Perustelut
TE-palveluiden järjestäminen Tunturi-Lapin ja Pellon kunnissa
Työllisyydenhoidon järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alusta. Esiselvitystyötä on tehty Kittilän kunnan koordinoimana Enontekiön, Kolarin, Muonion ja Pellon kuntien kanssa sekä yhteistyökokouksissa Lapin liiton, Lapin TE-toimiston, Lapin ELY-keskuksen sekä Lapin muiden kuntien kanssa. Kuntaliittoa on myös konsultoitu TE-palveluiden järjestämisen suunnittelussa. Valmistelun aikana on perehdytty myös muutaman kunnan poikkeuslupahakemukseen ja järjestämissuunnitelmiin. Koulutuskuntayhtymä Lappia on esitellyt vaihtoehtoaan TE-palveluiden järjestämiseksi, mutta Lappian mallin tilalle Meri-Lapin alueella on sittemmin tullut esitys Kemin, Keminmaan, Simon, Tervolan, Tornion ja Ylitornion työllisyysalueesta.
Muonion kunta ei voi työvoimapalveluiden järjestämisestä säädetyn lain (380/2023) nojalla järjestää työvoima- ja siihen liittyviä yrityspalveluita itsenäisesti ja kunnan on muodostettava naapurikunnan tai -kuntien kanssa yhteinen työllisyysalue. Muonion lähialueen kunnat eivät myöskään lain nojalla voi itsenäisesti järjestää TE-palveluja, joten kuntien yhteistyönä on tarkasteltu yhtenä toteutusmahdollisuutena muodostaa Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien yhteinen työllisyysalue. Kunnat ovat tehneet periaatepäätökset kunnanhallituksissa yhteisen työllisyysalueen muodostamisesta: Enontekiö 16.5.2023 § 133, Kittilä 28.3.2023 § 127 ja 20.6.2023 § 258, Kolari 28.3.2023 § 72, Muonio 12.6.2023 § 189 ja Pello 20.6.2023 § 155.
Kittilän kunnan esitys työvoimapalveluiden järjestämisestä Tunturi-Lapin ja Pellon alueella
Kuntien yhteistoiminta perustuu sopimukseen. Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien välinen sopimus on kuntalain 52 §:n mukainen sopimus kuntien yhteisestä toimielimestä, ja se koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023) säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Sopimuksella osapuolet muodostavat työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen (työllisyysalue). Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Kittilän kunta toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana.
Sopimus sisältää määräykset Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen yhteisestä työllisyyspalvelualueen toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen liittyen.
Sopimuksen mukaan työllisyysjaoston päätöksen mukaisesti muille sopijakunnille voidaan siirtää viranomaiselle kuuluvaa toimivaltaa kuntalain 54 § mukaisesti. Päättäessään toimivallan siirtämisestä jaosto huomio kuntien tasapuoliset mahdollisuudet toimivallan saamiseksi. Järjestely olisi muille kunnille vapaaehtoinen.
Kittilän kunta lähetti oheismateriaalina olevan yhteistoimintasopimuksen sisältäen määräykset työllisyysalueen yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen, TE-palveluiden järjestämissuunnitelman sekä perustelumuistion TE-palveluiden kustannustenjaoksi Tunturi-Lapin (Enontekiö, Kolari ja Muonio) ja Pellon kunnille käsiteltäväksi.
Vastuukunta ja sopijakunnat voivat tehdä kuntapalvelusopimukset, jotka voivat poiketa toisistaan vastuukunnan ja eri kuntien välillä. Kuntapalvelusopimuksessa sovitaan tarkemmin käytännön järjestelyistä mm. henkilöstön suhteen. Mikäli näillä kuntapalvelusopimuksilla siirretään viranomaiselle kuuluvaa toimivaltaa vastuukunnasta muulle työllisyysalueen sopijakunnalle, tulee sopimukset tehdä kuntalain 54 § tarkoittamalla tavalla sopimuksina virkatehtävien hoitamisesta.
Poikkeuslupahakemus Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen muodostamiseksi ja hakemuksen perustelut
Lain työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta (383/2023) 4 §:n mukaan
Poiketen siitä, mitä työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 12 §:ssä säädetään, valtioneuvosto voi antaa työllisyysalueelle luvan järjestää työvoimapalveluita, kun työllisyysalueen työvoiman määrä alittaa 20 000 henkilöä. Poikkeaminen on mahdollista, jos vähintään yksi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
- työvoimapalvelujen järjestämisen edellyttämän toiminnallisen kokonaisuuden muodostaminen ei saaristoisuuden tai pitkien etäisyyksien vuoksi ole muutoin tarkoituksenmukaista;
- se on tarpeen suomen- tai ruotsinkielisten asukkaiden kielellisten oikeuksien turvaamiseksi;
- se on tarpeen saamelaisten kieltä ja kulttuuria koskevien oikeuksien turvaamiseksi;
- työllisyysalueen muodostaminen edellyttäisi useamman Tilastokeskuksen tilastollisen luokitukseen perustuvan työssäkäyntialueen yhdistämistä; tai
- poikkeusluvan myöntäminen on alueelliset, palvelujen järjestämistä koskevat ratkaisut, palvelujen tarve, palvelujen kustannukset sekä muut palvelujen järjestämiseen liittyvät tekijät huomioon ottaen muusta erityisestä syystä perusteltua, jos työvoimapalvelujen järjestämiseksi on tehty sopimus tai päätös sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 15 §:n 4 momentissa tarkoitettu suunnitelma, joka turvaa riittävän palvelutason.
Poikkeuslupa edellyttää lisäksi, että kunta tai työllisyysalueen muodostavat kunnat osoittavat riittävät taloudelliset ja henkilöstöresurssit työvoimapalvelujen järjestämiseksi eikä alueen sekä muun työllisyysalueen palvelutaso poikkeuksen seurauksena merkittävästi heikkene.
Työllisyysalueen on tehtävä hakemus valtioneuvostolle 3 §:n 1 momentissa tarkoitetussa määräajassa. Hakemukseen on liitettävä työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 15 §:n 4 momentissa tarkoitettu suunnitelma työvoimapalveluiden järjestämisestä ja selvitykset vähintään yhden 1 momentin 1-5 kohdassa tarkoitetun edellytyksen täyttymisestä.
Kittilän kunta esittää, että nyt käsiteltävänä olevalla yhteistoimintasopimuksella osapuolet Enontekiö, Kittilä, Kolari, Muonio ja Pello muodostavat työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen (työllisyysalue) työvoimapalveluiden järjestämislain 4 §:ssä tarkoitetuilla poikkeuslupaperusteilla. Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Kittilän kunta toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana. Ohessa esitettävällä sopimuksella osapuolet sopivat yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen liittyen.
Em. lainkohdassa mainittujen poikkeuslupaperusteiden lisäksi hakemuksessa viitataan siihen, että Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien yhteisenä tahtotilana on, että
- asiakkaiden palveluprosessit muotoillaan kuntaekosysteemiä hyödyntäen palvelukokonaisuuden aidon vaikuttavuuden mahdollistamiseksi,
- pienennetään työttömyysturvasta aiheutuvia kustannuksia ennakoivilla toimilla,
- edistetään työllisyyttä ja vaikutetaan työttömyyden ennaltaehkäisyyn,
- lähennetään työllisyyspalveluita sekä kuntien elinkeino-, yritys- ja osaamispalveluita työmarkkinoiden kohtaantoon vaikuttamiseksi,
- ennakoidaan osaamistarpeita alueen elinkeinoelämän kehityksen mukaan ja kehitetään tehokkaita toimintamalleja työnantajien työvoimatarpeiden täyttämiseksi,
- saadaan alueen työvoima nykyistä laajemmin töihin tehostamalla työnvälitystä ja tukemalla yrityksiä osatyökykyisten ja vieraskielisten työllistämiseksi sekä
- rakennetaan pidempään työttömänä olleille tarkoituksenmukainen polku kohti työtä tai oikean palvelun piiriin, mikäli asiakas ei ole työkykyinen.
Poikkeuslupahakemuksessa tuodaan esille alueen ketteryyttä ja nopeaa reagointikykyä muutos- ja osaamistarpeisiin.
Oheismateriaalina esitettävä TE-palveluiden järjestämissuunnitelma on TE24- valmistelua koskeva strategisen tason palvelusuunnitelma. Järjestämissuunnitelma sisältää muun muassa:
- TE-palveluiden yhteensovittamisen elinvoimakokonaisuuteen, kototehtäviin sekä palvelukokonaisuuksien määrittelyn
- Alustavan suunnitelman/periaatteet palveluiden tuotantotavoista ja organisoinnista sekä palvelurakenteesta (palvelupisteet)
Perustelumuistion tarkoituksena on perustella, täydentää ja selkiyttää TE-palveluiden rahoitusta ja kustannustenjakoa siten kuin näistä on sovittu sopimuksessa TE-tehtävien hoitamisesta. Perustelumuistio saapui 9.10.2023, mutta poikkeuslupahakemusta ei ole toimitettu Kittilän kunnasta ennen kunnanhallituksen kokousta.
Työllisyysaluemallia ja palveluiden järjestämistä on esitelty Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien viranhaltijoille ja luottamushenkilöille oheismateriaalin mukaisesti 3.10.2023 (Mikko Kesä Oy).
Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysaluepäätöksenteko yhteistoimintasopimuksesta ja järjestämissuunnitelmasta käsiteltiin Kittilän ja Enontekiön kunnanhallituksissa 3.10.2023. Kittilän kunnanvaltuusto kokoontunee 23.10.2023 ja Enontekiön 18.10.2023. Pellon tai Kolarin kuntien päätöksenteon aikataulutuksesta ei esityslistan lähettämisen vaiheessa ole tarkkaa tietoa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se päättää
- hyväksyä ohessa olevan sopimuksen yhteisen työllisyysalueen muodostamisesta Tunturi-Lapin (Enontekiö, Kittilä, Kolari ja Muonio) ja Pellon kanssa,
- hyväksyä, että Kittilän kunta toimii tämän työllisyysalueen vastuukuntana ja palveluiden järjestämisvastuussa olevana työvoimaviranomaisena Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueella 1.1.2025 alkaen
- hyväksyä Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien työllisyysalueen järjestämissuunnitelman
- hakea poikkeuslupaa TE-palveluiden järjestämisestä Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen muodostamiseksi 31.10.2023 mennessä ja valtuuttaa Kittilän kunnan edustajat viimeistelemään ja toimittamaan poikkeuslupahakemuksen
- hyväksyä, että kunnanhallituksella on oikeus myöhemmin valmistelun edetessä hyväksyä muutoksia Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen järjestämissuunnitelmaan ja
- hyväksyä, että yhteistoimintasopimukseen tehtävät pienet sisällölliset ja teknisluontoiset muutokset voidaan päättää työllisyysalueen kuntien hallitusten yhtäpitävillä päätöksillä.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.