Valmistelija
Heikki Kauppinen, maaseutupäällikkö, heikki.kauppinen@muonio.fi
Perustelut
VR:n Kolariin saapuvan ja Kolarista lähtevän junaliikenteen käytön ja kehittämisen ns. pullonkaulana on ollut jo pitkään puutteelliset liityntäliikenneyhteydet. Lähteville junille avoimilla julkisilla liikennevuoroilla yhteys pohjoisesta, Enontekiön ja Muonion suunnilta tapahtuu useimpina päivinä monen tunnin odotusjaksoilla Kolarin rautatieasemalla. Kolariin saapuvilta junavuoroilta klo 8.44 odotusaika pohjoiseen lähtevään linja-autovuoroon on kolmen ja puolen tunnin odotus niinä päivinä joilla ylipäätään keskipäivällä lähtee pohjoiseen linja-autoyhteys, ja klo 10.43 saapuvalta junaltakin n. puolentoista tunnin odotusaika mikäli saapuu sellaisena päivänä jolloin jatkovuoro lähtee klo 12.15 Kolarista. Nyt käytössä olevien aikataulutietojen mukaan viimeinen julkinen bussivuoro saapuu pohjoisesta Kolariin ma-pe klo 16.10, ja normaali iltajuna lähtee Kolarista klo 19,42. Odotusaikaa tässä yhteydessä kolme ja puoli tuntia.
Tilanne on hankala. Jopa VR:n taholta on kerrottu ettei tätä junaliikennemahdollisuutta Muonioon ja Enontekiölle mainosteta heidän esitteissään. näiden puutteellisten jatkoliikkenneyhteyksien vuoksi. Niin matkailun tarpeisiin kuin alueen asukkaiden opiskelija-, työmatka- kuin muun liikennöinnin tarpeita hoidetaan yksittäisten yritysten ja perheiden toimesta, mutta selvää on että näin ei voida loputtomiin jatkaa. Tavoitteena pitää olla toimivat jatkoliikenneyhteydet molempiin suuntiin, kohtuullisilla odotusajoilla.
Pienoisbusseilla liikennöiviltä taksiautoilijoilta Muoniossa on tiedusteltu mahdollisuutta harjoittaa syöttöliikennettä ns. kutsutaksijärjestelmällä, jolla täydennettäisiin po. jatkoliikenneyhteyksiä syöttöliikenteenä.
Valtionavustuksina kunnat voivat hakea ja saada valtionavustusta julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen. Valtionavustuksen enimmäismäärä on 50 % tuen piiriin hyväksyttyjen esim. tässä po. syöttöliikennevuorojen nettokustannuksista, ja loput nettokustannuksista voi kantaa kunta tai kohdeyritys / yritykset.
VisitMuonio2025- hankkeen hankepäällikön Nina Vesterisen, elinkeinokoordinaattorin sekä msp:n kesken asiaa on käsitelty neuvotteluissa marras-joulukuun aikana, sekä selvitetty Lapin Ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntijan kautta Ely-keskuksen kanta tämän liikenneyhteyden kehittämiseen haettavasta valtionavustuksesta. Vuoropuhelussa on saatu hyvin positiivinen vastaus kokeiluliikenteen käynnistämiselle vuoden 2021 alusta lukien.
Kokeiluliikenteen arvioidut kokonaiskustannukset, arvioidut lipputulot, sekä mahdollisten nettokustannusten eli valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten osuus pyritään hahmottamaan liikennöitsijän kanssa käytävässä neuvonpidossa 11.12.2020.
Ehdotus
Esittelijä
Heikki Kauppinen, maaseutupäällikkö, heikki.kauppinen@muonio.fi
Elinkeinolautakunta kuulee syöttöliikenteen aloittamiseen liittyvät perustelut, käy aihekeskustelun, sekä osaltaan hyväksyy kokeiluliikenteen käynnistämisen kutsutaksijärjestelmällä Muonion-Kolarin rautatieaseman välisenä vuoden 2021 alusta lukien. Päätökseen merkitään Ely-keskuksen ohje laatia ja toimittaa hanketta koskeva suunnitelma sekä alustava kustannusarvio sekä alustava arvio tarvittavan valtiontuen määrästä v. 2021.
Päätös
Mikael Heikkilä palasi kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17:35.
Anne-Mari Keimiöniemi poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17:55.
Elinkeinolautakunta kuuli ennen päätöksentekoa Muonion Matkailu ry:n matkailupäällikköä Nina Vesteristä.
Elinkeinolautakunta keskusteli asiasta ja oli yksimielisesti sitä mieltä, että logistinen yhteys Kolarin rautatieaseman ja Muonion välillä on tärkeä saada kuntoon. Pitkällä tähtäimellä on syytä tarkastella kunnan kaikkia kuljetuksia kokonaisuutena ja pyrkiä löytämään synergioita niiden väliltä.
Käydyn keskustelun jälkeen elinkeinolautakunta hyväksyi kokeiluliikenteen käynnistämisen esitetyllä tavalla. Vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen asia käsitellään elinkeinolauatkunnassa uudelleen.