Kunnanvaltuusto, kokous 1.12.2025

§ 76 Talousarvio 2026 ja -suunnitelma 2027-2028

MUODno-2025-300

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Milla Liikavainio, talouspäällikkö, milla.liikavainio@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan taloudenhoidosta ja kunnanvaltuuston päätösten valmistelusta, jolloin sillä on päävastuu myös talousarvion valmistelusta. Kunnan keskushallinnon tulee laatia talousarviokehykset seuraavaa talousarviovuotta varten, minkä jälkeen hallitus hyväksyy kehykset ja laadintaohjeet. Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle talousarvio seuraavaksi kalenterivuodeksi ja taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Suunnitelmakausi kattaa talousarviovuoden 2026 ja suunnitelmavuodet 2026–2028. Talousarvio ja -suunnitelma tulee laatia siten, että ne sisältävät kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet turvaten edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen sekä siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa.

Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Kuntalain 110 § sisältää myös säännökset talouden tasapainottamisesta ja alijäämän kattamisesta. Jos taseen alijäämää ei saada katettua suunnittelukautena, taloussuunnitelman yhteydessä tulee päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä katetaan valtuuston erikseen päättämänä kattamiskautena.

Valtuusto vahvisti kuntastrategian päivityksen 13.6.2022 valtuustokaudelle 2021–2025. Muonion kuntastrategiaa on päivitetty valtuustokauden 2021–2025 painopisteiden, toimenpiteiden ja mittareiden osalta yhdessä asukkaiden, luottamushenkilöiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Vuonna 2022 voimaan tullut strategia toimii myös nyt tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Mm. seuraavilla tulevilla kansallisilla ja maakunnallisilla muutoksilla on odotettavissa merkittävä vaikutus kunnan toimintaan ja tulopohjaan:

  • Vuonna 2025 voimaanastunut TE-palvelu 2024 -uudistus, jossa kunnille tuli työllisyyspalveluiden järjestämisvastuu sekä laajentuva vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Laajeneva rahoitusvastuu kompensoidaan kunnille erillisellä valtionosuuden lisäyksellä ja kahden vuoden siirtymäajalla. Käytäntö on osoittanut, että tehty muutos ei ole ollut kustannusneutraali; on selvää, että työllisyysalueilla tulee olemaan taloudellisia haasteita ratkaistavana. Muonio on muodostanut työllisyyspalvelualueen Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien kesken ja isäntäkuntana toimii Kittilä.
  • Kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistustyö on prosessissa ja sen vaikutusten konkreettisuus on vielä epäselvää. Tavoitteena on, että uusi päivitetty valtionosuusjärjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen. Vielä ei ole saatavilla vahvistettuja laskelmia tulevan uudistuksen vaikutuksista yksittäisen kunnan talouteen. Kuitenkin on tiedotettu, että uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti.
  • Kuntien valtionosuuksiin tehdään kertaluontoinen leikkaus vuonna 2026 (Muonion kohdalla em. suuruus on noin 89 000 euroa), ja tuleville vuosille neuvotellaan vos- leikkauksista.
  • Lakivalmistelu koskien hallituksen esitystä eduskunnalle julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamista on parhaillaan lausuttavana. Jos uudistus toteutuu nyt esitetyllä tavalla sekä esitetyssä aikataulussa, tulee tämä haastamaan kunnan kriittisten tukipalveluiden järjestämistä (niin mm. ICT, palkkahallinto, jätehuolto, kirjastopalvelut) sekä tuomaan eittämättä lisäkustannuksia.

Kunnan 06/2025 taloustoteuma on raamissa. Toimintakatteen kertymä oli n. 50,5 % (toimintatuotot 49,3 %, kulut 50,1 %). Tilannekuva on myönteinen myös peilattuna siihen, että kesäkuun palkoissa on maksettu lomarahat ja yleensä em. ajankohtana henkilöstömenot isoimpina menoina ylittävät tasaiset kertymät. Toimintamenoista henkilöstökulujen toteuma 06/2025 on n. 50,4 %, palveluiden ostot 49,8 % ja aineet, tavarat ja tarvikkeet – menokohta 45,8 %. Verotulojen toteuma kesäkuun loppuun mennessä on odotettua parempi, 53,8 %. Valtionosuudet ovat toteutuneet lähes tasaisen kertymän mukaisesti, kertymä oli 50 %. Rahoitusmenojen toteuma on huomattavasti arvioitua alempi n. 12,4 %. Poistojen toteuma on 47 %. Valtiokonttorille toimitetun tilinpäätösennusteen mukaan tilinpäätösennuste/tilikauden ylijäämä voisi olla jopa n. 500 000 – 700 000 euroa ylijäämäinen, lainakannan ollessa arviolta noin 5,1 meuroa ja investointien bruttomenojen noin 3,13 meuroa. Tähän arvioon on tosin suhtauduttava varauksellisesti. Talousarvio 2025 tehtiin noin 240 000 euroa ylijäämäiseksi. 

Vuoden 2026 talousarvion laadintaohje perustuu vuoden 2024 tilinpäätökseen, vuoden 2025 talousarvioon ja toteutumisarvioon, sekä tietysti ensisijaisesti vuotta 2025 koskeviin tietoihin ja ennusteisiin kunnan tulopohjasta. Vuoden 2026 toimintakateraamia ohjaavat verotulojen osalta käytettävissä olevat ennusteet ensi vuoden verotulokehityksestä (kunnan oma verotuloennustekehikko) sekä kuluvan vuoden toteutuma ja valtionosuuksien osalta Kuntaliiton julkaisemat ennakkolaskelmat kunnan valtionosuuksista. On huomioitava, että verotuloennusteet näyttävät erittäin positiivilta, ja jopa Kuntaliitto on kiinnittänyt ”ylioptimistisiin arvioihin” huomiota; talousarvion laadinnassa on syytä lähteä liikkeelle heikommista ennusteista. Valtionosuusennusteiden mukaan (kesän 2025 ennakkolaskelmat) kunnan valtionosuudet ensi vuodelle olisivat noin 4,61 meuroa. Kuitenkin, hallitus on tehnyt jo periaatepäätöksen ja linjauksen kertaleikkauksesta vuoden 2026 valtionosuuksiin, jotka on huomioitu Muonion talousarviolaskelmissa, vähennys olisi kunnalle noin 90 000 euroa.  Kotikuntakorvaukset olisivat Kuntaliiton laskelmien mukaan noin 144 000 euroa.

Palvelualueiden on huomioitava budjettia laatiessaan seuraavat seikat, jotka ovat talousarvioraamin ja taloussuunnitelmaraamien laskennan pohjalla:

  • Taksan ja maksujen tarkistuksia on tehtävä syksyllä 2025 ja keväällä 2026: Tuloennuste on laskettu vuodelle 2026 noin 3 % korotusodotuksella, suunnitelmavuodelle 2027 noin 6 % korotusodotuksella ja suunnitelmavuodelle noin 3 % korotusodotuksella.
  • Menojen karsintaan on kiinnitettävä erityistä huomiota (älykäs sopeuttaminen): Tehdyt ennustekorotukset menoihin ovat maltillisia vuosille 2026, 2027 ja 2028 (noin 2-3 %), tästä johtuen on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, mistä kunnassa karsitaan etenkin suunnitelmavuosien 2027-2028 menoja. Syksyllä 2025 on syytä aloittaa valmistautuminen jo tähän, ja viimeistään kevään 2026 aikana on oltava ratkaisuja menojen hillintään/karsintaan.
  • Mahdollinen sote -kiinteistöjen yhtiöittämisskenaario on huomioitu vuoden 2027 raamista eteenpäin (tarkistettu sekä meno- että tulo-odotusta)
  • Valtion päätöksien sekä linjauksien mukaisesti valtionosuuksia on alennettu skenaariolaskelmissa vuosille 2026, 2027 ja 2028 valmiiksi saman verran (n. 90 000 e/vuosi)
  • Verotulokertymä on arvioitu vuosille 2026, 2027 ja 2028 varovaisuusperiaatteen mukaisesti alemmaksi kuin ennustekehikot osoittavat.

Vuoden 2026 raami lähtee liikkeelle siitä lähtökohdasta, että kunnan veroprosentit pysyisivät nykyisellä tasolla, eli niitä ei ole raamin laskelmissa korotettu; korotuspaineen tilannetta on tarkisteltava lokakuussa uudelleen, kun talousarviovalmistelu etenee.

Palvelualueet valmistelevat talousarvioesityksensä annettujen ohjeiden perusteella. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon (ja taloussuunnitteluohjelmistoon tallennettuina) perjantaihin 10.10.2025 mennessä, ja mahdollinen 2. lautakuntakierros ehditään toteuttaa ennen lopullista kunnanhallituksen esitystä valtuustolle. Kunnanhallitus käsittelee talousarviota ensimmäisen kerran 27.10.2025, ja tässä kokouksessa esittää myös valtuustolle vahvistettavat veroprosentit. Kunnanhallitus käsittelee toisen kerran talousarviota 17.11.2025, jolloin se esittää sen valtuustolle käsiteltäväksi. Kunnanvaltuusto päättää veroprosentit 3.11.2025 (tulee olla lakisääteisesti ilmoitettuna 17.11. mennessä) ja käsittelee talousarvion 1.12.2025. 

 

Vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelmavuosien 2027-2028 raami:

TULOSLASKELMA

TP23

TP 2024

TA2025

TA26

TS27

TS28

TOIMINTATUOTOT yhteensä

4,00

3,97

3,65

3,76

2,80

2,88

TOIMINTAKULUT yhteensä

-12,28

-12,78

-13,13

-13,53

-13,21

-13,48

TOIMINTAKATE YHTEENSÄ

-8,28

-8,81

-9,48

-9,77

-10,41

-10,59

Verotulot

6,51

6,16

6,31

6,84

7,00

7,24

Valtionosuudet

3,80

3,68

4,50

4,52

4,52

4,52

Rahoitustuotot ja -kulut

-0,11

-0,14

-0,12

-0,10

-0,10

-0,10

VUOSIKATE

1,93

0,90

1,21

1,49

1,01

1,06

Poistot ja arvonalentumiset

-0,90

-0,83

-0,93

-1,00

-0,91

-0,92

Satunnaiset tuotot ja kulut

0,00

0,00

       

TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ

0,59

0,07

0,28

0,49

0,10

0,15

Varausten ja rahastojen muutos

 

0,03

 

0,05

0,05

0,05

TASEEN YLIJÄÄMÄ/ ALIJÄÄMÄ YHTEENSÄ

4,12

0,10

0,28

0,53

0,15

0,19

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027–2028 taloussuunnitelman laadintaohjeen sekä alustavan raamin. 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli mm. maksujen tarkistusten säännöllisestä toteuttamisesta, vesilaitoksen investointitarpeista sekä ostopalveluliikenteen päivittämisestä.

Valmistelija

Annika Leinonen, vs. maaseutusihteeri, annika.leinonen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina.

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Päivitetty kuntastrategia valtuustokaudelle 2021-2025 toimii tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena, sillä kuntastrategia vuosille 2026-2030 on valmisteilla. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Lautakunnan talousarvioehdotus ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 10.10.2025 mennessä.

Enontekiön kunnan osuus talousarviosta on 43,3 % eli 62 422 euroa.

Kittilän kunnan osuus talousarviosta on 37,9 % eli 54 637 euroa.

Muonion kunnan osuus talousarviosta on 18,8 % eli 27 102 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Lohvansuu, vt. luonnonvarapäällikkö, hannu.lohvansuu@muonio.fi

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta hyväksyy maaseutuhallinnon talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028, toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeen vuodelle 2026 sekä suunnitteluvuosille 2027 - 2028.

Tarkastuslautakunnan tavoitteena saada toimikautensa aikana kattava kuva kunnan toiminnasta ja taloudesta sekä siitä, miten palvelualueet toteuttavat ja saavuttavat valtuuston asettamat toiminnalliset tavoitteet. Tarkastuslautakunnan omat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 pohjautuvat palvelualueiden itselleen asettamien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen seurantaan ja arviointiin.

Tarkastuslautakunnalle varataan 14 600 euron määrärahan vuodelle 2026. Määrärahaa nostetaan hieman vuoden 2025 tasolta (14 000 €), sillä odotettavissa on mm. korotuksia toimisto- ja asiantuntijapalveluihin sekä ICT-palveluiden hintoihin.

Tarkastuslautakunnan talosuarvio ja toiminnallisten tavoitteiden taulukko vuodelle 2026 oheismateriaalina.

Ehdotus

Puheenjohtajan esitys

Tarkastuslautakunta hyväksyy talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja laatii toiminnalliset tavoitteet ja painopisteet liitteenä olevalle lomakkeelle sekä esittää ne kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Sari Virkkunen, hallintosihteeri, sari.virkkunen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025, § 177 hyväksynyt laadintaohjeen talousarviolle 2026 ja taloussuunnitelmalle 2027-2028. Laadintaohje on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää sekä toiminnalliset että taloudelliset tavoitteet. Muonion kunnan 13.6.2022 päivittämä ja vahvistama kuntastrategista tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan mittaristolla. Tavoitemittaristo viedään talousarvioasiakirjaan ja seuranta tapahtuu osana talousarvioprosessia. 

Laadintaohjeen mukaan palvelualueiden on tehtävä taksantarkistuksia sekä syksyn 2025 että kevään 2026 aikana. Tavoitteena on korottaa tuloarviota noin 3 % vuodelle 2026. Menojen karsintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota

Lautakuntien hyväksymät esitykset tulee antaa kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon 10.10.2025 mennessä. 

TOIMINNALLISET TAVOITTEET

Elinvoimapalvelun toiminnalliset tavoitteet ovat tämän pykälän oheismateriaalina. 

KÄYTTÖTALOUS

Hallinto- ja tukipalvelut
  ta 2025 ta 2026 s 2027 s 2028
Tuotot 2160 1000 1000 1000
Kulut  -461350 -469970 -469970 -469970
Kate -459190 -468970 -468970 -468970
Hallinto- ja tukipalvelun talousarvio vuodelle 2026 vastaa hyvin pitkälle kuluvan vuoden budjettia. Menojen arvioidaan lisääntyvän noin 10 000 eur, mikä aiheutuu jaksotetuista palkoista. 
Rakennustarkastuspalvelut      
         
Tuotot 49500 50470 50470 50470
Kulut  -138867 -152316 -152316 -152316
Kate -89367 -101846 -101846 -101846
Talousarvioesityksen tuloarviossa on huomioitu, että vuoden 2025 kaltaisia suuria rakennushankkeita ei ole tiedossa tulevalle vuodelle 2026. Menojen nousua aiheuttaa jaksotetut palkat ja tasausmaksut. 
Kiinteistö- ja tiepalvelut      
         
Tuotot 1637018 1848717 1848717 1848717
Kulut  -2214762 -2427509 -2427509 -2427509
Kate -577744 -578792 -578792 -578792
Hyvinvointialueen tilojen vuokraneuvottelut ovat budjettia laadittaessa vielä kesken. Varovaisuuden periaatetta noudattaen toimintatuottoarviota on pienennetty hien yli 60 000 eur hyvinvointialueen osalta. Maankäyttösopimuksilla odotetaan saavan tuloa noin 250000 eur.  Kiinteistö- ja tiepalvelujen menot ovat lisääntyneet noin 212000 eur. Menojen lisäykseen vaikuttivat eniten Kielan purkaminen 110000 € ja uutena kustannuseränä päiväkoti-esikoulurakennuksen toimintakulut 40000 € sekä maankäyttöinsinöörin henkilöstökulut 40000 eur.  
Liikuntapaikat ja reitistöt      
         
Tuotot 1000 0 0 0
Kulut  -351816 -376602 -403824 -403824
Kate -350816 -376602 -403824 -403824
Jaksotetut palkat nostavat kuluja noin 10000 eur. Talousarviossa on huomioitu se, että latukoneiden takuuaika ei ole enää voimassa ja vuosihuoltojen yhteydessä on arvioitu korjaustarpeita, joiden kustannukset kohdistuvat vuodelle 2026. Tilavuokrat nousevat kaluston tilatarpeen kasvamisen vuoksi noin 10000 eur. 
Kuntakehittäminen ja markk.palvelu    
         
Tuotot 66500 107400 10000 0
Kulut  -1065345 -1169771 -982009 -973209
Kate -998845 -1062371 -972009 -973209
Talousarviossa on erillinen määrärahavaraus kuntalisän käyttöönottoa varten. Kuntalisä on kunnallinen työllistämisen tukimuoto, jonka tavoitteena on edistää vaikeammin työllistyvien henkilöiden sijoittumista avoimille työmarkkinoille tukemalla työnantajia  työllistämisestä aiheutuvissa kustannuksissa. Tukea voidaan myöntää erityisesti tilanteissa, joissa työllisyysalueen palkkatukea ei ole käytettävissä.  Matkailumarkkinointitehtävät ja yritysneuvontapalvelut on tarkoitus toteuttaa ostopalveluina. Tuotantoyhtiöyhteistyöhön on varattu määräraha alustavien kannustinkyselyjen perusteella.  Työllisyyspalveluissa on määrärahavaraus Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen palveluiden tuottamisesta. 
Vesilaitos        
 
Tuotot 660113 716342 716342 716342
Kulut  -554719 -615825 -615825 -615825
Kate 105394 100517 100517 100517
Tuloarvioon on huomioitu Jerisjärven Huolto Oy:n  käyttömaksut, noin 40000 € sekä vesihuoltolaitoksen taksaan esitettävä perusmaksun perusteen muutos, jolla odotetaan saavutettavan vähintään talousarvion laadintaohjeessa tavoitteeksi asetettu 3 % tulon lisäys. Menojen lisäys on noin 60000, mikä aiheutuu mm. yhdistelmätyöntekijän palkkauksesta 25000 €,   jaksotetuista palkoista ja eläkekuluista 25000 € sekä palveluiden ostoista 10000 €. 
ELINVOIMALAUTAKUNTA YHTEENSÄ    
         
Tuotot 2416291 2723929 2626529 2616529
Kulut  -4786859 -5211993 -5051453 -5042653
Kate -2370568 -2488064 -2424924 -2426124

INVESTOINNIT

Investointilista on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Muutettu ehdotus:

Elinvoimalautakunta lisää investointilistalle latukoneiden telamattojen hankintaan 17000 euroa vuodelle 2026, kohtaan Elinvoimalautakunnan koneet ja kalusto.
Muutoksen jälkeen elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Muutettu ehdotus:

Elinvoimalautakunta lisää investointilistalle latukoneiden telamattojen hankintaan 17 000 euroa vuodelle 2026, kohtaan Elinvoimalautakunnan koneet ja kalusto. Elinvoimalautakunta siirtää investointilistalta urheilukentän saneerauksen suunnitelmavuodelta 2027 vuodelle 2026.

Elinvoimalautakunta lisää käyttötalouteen tuloja yhdistelmätyöntekijästä vesilaitokselle sekä menoja kustannupaikalle 4348 yläkoulun ilmanvaihdon puhdistukseen 20 000 euroa.

Edellä mainittujen muutosten jälkeen elinvoimalautakunta hyväksyy toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen.

Kokouskäsittely

Pykälän käsittelyn aikana pidettiin tauko klo 19:06 - 19:12.

Tauon jälkeen puheenjohtaja suoritti nimenhuudon ja paikalla olivat samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Valmistelija

Marika Semi, perusopetuksen rehtori, marika.semi@muonio.fi

Perustelut

Perusopetus esittää oppilaskalusteiden (pulpettien, pöytien ja tuolien) uusimista oppilaiden ergonomian ja viihtyvyyden sekä yleisesti siivouksen parantamiseksi. 

Investointi jatkaa vuonna 2022 aloitettua investointihanketta, jolloin uusittiin osa perusopetuksen oppilaiskalusteista. Tavoitteena on saada uusittua tarvittavat oppilaskalusteet vuosien 2026-2028 aikana.

Lisäksi investointihankkeella on tarkoitus päivittää perusopetuksen luokkatilojen AV-laitteistoa/esitystekniikkaa (älynäyttöjen hankinta). Hankkeen kokonaisarvo on 88 700 euroa, josta vuoden 2026 osuus on 36 650 euroa.

Hankesuunnitelma on oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy esityksen ja esittää sitä edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 25.8.2025 § 177 hyväksynyt talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Päivitetty kuntastrategia 2021-2025 tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:
Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään

Strategian läpileikkaavat painopisteet

  • toimivat tietoliikenneyhteydet
  • markkinointi ja viestintä
  • edunvalvonta ja yhteistyö

 

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa jatketaan sivistyspalveluiden kehittämistä, tavoitteena on mm. osallistua Lapsiystävällinen kunta –mallin hakuprosessiin ja luoda turvallisemman tilan periaatteet. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista ja palveluiden ostoista. Menoissa on huomioitu vauvalahja kuntaan syntyville lapsille vuonna 2026.

Varhaiskasvatuksen toimintakuluja lisäävät mm. ravitsemispalveluiden kustannusten nousu (keittiötyöntekijäresurssi) ja ostopalvelumaksut. Toimintatuloja lisää OKM:n avustus sekä maksutuotot. Yhtenä tavoitteena on kehitetään toimintakulttuuria uuden päiväkodin arjessa.

Perusopetuksen toimintakuluja vähentää henkilöstökulujen pieneneminen, toimintakuluja lisää ravitsemispalveluiden kustannusten nousu ja koulukuljetuksen ennakoitu indeksikorotus. Toimintatuloja vähentää mm. hanketulon vähentyminen. Yhtenä tavoitteena on oppimisen ja koulukäynnin tuen uudistuksen jalkauttaminen.

Lukiossa toimintakuluja vähentää henkilöstökulujen pieneneminen, toimintakuluja lisää ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Toimintatuloja vähentää hanketulon vähentyminen. Yhtenä tavoitteena on yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa.

Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta sekä käynnistetään Erasmus+ toimintaa.  
Kasvatusaloilla aloitetaan tavoitteellinen toiminta ympäristösertifikaatin saamiseksi (Vihreä Lippu -ohjelma). 

Kansalaisopistossa kehitetään oman opiston toimintaa ja yhteistyön mahdollisuuksia lähikuntien opistojen kanssa. Toimintakuluissa ei nousua.

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa toimintakuluja lisäävät mm. henkilöstökulut ja palvelujen ostot. Toimintatuottojen nousu johtuu hanketulosta. Pääkirjastolle rekrytoidaan lisäresurssi hoitamaan kirjastoammatillisia tehtäviä, tehtävään sisältyvät kulttuurituottajan tehtävät. Pääkirjastolla vietetään 100-vuotisjuhlia. Kulttuurikasvatussuunnitelman 2026-2030 kulttuuritapahtumat on huomioitu toimintamenoina.

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat hanketulon ja avustuksen myötä. Toimintakuluja nostaa henkilöstökulut mm. kesäleirien järjestämisestä johtuvat kustannukset. Tavoitteena on mm. kansainvälisen nuorisotyön kehittäminen.

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakulut nousevat henkilöstökulujen ja palveluiden ostojen johdosta. Toimintatuottoja lisää hanketulo. Liikettä koulupäivään sekä perheliikuntahankkeelle haetaan jatkorahoitusta, lisäksi elintapaneuvonnan laajentamiseksi toiselle asteelle haetaan uusi hanke. Yhtenä tavoitteena on hyvinvointisuunnitelma 2026-2029 valmistuminen.

Sivistyspalveluissa toteutetaan edelleen hanketyötä aktiivisesti, hankkeita tulee olemaan lähes jokaisella tehtäväalueella.

Talousarvio 2026 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna, tilanne 8.10.2025:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 700  

Toimintakulut

 -195 396

 +13,2 %

Toimintakate

 -194 696

 +13,5 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

  120 389  +8,5 %

Toimintakulut

 -1 507 034 

 +2,9 %

Toimintakate

 -1 386 645

 +2,4 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

  354 010  -9,5 %

Toimintakulut

 -3 368 369

  -2,4 %

Toimintakate

 -3 014 359

  -1,5 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

   79 422  -58,9 %

Toimintakulut

  -777 313

 -13,8 %

Toimintakate

 - 697 891

 -1,5 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

   30 300  -3,8 %

Toimintakulut

  -164 634

 -9,4 %

Toimintakate

  -134 334

 -10,5 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

   250 762  +18,1 %

Toimintakulut

 -508 057

 +16,8 %

Toimintakate

 -257 295

 +15,6 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 101 850  +39,5 %

Toimintakulut

 -337 551

 +12,5 %

Toimintakate

 -235 701

 +3,9 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

  54 750  +34,9 %

Toimintakulut

 -285 408

 +21,7 %

Toimintakate

 -230 658

 +19,0 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

  992 183  -5,9 %

Toimintakulut

  7 143 762

 +0,0 %

Toimintakate

  6 151 580

 +1,0 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2026, toiminnalliset tavoitteet 2026, taloussuunnitelma 2027-2028, henkilöstösuunnitelma 2026-2029 sekä kansalaisopiston palveluiden järjestäminen tulevaisuudessa ennakkovaikutusten arviointi ovat esityslistan oheismateriaaleina.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026, taloussuunnitelman vuosille 2027-2028 sekä henkilöstösuunnitelman 2026-2029 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa sivistysjohtajan tekemään tarvittavat muutokset seuraavien tehtäväaluiden 2026 talousarvioihin Kirjastoauto ja Lukio / Oppimisen tuki 2024 -hanke.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Laura Enbuska-Mäki poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.46.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Sivistys- ja elinvoimalautakunta sekä Tunturi-Lapin maaseutulautakunta ovat käsitelleet talousarvioesitykset vuodelle 2026 ja -suunnitelmavuosille 2027-2028. Hallinto- ja talouspalveluiden talousarvio vuodelle 2026 ja -suunnitelmavuosille 2027-2028 on käsitelty edellä.

Tilanne 21.10.2025 mennessä 

Kunnanhallituksen vuoden 2026 talousarvion toimintakate on -1 060 800 euroa (kasvua vuoteen 2025 verrattuna on n. 7,5 %). Toimintatulot ovat 32 620 euroa ja toimintamenot -1 092 620 euroa.

Tunturi-Lapin maaseutulautakunnan vuoden 2026 talousarvion toimintakate (sisältäen vyörytysmenot) on -27 102 euroa (vuonna 2025 tämä on -18 657 euroa, nousu noin 31,1 %).

Sivistyspalveluiden toimintakate nousee talousarviovuonna 2026 yhden (1) prosentin verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Toimintakate on -6 151 580 euroa. Toimintatuottoja vuodelle 2026 on arvioitu 995 498 euroa (vähennys vuoteen 2025 verrattuna 5,9 %) ja toimintakulut ovat 7 147 068 euroa (muutos vuoteen 2025 verrattuna 0,1 %).

Elinvoimapalveluiden toimintakate nousee talousarviovuonna 4,7 % verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Toimintakate on - 2 488 064 euroa. Toimintatuottoja vuodelle 2026 on arvioitu 2 723 928 euroa ja toimintakulut -5 211 992 euroa.

Keskusvaalilautakunnan toimintakate on talousarviovuonna - 750 euroa. Vuonna 2026 ei järjestetä vaaleja vuonna 2026 ja toimintakuluissa on ns. juoksevat kustannukset.

Tarkastuslautakunnan talousarvio on vielä valmistelussa, mutta alustavan esityksen mukaan toimintakate on -14 519 euroa (vuoteen 2025 verrattuna nousu n. 4,7 %).

Valmistelun tilanne 21.10.2025

Talousarvioraami vuodelle 2026 laadittiin noin 530 000 euroa ylijäämäiseksi ja elokuun 2025 talousarvioraamiin suhteutettuna, nyt laadittu talousarvio vuodelle 2026 on toimintakatteeltaan hyvin lähellä vuodelle 2025 laadittua raamia.

Vuoden 2026 talousarviossa tulo-odotus on 3 884 105 euroa ja menoille on varattu -13 618 110 euroa. Toimintakate vuoden 2026 talousarviossa on -9 734 005 euroa. Suunnitelman mukaiset poistot ovat arviolta 1 070 500 euroa ja korkokuluiksi on arvioitu 120 000 euroa.

Valtionosuudet on tarkistettu Kuntaliiton lokakuun alun laskurin perusteella, valtionosuuksissa ei ole huomioitu n. -90 000 euron leikkausodotusta, joka oli huomioituna ta-raamissa. Kuntaliiton (9/2025) arvion mukaan kunnan valtionosuudet ovat yhteensä ensi vuonna 4 641 666 euroa ja verotulomenetysten kompensaatio 265 252 euroa. Veroennusteet vuosille 2026-2028 ovat Muoniolle kasvavia ja vielä toistaiseksi kohtalaisen vahvoja, mutta ennusteet on huomioitu ns. varovaisuusperiaatteella talousarvioraamin tasolle (eli vähennetty noin 100 000 euroa verokehikon ennusteesta). Verotuloksi on arvioitu talousarvioon 2026 yhteensä 6 846 000 euroa.

Vuoden 2026 tilikauden tulos olisi valmistelutilanteen 21.10.2025 hetkellä 613 406 euroa ylijäämäinen.

Alustava talousarvio on oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus:

  • hyväksyy alustavan talousarvioraamin vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028, eikä tee lisäsäästövelvoitteita näihin,
  • päättää, että raamiin tehdään vielä teknisluontoisia tarkistuksia ja lopullinen talousarvioasiakirja vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 tuodaan käsittelyyn marraskuussa ja
  • käynnistää tuleville vuosille älykkään sopeuttamisen ohjelman ja sen valmistelua jatketaan vuonna 2026. Ohjelmassa huomioidaan myös kiinteistökysymykset ja niihin liittyvät ratkaisut.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli mm. talousarviotavoitteiden mittaamisesta.

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Vuoden 2025 talousarviossa hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) määrärahavaraus on –993 999 euroa ja 30.9.2025 kunnanhallituksen toimintakate on -775 877 euroa. Toimintakatteen toteuma on 78 % ja se on yli tasaisen kertymän, joka on syyskuun loppuun mennessä noin 75 %. Ylitystä selittää, että toimintatulot (32 000 euroa) ovat vielä kokonaan laskuttamatta kuluvalle vuodelle. Toimintakuluista oli 30.9.2025 mennessä toteutunut 75 %, eli tasaisen kertymän mukaan. Loppuvuodeksi 2025 yleishallinnossa on jouduttu toteuttamaan määräaikaisia henkilöstöjärjestelyitä taloushallinnon sekä asiahallinnan osalta, joka tulee oletettavasti nostamaan henkilöstökulujen kertymää.

Hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinnon) vuoden 2026 talousarvion toimintakate on 21.10.2025 tilanteen mukaisesti -1 068 800 euroa. Toimintatulot ovat 32 600 euroa ja toimintamenot -1 092 620 euroa, joten kasvua vuoden 2025 tilanteeseen on esityksen mukaan noin 7,5 %. Yleisesti voi todeta, että ICT- kustannuksissa, talouspalveluissa (n. +27 000 euroa) ja toimisto- ja asiantuntijapalveluissa on kasvua (noin +38 000 euroa). On huomioitava, että sekä ICT- että toimisto- ja asiantuntijapalvelut koostuvat osittain yhteisistä palvelualueiden kustannuksista. Palkkakuluihin on laskettu sopimuksen mukaiset korotukset, ja ensi vuoden talousarviossa on suunnitelmissa mukana koko vuodeksi talouspalveluihin 3 htv:n työpanos.

Erityisiä huomioita talousarvion sisältöön on esitetty seuraavassa/ toimintakate:

Hallinto- ja tukipalvelut

  • USO8 -verkostoon osallistuminen luottamushenkilöille (n. 5 000 euroa/vuosi, 2. vuosi).
  • Valmius tukea kuntatiedottamista kyläyhdistysten kautta.
  • Vastasyntyneiden muistaminen on siirtynyt sivistyspalveluiden vastuulle.
  • (Ennakoimattomien) EU -projektien määräraha on maltillinen (3 000 euroa).
  • Tunturi- Lapin Leader ry ja Tunturi- Lapin Kehitys ry:n maksuosuudet on huomioitu ja jäljemmässä on huomioitu elokuvakomissio (n. 7000 euroa/ vuosi).
  • Huomioitu Ensilumen ladun strateginen kumppanuussopimus (55 000 euroa).
  • Huomioitu ensilumen ladun hiihtokisojen (Tykkikkisat) strateginen kumppanuussopimus (5 000 euroa).
  • Huomioitu Monetra Oy:n palkkapalvelun osto (45 000 euroa, odotus on, että tasaantuu vuoden 2025 kertymästä).

Henkilöstöhallinto​​​​​​

  • Sisältää varauksen koko henkilistön työhyvinvointirahaan 20 euroa/hlö.
  • Sisältää varauksen työhyvinvointikyselyn toteuttamiseen.
  • Sisältää varauksen ePassi henkilöstöetuun.
  • Sisältää varauksen EduHouse -koulutuspalveluun.
  • Sisältää varauksen tekoälykoulutuskokonaisuudesta henkilöstölle EduHouse -palvelun kautta.
  • Huomioitavaa: työterveyshuollon kulut on jyvitetty palvelualueiden alle todellisten kustannusten mukaan (kuten vuoden 2025 talousarviossa).

 Taloushallinto

  • Sisältää 3 htv:n määrärahavarauksen henkilöstömenoihin.

Oheismateriaalina on hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) talousarvioesitys vuodelle 2026.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) talousarvion 2026 ja taloussuunnitelmavuosien 2027-2028 valmistelun tilanteen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli laajasti hallinto- ja talouspalvelujen talousarvion valmistelun tilanteesta.

Valmistelija

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta on kokouksessaan 30.9.2025 § 83 hyväksynyt toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 sekä esittänyt ne edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Hallitukselle esitetyssä talousarviossa oli puutteita suunnitelmavuosien luvuissa, joten talousarvio vuosille 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 tulee käsitellä uudelleen.

Talousarvioesitys tämän pykälän oheismateriaalina. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy esitetyn talousarvion ja esittää sen edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän päätösehdotuksen.

Valmistelija

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Perustelut

Elinvoimalautakunta on kokouksessaan 30.9.2025 § 83 hyväksynyt toiminnalliset tavoitteet, investoinnit ja käyttötalousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 sekä esittänyt ne edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.

Investointiosan lautakuntakäsittelyn jälkeen on tullut ilmi muutostarpeita vuoden 2026 ja suunnitteluvuosien 2027-2028 investointeihin. 

Päivitetty investointibudjetti esitellään lautakunnalle kokouksen käsittelyn yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy talousarvion 2026 ja suunn. 2027-2028 investointiosan kokouksessa esitetyn mukaisena ja esittää sen edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja valtuustolle. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän päätösehdotuksen.

Valmistelija

Milla Liikavainio, talouspäällikkö, milla.liikavainio@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnan talousarvion tilikauden tulos vuodelle 2026 on laadittu +481 119 euroa ylijäämäiseksi. Suunnitelmavuodelle 2027 ylijäämäodotus on +380 489 euroa ja vuodelle 2028 vastaavasti  +192 200 euroa. Talousarviosta ja sen investointiosasta vuosille 2026 ja 2027-2028 on pidetty iltakoulu- ja keskustelutilaisuus johtavien viranhaltijoiden sekä päättäjien kanssa.

Kunnanhallituksen 27.10.2025 § 227 käsittelyn jälkeen talousarviossa vuodelle 2026 on huomioitu varovaisuusperiaatteella Lapin hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen esityksen mukaiset vaikutukset kiinteistöjen vuokraodotuksiin (elinvoimapalvelut), sekä tarkistettu mm. palkkahallinnon ostopalvelun määrärahavarausta (yleishallinto). Yleishallintoon on lisätty lisäksi määrärahavaraus kunnan kotisivujen uusimiseen, joka on tarkoitus käynnistää projektimaisesti omana työnä. Sivistyspalveluissa lukion alle tarkistettiin mukaan projektivarausta, jonka nettovaikutus raamiin oli vähäinen. Talousarvion suunnitelmavuosille 2027-2028 on tarkistettu elinvoimapalveluiden tulo-odotuksia varovaisuusperiaatteella siten, että on varauduttu sote- kiinteistöjen yhtiöittämisvelvoiteskenaarioon. Niin ikään suunnitelmavuosille tarkistettiin henkilöstömäärärahojen indeksikorotukset sekä käytiin em. määrärahavaraukset palvelualueittain läpi.

Investointiesitykset vuodelle 2026 ovat nettona noin 2,073 miljoonaa euroa, vuonna 2027 noin 1,562 miljoonaa euroa ja vuonna 2028 noin 1,030 miljoonaa euroa. Investoinnit on esitetty lautakunnittain. Vuoden 2025 lopussa kunnassa on arviolta sisällä noin 7,7 milj. euroa lainaa ja leasing- vastuita. Talousarvio sisältää vuodelle 2026 investointien rahoittamiseksi pitkäaikaista lainanottoa 1 milj. euroa. Vuodelle 2027 investointien rahoittamiseksi on suunnitelmavuodelle esitetty 0,5 milj. euroa lisää pitkäaikaista lainaa sekä vuodelle 2028 suunnitellaan myös nostettavan 0,5 milj. euroa pitkäaikaista lainaa. Talousarviovuonna 2026 ja suunnitelmavuosina 2027-2028 arvioidaan lyhytaikaisen lainakannan pysymistä ennallaan. Lainakannan kehitys vuosina 2026, 2027 ja 2028 olisi seuraava:

  • Vuonna 2026: lainakanta/ asukas olisi noin 1940 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3490 euroa,
  • Vuonna 2027 lainakanta/ asukas olisi noin 1960 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3 450 euroa,
  • Vuonna 2028 lainakanta/ asukas olisi noin 1970 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3 400 euroa.

Rahoituslaskelman mukaan rahavarojen muutos talousarviovuonna 2026 olisi -20 572 euroa, vuonna 2027 vastaavasti -180 256 euroa ja vuonna 2028 tämä olisi +138 504 euroa. 

RAHOITUSLASKELMA

TP 2024

TA 2025

TA 2026

TASU 2027

TASU 2028

           

Toiminnan rahavirta

         

   Vuosikate

896 637,93

1 202 260

1 505 424

1 334 294

1 146 005

   Tulorahoituksen korjauserät

0

0

0

0

0

Toiminnan rahavirta

896 637,93

1 202 260

1 505 424

1 334 294

1 146 005

           

Investointien rahavirta

         

   Investointimenot

-1 539 714,95

-3 110 800

-2 562 532

-1 682 050

-1 030 001

   Rah.osuudet invest.menoihin

16 204,40

66 650

489 036

120 000

0

   Pysyvien hyöd.luovutustulot

252,64

0

0

0

0

Investointien rahavirta

-1 523 257,91

-3 044 150

-2 073 496

-1 562 050

-1 030 001

           

Toiminnan ja investointien rahavirta

-626 619,98

-1 841 890

-568 072

-227 756

116 004

           

Rahoituksen rahavirta

         

   Antolainojen lisäykset

0

0

0

0

0

   Antolainojen vähennykset

0

0

0

0

0

Antolainojen muutokset

0

0

0

0

0

           

Lainakannan muutokset

         

   Pitkäaikaisten lainojen lisäys

1 000 000,00

2 000 000

1 000 000

500 000

500 000

   Pitkäaikaisten lainojen vähennys

-475 000,00

-625 000

-452 500

-452 500

-477 500

   Lyhytaikaisten lainojen muutos

-650 000,00

0

0

0

0

Lainakannan muutokset

-125 000,00

1 375 000

547 500

47 500

22 500

 

 

 

 

 

 

Oman pääoman muutokset

0

0

0

0

0

Muut maksuvalmiuden muut.

         

   Saamisten muutos

394 666,17

0

0

0

0

   Korottomien velkojen muutos

310 853,76

0

0

0

0

Muut maksuvalmiuden muut.

705 519,93

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

Rahoituksen rahavirta

580 519,93

1 375 000

547 500

47 500

22 500

Rahavarojen muutos

-46 100,05

-466 890

-20 572

-180 256

138 504

 

Kuntastrategia kulkee selkeänä ja konkreettisena punaisena lankana talousarvioasiakirjassa, kuten kuntalaki edellyttää. Vuodesta 2026 alkaen kuntastrategia päivitetään, mutta nyt talousarviossa vuodelle 2026 asetetut tavoitteet ovat yhdenmukaisia myös tulevan kuntastrategian kanssa. Kaikki talousarviossa esiintyvät tavoitteet juontuvat kuntastrategiamme lupauksesta edistää luonnostaan vastuullista, aidosti avointa ja onnellista Muoniota. Se, miten tätä isoa visiota tavoitellaan vuonna 2025 kestävästi vahvistuvan elinvoiman, uuden ajan kuntatyön ja onnellisen arjen kautta, osoitetaan talousarviossa. Jokaisella palvelualueellamme, elinvoimalla, sivistyksellä sekä hallinto- ja talouspalveluilla (yleishallinnolla), on omat vetovastuunsa tässä kokonaisuudessa.

Toiminnallisina tavoitteina sivistyspalveluissa korostuvat mm. organisaation kehittäminen ja terävöittäminen. Toimiva yhteistyö kunnan sisällä, sidosryhmien ja hyvinvointialueen kanssa on keskeistä. Palveluissa on huomioitu vauvalahja kuntaan syntyville lapsille. Ensi vuonna on tavoitteena osallistua Lapsiystävällinen kunta –mallin hakuprosessiin ja luoda turvallisemman tilan periaatteet tapahtumiin. Sivistyspalveluissa päivitetään tarvittavia suunnitelmia ja aloitetaan osan ko. suunnitelmien päivitystyö. Koulukuljetuskilpailutuksen suunnittelu aloitetaan ensi vuonna siten, että uudet sopimukset olisivat voimassa vuonna 2027. Vuonna 2026 varhaiskasvatuksessa kehitetään toimintakulttuuria uuden päiväkodin arjessa, varaudutaan henkilöstöresurssien lakisääteiseen muutokseen, kehitetään vuorohoitoa sekä yhteistyötä perusopetuksen kanssa, sekä edistetään toimenpitein perheiden ja lasten hyvinvointia. Muonion varhaiskasvatus kehittää Vihreä lippu- toimintaa. Perusopetuksessa keskeisenä tavoitteena on oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus- lakimuutoksen jalkauttaminen ja yhteistyön tiivistäminen varhaiskasvatuksen kanssa. Ensi vuonna on tavoitteena panostaa oppilaiden hyvinvointiin päivittämällä oppilaskalusteet sekä älynäytöt luokkiin. Lukiossa tehdään mm. aktiivista yhteistyötä Lappian ja Redun, sekä muiden lukioiden kanssa. Lisäksi organisoidaan omaa asuntolatoimintaa keväästä 2026 alkaen ja panostetaan Erasmus + toimintaan. Niin ikään tekoäly ja oppimisen tuen uudistus tulee näkymään myös lukion arjessa ensi vuonna. Sivistyspalveluiden kansalaisopiston tavoitteena on jatkaa sekä kehittää oman opiston toimintaa ja panostaa hallinnon kehittämiseen, tiiviimpää kansalaisopistoyhteistyötä hyödyntäen.  Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa edistetään lukemista ja mm. jalkautetaan uutta kulttuurihyvinvointisuunnitelmaa, ensi vuonna juhlitaan myös 100- vuotiasta kirjastoamme. Jatkamme kunnassa lastenkulttuurin palvelukehittämistä osana kunnan kulttuuritilaisuuksia. Nuorisopalveluissa keskeisenä tavoitteena on kansainvälisen nuorisotyön sekä oppilaitosnuorisotyön kehittäminen (päihdetyö). Vuonna 2026 aloitetaan nuorten työpajatoiminnan mahdollisen siirtymäprosessin valmistelu yhdessä työllisyysasioiden kanssa. Liikunta- ja hyvinvointipalveluissa ensi vuoden keskeisissä tavoitteissa korostuvat hyvinvointisuunnitelman valmistuminen, ehkäisevän päihdetyön suunnitelman käynnistäminen, elintapaneuvonnan laajentaminen toiselle asteelle ja PT-toiminnan kehittäminen. Yhteistyötä tehdään Lappian kanssa ja toteutetaan osallistava budjetointi kuntalaisille.

Elinvoimapalveluissa vuonna 2026 jatkovalmistellaan tulevaisuuden kunnantaloratkaisuja. Niin ikään kaavateiden haltuunottokysymyksiä valmistellaan eteenpäin sekä sisäisesti kehitetään tiedonhallintamallien prosessien automatisointia. Erilaisiin investointiosan infrahankkeisiin pyritään hakemaan tehokkaasti ulkopuolista rahoitusta. Rakentamisvalvonnassa painopisteenä on jalkauttaa 1.1.2025 voimaan tulleeseen rakentamislakiin liittyviä tehtäviä, myös osoiterekisterin päivittämistyön suunnitelmaa on tavoite valmistella eteenpäin. Kiinteistö- ja tiepalveluissa jalkautetaan maankäyttösopimuksia, valmistaudutaan sote- kiinteistöjen jatkovalmisteluun ja mm. edistetään toimitilaohjelmaa sekä PTS- suunnitelmien eteenpäinviemistä. Talousarviossa vuodelle 2026 on määräraha Kiela- kiinteistön purkamiseen. Liikunta- ja reitistöt – palveluissa mm. kehitetään edelleen edelliskaudella alkanutta reittien talvikunnossapidon työtä. Tarkoituksena on pienentää ulkoilureittien ja ulkoliikuntapaikkojen korjausvelkaa ja viedä eteenpäin maastopyöräilyyn ja yhtenäiskoulun liikunta-alueisiin liittyviä investointeja. Kuntakehittämisen ja työllisyyspalveluiden tavoitteena on ensi vuonna kehittää kuntalisärahoitusmallia ja valmistella nuorisopalveluiden kanssa nuorten työpajan organisoitumismallia. Tuotantoyhtiöyhteistyötä jatketaan ja matkailumarkkinointi sekä yritysneuvonta toteutetaan ostopalveluna. Ensi vuoden tavoitteena on avata kansainvälisiä yhteistyömahdollisuuksia naapurimaiden kanssa. Vesihuoltolaitoksella vuonna 2026 on tavoitteena toteuttaa kirkonkylän verkoston saneerausta ja mm. huomioida Toras-Siepin ja Jerisjärven alueen vesihuollon mukaan tuleminen kunnan verkostoon. Yhteispäivystysasiaa kiinteistöhuollon kanssa pyritään edistämään.

Hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) tavoitteena on vuonna 2026 kehittää konsernijohtamista siten, että mm. konserniohje olisi päivitetty. Automatisaatiota (tiedonhallinnan ja asiahallinnan kehittäminen, kunnan arkistoinnin digitalisaatio ja seulonta) on tavoitteellista viedä eteenpäin, samoin edistää yhtiöittämisselvityksiä. Aloitetaan kotisivujen päivittämisprojekti. Hallinto ottaa vetovastuun sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeistuksen päivittämisestä ja pilotoi vastuumatriiseja. Nämä on tunnistettu mm. sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan analyysissä ensi vuoden tavoitteiksi.  Kotisivujen päivitystyö aloitetaan ensi vuonna ja haetaan kyläviestinnän tehostamiseen välineitä. Henkilöstöhallinnon osalta kehitetään eteenpäin tasopalkkamallia; juurrutetaan tätä ja koulutetaan tästä henkilöstöä. Johtamistyön kehittäminen on avainasemassa vuonna 2026 ja mm. hyvinvointikyselyn tuloksien käyttöönottaminen osana ko. työvälineitä korostuu. Talouspalveluiden osalta keskeisiä tavoitteita on strategisen tiedon tuottaminen osana päätöksentekoa sekä yhdessä hallinnon kanssa rakentaa kestävämpää konsernityötä. Vuonna 2026 kehitetään talousarvio- ja tilinpäätösprosessia sekä investointiohjelmaa. Talouspalveluihin pilotoidaan vastuumatriiseja ja selkeytetään prosessikuvauksia.

Taloudellisesti voidaan todeta, että Muonion kunnan tilanne on vahvistunut kuluneina vuosina. Taloudelliset keskeiset tunnusluvut ovat pääosin vankistuneet ja kassaamme olemme saaneet kerrytettyä ns. ylijäämäpuskuria. Vuoden 2025 tilinpäätös tullee olemaan myönteisempi kuin tälle laadittu raami antoi odottaa. Verotulokertymät ovat olleet nousevia, ja Kuntaliiton veroennustekehikot povaavat jopa positiivisempaa kasvua Muoniolle, kun olemme itse talousarviossamme tai taloussuunnitelmavuosissamme varautuneet. Kunnan taloudellinen kehitys vaikuttaisi, kuntakokoonkin suhteutettuna, kohtuullisen suotuisalta myös tulevina vuosina. Keskeisinä epävarmuustekijöinä em. kehitykseen vaikuttavat kuntakonsernin kiinteistöihin liittyvät haasteet, Laphan palveluverkkouudistuksien mahdolliset muutokset, tepa- alueen rahoituksen riittävyys, valtionosuusuudistuksen aikataulu sekä mm. lakiuudistuksien vaikutukset. Toimintaympäristön muutoksilla on seurauksia kuntatalouden ennustettavuuteen, monenlaisia riskitekijöitä liittyy globaaleihin ja lokaaleihin ennusteisiin. Lisäksi on huomioitava, että kunnan omat lähitulevaisuuden investointitarpeet ko. yhtälössä ovat huomionarvoiset. Epävarmuustekijöistä johtuen, kunnanhallitus päätti 27.10.2025 § 277 käynnistää älykkään sopeuttamisen ohjelman. 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.

Kunnanhallitus valtuuttaa hallinto- ja talousosaston tekemään mahdollisesti tarvittavia teknisiä korjauksia talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen.

Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa. 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen ja päätti lisäksi, että

  • lisätään yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
  • lisätään ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
  • lisätään vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittäminen ja tulevaisuussuunnitelman laatiminen.

 

Tämän päätöksen jälkeen kokouksessa pidettiin tauko ja tauon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö esitteli talousarvion ja suunnitelmavuosien tuloslaskelman, investoinnit ja rahoituslaskelman. Kunnanjohtaja esitteli toiminnalliset tavoitteet. Talouspäällikkö poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa. 

Pirkko Rauhala esitti, että yksityistieavustuksiin lisätään määrärahaa 5 000 euroa ja Anne-Mari Keimiöniemi kannatti esitystä. Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaesityksestä poikkava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä.  Puheenjohtaja esitti nimenhuutoäänestystä siten, että hallituksen esitystä kannattavat äänestävät Jaa ja Pirkko Rauhalan esitystä kannattavat äänestävät Ei (yksityistieavustuksiin lisätään 5 000 euroa). Hallitus hyväksyi äänestystavan ja -esityksen. 

Äänestyksessä annettiin kaksi JAA -ääntä (Manu Friman ja Minna Back) ja viisi EI -ääntä (Henri Muotka, Anne- Mari Keimiöniemi, Juha Niemelä, Jukka Korhonen ja Pirkko Rauhala).

Puheenjohtaja totesi, että Rauhalan esitys on hyväksytty, yksityistieavustuksiin lisätään 5 000 euroa. 

Hallitus keskusteli mm.

  • vesilaitoksen tilannekuvan ja tulevaisuuden suunnitelman laatimisesta ja
  • aloitteesta ikäihmisten liittymien aurauksen avustamiseksi.

Valmistelija

Milla Liikavainio, talouspäällikkö, milla.liikavainio@muonio.fi

Perustelut

Talousarvion 2026 ja suunnitelmavuosien 2027-2028 investointiosa on laadittu. Vuonna 2026 investointien nettosumma olisi yhteensä noin 2,074 milj. euroa, vuonna 2027 vastaavasti noin 1,562 milj. euroa ja vuonna 2028 noin 1,03 milj.euroa. 

Investointiosan keskeisinä poimintoina voidaan ilmaista, että vuosina 2026-2028 kunta tulee panostamaan perusinfrasta (vesi-infra, tiestö, pitkän tähtäimen kiinteistöinvestoinnit) sekä turvallisuudesta huolehtimiseen, koulukeskuksen viihtyvyyden ja ympäristön toiminnallisuuden parantamiseen sekä opiskelukaluston päivittämiseen, kuntalaisten liikuntamahdollisuuksien kehittämiseen sekä mm. kyläviihtyvyyden kasvattamiseen.  Tavoitteena on mm. lähteä hakemaan ratkaisuja tori- ja tapahtuma-alueen sekä Kiela- kiinteistön jatkojalostamiseen, niin ikään käynnistää vesistöihin liittyviä kehittämishankkeita. Vuonna 2026 viimeistelemme pitovoimainvestointimme soluasuntoratkaisuista, jotta saamme paitsi 2. asteen opiskelijoille, mutta myös aikuisväestölle tarjottua moninaisempaa ja joustavampaa asumisenmuotoa. Tavoitteena oli toteuttaa uusi kunnantaloinvestointi vuosina 2026-2027, mutta hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluverkkouudistusesityksien vuoksi tätä ei voida tällaisenaan toteuttaa: ko. investointi olisi ollut liian iso taloudellinen riski kunnalle, ja tulevaisuuden kunnantaloratkaisuun onkin vuonna 2026 haettava lisää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja. Investointivarauksissa huomioidaan koko kunnan arkistojen digitalisointitarpeet, valmius- ja varuautuminen sekä mm. reittityön uudet avaukset (maastopyöräily), ja myös suunnitelmavuosien investointitarpeet olemassa olevaan reitistöön.

Vuoden 2026 talousarviosta alkaen investoinnit ilmoitetaan lautakunnittain. Lisäksi muutoksena aikaisempaan käytäntöön esitetään, että investoinnit ovat sitovia lautakunnittain nettona. Yli 1,0 milj. euron hankkeet ovat hankekohtaisesti sitovia. Investointiosassa määrärahat kohdistetaan lautakunnille, jotka voivat päätöksillään siirtää käyttämättömiä määrärahoja tai muuttaa niiden käyttötarkoitusta sellaisten ennalta arvaamattomien investointien kattamiseksi, joiden kustannukset eivät ylitä varattua määrärahaa.

Investointiosa talousarviovuodelle 2026 ja taloussuunnitelmavuosille 2027-2028 on seuraava:

INVESTOINNIT

 

     

KUNNANHALLITUKSEN INVESTOINNIT

 

2026 

2027

2028

 

 

 

 

 

Aineettomat hyödykkeet

 

 

 

 

Kunnan (elinvoima, sivistys, hallinto) arkiston digitalisaatiohanke

Menot

60 000

50 000

20 000

 

 

 

 

 

Osakkeet ja osuudet

 

 

 

 

Jerisjärven Huolto Oy osakkeiden hankinta

Menot

102 500

   

 

 

     

Maanosto/maanmyynti

 

     

Maanhankinta yksityisiltä

Menot

50 000

50 000

50 000

 

 

 

 

 

KUNNANHALLITUKSEN INVESTOINNIT YHTEENSÄ

Netto

212 500

100 000

70 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SIVISTYSLAUTAKUNNAN INVESTOINNIT

 

2026

2027

2028

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

 

     

Perusopetuksen kalustohankinnat / oppilaskalusteet ja esitystekniikka

Menot

36 630

52 050

0

 

 

 

 

 

SIVISTYSLAUTAKUNNAN INVESTOINNIT YHTEENSÄ

Netto

36 630

52 050

0

 

 

     

ELINVOIMALAUTAKUNNAN INVESTOINNIT

 

2026

2027

2028

 

 

 

 

 

Talonrakennus

 

     

Lukion remontti

Menot

60 000

   

Hyvinvointikeskuksen ilmanvaihtokoneen LTO-kenno

Menot

20 000

   

Alakoulun PTS-ehdotuksen mukaiset työt 2026 ja käyttövesiputkiston uusiminen

Menot

325 000

225 000

225 000

Liikuntasalin väliverhon uusiminen 2026, PTS-ehdotuksen mukaiset työt 2027-, lattian uusiminen 2027

Menot

45 000

191 000

161 000

Yläkoulun PTS-ehdotuksen mukaiset työt

Menot

35 000

   

Pirkantie 15 A vesikaton uusiminen ja muutos soluasunnoiksi

Menot

70 000

   

Tulevaisuuden kunnantalon suunnittelu

Menot

20 000

   

Varavoimakoneen lämmin varastotila Lappialle 

Menot

50 000

   

Yhteensä

Netto

625 000

416 000

386 000

 

 

 

 

 

Liikenneväylät

 

 

 

 

Kaavateiden saneeraus, pitkäntähtäimen suunnitelman laatiminen 2025, I-vaiheen toteutus 2026

Menot

100 000

 

100 000

"Fiksusti kouluun"- hanke

avustus (61 000 e)

 

Menot

81 580

   

Tulot

-61 125

   

Netto

20 455

   

Kevyenliikenteen väylien rakentaminen / parantaminen koulukeskuksen ja Peltotien väliselle alueelle, sekä pyöräpysäköintipaikkojen rakentaminen.

Menot

165 822

   

Tulot

-82 911

   

Netto

82 911

   

Yhteensä

Netto

203 366

 

100 000

Liikunta-alueet

 

2026

2027

2028

Koulukeskuksen urheilukentän peruskorjauksen suunnittelu ja toteutus + katettu kaukalo

Avustus 20 %.

 

Menot

500 000

600 000

 

Tulot

-100 000

-120 000

 

Netto

400 000

480 000

 

Koulukeskuksen pihan luonnollistaminen sekä leikkisyyden / liikunnallisuuden lisääminen

Avustus 70 %.

 

Menot

100 000

   

Tulot

-70 000

   

Netto

30 000

   

Yhteensä

Netto

430 000

480 000

 

 

 

     

Yleiset alueet

 

     

Vesistön kunnostushanke (alkanut v. 2022)

Mm. Jerisjoen suun ja Muonionjärven alueen vesiväylän kehittäminen.

Menot

74 000

74 000

74 000

Jerisjärven kunnollistamishanke (yhteistyössä Kittilän kunnan kanssa)

Menot

60 000

   

Ulkoilureittien parantaminen, suunnittelu ja rakentaminen (alkanut v. 2021).

Reittiohjelmahankkeen mukaiset reittien parantamiset / rakentamiset

Menot

0

100 000

100 001

Tapahtuma- ja torialueen suunnittelu ja toteutus

Menot

20 000

20 000

 

Kiela-kiinteistön jatkojalostaminen

Menot 

20 000

20 000

 

Ympärivuotisen reitistön luominen Oloksen ympäristöön -hanke mm. maastopyöräreittien tekeminen.

Avustus 70 %.

Menot

250 000

   

Tulot

-175 000

   

Netto

75 000

   

Yhteensä

Netto

249 000

214 000

174 001

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

 

     

Latukoneiden telamatot

Menot

17 000

   

Yhteensä

Netto

17 000

 

 

 

 

 

 

 

ELINVOIMALAUTAKUNNAN INVESTOINNIT YHTEENSÄ

Menot

2 013 402

1 230 000

660 001

 

Tulot

-489 036

-120 000

0

 

Netto

1 524 366

1 110 000

660 001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VESI- JA VIEMÄRILAITOS

 

2026

2027

2028

Muonion ja Oloksen vesihuoltolaitosten perusparannus

 

 

 

 

Vesihuoltolaitosten kehittämisen investoinnit. Pääpaino

kirkonkylän tarkastuskaivojen sekä vesi- ja viemärilinjojen

saneerauksen suunnittelu ja korjaus.

Menot

 

 

300 000

 

 

300 000

 

 

300 000

 

 

VESI- JA VIEMÄRILAITOS YHTEENSÄ

Netto

300 000

300 000

300 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAIKKI YHTEENSÄ

Menot

2 562 532

1 682 050

1 030 001

 

Tulot

-489 036

-120 000

 

 

Netto

2 073 496

1 562 050

1 030 001

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028 -asiakirjan investointiosan ja esittää valtuustolle, että:

  • investoinnit ovat sitovia lautakunnittain nettona,
  • yli 1,0 milj. euron hankkeet ovat hankekohtaisesti sitovia,
  • investointiosassa määrärahat kohdistetaan lautakunnille, jotka voivat päätöksillään siirtää käyttämättömiä määrärahoja tai muuttaa niiden käyttötarkoitusta sellaisten ennalta arvaamattomien investointien kattamiseksi, joiden kustannukset eivät ylitä varattua määrärahaa.

Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö esitteli investoinnit talousarvio- ja suunnitelmavuosille ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Hallitus keskusteli investoinneista ja totesi, että Jerisjärven Huolto Oy:n osakkaiden hankinta merkitään investointisuunnitelmaan. Investointihankkeen nimekkeen muuttaminen: Kielan tontin suunnittelu ja siistiminen.

PTS-ohjelman mukaiset työt: avataan talousarviokirjaan, mitä ne sisältävät. 

Valmistelija

Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen kokouksessa 24.11.2025 § 256 päätöksentekoon osallistui kaksi esteellistä henkilöä ja kokouksissa 25.8.2025 § 177 sekä 27.10.2025 § 227 yksi esteellinen henkilö.

Hallituksen kokouksen 24.11.2025 § 256 jälkeen talousarvioasiakirja on muutettu seuraavilta osin:

  • lisätty yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
  • lisätty ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
  • lisätty vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittäminen ja tulevaisuussuunnitelman laatiminen.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus kumoaa päätöksen 24.11.2025 § 256. 

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena. Talousarvio sisältää:

  • lisäyksen yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
  • lisäyksen ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
  • lisäyksen vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittämisestä ja tulevaisuussuunnitelman laatimisesta.

Muutettu ehdotus

Kunnanhallitus kumoaa päätökset 25.8.2025 § 177, 27.10.2025 § 227 ja 24.11.2025 § 256.

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelman oheismateriaalin mukaisena. Talousarvio sisältää 24.11.2025 § 256 käsittelyn perusteella

  • lisäyksen yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
  • lisäyksen ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
  • lisäyksen vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittämisestä ja tulevaisuussuunnitelman laatimisesta.

Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

Esteellisyys

Priitta Pöyhtäri-Trøen (hallintolaki § 28.1)

Kokouskäsittely

Priittta Pöyhtäri-Trøen ilmoitti olevansa esteellinen (hallintolaki § 28.1) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. 

Perustelut

Kunnanhallitus käsitteli asiaa 24.11.2025 § 256 ja 1.12.2025 § 282.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelman oheismateriaalin mukaisena.

Talousarvio sisältää 24.11.2025 § 256 ja 1.12.2025 § 282 käsittelyjen perusteella

  • lisäyksen yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
  • lisäyksen ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
  • lisäyksen vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittämisestä ja tulevaisuussuunnitelman laatimisesta.

Tiedoksi

palvelualueet