Valmistelija
Milla Liikavainio, talouspäällikkö, milla.liikavainio@muonio.fi
Perustelut
Muonion kunnan talousarvion tilikauden tulos vuodelle 2026 on laadittu +481 119 euroa ylijäämäiseksi. Suunnitelmavuodelle 2027 ylijäämäodotus on +380 489 euroa ja vuodelle 2028 vastaavasti +192 200 euroa. Talousarviosta ja sen investointiosasta vuosille 2026 ja 2027-2028 on pidetty iltakoulu- ja keskustelutilaisuus johtavien viranhaltijoiden sekä päättäjien kanssa.
Kunnanhallituksen 27.10.2025 § 227 käsittelyn jälkeen talousarviossa vuodelle 2026 on huomioitu varovaisuusperiaatteella Lapin hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen esityksen mukaiset vaikutukset kiinteistöjen vuokraodotuksiin (elinvoimapalvelut), sekä tarkistettu mm. palkkahallinnon ostopalvelun määrärahavarausta (yleishallinto). Yleishallintoon on lisätty lisäksi määrärahavaraus kunnan kotisivujen uusimiseen, joka on tarkoitus käynnistää projektimaisesti omana työnä. Sivistyspalveluissa lukion alle tarkistettiin mukaan projektivarausta, jonka nettovaikutus raamiin oli vähäinen. Talousarvion suunnitelmavuosille 2027-2028 on tarkistettu elinvoimapalveluiden tulo-odotuksia varovaisuusperiaatteella siten, että on varauduttu sote- kiinteistöjen yhtiöittämisvelvoiteskenaarioon. Niin ikään suunnitelmavuosille tarkistettiin henkilöstömäärärahojen indeksikorotukset sekä käytiin em. määrärahavaraukset palvelualueittain läpi.
Investointiesitykset vuodelle 2026 ovat nettona noin 2,073 miljoonaa euroa, vuonna 2027 noin 1,562 miljoonaa euroa ja vuonna 2028 noin 1,030 miljoonaa euroa. Investoinnit on esitetty lautakunnittain. Vuoden 2025 lopussa kunnassa on arviolta sisällä noin 7,7 milj. euroa lainaa ja leasing- vastuita. Talousarvio sisältää vuodelle 2026 investointien rahoittamiseksi pitkäaikaista lainanottoa 1 milj. euroa. Vuodelle 2027 investointien rahoittamiseksi on suunnitelmavuodelle esitetty 0,5 milj. euroa lisää pitkäaikaista lainaa sekä vuodelle 2028 suunnitellaan myös nostettavan 0,5 milj. euroa pitkäaikaista lainaa. Talousarviovuonna 2026 ja suunnitelmavuosina 2027-2028 arvioidaan lyhytaikaisen lainakannan pysymistä ennallaan. Lainakannan kehitys vuosina 2026, 2027 ja 2028 olisi seuraava:
- Vuonna 2026: lainakanta/ asukas olisi noin 1940 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3490 euroa,
- Vuonna 2027 lainakanta/ asukas olisi noin 1960 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3 450 euroa,
- Vuonna 2028 lainakanta/ asukas olisi noin 1970 euroa, leasing- vastuun kanssa noin 3 400 euroa.
Rahoituslaskelman mukaan rahavarojen muutos talousarviovuonna 2026 olisi -20 572 euroa, vuonna 2027 vastaavasti -180 256 euroa ja vuonna 2028 tämä olisi +138 504 euroa.
|
RAHOITUSLASKELMA
|
TP 2024
|
TA 2025
|
TA 2026
|
TASU 2027
|
TASU 2028
|
| |
|
|
|
|
|
|
Toiminnan rahavirta
|
|
|
|
|
|
|
Vuosikate
|
896 637,93
|
1 202 260
|
1 505 424
|
1 334 294
|
1 146 005
|
|
Tulorahoituksen korjauserät
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Toiminnan rahavirta
|
896 637,93
|
1 202 260
|
1 505 424
|
1 334 294
|
1 146 005
|
| |
|
|
|
|
|
|
Investointien rahavirta
|
|
|
|
|
|
|
Investointimenot
|
-1 539 714,95
|
-3 110 800
|
-2 562 532
|
-1 682 050
|
-1 030 001
|
|
Rah.osuudet invest.menoihin
|
16 204,40
|
66 650
|
489 036
|
120 000
|
0
|
|
Pysyvien hyöd.luovutustulot
|
252,64
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Investointien rahavirta
|
-1 523 257,91
|
-3 044 150
|
-2 073 496
|
-1 562 050
|
-1 030 001
|
| |
|
|
|
|
|
|
Toiminnan ja investointien rahavirta
|
-626 619,98
|
-1 841 890
|
-568 072
|
-227 756
|
116 004
|
| |
|
|
|
|
|
|
Rahoituksen rahavirta
|
|
|
|
|
|
|
Antolainojen lisäykset
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Antolainojen vähennykset
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Antolainojen muutokset
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
| |
|
|
|
|
|
|
Lainakannan muutokset
|
|
|
|
|
|
|
Pitkäaikaisten lainojen lisäys
|
1 000 000,00
|
2 000 000
|
1 000 000
|
500 000
|
500 000
|
|
Pitkäaikaisten lainojen vähennys
|
-475 000,00
|
-625 000
|
-452 500
|
-452 500
|
-477 500
|
|
Lyhytaikaisten lainojen muutos
|
-650 000,00
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Lainakannan muutokset
|
-125 000,00
|
1 375 000
|
547 500
|
47 500
|
22 500
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oman pääoman muutokset
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Muut maksuvalmiuden muut.
|
|
|
|
|
|
|
Saamisten muutos
|
394 666,17
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Korottomien velkojen muutos
|
310 853,76
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Muut maksuvalmiuden muut.
|
705 519,93
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rahoituksen rahavirta
|
580 519,93
|
1 375 000
|
547 500
|
47 500
|
22 500
|
|
Rahavarojen muutos
|
-46 100,05
|
-466 890
|
-20 572
|
-180 256
|
138 504
|
Kuntastrategia kulkee selkeänä ja konkreettisena punaisena lankana talousarvioasiakirjassa, kuten kuntalaki edellyttää. Vuodesta 2026 alkaen kuntastrategia päivitetään, mutta nyt talousarviossa vuodelle 2026 asetetut tavoitteet ovat yhdenmukaisia myös tulevan kuntastrategian kanssa. Kaikki talousarviossa esiintyvät tavoitteet juontuvat kuntastrategiamme lupauksesta edistää luonnostaan vastuullista, aidosti avointa ja onnellista Muoniota. Se, miten tätä isoa visiota tavoitellaan vuonna 2025 kestävästi vahvistuvan elinvoiman, uuden ajan kuntatyön ja onnellisen arjen kautta, osoitetaan talousarviossa. Jokaisella palvelualueellamme, elinvoimalla, sivistyksellä sekä hallinto- ja talouspalveluilla (yleishallinnolla), on omat vetovastuunsa tässä kokonaisuudessa.
Toiminnallisina tavoitteina sivistyspalveluissa korostuvat mm. organisaation kehittäminen ja terävöittäminen. Toimiva yhteistyö kunnan sisällä, sidosryhmien ja hyvinvointialueen kanssa on keskeistä. Palveluissa on huomioitu vauvalahja kuntaan syntyville lapsille. Ensi vuonna on tavoitteena osallistua Lapsiystävällinen kunta –mallin hakuprosessiin ja luoda turvallisemman tilan periaatteet tapahtumiin. Sivistyspalveluissa päivitetään tarvittavia suunnitelmia ja aloitetaan osan ko. suunnitelmien päivitystyö. Koulukuljetuskilpailutuksen suunnittelu aloitetaan ensi vuonna siten, että uudet sopimukset olisivat voimassa vuonna 2027. Vuonna 2026 varhaiskasvatuksessa kehitetään toimintakulttuuria uuden päiväkodin arjessa, varaudutaan henkilöstöresurssien lakisääteiseen muutokseen, kehitetään vuorohoitoa sekä yhteistyötä perusopetuksen kanssa, sekä edistetään toimenpitein perheiden ja lasten hyvinvointia. Muonion varhaiskasvatus kehittää Vihreä lippu- toimintaa. Perusopetuksessa keskeisenä tavoitteena on oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus- lakimuutoksen jalkauttaminen ja yhteistyön tiivistäminen varhaiskasvatuksen kanssa. Ensi vuonna on tavoitteena panostaa oppilaiden hyvinvointiin päivittämällä oppilaskalusteet sekä älynäytöt luokkiin. Lukiossa tehdään mm. aktiivista yhteistyötä Lappian ja Redun, sekä muiden lukioiden kanssa. Lisäksi organisoidaan omaa asuntolatoimintaa keväästä 2026 alkaen ja panostetaan Erasmus + toimintaan. Niin ikään tekoäly ja oppimisen tuen uudistus tulee näkymään myös lukion arjessa ensi vuonna. Sivistyspalveluiden kansalaisopiston tavoitteena on jatkaa sekä kehittää oman opiston toimintaa ja panostaa hallinnon kehittämiseen, tiiviimpää kansalaisopistoyhteistyötä hyödyntäen. Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa edistetään lukemista ja mm. jalkautetaan uutta kulttuurihyvinvointisuunnitelmaa, ensi vuonna juhlitaan myös 100- vuotiasta kirjastoamme. Jatkamme kunnassa lastenkulttuurin palvelukehittämistä osana kunnan kulttuuritilaisuuksia. Nuorisopalveluissa keskeisenä tavoitteena on kansainvälisen nuorisotyön sekä oppilaitosnuorisotyön kehittäminen (päihdetyö). Vuonna 2026 aloitetaan nuorten työpajatoiminnan mahdollisen siirtymäprosessin valmistelu yhdessä työllisyysasioiden kanssa. Liikunta- ja hyvinvointipalveluissa ensi vuoden keskeisissä tavoitteissa korostuvat hyvinvointisuunnitelman valmistuminen, ehkäisevän päihdetyön suunnitelman käynnistäminen, elintapaneuvonnan laajentaminen toiselle asteelle ja PT-toiminnan kehittäminen. Yhteistyötä tehdään Lappian kanssa ja toteutetaan osallistava budjetointi kuntalaisille.
Elinvoimapalveluissa vuonna 2026 jatkovalmistellaan tulevaisuuden kunnantaloratkaisuja. Niin ikään kaavateiden haltuunottokysymyksiä valmistellaan eteenpäin sekä sisäisesti kehitetään tiedonhallintamallien prosessien automatisointia. Erilaisiin investointiosan infrahankkeisiin pyritään hakemaan tehokkaasti ulkopuolista rahoitusta. Rakentamisvalvonnassa painopisteenä on jalkauttaa 1.1.2025 voimaan tulleeseen rakentamislakiin liittyviä tehtäviä, myös osoiterekisterin päivittämistyön suunnitelmaa on tavoite valmistella eteenpäin. Kiinteistö- ja tiepalveluissa jalkautetaan maankäyttösopimuksia, valmistaudutaan sote- kiinteistöjen jatkovalmisteluun ja mm. edistetään toimitilaohjelmaa sekä PTS- suunnitelmien eteenpäinviemistä. Talousarviossa vuodelle 2026 on määräraha Kiela- kiinteistön purkamiseen. Liikunta- ja reitistöt – palveluissa mm. kehitetään edelleen edelliskaudella alkanutta reittien talvikunnossapidon työtä. Tarkoituksena on pienentää ulkoilureittien ja ulkoliikuntapaikkojen korjausvelkaa ja viedä eteenpäin maastopyöräilyyn ja yhtenäiskoulun liikunta-alueisiin liittyviä investointeja. Kuntakehittämisen ja työllisyyspalveluiden tavoitteena on ensi vuonna kehittää kuntalisärahoitusmallia ja valmistella nuorisopalveluiden kanssa nuorten työpajan organisoitumismallia. Tuotantoyhtiöyhteistyötä jatketaan ja matkailumarkkinointi sekä yritysneuvonta toteutetaan ostopalveluna. Ensi vuoden tavoitteena on avata kansainvälisiä yhteistyömahdollisuuksia naapurimaiden kanssa. Vesihuoltolaitoksella vuonna 2026 on tavoitteena toteuttaa kirkonkylän verkoston saneerausta ja mm. huomioida Toras-Siepin ja Jerisjärven alueen vesihuollon mukaan tuleminen kunnan verkostoon. Yhteispäivystysasiaa kiinteistöhuollon kanssa pyritään edistämään.
Hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) tavoitteena on vuonna 2026 kehittää konsernijohtamista siten, että mm. konserniohje olisi päivitetty. Automatisaatiota (tiedonhallinnan ja asiahallinnan kehittäminen, kunnan arkistoinnin digitalisaatio ja seulonta) on tavoitteellista viedä eteenpäin, samoin edistää yhtiöittämisselvityksiä. Aloitetaan kotisivujen päivittämisprojekti. Hallinto ottaa vetovastuun sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeistuksen päivittämisestä ja pilotoi vastuumatriiseja. Nämä on tunnistettu mm. sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan analyysissä ensi vuoden tavoitteiksi. Kotisivujen päivitystyö aloitetaan ensi vuonna ja haetaan kyläviestinnän tehostamiseen välineitä. Henkilöstöhallinnon osalta kehitetään eteenpäin tasopalkkamallia; juurrutetaan tätä ja koulutetaan tästä henkilöstöä. Johtamistyön kehittäminen on avainasemassa vuonna 2026 ja mm. hyvinvointikyselyn tuloksien käyttöönottaminen osana ko. työvälineitä korostuu. Talouspalveluiden osalta keskeisiä tavoitteita on strategisen tiedon tuottaminen osana päätöksentekoa sekä yhdessä hallinnon kanssa rakentaa kestävämpää konsernityötä. Vuonna 2026 kehitetään talousarvio- ja tilinpäätösprosessia sekä investointiohjelmaa. Talouspalveluihin pilotoidaan vastuumatriiseja ja selkeytetään prosessikuvauksia.
Taloudellisesti voidaan todeta, että Muonion kunnan tilanne on vahvistunut kuluneina vuosina. Taloudelliset keskeiset tunnusluvut ovat pääosin vankistuneet ja kassaamme olemme saaneet kerrytettyä ns. ylijäämäpuskuria. Vuoden 2025 tilinpäätös tullee olemaan myönteisempi kuin tälle laadittu raami antoi odottaa. Verotulokertymät ovat olleet nousevia, ja Kuntaliiton veroennustekehikot povaavat jopa positiivisempaa kasvua Muoniolle, kun olemme itse talousarviossamme tai taloussuunnitelmavuosissamme varautuneet. Kunnan taloudellinen kehitys vaikuttaisi, kuntakokoonkin suhteutettuna, kohtuullisen suotuisalta myös tulevina vuosina. Keskeisinä epävarmuustekijöinä em. kehitykseen vaikuttavat kuntakonsernin kiinteistöihin liittyvät haasteet, Laphan palveluverkkouudistuksien mahdolliset muutokset, tepa- alueen rahoituksen riittävyys, valtionosuusuudistuksen aikataulu sekä mm. lakiuudistuksien vaikutukset. Toimintaympäristön muutoksilla on seurauksia kuntatalouden ennustettavuuteen, monenlaisia riskitekijöitä liittyy globaaleihin ja lokaaleihin ennusteisiin. Lisäksi on huomioitava, että kunnan omat lähitulevaisuuden investointitarpeet ko. yhtälössä ovat huomionarvoiset. Epävarmuustekijöistä johtuen, kunnanhallitus päätti 27.10.2025 § 277 käynnistää älykkään sopeuttamisen ohjelman.
Ehdotus
Esittelijä
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvioesityksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.
Kunnanhallitus valtuuttaa hallinto- ja talousosaston tekemään mahdollisesti tarvittavia teknisiä korjauksia talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen.
Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen ja päätti lisäksi, että
- lisätään yksityistieavustuksiin 5 000 euroa,
- lisätään ikäihmisten tieliittymien aurauksien avustamiseen palvelusetelinä 5 000 euroa sekä
- lisätään vesilaitoksen toiminnallisiin tavoitteisiin talousarviovuodelle 2026 laitoksen tilannekuvan päivittäminen ja tulevaisuussuunnitelman laatiminen.
Tämän päätöksen jälkeen kokouksessa pidettiin tauko ja tauon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.
Kokouskäsittely
Talouspäällikkö esitteli talousarvion ja suunnitelmavuosien tuloslaskelman, investoinnit ja rahoituslaskelman. Kunnanjohtaja esitteli toiminnalliset tavoitteet. Talouspäällikkö poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Pirkko Rauhala esitti, että yksityistieavustuksiin lisätään määrärahaa 5 000 euroa ja Anne-Mari Keimiöniemi kannatti esitystä. Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaesityksestä poikkava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja esitti nimenhuutoäänestystä siten, että hallituksen esitystä kannattavat äänestävät Jaa ja Pirkko Rauhalan esitystä kannattavat äänestävät Ei (yksityistieavustuksiin lisätään 5 000 euroa). Hallitus hyväksyi äänestystavan ja -esityksen.
Äänestyksessä annettiin kaksi JAA -ääntä (Manu Friman ja Minna Back) ja viisi EI -ääntä (Henri Muotka, Anne- Mari Keimiöniemi, Juha Niemelä, Jukka Korhonen ja Pirkko Rauhala).
Puheenjohtaja totesi, että Rauhalan esitys on hyväksytty, yksityistieavustuksiin lisätään 5 000 euroa.
Hallitus keskusteli mm.
- vesilaitoksen tilannekuvan ja tulevaisuuden suunnitelman laatimisesta ja
- aloitteesta ikäihmisten liittymien aurauksen avustamiseksi.