Sivistyslautakunta, kokous 5.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 119 Sivistyslautakunnan 2. käsittely: Talousarvio 2025 ja -suunnittelu 2026-2027

MUODno-2024-335

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Päivitetty kuntastrategia 2021-2025 tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:
Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään

 Yhteiset, läpileikkaavat teemat talousarviossa 2025: 

  • Ennaltaehkäisevä päihdetyö
  • Kuntastrategia ja hyvinvointijohtaminen 
  • Valmius- ja varautumistyö (Valmius- ja varautumistyön johtaminen/valmiit asiakirjat ja harjoituksien koordinointi)
  • Kansainvälisyys ja yhdenvertaisuus 
  • Yhteistyö (kuntayhteistyö ja kolmassektori)
  • Kestävä kehitys (sosiaalinen & kulttuurillinen, taloudellinen, ekologinen)

 

Lautakunnan talousarvioehdotus 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025, taloussuunnitelma 2026-2027 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa jatketaan organisaatiouudistuksen kehittämistä ja toimivan rajapintayhteistyön luomista hyvinvointialueen kanssa sekä päivitetään varautumissuunnitelmat. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista. 

Varhaiskasvatuksen katetta nostaa ravitsemispalveluiden kustannusten nousu, kustannuksia lisäävät lisäksi henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ostopalvelumaksut. Varhaiskasvatuksessa varaudutaan toimintakulttuurin muutokseen uuden päiväkodin valmistuttua. Toimintatuloja lisää OKM:n avustus sekä maksutuotot. 

Perusopetuksen toimintakuluja kasvattaa pääasiassa henkilöstökulut (palkankorotukset sekä toisen erityisluokanopettajan resurssi koko vuoden) sekä ravitsemispalveluiden kustannusten nousu ja koulukuljetuksen ennakoitu indeksikorotus. Toimintatuloja lisää kotikuntakorvausten nousu sekä hanketulo. 

Lukiossa toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Toimintatuottoja lisää hanketulot. 

Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta. 

Kansalaisopistossa selvitetään opiston yhteistyön mahdollisuuksia lähikuntien kanssa. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa tarkastellaan lisäresurssin tarvetta pääkirjastolla. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat saadun oppilaitosnuorisotyön rahoituksen johdosta sekä tulevan etsivän nuorisotyön avustuksen sekä harrastustoimintahankkeen myötä. Toimintakuluja nostaa omarahoitteinen koulunuorisotyöntekijä. 

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakulut nousevat hanketyöhön varattavien omarahoitusosuuksien myötä. Elintapaohjauksen hankkeen päättyessä niin toimintatuotot kuin –kulut vähenevät.  Liikettä koulupäiviin hankkeen omarahoitusosuus muodostuu osittain peruskoulun Liikkuva koulu ylläpito - rahasta.  

Sivistyspalveluissa hanketyö painottuu edelleen, hankkeita tulee olemaan lähes jokaisella tehtäväalueella. 

Talousarvio 2025 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 1000  

Toimintakulut

 174 587

 +7,0 %

Toimintakate

 173 587

 +6,4 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 106 250  +82,2 %

Toimintakulut

 1 494 935 

 +5,5 %

Toimintakate

 1 388 685

 +2,3 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 422 055  +83,6 %

Toimintakulut

 3 520 145

 +12,2 %

Toimintakate

 3 098 090

 +6,5 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 193 381  +89,2 %

Toimintakulut

 884 739

 +7,9 %

Toimintakate

 691 358

 -3,7 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 32 500  +4,1 %

Toimintakulut

 184 328

 +1,6 %

Toimintakate

 151 828

 +1,1 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 216 369  +2,6 %

Toimintakulut

 438 473

 -3,1 %

Toimintakate

 222 104

 -8,1 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 70 500  +3,4 %

Toimintakulut

 299 793

 +15,0 %

Toimintakate

 229 293

 +19,1 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

10 700  -89,0 %

Toimintakulut

 189 201

 -30,4 %

Toimintakate

 178 501

 +2,2 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

1 052 755  +31,9 %

Toimintakulut

7 186 201

 +7,2 %

Toimintakate

6 133 446

 +3,8 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2025 ja toiminnalliset tavoitteet 2025 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Taloussuunnitelma 2026-2027 toimitetaan seuraavaan lautakuntaan.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 sekä henkilöstösuunnitelman 2025-2028 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 17.06 ja palasi kokoukseen klo 17.13.

Valmistelija

  • Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Lautakunta on kokouksessaan 9.10.2024, § 107 hyväksynyt talousarvion 2025. Lautakunnan käsittelyn jälkeen sivistyksen talousarviokuluihin on tullut talousarvion laadinta ohjelmiston päivityksestä johtuvia muutoksia (kate on pienentynyt noin - 25 000€).

Lautakuntien esityksien jälkeen kunnanhallitus on ohjeistanut lautakuntia tekemään talousarvion 2025 toimintakatteeseen (tilannekuva 14.10.2024) 130 000 euron leikkauksen (netto) seuraavasti:

  • sivistyslautakunta (66 %), yhteensä 85 800 euroa,
  • elinvoimalautakunta (22 %), yhteensä 28 600 euroa,
  • kunnanhallitus (12 %), yhteensä 15 600 euroa.

 

Säästötavoitteet pohjautuvat toimintakatteiden (%) suhteisiin. 

Kunnanhallitus pyytää lautakuntia toimittamaan perjantaihin 15.11. mennessä esitykset em. leikkauksista, sääästökohteet on hyvä yksilöidä esityksessä selkeästi. 

Sivistyspalvelujen viranhaltijat ovat läpikäyneet tehtäväalueensa talousarvion 2025 ja esittävät seuraavia säästökohteita sekä lisätuloja:

  • hallinto- ja tukipalvelut: toimisto- ja asiantuntijapalvelut -2 000 €
  • varhaiskasvatus: lisätty esiopetukseen kotikuntakorvaus (perusopetuksen tuloista) +4 700 €, vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (erityisopettajan virka täytetään 1.8.2025 alkaen) - 29 500€; kokonaisvaikutus on -34 200 €
  • perusopetus: vähennetty kotikuntakorvaus (esiopetukseen) -4 700 €, majoitus- ja ravitsemispalvelu (7.-9.lk välipala kokonaisuudessaan) -17 500 € ja vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (epäpätevät sijaiset kevätlukukaudella 2025, vaikuttaa myös lukioon) -22 500€; kokonaisvaikutus on -35 300 €
  • lukio: vakinaisten viranhaltijoiden kuukausipalkat (epäpätevät sijaiset kevätlukukaudella 2025, vaikuttaa myös peruskouluun) -9 500 €
  • kansalaisopisto: käyttömenoihin on lisätty ICT-kuluihin -2 400 € Monetra palkkaintegrointia varten, tunti- ja urakkapalkat (vähennetään kursseja) -5 600 €, em. toiminta vähentää kurssituloja -1 000 €; kokonaisvaikutus on - 2 200 €
  • kirjasto- ja kulttuuripalvelut: käyttömenohin on lisätty E-aineistokuluja -600 € ja kirjastoautotulot ovat vähentyneet -4 000 €, kalusto (pääkirjasto) - 500€, koulutus- ja kulttuuripalvelut (ei järjestetä yhvenvertaisuusviikkoa) - 1 000 €, avustukset yhteisöille - 1000 €, jäsenmaksut (erotaan Lapin alueteatteriyhdistyksestä (ei teatterilippualennuksia kuntalaisille tai työpajoja oppilaille)) - 1 500 €, painatukset ja ilmoitukset (vähennetään markkinointi (ei lehtimainoksia kesätapahtumien ja museon osalta)) - 800 €; kokonaisvaikutus on -200 €
  • nuorisopalvelut: ei säästöjä
  • liikunta- ja hyvinvointipalvelut: käyttömenohin on lisätty luottamushenkilöiden kokouspalkkoihin -1 600 €, kuntosalin vuosimaksun ja kulkuavaimen maksukorotus 1.1.2025 alkaen ja kunnan henkilöstöetuuden päättyminen + 3 400 €, liikuntahallin vakiovuoromaksujen korotus 1.6.2025 alkaen + 500 €, kokonaisvaikutus on - 2 300 €

 

Säästötavoitteet pohjautuvat osin toimintakatteiden (%) suhteisiin, lisäksi säästötavoitteissa on huomioitu jo tehdyt säästötoimenpiteet talousarvio 2025 ensimmäisen laadinnan aikana. Säästöjen kokonaisvaikutus on  -85 297 €.

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 1000   

Toimintakulut

 172 587

 +5,7 %

Toimintakate

 171 587

 +5,1 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 110 950  +90.3 %

Toimintakulut

 1 464 461 

 +3,4 %

Toimintakate

 1 353 511

 -0,3 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 417 355  +81,6 %

Toimintakulut

 3 480 382

 +10,9 %

Toimintakate

 3 063 027

 +5,3 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 193 381  +89,2 %

Toimintakulut

 901 963

 +10,0 %

Toimintakate

 708 582

 -1,3 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 31 500  +0,9 %

Toimintakulut

 181 624

 +0,1 %

Toimintakate

 150 124

 -0,1 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 212 369  +0,7 %

Toimintakulut

 434 863

 -3,9 %

Toimintakate

 222 494

 -7,9 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 70 500  +3,4 %

Toimintakulut

 299 949

 +15,0 %

Toimintakate

 229 449

 +19,1 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

 14 600  -85,0 %

Toimintakulut

 189 577

 -30,3 %

Toimintakate

 174 977

 +0,2 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

 1 051 655  +31,8 %

Toimintakulut

 7 125 406

 +6,3 %

Toimintakate

 6 073 751

 +2,8 %

 

Sivistyspalveluiden muutettu talousarvio 2025 sekä henkilöstösuunnitelma ja taloussuunnitelma 2026-2027 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Oheismateriaalia päivitetään taloussuunnitelmavuoden 2027 osalta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen muutetun talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen muilta osin, mutta ei leikkaa perusopetuksen talousarvioesityksestä vuodelle 2025 majoitus- ja ravitsemispalveluista 17 500 euron määrärahaa (7.-9.lk välipala), em. määräraha lisätään myös suunnitelmavuosille 2026-2027. Lisäksi 1.-4.lk:n kesäleirit lisätään nuorisopalveluihin suunnitelmavuosille 2026-2027 ja kirjasto- ja kulttuuripalveluiden tulo päivitetään kirjastoauton osalta suunnitelmavuosille 2026-2027.

 

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 17.32.

Laura Enbuska-Mäki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.26.

Kokouksessa pidettiin pykälän käsittelyn jälkeen tauko klo 18.18-18.28. Nimenhuudon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoakin, poislukien Laura Enbuska-Mäki. 

Tiedoksi

kunnanhallitus, talouspäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)