§ 17 Perusopetuksen lukuvuosisuunnitelman 2025-2026 täydennys

Lataa 

MUODno-2025-166

Päätöspäivämäärä

5.12.2025

Päätöksen tekijä

perusopetuksen rehtori

Päätöksen peruste

Päätöksen peruste Muonion kunnan hallintosääntö 36§

Kuvaus

Perusopetusasetuksen 852/1998 9§ mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma,​ josta määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä,​ opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista,​ koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista. Sivistyslautakunta hyväksyi perusopetuksen lukuvuosisuunnitelman kokouksessaan 21.5.2025 (Hallintosääntö 30 §).

Lukuvuosisuunnitelmaa muutetaan perusopetuksen rehtorin esityksestä seuraavasti.

2.5. Koulun toimintakalenteri:

Elokuu True North Basketball 3.-9lk turnaus (poistetaan)

Syyskyy Tet-viikot 9lk vko 38-39 (päivitetään ajat)

Syyskuu Kuntien väliset yleisurheilukisat Kittilässä 16.9. (lisätään)

Huhtikuu 9lk valinnainen eräkurssit 9.-11.4. ja 16.-18.4. (päivitetään ajat)

3. Poikkeavat koulupäivät:

10.10. koulupäivä päättyy 1.-9.lk oppilailla klo 12.50 (lisätään)

11.6 Poissaolokäytänteet:

Poissaolojen määrät ja seuranta (tarkennetaan opettajat yhteydenottoa huoltajiin ja opiskeluhuoltoon)

Poissaolo-

määrä

Toimenpiteet

Ei mainittavia poissaoloja

  • Vahvistetaan läsnäoloa tukevaa koulun toimintakulttuuria, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
  • Tuetaan ja arvostetaan oppilaiden ja koulun aikuisten hyviä suhteita.
  • Vahvistetaan hyvää vuoropuhelua ja yhteistyötä kotien kanssa. 
  • Tunne-, turva- ja käyttäytymisen taitoja opetetaan osana koulun arkea. 
  • Taataan turvallinen oppimisympäristö ja ennaltaehkäistään kiusaamista, syrjintää ja häirintää sekä muuta ei-toivottua toimintaa.
  • Poissaoloja seurataan säännöllisesti yksilö-, ryhmä- ja koulutasolla.

Poissaoloja 30 tuntia

  • Huoltaja ja opettaja saavat poissaoloherätteen.
  • Opettaja keskustelee oppilaan kanssa ikätason huomioiden.
  • Opettaja on yhteydessä huoltajiin Wilma -viestillä tai puhelimitse.
  • Kaikissa tilanteissa opettaja kuittaa poissaoloherätteen varhainen puuttuminen -lomakkeelle Wilmassa. Polku: Oppilas → tuki → muut asiakirjat → lisää uusi → Varhainen puuttuminen, reagointilomake
  • Mikäli poissaoloista ei ole huolta, opettaja jää seuraamaan tilannetta.
  • Mikäli poissaoloista herää huoli, käynnistetään monialainen yhteistyö (MAR). Opettaja ottaa yhteyttä opiskeluhuollon työntekijään konsultaatiota varten ja mahdollisen MAR -palaverin sopimiseksi.

Poissaoloja 60 tuntia

  • Huoltaja ja opettaja saa poissaoloherätteen.
  • Opettaja keskustelee oppilaan kanssa ikätason huomioiden.
  • Opettaja on yhteydessä huoltajiin puhelimitse:
  • Opettaja konsultoi opiskeluhuollon työntekijöitä Wilma-viestillä, jonka saajina ovat kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja (kaikki näkevät ja voivat vastata). Opettaja avaa lukuvuodessa yhden viestiketjun, johon ilmoittaa aina uudet poissaolorajojen ylitykset luokastaan. Otsikoi viestiketju: “9A lv 25-26 poissaolot”. Kerro viestissä, mitä olet huoltajien kanssa poissolojen syistä jo selvitellyt.
  • Mikäli opiskeluhuollon konsultoinnissa herää huoli, käynnistetään monialainen yhteistyö (MAR).
  • Mikäli poissaoloista ei ole huolta, opettaja jää seuraamaan tilannetta.
  • Opettaja täyttää Wilman poissaolokyselyn. Polku: oppilas → tuki → muut asiakirjat → lisää uusi → Varhainen puuttuminen, reagointilomake

Poissaoloja 90 tuntia

  • Edetään edellisen poissaoloherätteen mukaisesti

Päätös

Hyväksytään päivitetty perusopetuksen lukuvuosisuunnitelma lukuvuodelle 2025-​ 2026 kuvauksen mukaisesti.

Allekirjoitus

Marika Semi

Organisaatiotieto

Sivistystoimi