Valmistelija
Päivi Rantakokko, vt. sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi
Perustelut
Perusopetuksen ja lukion jaksotyöryhmä on puntaroinut eri aikataulutuksia ja vaihtoehtoja koulujen lukuvuodelle jaksotuksen ja lukujärjestystyön suunnittelutyössä. Lisäksi perusopetuksen ja lukion vs. rehtorit sekä vt. sivistysjohtaja ovat työstäneet lukujärjestyksiä kevään 2023 aikana.
Lukuvuoden 2023-2024 oppilaitosten lukujärjestystyössä 45min pituinen oppitunti haastoi aikataulullisesti. Lukiossa 45min oppitunti aiheutti lyhyet välitunnit ja ruokailuajan. Yhteisten resurssien (koulukuljetus, sama ruokailuaika, yhteiset opettajat) vuoksi täytyy olla samankaltaiset aikataulut käytössä perusopetuksessa ja lukiossa esimerkiksi siksi, että opiskelijoiden ja opettajien siirtymiset onnistuvat oppilaitosten välillä koulupäivän aikana, tämä ei mahdollistunut käytettäessä 45min oppituntia lukiossa.
Tästä syystä kokeiltiin myös eri oppitunnin pituusvaihtoehtoja lukion lukujärjestystyössä. 75min pituisten, sekä yhden 45min pituisen, oppituntien yhteiskäytön huomattiin eheyttävän ja tiivistävän lukion koulupäivää (välitunnit ovat pidemmät vrt. pelkästään 45min pituisilla oppitunneilla rakennettuun koulupäivään, käytännössä silloin oppituntien pituudet olisivat lähes kaikki 90min lyhyillä tauoilla). Pitemmät tauot oppituntien välillä ja ruokailun yhtäaikaisuus peruskoulun luokkien 7.-9 kanssa, rauhoittavat opiskelijoiden ja henkilökunnan työpäivää. Näin myös siirtymät onnistuvat koulujen välillä niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan osalta.
Samalla todettiin, että samankaltainen lukujärjestys syys- ja kevätlukukausina ala- ja yläluokilla helpottaisi koulukuljetusten ja välituntivalvontojen organisointia sekä kerho- ja harrastustoiminnan suunnittelua (aikataulujen mahdollista pysyä samankaltaisina läpi kouluvuoden). Samankaltainen lukujärjestys myös rauhoittaisi oppilaiden kouluvuotta, eri oppiaineiden tunnit jakautuvat tasaiset läpi lukuvuoden ja henkilökunnan työmäärä tasaantuu lukuvuoden sisällä. Lisäksi oppilaan oppimisen tuen laajempi organisointi helpottuu erityisopetuksen osalta ja tuenjärjestämistä tarvitsee vain päivittää tarpeen mukaan lukuvuoden aikana.
Vt. sivistysjohtaja ja perusopetuksen ja lukion vs. rehtorit esittävät uutta päätöstä, joka korvaa sivistyslautakunnan päätöksen 30.11.2022/117§ jaksotyöryhmän työskentelyn ja lukuvuoden 2023-2024 jaksotuksen ja lukujärjestystyön tuloksena em. pedagogisilla syillä ja resursseilla perustellen: Peruskoulussa luokilla 1.-6. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) ja oppitunnin pituus 45min (huomioiden ruokailujärjestelyistä johtuvat poikkeukset oppituntien pituudessa) ja luokilla 7.-9. kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) tai tarvittaessa viisi jaksoa (lukion jaksojen mukaisesti, jos se on resurssien johdosta tarpeellinen) ja oppitunnin pituus 45min. Lukiossa toteutuu lautakunnan päätöksen mukaisesti viisi jaksoa, mutta oppitunnin pituudeksi määritellään joustavasti 45-75min. Edelleenkin painotetaan kehittämistyötä läpi lukuvuoden.
Ehdotus
Esittelijä
Päivi Rantakokko, vt. sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi
Lautakunta päättää, että peruskoulussa luokilla 1.-6. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) ja oppitunnin pituus 45min (huomioiden ruokailujärjestelyistä johtuvat poikkeukset oppituntien pituudessa) ja luokilla 7.-9. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) tai tarvittaessa viisi jaksoa (lukion jaksojen mukaisesti) ja oppitunnin pituus 45min. Lukiossa toteutuu lautakunnan päätöksen mukaisesti viisi jaksoa, mutta oppitunnin pituudeksi määritellään joustavasti 45-75min.
Tulevaa jaksojärjestelmää tullaan kehittämään oppilailta, opiskelijoilta ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella.
Päätös
Puheenjohtaja totesi lautakunnan päätökseksi äänestyksen lopputuloksena syntyneen päätöksen: lautakunta päätti, että peruskoulussa luokilla 1.-6. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) ja oppitunnin pituus on 45min (huomioiden ruokailujärjestelyistä johtuvat poikkeukset oppituntien pituudessa) ja luokilla 7.-9. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) tai tarvittaessa viisi jaksoa (lukion jaksojen mukaisesti) ja oppitunnin pituus 45min. Lukiossa toteutuu lautakunnan päätöksen mukaisesti viisi jaksoa, oppitunnin pituudeksi määritellään 45min (90min tuplatunnit ovat mahdollisia). Lautakunta ottaa ulkopuolisen tekijän viemään lukujärjestysprosessin loppuun.
Tulevaa jaksojärjestelmää tullaan kehittämään oppilailta, opiskelijoilta ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella.
Eriävä mielipide
Kyllikki Kurki, Eija Nilimaa ja Päivi Rantakokko jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.
Kokouskäsittely
Pirjo Rauhala on tehnyt esittelijän ehdotuksesta poikkeavan päätösehdotuksen, jota Anne-Mari Keimiöniemi on kannattanut. Poikkeava päätösehdotus on, että peruskoulussa luokilla 1.-6. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) ja oppitunnin pituus on 45min (huomioiden ruokailujärjestelyistä johtuvat poikkeukset oppituntien pituudessa) ja luokilla 7.-9. toteutuu kaksi jaksoa (syys- ja kevätlukukaudet) tai tarvittaessa viisi jaksoa (lukion jaksojen mukaisesti) ja oppitunnin pituus 45min. Lukiossa toteutuu lautakunnan päätöksen mukaisesti viisi jaksoa, oppitunnin pituudeksi määritellään 45min (90min tuplatunnit ovat mahdollisia). Lautakunta ottaa ulkopuolisen tekijän viemään lukujärjestysprosessin loppuun. Tulevaa jaksojärjestelmää tullaan kehittämään oppilailta, opiskelijoilta ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella.
Koska kokouksessa on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava päätösehdotus, jota on kannatettu, suoritettiin kokouksessa äänestys. Äänestys on suoritettu hallintosäännön 147 § pykälän ohjeistuksen mukaisesti noudattaen hallintosäännön pykälien 105 §, 106 § ja 107 § sääntöä äänestykseen otettavista ehdotuksista, äänestystavasta ja äänestysjärjestyksestä ja äänestyksen tuloksen toteamisesta.
Äänestys toimitettiin avoimesti nimenhuudolla. Äänestys suoritettiin esittelijän pohjaehdotuksen (jaa) ja Pirjo Rauhalan tekemän ehdotuksen välillä (ei).
Esittelijän pohjaehdotusta (jaa) äänestivät Kyllikki Kurki ja Eija Nilimaa. Pirjo Rauhalan tekemää ehdotusta (ei) äänestivät Katriina Holck, Aki Jauhojärvi, Anne-Mari Keimiöniemi ja Pirjo Rauhala.
Äänestyksen voitti Pirjo Rauhalan tekemä ehdotus.
Lautakunta piti pykälän käsittelyn aikana neuvottelutauon klo 18.37-19.30. Lautakunnan neuvottelutauon jälkeen kokouksessa suoritettiin nimenhuuto. Nimenhuudon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoakin, poislukien Ritva-Liisa Ahoniemi.
Minna Back liittyi kokoukseen etänä pykälän käsittelyn aikana klo 17.11.
Ritva-Liisa Ahoniemi poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 19.09.