Elinkeinolautakunta, kokous 15.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Kokeiluliikenne Kolarin rautatieasemalle

MUODno-2020-160

Valmistelija

  • Heikki Kauppinen, maaseutupäällikkö, heikki.kauppinen@muonio.fi

Perustelut

VR:n  Kolariin  saapuvan  ja  Kolarista lähtevän  junaliikenteen  käytön ja kehittämisen  ns.  pullonkaulana on ollut  jo  pitkään  puutteelliset  liityntäliikenneyhteydet.   Lähteville junille  avoimilla julkisilla liikennevuoroilla  yhteys  pohjoisesta,  Enontekiön ja Muonion suunnilta  tapahtuu useimpina päivinä  monen tunnin odotusjaksoilla   Kolarin rautatieasemalla.    Kolariin saapuvilta junavuoroilta  klo 8.44 odotusaika pohjoiseen lähtevään linja-autovuoroon on  kolmen ja puolen tunnin odotus niinä päivinä joilla ylipäätään keskipäivällä lähtee pohjoiseen linja-autoyhteys,  ja  klo  10.43 saapuvalta junaltakin n. puolentoista tunnin odotusaika  mikäli saapuu sellaisena päivänä jolloin  jatkovuoro lähtee klo 12.15 Kolarista. Nyt käytössä olevien aikataulutietojen mukaan  viimeinen  julkinen bussivuoro  saapuu  pohjoisesta Kolariin  ma-pe  klo  16.10,  ja  normaali iltajuna lähtee Kolarista  klo  19,42.  Odotusaikaa tässä yhteydessä  kolme ja puoli tuntia.

Tilanne on hankala.  Jopa  VR:n  taholta  on  kerrottu ettei  tätä  junaliikennemahdollisuutta  Muonioon ja Enontekiölle  mainosteta heidän esitteissään.  näiden  puutteellisten  jatkoliikkenneyhteyksien vuoksi.   Niin matkailun tarpeisiin  kuin   alueen asukkaiden  opiskelija-,  työmatka-  kuin muun liikennöinnin tarpeita  hoidetaan  yksittäisten yritysten  ja  perheiden  toimesta,  mutta selvää on että näin ei voida loputtomiin jatkaa.   Tavoitteena pitää olla toimivat jatkoliikenneyhteydet  molempiin suuntiin,   kohtuullisilla odotusajoilla.

Pienoisbusseilla liikennöiviltä  taksiautoilijoilta  Muoniossa  on  tiedusteltu  mahdollisuutta  harjoittaa  syöttöliikennettä  ns.  kutsutaksijärjestelmällä,  jolla täydennettäisiin  po.  jatkoliikenneyhteyksiä  syöttöliikenteenä.   

Valtionavustuksina  kunnat  voivat hakea ja saada  valtionavustusta  julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen.  Valtionavustuksen enimmäismäärä  on   50 %  tuen piiriin hyväksyttyjen  esim.  tässä po.   syöttöliikennevuorojen  nettokustannuksista,  ja  loput nettokustannuksista  voi  kantaa  kunta  tai  kohdeyritys / yritykset.

VisitMuonio2025- hankkeen  hankepäällikön  Nina Vesterisen,  elinkeinokoordinaattorin  sekä  msp:n kesken asiaa on käsitelty  neuvotteluissa  marras-joulukuun aikana,  sekä  selvitetty  Lapin Ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntijan kautta  Ely-keskuksen kanta  tämän liikenneyhteyden kehittämiseen haettavasta  valtionavustuksesta.   Vuoropuhelussa on saatu  hyvin positiivinen vastaus  kokeiluliikenteen käynnistämiselle vuoden 2021 alusta lukien.

Kokeiluliikenteen  arvioidut  kokonaiskustannukset,   arvioidut  lipputulot,  sekä  mahdollisten nettokustannusten  eli  valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten osuus  pyritään hahmottamaan liikennöitsijän  kanssa  käytävässä  neuvonpidossa  11.12.2020.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Kauppinen, maaseutupäällikkö, heikki.kauppinen@muonio.fi

Elinkeinolautakunta  kuulee  syöttöliikenteen aloittamiseen liittyvät  perustelut,  käy  aihekeskustelun,  sekä   osaltaan  hyväksyy kokeiluliikenteen käynnistämisen  kutsutaksijärjestelmällä   Muonion-Kolarin rautatieaseman  välisenä vuoden 2021 alusta lukien.   Päätökseen merkitään Ely-keskuksen ohje  laatia ja toimittaa  hanketta koskeva suunnitelma  sekä  alustava  kustannusarvio  sekä  alustava arvio   tarvittavan valtiontuen määrästä  v.  2021.   

 

Päätös

Mikael Heikkilä palasi kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17:35.

Anne-Mari Keimiöniemi poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17:55.

Elinkeinolautakunta kuuli ennen päätöksentekoa Muonion Matkailu ry:n matkailupäällikköä Nina Vesteristä.

Elinkeinolautakunta keskusteli asiasta ja oli yksimielisesti sitä mieltä, että logistinen yhteys Kolarin rautatieaseman ja Muonion välillä on tärkeä saada kuntoon. Pitkällä tähtäimellä on syytä tarkastella kunnan kaikkia kuljetuksia kokonaisuutena ja pyrkiä löytämään synergioita niiden väliltä.

Käydyn keskustelun jälkeen elinkeinolautakunta hyväksyi kokeiluliikenteen käynnistämisen esitetyllä tavalla. Vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen asia käsitellään elinkeinolauatkunnassa uudelleen.

Tiedoksi

Nina Vesterinen,  Kaisa kylä-Kaila