Perustelut
Maa- ja metsätalousministeriön (2021) julkaiseman Kansallisen vesihuoltouudistuksen ohjelman mukaan julkisen sektorin rooli kestävien vesihuoltopalvelujen turvaamisessa on vahva; kunnan tulee vesihuoltolain mukaan kehittää vesihuoltoa alueellaan ja tarpeen mukaan ryhtyä toimenpiteisiin vesihuoltopalvelun saatavuuden turvaamiseksi. Palvelun saatavuus tulee varmistaa, mikäli edellytykset ovat vesihuoltolain mukaan olemassa. Kunnalla on alueensa vesihuollon kehittämisessä merkittävä rooli.
Jerisjärven Huolto Oy ja kunta ovat yhdessä päivittäneet vaikutusten ennakkoarvioinnin hankkeen ja toiminnan tulevaisuuden suhteen. Erityisesti on tarkasteltu taloudellisten vaikutusten analyysiä ja laadittu dokumentti on oheismateriaalina.
Valtuusto valtuutti hallituksen valmistelemaan Jerisjärven Huolto Oy:stä tehtävän osakassopimuksen yksityiskohtineen. Valmistelussa ja päätöksenteossa tulee huomioida EU:n valtiontukisääntelyn reunaehdot. Siltä osin, kun rahoitetaan markkinatoimijoita esim. yhtiöitä sijoituksin tai lainatakauksen viitekehyksessä, kunnan tulee kaikissa vaihtoehdoissa noudattaa markkinataloustoimijaperiaatetta. Mikäli yhtiö, johon sijoitetaan tai jonka lainaa ollaan takaamassa ei ole markkinatoimija, kunnan tulee rahoituspäätöksessä esittää perustelut, että rahoitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea. Lähtökohtaisesti ns. taloudellisen tilanteen suhteen vaikeuksissa olevaa yritystä on aina kiellettyä tukea.
Jerisjärven Huolto Oy:n toiminta on vakaalla pohjalla eikä kyseessä ole ns. taloudellisesti vaikeuksissa oleva yritystoiminta. Oheismateriaalina on selvitys yhtiön taloudellisesta tilanteesta.
Osana EU:n valtiontukisääntelyn reunaehtoja on huomioitava, että kunnanvaltuuston (29.4.2024 § 12) päätöksen mukaisesti kunnan saatava ja yrityskiinnitys siirtyvät Vesiosuuskunta Aarian ja Jerisjärven Huolto Oy:n infrakaupan yhteydessä kokonaan Jerisjärven Huolto Oy:lle. Itse saatavan ja yrityskiinnityksen osalta kunta ei luovu yrityskiinnityksestä eli kunta ei ole päättänyt antaa akordia takausvelasta tai luopua yrityskiinnityksestä, vaan saatava ja yrityskiinnitys siirtyvät mahdollisessa kaupanteossa sellaisenaan Jerisjärven Huolto Oy:n vastattavaksi.
Jerisjärven Huolto Oy:n yhtiöjärjestyksessä sen toimialana on vesi- ja jätevesihuollon järjestäminen. Se on tulkittavissa ns. pieneksi laitokseksi (MMM 2021, vesihuoltopalveluita tuottavan laitoksen tuottama tai laskuttama vesimäärä on alle 100 000 m3/vuosi). Vesihuoltolaki rajoittaa itsessään voiton tavoittelua. Vesihuoltolain 1 §:n mukaan lain tavoitteena on turvata sellainen vesihuolto, että kohtuullisin kustannuksin on saatavissa riittävästi terveydellisestä ja muutoinkin moitteetonta talousvettä sekä terveyden- ja ympäristönsuojelun kannalta asianmukainen viemäröinti. Vesihuoltolain 18 §:n mukaan vesihuollon ja huleveden viemäröinnin maksujen tulee olla sellaiset, että pitkällä aikavälillä voidaan kattaa vesihuoltolaitoksen uus- ja korjausinvestoinnit ja kustannukset. Maksuihin saa sisältyä enintään kohtuullinen tuotto pääomalle.
Asian valmistelussa on tulkittu, että Jerisjärven Huolto Oy ei ole markkinoilla toimiva toimija. Finveran ja Jerisjärven Huolto Oy:n oma arvio tilannekuvasta tukevat tätä analyysiä. Lisäksi yhtiön toiminta-alueella tai toimikentällä ei ole vastaavia kilpailevia toimijoita.
Mikäli yhtiö ei ole markkinoilla toimiva, kunnan on esitettävä rahoituspäätöksessä perustelut siitä, mihin seikkoihin perustuen rahoitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea. Kuten edellä todetaan, itse kiinnitys ja saatava siirtyy sellaisenaan Jerisjärven Huolto Oy:lle ilman akordeja, siirtyvä velka dokumentoidaan huolellisesti. Yhtiö ei ole ns. taloudellisesti vaikeuksissa oleva toimija, vaan se toimii vakaalla pohjalla. Osakehinnan määrittelystä Jerisjärven Huolto Oy on arvioinut, että keskeneräisen Vesiosuuskunta Aarian linjaston siirtyminen Jerisjärven Huolto Oy:lle, ELY:n tuki hankkeelle sekä Jerisjärven Huolto Oy:n oma pääomapanostus nostavat yhtiön tämän hetkisen substanssiarvon reilusti yli miljoonan euron. Kun Jerisjärven Huolto Oy:n hanke on kokonaisuudessaan valmis (yhtiön oma hanke ja kesken oleva Torassiepin rakennustyö ovat valmiit), operoiva linjasto on merkittävästi suurempi ja yrityksen substanssiarvo (yrityksessä oleva oma, velattoman varallisuuden määrä) olisi noin kaksi milj. euroa, kuten alustavassa osakeantisuunnitelmassa on esitetty:
Osakemäärät ja omistusosuudet Jerisjärven Huolto Oy:ssä transaktioiden jälkeen
Lähtötilanne |
Harriniva |
Jeriskylä |
kunta |
yht. |
|
hinta |
anti yht. |
|
Osakkkeet 202401 |
1799 |
1799 |
2 |
3600 |
|
277,78 |
|
arvo 202404,
1 000 000 euroa |
Yhdistyminen JH-Aaria ja osakeannit |
anti 2024 1260 kpl |
1799 |
1799 |
1262 |
4860 |
26% |
277,77 |
349990 |
suunnattu anti |
anti 2024 500 kpl |
1799 |
1799 |
1762 |
5360 |
32,9 % |
225,00 |
112500 |
suunnattu anti, maksu rahassa |
anti 2025 500 kpl |
1799 |
1799 |
2262 |
5860 |
38,6 % |
210,00 |
105000 |
suunnattu anti, maksu rahassa |
anti 2026 500 kpl |
1799 |
1799 |
2762 |
6360 |
43,4 % |
205,00 |
102500 |
suunnattu anti, maksu rahassa |
anti 2027 500 kpl |
1799 |
1799 |
3262 |
6860 |
47,6 % |
205,00 |
102500 |
suunnattu anti, maksu rahassa |
anti 2028 500 kpl |
1799 |
1799 |
3762 |
7360 |
51,1 % |
205,00 |
102500 |
suunnattu anti, maksu rahassa |
yhteensä |
|
|
|
|
|
|
525000 |
|
Kunta valmistelee osakassopimuksen laatimista ja se tuodaan hallituksen seuraavaan kokoukseen. Päätettävänä on osakassopimuksen hyväksyminen ja tarvittavat valtuutukset merkintälistan ja osakaslistan allekirjoittamiseen liittyen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi osakassopimuksen valmistelun tilannekuvan.
Kunnanhallitus hyväksyy osakassopimuksen laatimiseen liittyvän EU:n valtiontukisääntelyanalyysin ja toteaa, että rahoitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea. Kunnanhallitus lähettää päätöksensä tiedoksi valtuustolle.
Tämän päätöksen osalta pöytäkirja tarkastetaan mahdollisimman pian.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.