Kunnanhallitus, kokous 13.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Tilinpäätös ja toimintakertomus 2021

MUODno-2022-54

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merikki Lappi, sivistysjohtaja, merikki.lappi@muonio.fi

Perustelut

Kunnanvaltuusto on käyttötalousosaa vahvistaessaan hyväksynyt sivistysosaston sitovuustasoille toiminnalliset tavoitteet ja määrärahat niiden hoitamiseksi. Valtuuston asettama sitovuustaso on tehtävätason toimintakate.

Kunnanhallituksen laatiman talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan lautakunnalle tulee raportoida talousarvion toteutuminen neljännesvuosittain. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumiset käsitellään lautakunnissa viimeistään seuraavan vuoden helmikuun aikana.

Vuoden 2021 toimintasuunnitelman toteutumiseen vaikutti koronavirusepidemiatilanne. Sivistystoimen ulkoinen toimintakate 16.2.2022 tiedon mukaan ennen poistoja on seuraava:

Talousarvio
+ muutokset 

  Toteutunut    

Erotus       

4 956 510 €     

4 800 523 €    

155 987 €  

     

Sitovalla talousarviotasolla talous on toteutunut seuraavasti:

  Talousarvio
+ muutokset   
Toteutunut

Erotus

Hallinto- ja tukipalvelut

100 385 € 96 478 €

3 907 €

Varhaiskasvatus                    

1 048 713 € 936 274 €

112 439 €

Perusopetus                         

2 713 057 € 2 682 358 €  

30 699 €

Lukio

613 087 €   615 163 € 

-2 076 €

Kansalaisopisto                   

109 296 € 102 747 €

6 549 €

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut     

171 992 € 183 154 €

-11 162 €

Nuorisopalvelut                     

112 952 €  111 539 € 

1 412 €

Liikuntapalvelut

87 028 € 72 810 €

14 218 €

       

Talousarvion on toteutumaraportti esityslistan oheismateriaalina. Toiminnallisten tavoitteiden toteuma toimitetaan myöhemmin. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuotot ylittivät odotetun, virkavapaat ovat vaikuttaneet kustannuksia alentavasti ja kotihoidontukea on maksettu odotettua vähemmän. Perusopetuksessa ja lukiossa valtion koronatuki kattoi tarvittua lisäresurssia. Sijaiskulut olivat merkittävät. Kuljetus- ja sisäiset majoitus- ja ravitsemispalvelut ylittivät arvioidun. Laajennetun oppivelvollisuuden aiheuttamat kustannukset olivat lukiossa budjetoitua suuremmat, koska opiskelijamäärä oli talousarviossa oletettua suurempi. Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa sijaiskulut aiheuttivat ylitystä. Nuorisopalveluissa suuret hankkeet, erityisesti #harrastamisenSuomenmalli ovat nostaneet sekä kustannuksia että tuloja. 

Koronatilanne on lisännyt sekä kustannuksia että tuloja, mutta myös vähentänyt kustannuksia, koska kaikkea suunniteltua toimintaa ei ole voitu toteuttaa.

Ehdotus

Esittelijä

Merikki Lappi, sivistysjohtaja, merikki.lappi@muonio.fi

Lautakunta merkitsee tiedoksi vuoden 2021 talousarvion toteutumaraportin sekä toiminnallisten tavoitteiden toteutumat ja lähettää nämä edelleen tiedoksi kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Sari Virkkunen, toimistosihteeri, sari.virkkunen@muonio.fi

Perustelut


Elinvoimapalveluiden talousarvio vuodelta 2021 on toteutunut menojen osalta lähes budjetoidusti. Elinvoimapalveluiden kokonaismenot ylittyivät 3600 eur mutta tulot ylittyivät yhteensä 288414 eur.

Tulojen ylitykset johtuivat osittain ennalta arvaamattomista tuloista, joita ei ole kyetty budjetoimaan, osittain koronan aiheuttamista muutoksista.
 

50 Hallinto ja tukipalvelut

 

ta

tot

Tulot

12100

14224

Menot

-213108

-184956

Netto

-201008

-170732

Hallinnon tuloihin on saatu arvioitua enemmän työllistämistukia. Menoja säästetty palkoissa, asiakaspalveluiden ostoissa kunnilta, asiantuntijapalveluiden hankinnassa ja matkustuskuluissa.
 

51 Rakennustarkastuspalvelut

 

ta

tot

Tulot

50110

67068

Menot

-100978

-100764

Netto

-50868

-33696

Rakennustarkastuspalvelun tulot olivat lähes 15.000 eur suuremmat kuin edellisenä vuonna. Rakennuslupatulojen kasvuun vaikutti mm. paloaseman, rivitalojen ja useamman omakotitalon rakentaminen.
 

54 Ravitsemus- ja siisteyspalvelut

 

ta

tot

Tulot

981300

1050265

Menot

-996248

-978314

Netto

-14948

71951

Ravitsemus- ja siisteyspalveluiden tulojen ylityksen aiheutti vanhusten palveluasumisessa tapahtunut suunnitelmamuutos. 
 

56 Kiinteistö- ja tiepalvelut

 

ta

tot

Tulot

963911

1061585

Menot

-2015562

-2054046

Netto

-1051651

-992461

Kiinteistöpalvelun tulojen ylitys aiheutui osittain arvioitua suuremmista vuokratuloista, osittain kunnan omistamille taloyhtiöille myydystä korjauspalvelusta, jota ei ole pystytty ennakoimaan.


 

58 Liikuntapaikat ja reitistöt

 

ta

tot

Tulot

3630

2485

Menot

-174933

-160320

Netto

-171303

-157835

 

 

 

 

60 Kuntakehitt. ja markkinointipalv

 

ta

tot

Tulot

5400

37692

Menot

-197252

-201279

Netto

-191852

-163587

Kuntakehittäminen ja markkinointipalveluissa tulona projektien eu-tuet.

64 Vesihuoltolaitos

 
 

ta

tot

Tulot

509250

580796

Menot

-410419

-425187

Netto

98831

155609

Vesihuollon tulojen nousun on aiheuttanut veden ja jäteveden käytön lisäys. Vedenkulutuksen kasvu on suurin Oloksen alueella, missä veden käytön kuutiomäärä nousi 38.66 % ja jäteveden 47,23 % edellisestä vuodesta. Yllättävän veden ja jäteveden kuutiomäärän nousun arvioidaan johtuvan koronan aiheuttamasta lisääntyvästä vapaa-ajan asuntojen käytöstä.

Investoinnit:
Muu talonrakennus –osatehtävässä palveluasumisyksikön hankkeelta on suorittamatta 200 000 eur. Kaarnikan varasto on rakentamatta, koska kiinteistön omistaja ei ole antanut suostumusta 50 000 eur.

Liikenneväylät –osatehtävässä on Ollintien rakentaminen jäänyt tekemättä, sopimusten puutteiden vuoksi.

Liikunta-alueet –osatehtävä:

Vesilaitos ja viemärilaitos –osatehtävä:
Vedenottamon rakentaminen siirretty vuodelle 2022.

Kaavoitus -osatehtävässä kirkonkylän osayleiskaavan luonnosvaihe toteutettu vuonna 2021. Kaavoitustyö jatkuu vuonna 2022. 

Investointien talousarviototeutuma osatehtävätasolla kokouksen oheismateriaalina.

Toiminnalliset tavoitteet kokouksen oheismateriaalina.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta merkitsee tiedoksi vuoden 2021 käyttötalouden ja investointien talousarviovertailun sekä toiminnallisten tavoitteiden toteutumat ja lähettää nämä edelleen tiedoksi kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle.

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Perustelut

Kunnan uusi organisaatio tuli voimaan elokuun alusta 2021. Teknisen lautakunnan nimi muuttui Elinvoimalautakunnaksi. Elinkeinolautakunta lakkasi olemasta ja sen sitovat tehtäväalueet siirtyivät elinvoimalautakunnan tehtäväalueelle Kuntakehittäminen ja markkinointipalvelut. Elinvoimalautakunnan tehtävätasot muuttuivat niin että uusia tehtävätasoja ovat: Rakennusvalvontapalvelut (entinen teknisen hallinnon rakennustarkastus kustannuspaikka 4010), liikuntapaikat ja reitistöt (entinen liikuntatoimen reitistöt kustannuspaikat 3820-3825), kuntakehittäminen ja markkinointipalvelut (entinen Elinkeinolautakunta ja yleishallinnon terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen kustannuspaikka 1190). Lisäksi kiinteistöt ja alueiden käytön kustannuspaikat 4400-4620 yhdistyvät kiinteistö- ja tiepalveluiksi. Alueiden käytön kustannuspaikat 4100-4130 siirtyivät hallinto- ja tukipalveluiden alle.

Elinvoimalautakunta on käsitellyt toimintakertomuksen kokouksessaan 1.3.2022. Toimintakertomus oli tehty vanhan organisaation mukaisena. Koska vanha organisaatio oli voimassa 31.7.2022 asti, tulee toimintakertomuksessa näkyä molemmat organisaatiomallit. 

Päivitetty toimintakertomus 2021 pykälän oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy oheismateriaalina esitetyn, päivitetyn toimintakertomuksen vuodelle 2021 ja esittää sen edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

  • Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Hallituksen on laadittava tilikauden tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajille. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä ja hallituksen on saatettava se tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

  • Tase antaa mahdollisuuden arvioida kunnan omavaraisuutta ja velkaisuutta yhtenevillä tunnusluvuilla muiden kirjanpitovelvollisten kanssa.
  • Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
  • Rahoituslaskelma osoittaa kunnan rahan käytön ja rahan lähteet tilikaudella. Se osoittaa tulorahoituksen määrän ja riittävyyden investointien ja pääoman palautusten kattamiseen. Rahoituslaskelma osoittaa myös rahoitustarpeen, jonka kunta joutuu kattamaan lainanotolla tai vähentämällä rahoitus- ja vaihto-omaisuuteen sitoutuneita varoja.
  • Talousarvion toteutumisvertailu antaa tietoja kunnan varainkäytöstä päättäjille, asukkaille ja sidosryhmille. Vertailun tiedot saadaan tilikaudelle hyväksytystä talousarviosta ja toteutuneesta kirjanpidosta.

 

Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Se tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelman sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Siihen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.

Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomuksessa on annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja konsernitaseeseen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat mm. arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä, tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.

Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.

Hallituksen on tehtävä toimintakertomuksessa esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.

 

Talouden tasapainottaminen

Kunnalla on taseessa vuoden 2021 lopussa ylijäämää 1 826 211 euroa ja vuoden 2022 talousarvio ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelma on laadittu siten, että taseen ylijäämä ja vuoden 2022 talousarvio riittävät kattamaan suunnitelmavuosien alijäämäisen tuloksen.

Vuoden 2021 tilinpäätös

Toimintakate toteutui 95,2 % ja investointien nettomenot 78,3 %. Käyttötalouden ylitykset ovat 239 651 ja investointien 26 033 euroa.

Talousarviovuoden suurin investointihanke oli uuden 25 paikkaisen ikäihmisten palveluasumisyksikön rakentaminen. Hankkeen kustannusarvio oli 3,2 milj. euroa ja se toteutettiin pääosin vuosien 2020-2021 aikana. Hankkeesta 845 745 euroa toteutui vuoden 2020 aikana ja 1 999 674 euroa vuoden 2021 aikana. Rakennus vastaanotettiin sisäpuolisin osin elokuun lopussa.

Tilikausi 2021

  • toimintakate

-18 194 031,–

  • vuosikate

  2 029 587, –

  • tulos

1 226 769,–

  • ylijäämä

  1 256 316, –

 

Talousarviossa verotuloiksi arvioitiin 9 870 000 euroa. Verotulot toteutuivat 105,6 %, 553 173 enemmän kuin arvio. Ylityksestä noin 363 000 euroa kertyi yhteisöverotuotosta ja noin 216 400 euroa kunnallisverotulosta.  Valtionosuuksiin arvioitiin 9 822 326 euroa. Valtionosuuksia toteutui 17 831 euroa vähemmän kuin oli budjetoitu.

Vuosikate toteutui 374,7 prosenttia, mutta huononi edelliseen vuoteen verrattuna 19,4 prosenttia. Vuosikatteen merkittävän suuri poikkeama talousarvioon johtui verotulojen ennakoitua paremmasta toteutumasta ja terveyspalveluiden tehtäväalueen menojen alittumisesta.

Käyttöomaisuuden poistot ovat noin 802 818 ja poistoerokir­jaukset 29 548 euroa. Poistoero koostuu yläkoulun ja terveyskeskuksen vuodeosaston peruskorjausten investointivarausten purkamisesta.

Tilikauden ylijäämä siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille. Taseen ylijäämä vuoden lopussa on 1 826 211 euroa.

Henkilöstömenot ylittyivät 2,2 % talousarvioon verrattuna (n. 191 000 euroa) ja kasvoivat 4,4 % (n. 382 600 euroa) edelliseen vuoteen verrattuna. Henkilöstömenot kasvoivat erityisesti vanhustyö/kotipalvelussa. Lomapalkkavelkakirjauksia kirjattiin lisää noin 73 900 euroa. Kunnan henkilöstön määrä 31.12.2021 oli 204, joista vakituisia 152 ja määräaikaisia 52. Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstö on vähentynyt 10 henkilöä.

Pitkäaikaista uutta lainaa ei nostettu ja vanhoja lainoja lyhennettiin 920 000 euroa. Kuntatodistusohjelman kautta otettua lyhytaikaista luottoa nostettiin 1,2 milj. euroa lisää edelliseen tilinpäätökseen verrattuna ja sitä oli vuoden lopussa 3,7 milj. euroa. Lainakanta kasvoi ja oli 6 665 000 eli 2 872 euroa asukasta kohden, kasvua 92 euroa/asukas. Lainat ja vastuut olivat vuoden lopussa 11 573 000 eli 4 986 euroa asukasta kohden.

Konsernitilinpäätöksen tulos on 1 293 213 ja ylijäämä 1 331 514 euroa. Konsernilainojen määrä on 9,5 milj. euroa, 4 073 euroa asukasta kohden.

Konsernin lainat ja vuokravastuut ovat 14 537 000 eli 6 263 euroa asukasta kohden. Konsernin suhteellinen velkaantuneisuus huononi ja oli 46,6 % (41,2 % v.2020), myös laskennallinen lainanhoitokate huononi ja oli 2,04 (2,53 v. 2020).

Tilinpäätöskirja toimitetaan esityslistan ohessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katri Rantakokko, vs.kunnanjohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Kunnanhallitus

  • esittää kunnanvaltuustolle, että tilikauden 2021 tuloksesta, 1 226 769 euroa, kirjataan poistoeron vähennykset 29 548 euroa ja tilikauden ylijäämä 1 256 314 euroa siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille,
  • hyväksyy ja allekirjoittaa vuoden 2021 tilinpäätöksen ja jättää sen tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.

 

Lisäksi hallitus oikeuttaa hallinto-osaston tekemään tilinpäätökseen teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Merja Hietala esitteli tilinpäätöksen ja poistui ennen päätöksentekoa.

Hallitus keskusteli mm. hyvinvointialueen vaikutuksesta kunnan talouteen ja asuntotilanteesta.

Tiedoksi

tarkastuslautakunta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)