Elinvoimalautakunta, kokous 22.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Hallintopakkokeinon käyttö - telttasaunan siirtäminen toisen kiinteistöltä

MUODno-2025-365

Valmistelija

  • Sami Jokitalo, vs. rakennustarkastaja, sami.jokitalo@muonio.fi

Perustelut

Saamiemme tietojen mukaan kiinteistön 498-401-14-24 omistaja on rakentanut luvatta telttasauna rakennelman, tulipaikan sekä terassirakenteita kiinteistöjen 498-401-14-103 ja 498-876-1-0 rajalle. Rakennustarkastaja on käynyt katselmoimassa telttasaunan sijainnin 22.7.2025 (kuva 1), elinvoimajohtaja Jussi-Pekka Tammilehto on antanut asiasta poistamiskehoituksen 15.9.2025 ja antanut määräaikaa rakennelmien omistajalle 28.9.2025 saakka poistaa telttasaunan ja siihen liittyvät rakenteet. Itse telttasauna on poistettu, mutta naapurikiinteistölle on jätetty tulipaikka penkkeineen ja terassirakenteita. Rakennustarkastaja on käynyt tekemässä toisen tarkastuksen 30.9.2025 (kuva 2, kuva 3). Rakennelmien omistajalle on annettu tulipaikan ja terassirakenteiden purkamiselle toinen kehotus sekä lisäaikaa 6.10.2025 asti, mutta tulipaikkaa ja terassirakenteita ei ole poistettu.

Kyseinen telttasaunan rakentaminen vaatii myönteisen poikkeamisluvan. Telttasaunan paikka on voimassa olevan rakennusjärjestyksen mukaisella suunnittelutarvealueella. Rakennusjärjestyksen mukaan saunan rakentaminen alle 20 m päähän vesistöstä ei ole mahdollista. Rakennustarkastaja katsoo, että myös tulipaikka sekä terassirakennelmat ovat osa telttasaunaan kuuluvaa kokonaisuutta, jotka pitää purkaa ja viedä naapurikiinteistöltä pois. Laiton tilanne korjaantuu tässä tapauksessa ainoastaan, mikäli myös rakenteet ja tulisija puretaan. Koska telttasaunan rakentanut ei ole kehotuksista huolimatta poistanut kaikkia rakenteita naapurikiinteistön alueelta, asia siirtyy rakennusvalvontaviranomaisen käsiteltäväksi, jonka toimivaltaan hallinnollisten pakkokeinojen käyttäminen kuuluu.

AKL 72 § Suunnittelutarve ranta-alueella; 
Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennuskohdetta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. (21.4.2023/752) 
RakL 45 § Sijoittamisen edellytykset muualla kuin asemakaava-alueella 
Sijoittamisen edellytyksenä alueella, jolla ei ole asemakaavaa on, että:
1) rakennuspaikka on kooltaan vähintään 1000 neliömetriä;
2) rakennuspaikalla ei ole tulvan, sortuman tai vyörymän vaaraa;
3) rakennukset voidaan sijoittaa vähintään neljän metrin etäisyydelle kiinteistön rajasta
4) rakennuskohde soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan
6) vedensaanti, jätevedet ja hulevedet voidaan hoitaa aiheuttamatta haittaa ympäristölle;
8) rakentaminen ei aiheuta haittaa naapureille eikä vaikeuta naapurikiinteistöjen rakentamista;
9) rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista;
46 §Sijoittamisen edellytykset suunnittelutarvealueella

Sijoittamisen edellytyksenä alueidenkäyttölain 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella on 45 §:ssä säädetyn lisäksi, että rakentaminen:
1)ei olennaisesti vaikeuta kunnan kaavoituskatsauksen mukaista yleis- tai asemakaavan laatimista;
2)ei johda vaikutuksiltaan sellaiseen merkittävään rakentamiseen tai aiheuta sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, jotka edellyttävät asemakaavan laatimista;
3)on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palveluiden saavutettavuuden kannalta.

RakL 42 § Rakentamislupa: 
Alle 30 m2 kokoinen muu, kuin asuinrakennus ei tarvitse rakentamislupaa. Telttasauna tarvitsee kuitenkin poikkeamisluvan ranta-alueella ja telttasaunan omistajan kuuluu olla myös rakennuspaikan kiinteistön omistaja tai haltija tai hänen tulee saada kiinteistönomistajan suostumus rakentamiselle.

Uhkasakkolaki (1113/1990)
Asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista taikka teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta velvoittaa kiinteistön 498-401-14-24 omistajan poistamaan naapurin kiinteistöltä luvattomasti sinne rakennetut rakennelmat ja siistimään alue 21.11.2025 mennessä. Mikäli kehotusta ei noudateta, tulee elinvoimalautakunta käyttämään hallintopakkokeinoja.  Kiinteistön 498-401-14-24 omistaja voi halutessaan antaa asiasta kirjallisen lausuntonsa 10.11.2025 mennessä. Lausunnon antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.

Muutettu päätösehdotus

Kiinteistön omistaja 498-401-14-24 on ilmoittanut 21.10.2025 poistaneensa rakennelmat ja vs. rakennustarkastaja on 21.10.2025 käynyt paikalla toteamassa, että rakennelmat on poistettu. Elinvoimalautakunta toteaa, että asia on tältä erää käsitelty, mutta hallintopakkokeinon käyttämiseen palataan, mikäli luvattomia rakennelmia vielä tehdään ko. paikalle.

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen.

Esteellisyys

  • Maria Pietikäinen (hallintolaki 28.1 § 1 mom.)

Kokouskäsittely

Asia käsiteltiin § 92.n jälkeen.

Maria Pietikäinen poistui kokouksesta pykälän käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Kiinteistön 498-401-14-24 omistaja