Valmistelija
Merja Hietala, taloussihteeri, merja.hietala@muonio.fi
Perustelut
Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Hallituksen on laadittava tilikauden tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajille. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä ja hallituksen on saatettava se tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.
- Tase antaa mahdollisuuden arvioida kunnan omavaraisuutta ja velkaisuutta yhtenevillä tunnusluvuilla muiden kirjanpitovelvollisten kanssa.
- Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
- Rahoituslaskelma osoittaa kunnan rahan käytön ja rahan lähteet tilikaudella. Se osoittaa tulorahoituksen määrän ja riittävyyden investointien ja pääoman palautusten kattamiseen. Rahoituslaskelma osoittaa myös rahoitustarpeen, jonka kunta joutuu kattamaan lainanotolla tai vähentämällä rahoitus- ja vaihto-omaisuuteen sitoutuneita varoja.
- Talousarvion toteutumisvertailu antaa tietoja kunnan varainkäytöstä päättäjille, asukkaille ja sidosryhmille. Vertailun tiedot saadaan tilikaudelle hyväksytystä talousarviosta ja toteutuneesta kirjanpidosta.
Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Se tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelman sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Siihen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomuksessa on annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja konsernitaseeseen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat mm. arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä, tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.
Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.
Hallituksen on tehtävä toimintakertomuksessa esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.
Talouden tasapainottaminen
Kunta on ollut yksi erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevista kunnista. Valtuusto hyväksyi 24.11.2014 tasapainottamissuunnitelman, jota tarkistettiin14.12.2015 päätöksellä 2016 talousarvion hyväksymisen yhteydessä vuoden 2018 loppuun asti. Vuoden 2020 tilinpäätöksellä pystyttiin kattamaan taseessa olleet 922 000 euron alijäämät ja vuoden 2020 lopussa taseen ylijäämä on 569 894 euroa. Taloussuunnittelu on toteutettava siten, että taseen ylijäämä riittää kattamaan suunnitteluvuodet.
Vuoden 2020 tilinpäätös
Toimintakate toteutui 95,4 % ja investointien nettomenot 69,2 %. Käyttötalouden ylitykset ovat noin 210 400 ja investointien poikkeama noin 2 440 euroa.
Talousarviovuoden suurin investointihanke oli uuden 25 paikkaisen ikäihmisten palveluasumisyksikön rakentaminen. Hankkeen kustannusarvio on 3,2 milj. euroa ja se toteutetaan vuosien 2020-2021 aikana. Hankkeesta 26,5 % (845 700 euroa) toteutui vuoden 2020 aikana. Hanke valmistuu 1.6.2021. Vuoden 2020 alussa valmistui uusi Hyvinvointikeskus. Hyvinvointikeskuksen rahoitus toteutetaan Kuntarahoituksen leasing rahoituksena, eikä se siten näy hankkeena kunnan investointibudjetissa.
Tilikausi 2020
|
-17 608 492,–
|
|
2 524 047, –
|
|
1 462 694,–
|
|
1 492 242, –
|
Talousarviossa verotuloiksi arvioitiin 9 250 000 euroa, arviota nostettiin valtuuston päätöksellä 14.12.2020 § 62 0,5 milj. euroa valtion maksamiin koronatukiin perustuen. Muutettuun ennusteeseen verrattuna verotulot ylittyivät 183 400 euroa. Valtionosuuksiin arvioitiin 9 543 622 euroa ja valtuuston päätöksellä 14.12.2020 § 62 valtionosuuksia lisättiin 0,72 milj. euroa valtion maksamiin koronatukiin perustuen. Valtionosuudet alittuivat muutettuun talousarvioon verrattuna 44 100 euroa.
Pitkäaikaista uutta lainaa ei nostettu ja vanhoja lainoja lyhennettiin 1,02 milj. euroa. Kuntatodistusohjelman kautta otettua lyhytaikaista luottoa lyhennettiin 0,5 milj. euroa edelliseen tilinpäätökseen verrattuna ja sitä oli vuoden lopussa 2,5 milj. euroa. Lainakanta pieneni ja oli 6 385 000 eli 2 757 euroa asukasta kohden. Lainat ja vastuut olivat vuoden lopussa 11 906 000 eli 5 141 euroa asukasta kohden.
Vuosikate toteutui 168,6 prosenttia ja parani edelliseen vuoteen verrattuna 905,4 prosenttia. Vuosikatteen merkittävän suuri paraneminen johtui verotulojen valtionosuuksien yhteydessä maksetuista koronatuista sekä käyttötalouden ennakoitua pienemmistä menoista.
Käyttöomaisuuden poistot ovat noin 1 061 000 ja poistoerokirjaukset 30 000 euroa. Poistoihin sisältyy vanhan terveyskeskuksen vielä purkamattoman, kylmilleen laitetun avopuolen tasearvon alaskirjaus (noin 250 000 euroa). Poistoero koostuu yläkoulun ja terveyskeskuksen vuodeosaston peruskorjausten investointivarausten purkamisesta.
Tilikauden ylijäämä siirretään edellisten tilikausien yli-/alijäämän tilille. Taseen ylijäämä vuoden lopussa on 569 894 euroa.
Henkilöstömenot ylittyivät 0,9 % talousarvioon verrattuna (n. 80 000 euroa) ja kasvoivat 6,2 % (n. 500 550 euroa) edelliseen vuoteen verrattuna. Henkilöstömenot kasvoivat erityisesti vanhustyö/kotipalvelussa. Lomapalkkavelkakirjauksia kirjattiin lisää noin 104 500 euroa. Kunnan henkilöstön määrä 31.12.2020 oli 225, joista vakituisia 159 ja määräaikaisia 66. Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstö on lisääntynyt 4,5 henkilöä. Sosiaalitoimen osalta myös henkilökohtaiset avustajat on laskettu mukaan henkilöstömäärään.
Konsernitilinpäätöksen tulos on 1 613 229 ja ylijäämä 1 666 788 euroa. Konsernilainojen määrä on 8,6 milj. euroa, 3 698 euroa asukasta kohden. Konsernin suhteellisen velkaantuneisuuden tunnusluku parani ja oli 41,2 %, myös laskennallinen lainanhoitokate parani ja oli 1,83 eli tyydyttävä.
Tilinpäätöskirja toimitetaan esityslistan ohessa.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Kokouskäsittely
Sakari Silén saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.
Taloussihteeri esitteli tilinpäätöksen ja totesi, että ennusteet eivät päteneet vuonna 2020. Merkittävimpiä huomioita olivat mm. terveydenhuollon kustannusten alitus ja henkilöstömenojen kasvu erityisesti määräaikaisten sijaisten osalta.
Tekninen johtaja, sivistystoimenjohtaja, maaseutupäällikkö/easm., vs. sosiaali- ja hallintojohtaja esittelivät omien tehtäväalueidensa tavoitteiden saavuttamista ja toimintaa edellisenä vuonna.
Hallitus kyseli ja keskusteli tilinpäätöksen sisällöstä ja totesi, että poikkeuksellisen vuoden vuoksi ei tule tehdä liian positiivista johtopäätöstä tuloksen perusteella. Tarkkaa taloudenpitoa on syytä jatkaa.
Osastopäälliköt (pl. hallintojohtaja), taloussihteeri ja maaseutupäällikkö poistuivat ennen päätöksentekoa.