Kunnanhallitus, kokous 31.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 65 Työterveyshuoltopalveluiden hankinta 1.6.2025 alkaen

MUODno-2024-140

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus (27.11.2023 § 340) päätti hankkia työterveyspalvelut Pihlajalinna Oy:ltä määräaikaisesti ajalle 1.1. - 31.12.2024. Määräaikainen hankintasopimus on päättymässä ja kilpailutus uudesta työterveyshuoltopalveluiden hankinnasta aloitetaan.

Hanselilla on käynnissä kilpailutettu Työterveys 2024–2030 yhteishankinta, johon mm. kunnat voivat liittyä. Muoto on dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS), jossa asiakas tekee hankinnat oman minikilpailutuksen kautta. Asiakas saa Hanselilta käyttöön valmiit asiakirjapohjat ja tuen minikilpailutuksen tekemiseen. DPS:ssä on useita toimittajia ja asiakas hyötyy myös muista yhteishankinnan eduista, kuten kilpailukykyisistä hinnoista, sopimusehdoista, luotettavista sopimustoimittajista ja toimitusvarmuudesta. 

Yhteishankinnan edut

  • Työterveyden keskeisille palveluille on asetettu enimmäishinnat eivätkä sopimustoimittajat voi ylittää näitä enimmäishintoja omissa tarjouksissaan.
  • Suuri hankintavolyymi tuo mukanaan etuja, joita yhteishankinnan asiakkaana päsee hyödyntämään.
  • Hansel huolehtii hinnankorotusten käsittelyn, alihankkijamuutokset ja valvoo osaltaan sopimuksia.
  • Sopimuksen ehdot on rakennettu tukemaan asiakkaan työterveyden vaatimuksia mahdollisimman hyvin.
  • Valmiin mallipohjan avulla pystyy seuraamaan oman asiakaskohtaisen sopimuksen tuloksellisuutta sopimuskaudella.
  • Hanselilta saa valmiit mallipohjat, joilla minikilpailutus tehdään ja Hansel tukee asiakasta kilpailutuksen aikana

Yhteishankintaa sisältyy mm.:

  • Monipuoliset työterveyden palvelut tarpeiden mukaan 
    • Lakisääteinen ennaltaehkäisevä työterveyshuolto
    • Yleislääkäritasoinen sairaanhoito ja muu terveydenhuolto
  • Työterveyttä tukevat lisäpalvelut, esimerkiksi digitaaliset ratkaisut ja etäpalvelut

Toimittajavalinta tapahtuu minikilpailutuksen avulla sähköisesti joko Cloudia -järjestelmässä tai Hanselin Kisa-apurissa valmiiden materiaalien avulla.

Tarjousten vertailuperusteeksi voidaan esittää pelkkää hintaa tai hintaa ja laatua. 

Uusi työterveyshuoltopalveluiden hankintasopimus tehdään maksimiajalle eli kuudeksi vuodeksi alkaen 1.1.2025 ja päättyen 31.12.2030. Hankintasopimuksen irtisanominen ennen sopimuksen päättymistä on mahdollista kolmen kuukauden irtisanomisajalla.

Esityslistan oheismateriaalina toimitetaan tarjouspyyntöasiakirjat.
 

 

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus päättää

  1. liittyä Hanselin yhteishankintaan Työterveys 2024–2030,
  2. kilpailuttaa työterveyshuoltopalvelut Hanselin dynaamisessa hankintajärjestelmässä ajalle 1.1.2025–31.12.2030 ja 
  3. valtuuttaa hallintojohtajan sekä hallinto- ja henkilöstösuunnittelijan täydentämään kilpailutusasiakirjoja, -ehtoja ja valintaperusteita.

 

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 23.9.2024 § 172 työterveyshuollon kilpailutuksen aloittamisesta.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Yhteistoimintaelin merkitsee kunnanhallituksen päätöksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Saara Koivisto, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija, saara.koivisto@muonio.fi

Perustelut

Kunnan työterveyshuoltopalvelut on kilpailutettu Hansel Oy:n yhteishankinnassa Työterveys 2024–2030 dynaamisessa hankintajärjestelmässä (DPS). Kilpailutus tehtiin Hansel Oy:n Kisa-apuri -ohjelman kautta.

Ennen kilpailutuksen avaamista työterveyshuollon tuottajien kanssa käytiin tekninen markkinavuoropuhelu lähettämällä alustava tarjouspyyntömateriaali liitteineen toimittajille kommentoitavaksi.

Kilpailutus oli auki Hanselin DPS -järjestelmässä 11.2. – 10.3.2025. Tarjouspyyntöön liittyvät kysymykset tuli jättää 24.2.2025 mennessä. Kysymyksiä/ kommentteja tuli tässä vaiheessa vielä kolme, mutta yksikään niistä ei vaikuttanut tarjouspyynnön sisältöön.

Tarjouspyynnön määräaikaan 10.3.2025 klo 12 mennessä saapui tarjoukset Pihlajalinna Oy:ltä ja Suomen Terveystalolta.

Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Hinnat arvioitiin Kisa-apurissa tarjouksen vertailuhinnan perusteella. Halvimman hinnan antanut tarjoaja valitaan sopimustoimittajaksi.

Pykälän oheimateriaalina tarjouspyyntö liitteineen sekä saadut tarjoukset, joita käsitellään luottamuksellisina liikesalaisuuksina.

Työterveyshuoltopalveluiden nykyistä sopimusta on jatkettu 31.5.2025 saakka kilpailuttamisen aikataulun perusteella. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus päättää hankkia työterveydenhuollon palvelut halvimman hinnan perusteella Suomen Terveystalolta ajalle 1.6.2025–31.5.2031.

Hallinto- ja henkilöstösuunnittelija valtuutetaan neuvottelemaan sopimuksen yksityiskohdat.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Tiedoksi

asianosaiset, hallinto- ja henkilöstösuunnittelija

Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I Hankintaoikaisuohje

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

 

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:


Muonion kunnanhallitus
Puthaanrannantie 15
99300 Muonio
kirjaamo@muonio.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.30–15.30. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi