Perustelut
Kuntalain § 111 mukaan valtuuston tulee päättää kunnan tulovero-, kiinteistöveroprosenteista ja muiden verojen perusteista viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä. Veroprosentit on ilmoitettava Verohallinnolle viimeistään edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Mikäli 17.11 on muu kuin arkipäivä, ilmoitus tehdään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 5 §).Ilmoitus suositellaan tehtäväksi välittömästi valtuuston päätöksenteon jälkeen. (Laki verotusmenettelystä 91 § a.) Kiinteistöveroprosentit tulee määrätä kiinteistöverolain määrittämien raja-arvojen väliltä prosentin sadasosan tarkkuudella.
Verotuksen tuloarvio määräytyy arvioitavan verotettavan tulon ja tuloveroprosentin mukaan. Tuloveroprosentin määräämisen perustana ei lain mukaan tarvitse olla laskelmia, sillä päätös on kunnallispoliittinen.
Kuntaliiton 22.9.2025 päivitetyn veroennustekehikon mukaan kunnallisveron loppuvuoden 2025 kertymäennuste alenee kunnissa keskimäärin selvästi, johtuen pääosin pienimmistä ennakonpidätyksistä. Työllisyyden odotettua heikompi kehitys kuluvana vuonna on johtanut siihen, että palkkatulojen kehitysarvio on heikentynyt. Palkkatulojen odotetaan kasvavan vain n. 2,5 % tänä vuonna. Kasvu on heikko, sillä keskimääräinen yleinen ansiotaso nousee n. 3% koko maassa. Viime vuoden joulukuussa kunnallisveron verovuoden 2024 ryhmäosuutta oikaistiin virheellisesti noin +140 milj. euron edestä. Tämän vuoden toukokuussa sama osuus oikaistiin takaisin noin -150 milj. euron edestä. Tämän seurauksena kertyi ennustettua enemmän kunnallisveroa kalenterivuonna 2024 ja vastaavasti vähemmän kalenterivuonna 2025. Kyseinen rytmihäiriö yhdessä heikomman työllisyyskehityksen kanssa aiheuttavat yleisesti ennustettua pienemmän kunnallisverokertymäarvion kuluvana vuonna. Kuluvan vuoden arvioitu yhteisöverokertymä pienenee myös hieman elokuun arvioista. Syynä valmistuva verotus 2024 joka viimeisimpien arvioiden mukaan heikentyisi. Yhteisöveron arvioitu kertymä siten pienenisi noin -10 milj. eurolla elokuun arviosta. Kiinteistöveron odotetaan kasvavan vain noin prosentilla kuluvana vuonna. Kiinteistöveron kertymä yhteensä olisi siten yhteensä noin 2 350 milj. euroa, josta vajaa 30 % (n. 700 milj. euroa) odotetaan kertyvän syyskuun verontilityksessä.
Verovuosille 2026-2029 Kuntaliiton saatesanoissa 22.9.2025 todetaan, kuinka ennustejakson 2026–2029 veropohja arvioidaan niin ikään heikkenevän elokuun arvioista. Työllisyysasteen ja siten palkkatulojen arvioitu kehitys kohenee toisin sanoen verrattain verkkaisemmin. Työttömyysvakuutusmaksun arvioitua pienempi korotus vuodesta 2026 eteenpäin vastaavasti hieman parantaa kunnallisveron tuottoa elokuusta. Kunnallisveron tulevien vuosien kertymäarviot ovat vuositasolla keskimäärin noin -40 milj. elokuun veroennustekehikon arviota heikompia. Yhteisöverokannan muutos vuodelle 2027 ja yhteisöveron kaikki muut veroperustemuutokset huomioitiin jo elokuussa. Hallitusohjelman mukaisesti yhteisöveron veroperusteisiin tehtävät muutosten vaikutukset kompensoidaan nettomääräisesti kunnille. Yhteisöveron muutokset kompensoidaan ryhmäosuuksia muuttamalla ja näin ollen niiden vaikutus on kuntien rahoitusaseman näkökulmasta neutraali. Yhteisöveron kehitykseen liittyy valitettavan paljon epävarmuutta. Talouskasvua ja erityisesti vientimarkkinoita hidastavat muun muassa Yhdysvaltojen asettamat tullit. Kunnille maksettavan yhteisöveron odotetaan kuitenkin kasvavan verovuodesta 2025 alkaen. Orastava positiivinen kehitys näkyy kehikon verokertymissä vasta ensi vuonna, korkeampien lisäennakoiden muodossa. On syytä pitää mielessä, että positiivinen kehitys voi näkyä parempina ennakkoveroina jo tulevina kuukausina. Ennustettu yhteisöverokertymä pienenee elokuun arvioista keskimäärin kuitenkin reilulla -10 milj. eurolla vuodessa.
Kuntaliiton 23.9.2025 päivitetyn kuntakohtaisen verotulosennustekehikon mukaan Muonion kunnalle arvioidaan maksettavan ensi vuonna kunnallisveroja n. 4,571 milj. euroa, joka olisi vuoden 2025 arvioon nähden n. 145 000 euroa enemmän. Maksettava yhteisövero kasvaisi noin 16 000 euroa vuoteen 2026. Maksettava kiinteistövero pysyisi vuonna 2026 vuoden 2025 tasolla, ollen 1, 432 milj. euroa. Yhteensä Muonion kunnan arvioitavat maksettavat verotulot ovat vuonna 2026 kehikossa 6,948 milj. euroa. Verokehikon vuoden 2025 arvio oli 6,787 miljoonaa euroa, joten nousu on n. 161 000 euroa.
Kunnan efektiivinen veroaste oli 6,92 % vuonna 2025 (erotus 1,98), vuodelle 2026 arvioidaan olevan 6,94 % (erotus 1,96) ja vuodelle 2027 arvioidaan olevan 6,98 % (erotus 1,92). (Kuntaliitto; kunnan verotuloennustekehikko 23.9.2025).
Vuoden 2025 verotulojen kertymä on toistaiseksi ollut myönteinen. Syyskuun loppuun mennessä verokertymä oli toteutunut 87 %:sti. Talousarviossa 2025 varauduttiin 6,314 milj. euron verotuloihin. Syyskuun loppuun mennessä verotuloja on siis kertynyt noin 5,503 milj. euroa, tuloveroa n. 3,061 milj., kiinteistöveroa 1,756 milj. ja yhteisövero-osuutta noin 685 000 euroa.
Tuloveroprosentti
Muonion kunnan tuloveroprosentti on 8,9 %. Tällä veroprosentilla kertymäarvio/maksuunpantava vero olisi siis 4,571 milj. euroa. Jos tuloveroprosentti nostettaisiin 9,0 %:iin, olisi maksuunpantava verosumma 4,625 miljoonaa euroa, jolloin vaikutus olisi siis n. +54 000 euroa. Suunnitelmavuosille vaikutus em. korotuksella olisi vuonna 2027 + 55 000 euroa ja vuonna 2028 +58 000 euroa. Mikäli kunnan tuloveroprosentti olisi 9,1, vaikutus tilityskertymään vuodelle 2026 olisi +107 000 euroa ja suunnitelmavuosille vaikutus olisi vuonna 2027 +111 000 euroa ja vuonna 2028 +115 000 euroa.
Linkin kautta avautuu Lapin kuntien vuoden 2024 kunnallisveroprosentit https://lapinluotsi.fi/lappi-nyt/kuntatalous/. Tällä hetkellä korkein on Kemissä (9,6 %), ja matalin Inarissa (6,4 %). Tämän hetken tiedon mukaan kunnallisveroprosenttia esitetään laskettavaksi ensi vuodelle Sodankylässä.
Kiinteistöveroprosentit
Kiinteistöveroprosentit tulee määrätä kiinteistöverolain määrittämien raja-arvojen väliltä prosentin sadasosan tarkkuudella. Kiinteistöverolain mukaan veroprosenttien vaihteluvälit ovat:
- yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 - 2,00 %
- vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,40-1,00 %
- muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,93 - 2,00 %
- maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30 - 2,00 %
Näiden lisäksi voidaan määrätä seuraavat kiinteistöveroprosentit:
- voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 0,93 - 3,10
- yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentti 0,00 - 2,00
- rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti 2,00 - 6,00.
Muonion kunnan kiinteistöveroprosentit ovat kuluvanan vuonna seuraavat:
- yleinen kiinteistöveroprosentti 1,15
- maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30
- vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 0,45
- muun kuin vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 1,20
- rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti 6,00 ja
- voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10.
Muonion osalta ennusteverokehikko näyttää, että maksuunpantava kunnallisvero- ja yhteisöverokertymä kasvaisivat vuosina 2027–2028, kiinteistöverokertymä pysynee arvion mukaan kutakuinkin samankaltaisena vuosina 2026–2028. Verokehikon mukaan vuonna 2028 Muonion kunnalle maksettava kunnallisvero voisi olla jopa 4,930 miljoonaa euroa (vuoden 2025 arvio 4,426 milj. euroa) ja maksettava yhteisöverokertymä voi olla 1,042 milj. euroa (vuoden 2025 arvio 0,929 milj. euroa). Maksuunpantava kiinteistöverokertymä pysyy kehikon mukaan vuonna 2028 samalla tasolla kuin se on tänä vuonna 1,432 milj. euroa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että:
- vuoden 2026 tuloveroprosentiksi määrätään 8,90 ja
- vuoden 2026 kiinteistöveroprosenteiksi vahvistetaan
- yleinen kiinteistöveroprosentti 1,15
- maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30
- vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 0,45
- muun kuin vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 1,20
- rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti 6,00 ja
- voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10.
Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.