonaisuudessaan) -17 500 € ja vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (epäpätevät sijaiset kevätlukukaudella 2025, vaikuttaa myös lukioon) -22 500€; kokonaisvaikutus on -35 300 €
  • lukio: vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (epäpätevät sijaiset kevätlukukaudella 2025, vaikuttaa myös peruskouluun) -9 500 €
  • kansalaisopisto: käyttömenoihin on lisätty ICT-kuluihin -2 400 € Monetra palkkaintegrointia varten, tunti- ja urakkapalkat (vähennetään kursseja) -5 600 €, em. toiminta vähentää kurssituloja -1 000 €; kokonaisvaikutus on - 2 200 €
  • kirjasto- ja kulttuuripalvelut: käyttömenohin on lisätty E-aineistokuluja -600 € ja kirjastoautotulot ovat vähentyneet -4 000 €, kalusto (pääkirjasto) - 500€, koulutus- ja kulttuuripalvelut (ei järjestetä yhvenvertaisuusviikkoa) - 1 000 €, avustukset yhteisöille - 1000 €, jäsenmaksut (erotaan Lapin alueteatteriyhdistyksestä (ei teatterilippualennuksia kuntalaisille tai työpajoja oppilaille)) - 1 500 €, painatukset ja ilmoitukset (vähennetään markkinointi (ei lehtimainoksia kesätapahtumien ja museon osalta)) - 800 €; kokonaisvaikutus on -200 €
  • nuorisopalvelut: ei säästöjä
  • liikunta- ja hyvinvointipalvelut: käyttömenohin on lisätty luottamushenkilöiden kokouspalkkoihin -1 600 €, kuntosalin vuosimaksun ja kulkuavaimen maksukorotus 1.1.2025 alkaen ja kunnan henkilöstöetuuden päättyminen + 3 400 €, liikuntahallin vakiovuoromaksujen korotus 1.6.2025 alkaen + 500 €, kokonaisvaikutus on - 2 300 €

 

Säästötavoitteet pohjautuvat osin toimintakatteiden (%) suhteisiin, lisäksi säästötavoitteissa on huomioitu jo tehdyt säästötoimenpiteet talousarvio 2025 ensimmäisen laadinnan aikana. Säästöjen kokonaisvaikutus on  -85 297 €.

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 1000   

Toimintakulut

 172 587

 +5,7 %

Toimintakate

 171 587

 +5,1 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 110 950  +90.3 %

Toimintakulut

 1 464 461 

 +3,4 %

Toimintakate

 1 353 511

 -0,3 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 417 355  +81,6 %

Toimintakulut

 3 480 382

 +10,9 %

Toimintakate

 3 063 027

 +5,3 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 193 381  +89,2 %

Toimintakulut

 901 963

 +10,0 %

Toimintakate

 708 582

 -1,3 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 31 500  +0,9 %

Toimintakulut

 181 624

 +0,1 %

Toimintakate

 150 124

 -0,1 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 212 369  +0,7 %

Toimintakulut

 434 863

 -3,9 %

Toimintakate

 222 494

 -7,9 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 70 500  +3,4 %

Toimintakulut

 299 949

 +15,0 %

Toimintakate

 229 449

 +19,1 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

 14 600  -85,0 %

Toimintakulut

 189 577

 -30,3 %

Toimintakate

 174 977

 +0,2 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

 1 051 655  +31,8 %

Toimintakulut

 7 125 406

 +6,3 %

Toimintakate

 6 073 751

 +2,8 %

 

Sivistyspalveluiden muutettu talousarvio 2025 sekä henkilöstösuunnitelma ja taloussuunnitelma 2026-2027 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Oheismateriaalia päivitetään taloussuunnitelmavuoden 2027 osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen muutetun talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen muilta osin, mutta ei leikkaa perusopetuksen talousarvioesityksestä vuodelle 2025 majoitus- ja ravitsemispalveluista 17 500 euron määrärahaa (7.-9.lk välipala), em. määräraha lisätään myös suunnitelmavuosille 2026-2027. Lisäksi 1.-4.lk:n kesäleirit lisätään nuorisopalveluihin suunnitelmavuosille 2026-2027 ja kirjasto- ja kulttuuripalveluiden tulo päivitetään kirjastoauton osalta suunnitelmavuosille 2026-2027.

 

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 17.32.

Laura Enbuska-Mäki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.26.

Kokouksessa pidettiin pykälän käsittelyn jälkeen tauko klo 18.18-18.28. Nimenhuudon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoakin, poislukien Laura Enbuska-Mäki. 

Valmistelija

Sari Virkkunen, hallintosihteeri, sari.virkkunen@muonio.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta on 8.10.2024, 60§ hyväksynyt talousarvioesityksen talousarviovuodelle 2025 ja suunnitteluvuosille 2026-2027. 

Kunnanhallitus on käsitellyt talousarvioesitykset kokouksessaan 21.10.2024. Lautakuntakäsittelyiden jälkeen on tehty tarkennuksia kunnan palkka- ja henkilösivukulumenoihin. Tämän seurauksena lautakuntien käsittelemät talousarvioluvut ovat jo hieman päivittyneet.

Kunnanhallitus ohjeisti lautakuntia tekemään talousarvion 2025 toimintakatteeseen 130 000 euron leikkauksen (netto) seuraavasti:  

  • sivistyslautakunta (66 %), yhteensä 85 800 euroa,
  • elinvoimalautakunta (22 %), yhteensä 28 600 euroa,
  • kunnanhallitus (12 %), yhteensä 15 600 euroa.

Säästötavoitteet pohjautuvat toimintakatteiden (%) suhteisiin. Elinvoiman toimintakatteen leikkauksien jälkeen tulisi olla 2 368 604 euroa.

Kunnanhallitus pyysi lautakuntia toimittamaan perjantaihin 15.11. mennessä esitykset em. leikkauksista, sääästökohteet on hyvä yksilöidä esityksessä selkeästi. 

Talousarvioesitykseen on tehty muutoksia menojen vähentämisenä, menojen lisäyksinä ja tulojen lisäyksenä. Elinvoimapalvelun tehtäväalueen talousarvioesitykseen on saatu kunnanhallituksen vaatima säästötavoite aikaan mm. seuraavilla toimenpiteillä:

Edellisen lautakuntakäsittelyn jälkeen on vähennetty menoja:
- henkilöstökulut 12 000 eur
- pöytäkirjojen sidonta 6 000 eur
- reitistön konetyö 10 000 eur
- kuntakehittämisen menot 14 000 eur, yhteensä 42 000 eur
lisätty menoja:
- päiväkodin sähkö ja lämmitys -5 000 eur
- Hyvinvointikeskuksen kiinteistövero -20 000 eur
- työterveyshuollon kustannukset -13 000 eur,
- Marjapaikan IV-nuohous -10 000 eur
- kunnanviraston huoltokorjaukset -4 500 eur
- yl alueen ja puiston puutarhuri -5000,  yhteensä -57 500 eur
lisätty tuloja:
- vuokrien indeksitarkistus 5 800 eur
- työterveyden tuotot 6 500 eur
- kunnanviraston toimistovuokratulo 14 000 eur
- vesihuollon perusmaksujen tarkistus 10 000 eur
- kuntakehittämisen tulot 6 000, yhteensä 42 300 

Yllä mainittujen lisäksi on tehty muutamia pieniä tarkennuksia. 

Käyttötalouden talousarvioesitys 2025:

Hallinto- ja tukipalvelut
Tuotot 2160  
Kulut -461350  
Kate -459190  
     
Rakennustarkastuspalvelut
Tuotot 49500  
Kulut -138867  
Kate -89367  
     
Kiinteistö- ja tiepalvelut
Tuotot 1637018  
Kulut -2214762  
Kate -577744  
     
Liikuntapaikat ja reitistöt
Tuotot 1000  
Kulut -351816  
Kate -350816  
     
Kuntakehittäminen ja työll.palv.
Tuotot 66500  
Kulut -1065345  
Kate -998845  
     
Vesilaitos  
Tuotot 660113  
Kulut -554719  
Kate 105394  
     
Elinvoimapalvelut yhteensä
Tuotot 2416291  
Kulut -4786859  
Kate -2370568  



 


​​​​

 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy talousarvioesitykseen tehdyt muutokset ja esittää päivitetyn talousarvioesityksen edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja valtuustolle. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus asetti 21.10.2024 § 195 hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) säästötavoitteeksi 15 600 euroa. 

Hallinto- ja talouspalveluissa on käyty talousarvio toisen kerran säästötavoitteen saavuttamiseksi. Menoihin lisättiin mm. aiemmin pois jäänyt  kunnanjohtajan palkkaus ja varaus vastasyntyneiden muistaminen/á 100 euroa. Menoja karsittiin oheismateriaalin mukaisesti. Säästötavoitteen saavuttamiseksi hallinto- ja talouspalvelujen talousarviota on leikattu tasaisesti eri kohteista ja konkreettisina toiminnallisina muutoksina mm. esitetään henkilöstön pyöräedun siirtämistä vuodelle 2026 ja elokuvakomissioon varautumista asukasluvun mukaisella kustannuksella siten, että Muonion kunnan rahoitusosuus on 10 000 euroa. 

Ensimmäisellä käsittelykerralla hallinto- ja talouspalveluiden toimintakate oli yhteensä -1,012 milj. euroa ja toisen kierroksen jälkeen 15.11.2024 toimintakate on - 0,994 milj. euroa (tulot 35 000 euroa ja kulut 1 028 999 euroa).

Säästöjä on tehty hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) osalta n. 18 000 euroa. 

Oheismateriaalina on raportit tuloslaskelmasta kohteittain sekä esitys tehdyistä korjauksista/säästötavotteista (netto). 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy hallinto- ja talouspalveluiden talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja talousarviosuunnitelmavuosille 2026-2027 ja esittää sen edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja esitteli talousarvioesityksen ja hallitus keskusteli mm. kunnan tiedottamisen toteuttamisesta. 

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Kunnan investointiosion valmistelua on jatkettu talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027 kunnanhallituksen 21.10.2024 § 196 evästyksen pohjalta.

Vuonna 2025 kunnan merkittävimpänä kärki-investointina on saattaa valmiiksi uusi päiväkoti-esikoulukiinteistö. Vuosien 2026-2027 kärki-investointina tulee olemaan kunnantalon muuttaminen Kiela-kiinteistöön ja siihen liittyvät saneeraustyöt. Vuoden 2025 investintiosan nettoarvo on 3 049 150 euroa (menot 3 115 800 euroa, tulot 66 650 euroa) ja vastaavasti vuonna 2026 nettoarvo olisi 2 202 261 euroa (menot 2 312 022 euroa, tulot 109 761 euroa). Suunnitelmavuoden 2027 investointien nettoarvo olisi 1 663 500 euroa (menot 1 674 500 euroa, tulot 11 000 euroa). 

Talousarvion 2025 ja talousarviosuunnitelmavuosien 2026-2027 investointiosaesitys on oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion 2025 ja taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 investointiosan esityksen mukaisesti ja esittää sen valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

 

Päätöksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko. Tauon jälkeen suoritettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että kokouksessa oli läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli mm. päiväkoti-esikouluhankkeesta, liikuntapaikoista, tyhjentyvistä päiväkotikiinteistöistä ja vesi- ja viemärilaitoksen investoinneista.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Talousarviovalmistelu vuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027 on käynnissä. Sivistys- ja elinvoimalautakunta ovat käsitelleet talousarvion toisen kierroksen ja esittäneet kunnanhallituksen edelliseen kokouksen päätöksen mukaisesti säästökohteita. 

Sivistyslautakunta muutti esitystään 5.11.2024 § 119

  • palautettiin perusopetuksen talousarvioesitykseen vuodelle 2025 majoitus- ja ravitsemispalveluihin 17 500 euron määräraha (7.-9.lk välipala) ja määräraha lisättiin myös suunnitelmavuosille 2026-2027,
  • 1.-4.lk:n kesäleirit lisättiin nuorisopalveluihin suunnitelmavuosille 2026-2027 ja
  • kirjasto- ja kulttuuripalveluiden tulo päivitettiin kirjastoauton osalta suunnitelmavuosille 2026-2027.

Elinvoimalautakunta hyväksyi sellaisenaan esittelijän esityksen säästökohteista kokouksessaan 12.11.2024 § 81.

Kunnanjohtajan esitys pohjautuu lautakuntien toisen kierroksen käsittelyihin. Esitykseen on myös arvioitu rahoituksen korkomenoja vähemmäksi, lisätty nuorisopalveluihin 2 500 euroa tulo-odotus ja poistettu  "varausten ja rahastojen muutos" -kohdasta määrärahavaraus (- 30 000 euroa). 

18.11.2024 koko kunnan tuloslaskelma osoittaa tilikauden tulokseksi 272 260 euroa ylijäämää:

  • Toimintatuotot 3 650 446 euroa,
  • Toimintakulut - 13 142 868 euroa,
  • Toimintakate - 9 492 422 euroa,
  • Vuosikate 1 202 260 euroa (verotulot  6 314 000, valtionosuudet 4 495 682 sekä rahoitustuotot ja -kulut -115 000 euroa). 
  • Poistot ja arvonalentumiset - 930 000 euroa. 

Talousarviovuoden 2025 esitykset ovat seuraavat:

Keskusvaalilautakunta:

  • Toimintatuotot 9 000 euroa,
  • Toimintakulut -15 615 euroa ja
  • Toimintakate -6 615 euroa. 

Tarkastuslautakunta:

  • Toimintatuotot 0 euroa
  • Toimintakulut -13 832 euroa
  • Toimintakate -13 832.

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta:

  • Toimintatuotot 136 000 euroa,
  • Toimintakulut -154 657,
  • Toimintakate -18 657 euroa. 

Kunnanhallitus:

  • Toimintatuotot 35 000 euroa,
  • Toimintakulut -1 028 999 euroa,
  • Toimintakate -993 999 euroa.

Sivistyslautakunta:

  • Toimintatuotot 1 054 155 euroa,
  • Toimintakulut -7 142 906 euroa
  • Toimintakate -6 088 751 euroa. 

Elinvoimalautakunta:

  • Toimintatuotot 2 416 291 euroa,
  • Toimintakulut -4 786 859 euroa,
  • Toimintakate -2 370 568 euroa. 

Oheismateriaalina on lautakuntien esitysten tuloslaskelmat vuodelle 2025 ja ts 2026-2027.

Suunnitelmavuodelle 2026 tililauden tulos/ylijäämä on arviolta n. 0,80 milj. euroa ja suunnitalmavuonna 2027 n. 1,02 milj. euroa ylijäämäinen. 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2025 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.

Kunnanhallitus valtuuttaa hallinto- ja talousosaston tekemään mahdollisesti tarvittavia teknisiä korjauksia talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja esitteli laaditun talousarvion ja suunnitelman 2025-2027. Hallitus keskusteli mm. sivistyspalvelujen järjestämisestä ja -lautakunnan toimintakatteen vaihtelusta suunnitelmavuosilla.

Perustelut

Kunnanhallitus käsitteli asiaa 25.11.2024 § 220.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2025 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.

Tiedoksi

palvelualueet, taloushallinto