Kunnanvaltuusto, kokous 12.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2024-2025 hyväksyminen

MUODno-2022-364

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi

Perustelut

Vuoden 2022 talousarvio laadittiin siten, että tilikauden tulos olisi noin 155 000 euroa alijäämäinen. Syyskuun lopussa 2022 toimintakate on toteutunut 70,9 %, kun se tasaisen toteutuman mukaan voisi olla noin 75 %. Toimintakate on noin 290 000 euroa pienempi kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Verotulot ovat toteutuneet ennakoitua paremmin (83,2 %), erityisesti yhteisöverotuotto (143,0 %). Yhteisöverotuottoa lisää mm. verovuoden 2021 jäännösverot sekä verovuoden 2022 ennakkoverot. Valtionosuudet ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti. Tilikauden tulos on syyskuun lopussa noin 1,5 miljoona euroa plussalla.

Syyskuun lopun tulosta parantaa paitsi ennakoitua paremmat verotulokertymät, myös käyttötalouden maltillinen toteuma. Käyttötalouden tulot ovat toteutuneet 74,4 % ja menot 71,4 %. Erityisesti palveluiden ostoissa on säästöä talousarvioon verrattuna (tot. 70,1 %). Vuoden viimeisen kvartaalin käyttötalouden menot ovat yleensä keskimääräistä toteumaa suuremmat. Talousarviovuoden tulos tulee kuitenkin olemaan talousarvioennustetta parempi edellä mainituista syistä johtuen.

Vuoden 2023 talousarvion toimintakateraamia ohjaavat verotulojen osalta käytettävissä olevat ennusteet ensi vuoden verotulo kehityksestä (kunnan oma verotuloennustekehikko) sekä kuluvan vuoden toteutuma ja valtionosuuksien osalta kuntaliiton julkaisemat ennakkolaskelmat kunnan valtionosuuksista. Vuoden alusta aloittavat Hyvinvointialueet tulevat muuttamaan paljon kuntien tulo- ja menorakennetta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen siirtyessä Hyvinvointialueille myös kuntien verotuloja ja valtionosuuksia siirretään Hyvinvointialueiden rahoituspohjaksi.

Kunnan vuoden 2023 veroprosentti on Hyvinvointialueelle leikattavan osuuden (12,64 %) jälkeen 8,86 %. Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä noin 6 milj. euroa. Ansioverotuloiksi on arvioitu 3,76 milj. euroa, kiinteistöverotuloksi 1,16 milj. euroa ja yhteisöverotuotoksi 1,1 milj. euroa. Kiinteistöveroprosentit säilyvät edellisen vuoden tasolla ja ovat: vakituisten asuntojen kiinteistövero on 0,45 %, yleinen kiinteistövero 1,15 %, muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistövero 1,20 %, asuntotarkoituk-seen kaavoitetun rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistövero 6% ja voimalaitosvero 3,1 %.

Kunnan valtionosuudet pienenevät ennakkolaskelmien mukaan noin 67 %. Valtionosuudet ovat 3,3 miljoonaa euroa.

 

Lautakuntien esitykset

Kunnanhallitus 24.10.2022 § 230

Menot 921 314 ja tulot 51 300 euroa, toimintakate 870 014 euroa.

Eduskuntavaalit, menot 10 750 ja tulot 4 500, toimintakate 6 250 euroa.

Tarkastuslautakunnan menoihin on varattu 8 452 euroa.

Hallinto- ja talouspalveluiden talousarviokohta sisältää mm. kunnanvaltuuston ja -hallituksen, kunnallisverotuksen, hallinto-osaston, henkilöstöhallinnon, työterveyshuollon, talous- ja henkilöstöhallinnon, ict-palveluiden sekä kunnanhallituksen alaisen hanketoiminnan määrärahat. Kohta sisältää myös Ensi Lumen ja Tunturi-Lapin Kehityksen maksuosuuden sekä kunnan jäsenmaksut ja muut yhteistoimintaosuudet. Hallinto- ja talouspalvelut tuottavat keskitetysti hoidetut palvelut hallintokunnille, jotka vyörytetään eri tehtäväalueille. Taloushallinto vastaa myös Asunto Oy Kulleron sekä Kiinteistö Oy Kotikonnun, Hillan ja Lakan taloudenhoidosta. Valmistelu sisältää myös määrärahavaraukset kunnanhallituksen alaisiin EU-hankkeisiin, joista kohdentamattomia varoja on 7 000 euroa. Yhteistyötahojen kanssa tehtäviin kehittämishankkeisiin on varattu 34 000 euroa sekä kunnan osuuteen Oloksen Ensilumen tuottamiseen 60 000 euroa.

Hyvinvointilautakunnan menoissa ollut syöpähoitopotilaiden hoitopäivämaksujen avustus on sisällytetty kunnanhallituksen alaisiin avustuksiin, määrärahavaraus 3 000 euroa. Hyvinvointilautakunnan menoissa ollut löytöeläinten talteenoton maksukorvaus on sisällytetty omana kustannuspaikkana hallinto- ja talouspalveluiden tehtäväalueelle.

Hallinnon ja tukipalveluiden painopisteitä vuodelle 2023 tulee olemaan eduskuntavaalien järjestäminen ja tietohallinnan lainsäädännön edellytykset ja viestinnän jatkuva linjakkuus.

Taloushallinnossa kuntien talousraportointi Valtiokonttorin tietovarantoon ja siihen liittyvä palveluluokituksen oikeellisuuden varmistaminen vaatii edelleen jatkuvaa kehitystyötä yhdessä hallintokuntien kanssa. Vuoden 2023 aikana uusitaan ostolaskujen kierrätysohjelma ja taloussuunnittelu.  

Henkilöstöhallinnossa vuoden 2023 keskeisinä painopistealueina ovat edelleen työhyvinvointitoiminnan kehittäminen, henkilöstöä koskevien ohjeistuksien ajantasaistaminen ja henkilöstön sairauspoissaolojen saaminen laskevaan suuntaan. Henkilöstöhallinnossa on käynnissä vuonna 2022 aloitettu ja vuodelle 2023 jatkuva Kevan 50 % rahoittama Työelämän kehittämishanke.

 

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta 14.10.2022 § 12

Menot 140 861 ja tulot 116 000, toimintakate 24 861 euroa.

Maaseutulautakunta toteuttaa Tunturi-Lapin kuntien yhteistoiminta-sopimuksella yksikölle määrätyt tehtävät luotettavalla tavalla sekä noudattaen Maaseutuviraston kanssa vahvistetun maksajavirastosopimuksen palvelutavoitteita ja EY-EU- yhteisön tukijärjestelmään kuuluviasitovia määräyksiä.

 

Sivistyslautakunta 12.10.2022 § 90 ja 91

Menot 6 098 690 ja tulot 602 365 euroa, toimintakate 5 496 325 euroa.

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa keskitytään tulevan organisaatiouudistuksen jalkauttamiseen sekä työhyvinvointiin ja toimivaan rajapintayhteistyöhön hyvinvointialueen kanssa. Koulukuljetuskustannusten odotetaan kasvavan, kuljetuskilpailutus tullaan tekemään vuoden 2023 alussa. Hallinto- ja tukipalveluissa varaudutaan konsulttikustannuksiin kuljetuspalvelujen kilpailutuksen osalta.

Varhaiskasvatuksen osalta henkilöstömenoja kasvattaa perhepäivähoidon lisääminen.

Perusopetuksen menoja kasvattavat mm. koulukuljetus- ja kouluruokailukustannukset sekä kotikuntakorvauksen kasvu. Henkilöstöresursseihin ei esitetä lisäyksiä. Hyvinvointialueen toteutumisen myötä opiskeluhuollon kustannukset siirtyvät hyvinvointialueelle.

Freeride Academy –toiminta kasvattaa lukion kustannuksia, toiminnasta on tarkoitus tehdä pysyvää. Freeriden Academy –toimintaa kehitetään Lumi, luonto ja erä – luontoliikunta osaksi toista astetta –hankkeen avulla. Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta.

Kansalaisopistossa kehitetään opetusta kuntalaisten toiveiden pohjalta profiloitumalla entisestään paikallisuuteen ja luontokasvatukseen.

Kulttuuripalveluihin on lisätty resurssia lastenkulttuuriin siirtämällä osin resurssia perusopetuksesta. Lisäksi kulttuuripalveluissa valmistaudutaan Muonion kunnan juhlavuoteen 2024 (Muonio 150v.). Kirjastopalveluissa kehitetään mm. lukutaitoyhteistyötä hankkeen avulla.

Nuorisopalveluissa varaudutaan koulunuorisotyön jatkumiseen omalla rahoituksella sekä etsivä nuorisotyön valtionavustuksen pienentymiseen.

Liikuntapalveluihin on yhdistetty hyvinvoinnin edistämisen työ ja yhtenä vuoden 2023 tavoitteena on saada em. yhdistelmätyö toimimaan. Liikuntasihteeri tulee koordinoimaan hyvinvoinnin edistämisen työtä, jota sivistyspalvelut kunnan muiden palvelualojen kanssa tuottavat. Liikuntapalveluihin on lisätty ohjaajan palkkaresurssia yhdistelmätyön johdosta.

Sivistyspalveluissa hanketyö voimistuu edelleen, hankkeita tulee olemaan esim. nuoriso- ja kirjastopalveluissa.

Varhaiskasvatus esittää hoitolasten sekä henkilöstön pöytien ja tuolien uusimista ergonomian, viihtyvyyden ja siivouksen parantamiseksi jokaisessa ryhmässä. Investointihanke keskittyy lapsiryhmien pöytien ja tuolien uusimiseen normaalikorkuisiksi. Tämä luo edellytyksen kasvattajan ergonomiselle työskentelylle. Hankkeen kokonaisarvo on noin 30 000 euroa.

 

Elinvoimalautakunta 11.10.2022 § 91

Menot 4 880 109 ja tulot 3 217 419 euroa, toimintakate 1 662 690 euroa.

Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023. Muutoksen suurin vaikutus elinvoimapalvelulle on, että kunnan järjestämän sote-palvelun käytössä olevat, kunnan omistamat toimitilat siirtyvät vuokrasopimuksella hyvinvointialueen hallintaan. Vuokrahinta perustuu valtioneuvoston asetukseen 272/2022, kunnan ja hyvinvointialueen välisen siirtymäkauden vuokrasopimuksen vuokra määräytymisestä vuosina 2023-2026. 

Valtiovarainministeriön julkisussa 2022:56 Rakennusalan suhdanneryhmä ennustaa vuonna 2023 rakentamisen tuotannon vähenevän 3-5 %. Kunnan asuntopula ja päättäjien aktiivinen ote asuntopulan helpottamiseksi luo kuitenkin uskoa siihen, että rakennuslupien määrä pysyisi ensi vuonna tämän vuoden tasolla. 

Hyvinvointialueen toiminnan aloitus aiheuttaa muutoksia ravitsemis- ja siisteyspalveluun. Koska lopullisia päätöksiä ja sopimuksia ei ole vielä tehty, on ravitsemis- ja siisteyspalvelun budjetti vuodelle 2023 laadittu olemassa olevan tilanteen mukaisena. 

Kiinteistö- ja tiepalvelun tehtäväalueen tuloarvioon vaikuttaa Metsäniityn ja Marjapaikan hallintaoikeuden siirtyminen hyvinvointialueelle vuokrasopimuksella. Myös hyvinvointikeskuksen vuokra tarkistetaan valtioneuvoston asetuksen mukaiseksi. Kiinteistöpalvelun tuloarvio tulee nousemaan vuokrien verran. Kiinteistöpalvelun menot vähenevät hoivarakennusten siivouspalvelun osalta mutta vastaavasti sähkön hinnan nousu lisää kustannuksia kaikilla kiinteistöillä. 

Liikuntapaikat ja reitistöt tehtäväalueella menojen nousun aiheuttaa moottorikelkka- ja latureitistöjen kunnossapidon hinnan nousu. 

Hankkeiden päättyminen pienentää kuntakehittäminen ja markkinointipalvelun tehtäväalueen tuloarviota yli 30 000 euroa. Talousarviomenoihin merkittävin vaikutus tulee terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen siirtämisestä elinvoimapalvelusta sivistyspalveluun, mikä pienentää tehtävätason menoja noin 70 000 euroa.           

Vesihuoltolaitoksen tuloja on tarkasteltu tämän vuoden arvioidun toteutuman ja viime vuoden toteutuman perusteella ja tuloarviota on korotettu kirkonkylän ja Oloksen alueella yhteensä 36 000 euroa. Vastaavasti Särkijärven toteutuma ja toteutumaennuste pudotti vesihuollon tuloarviota 4 000 euroa. Vesihuoltolaitoksen menoja korottaa sähkön hinnan nousu lähes 40 000 euroa. Vesihuoltolaitoksen toimintamenojen kasvuun vaikuttaa sähkön hinnan nousu, sisäisten jätevesimaksujen budjetointi ja 50 % työntekijän siirto takaisin 100 %:ksi.       

Elinvoimapalvelut on toiminnallisia tavoitteita määritellessään pyrkinyt peilaamaan niitä suoraan valtuuston kesällä vahvistamaan kuntastrategiaan. Pyrimme mm. tukemaan kestävän maankäytön ja rakentamisen maapolitiikka laatimalla maapoliittisen ohjelman vuoden 2023 aikana. Pyrimme lisäksi sujuvoittamaan palvelutoimintaa ja tuomaan ne helpommin asiakkaiden saataville mm. digitoimalla rakennusvalvonnan arkistoa ja jatkamme kuntayhteistyön mahdollisuuksien selvittelyä. 

Vuodelle 2023 esitettävien investointien kokonaiskustannukset ovat 963.500 euroa. Hankkeisiin arvioidaan saatavan avustusta 439.740 euroa jolloin investointien nettomenoksi jää 523.760 euroa. 

 

Elinvoimalautakunta 27.10.2022 § 100

Menot 5 234 509 ja tulot 3 338 934 euroa, toimintakate 1 895 575 euroa.

Nuorten työpajatoiminta on siirretty Hyvinvointilautakunnalta Elinvoimalautakuntaan Kuntakehittäminen ja markkinointipalveluiden tehtäväalueelle omaksi osatehtäväksi. Samalla kyseisen tehtäväalueen nimi muutetaan Kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut nimeksi.

Kiinteistöpalveluissa tarkistettiin Kielan liiketilojen vuokrasopimuksen päättymisen johdosta Kielan menoja ja tuloja. Muonion tuleviin juhlavuosiin (Muonio 150 v) varaudutaan keskustan yleisilmettä parantamalla. Ympäristönsuojelun kunnan maksuosuutta on tarkistettu vastaamaan Sodankylältä saapunutta talousarvioesitystä.

Investointeihin lisättiin talousarviovuodelle 2023 monitoimitalon suunnittelu ja suunnitelmavuosille 2024-2025 rakentaminen. Lisäksi lisättiin matonpesupaikan suunnittelu ja toteutus, Ojustien ja Kalliontien välisen pyörätien suunnittelu ja rakentaminen sekä suunnitelmavuodelle 2025 uimahallin suunnittelu.

 

Yhteenveto

Lautakuntien esittämiä toiminnallisia ja taloudellisia esityksiä ei ole kunnan keskushallinnossa muutettu ja kunnanjohtajan esityksenä toimielinten toimintakatteet ovat:

  • keskusvaalilautakunta                        6 250             (+819,1 %)
  • tarkastuslautakunta                            8 452             (-29,7%)
  • kunnanhallitus                                    870 014         (- 31,9 %)
  • maaseutulautakunta                          24 861           (+0,8 %)
  • sivistyslautakunta                               5 496 325      (+ 8,1 %)
  • elinvoimalautakunta                           1 895 575      (+ 8,5 %).

 

Kunnan ateria- ja siivouspalvelut on sisällytetty elinvoimalautakunnan menoihin, kunnes näiden palveluiden lopullinen sijoituspaikka selviää (menot 1 038 829 euroa, tulot 1 048 191 euroa, toimintakate 9 362 euroa).

Talousarvioesityksessä toimintakate on 8 301 477 euroa ja muutos
kuluvan vuoden talousarvioon on -57,7 %. Toimintatuottojen osuus toimintakuluista on 33 %. Vuosikate on 1 724 225 euroa, kasvua edellisen vuoteen on 125,4 %. Vuosikatteen osuus poistoista on 203 %. Suunnitelman mukaisten poistojen ja poistoeron lisäyksen jälkeen tilikauden ylijäämä on 903 775 euroa.

Lautakuntien ja kunnanjohtajan talousarvioesitysten pohjalta on laadittu oheismateriaalina oleva talousarvioesitys vuodelle 2023 ja taloussuunnitelmaesitys vuosille 2024–2025.

Esitys talousarviosta toimitetaan esityslistan oheismateriaalina.  

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen tiedoksi ja jatkaa käsittelyä 28.11.2022.

 

Päätös

Hallitus keskusteli talousarvion valmistelutilanteesta laajasti ja hyväksyi esittelijän ehdotuksen. 

Kokouskäsittely

Mika Brännare ja Juha Niemelä saapuivat kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana. 

Talouspäällikkö esitteli talousarviovalmistelun tilannetta. Ensi vuoden ja suunnitelmavuosien tilanne on epävarma mm. korkojen ja inflaation nousun vuoksi. Lisäksi valtionosuuksien ja verotulojen muutos kunnissa suhteessa hyvinvointialueen rahoitukseen sekä TE-palvelujen muutos 2024-2025 vaikuttavat tuleville vuosille epävarmuustekijöinä. 

Sivistyslautakunnan osuus tulee olemaan ensi vuonna n. 66 % koko kunnan toimintakatteesta. Elinvoimalautakunnan talousarvio sisältää vielä ravitsemis- ja siisteyspalvelut, koska mahdollisen yhtiöittämisen osalta päätökset tehtäneen vasta loppuvuoden aikana. 

Talouspäällikkö poistui kokouksesta ennen taukoa ja päätöksentekoa. 

Kokouksessa pidettiin tauko klo 16.23-29. Nimenhuudon jälkeen puheenjohtaja totesi kokouksessa olevan läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoakin. 

Valmistelija

Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi

Perustelut

Kunnanhallitus käsitteli 7.11.2022 § 254 vuoden 2023 talousarviota ja vuosien 2024-2025 taloussuunnitelmaa käyttötalouden osalta. Kunnanhallitus ei esittänyt muutoksia määrärahoihin, vain muutaman tarkennuksen toiminnallisiin tavoitteisiin. Kunnanhallituksen 7.11. kokouksen jälkeen talousarvioesityksessä on täydennetty tuloslaskelmaosaa, lisätty investointi- ja rahoitusosa, muun taseyksikön (vesilaitos) talousarvio sekä suunnitelma sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä.

Henkilöstösuunnitelma

Vuonna 2023 henkilöstömäärä on 124,96. Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023 ja hyvinvointilautakunnan henkilöstö sekä yli 50 %:n työajastaan sosiaali- ja terveyspalveluja tekevät työntekijät siirtyvät hyvinvointialueen palvelukseen. Kunnan henkilöstöstä siirtyy 55 vakituista työntekijää hyvinvointialueelle. Työllisyyspalveluiden henkilöstö siirtyy Hyvinvointilautakunnasta Elinvoimalautakuntaan Kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut tehtäväalueelle. Vuonna 2023 hallinto- ja talouspalveluiden henkilöstömäärä on 6,5, maaseutulautakunnan 2, sivistystoimen 80,71 ja elinvoimalautakunnan 35,75 henkilöä. Suunnitelmavuosina henkilöstön määrän ennakoidaan pysyvän samalla tasolla.

Investoinnit

Investointeja ei käsitelty hallituksen kokouksessa 7.11.2022. Kunnanjohtajan esitys vuoden 2023 investoinneiksi (brutto) on 1 200 200 euroa, 2024 suunnitelmavuoden 3 110 500 euroa ja 2025 suunnitelmavuoden 3 392 000 euroa. Vuoden 2024 investointibudjetti painottuu vesi- ja viemärilaitoksen sekä yleisten alueiden hankkeisiin. Suunnitelmavuosien suurin hanke-esitys on talonrakennuksessa monitoimitalon rakentaminen sekä liikunta-alueissa yläkoulun urheilukentän peruskorjaus.

Rahoitus

Talousarvio ei sisällä pitkäaikaista lainanottoa vuodelle 2023. Suunnitelmavuosien investointien rahoitus vaatii ulkopuolista rahoitusta. Vuoden 2024 lopussa kunnan lainakannaksi arvioidaan noin 4,7 milj. euroa, noin 2 000 e/asukas sekä lainojen ja vuokravastuiden noin 9,4 milj.euroa, noin 4 000 e/asukas. Suunnitelmavuosien investointibudjetteihin perustuen lainat ja vuokravastuut ovat noin 4 300 e/asukas v.2024 ja noin 4 800 e/asukas v.2025.

 

Yhteenveto

Toimitetussa talousarvioehdotuksessa bruttomenot ovat 14 354 276 euroa, joka jakautuu seuraavasti:

-       käyttötalous 87 %

-       investoinnit 8 %

-       rahoitus 5 % ja

-       tuloslaskelma 43 000 euroa (alle yhden prosentin).

Käyttötalouden menoista palvelujen osuus on 27,7 ja henkilöstömenojen 51,6 prosenttia.

Toimintakate on 8 301 477 euroa (- 57,7 %) ja jakautuu hallintokunnittain seuraavasti:

-        sivistyslautakunta 66 %

-        elinvoimalautakunta 23 %

-        kunnanhallitus 11 %

Maaseutulautakunta, tarkastuslautakunta ja keskusvaalilautakunta jäävät alle prosentin.

Käyttötalouden tulot ovat 4 113 099 (-9,8 %) euroa. Verotuloiksi on arvioitu 6,3 milj. euroa (-37,9 %) ja valtionosuuksiksi 3,7 milj. (-63,5 %). Kokonaistuloista verojen osuus on 43,3 ja valtionosuuksien 25,7 prosenttia. Liittymismaksutuloiksi on arvioitu 50 000 euroa.

Pitkäaikaisten lainojen korkomenoihin on varattu 30 000 ja suunnitelman mukaisiin poistoihin 850 000 euroa. Talousarvioesityksen mukaan vuosikate on 1 724 225 (+125,4 %) ja tilikauden tulos ennen varauksia 874 225 euroa.

Valtuuston vuosina 2019-2020 käsittelemän ja vahvistaman toimitilaohjelman mukaisesti kunnan ydintehtäviä ja palvelutuotantoa palvelevien toimitilojen peruskorjaustarve on lähes 2 milj.euroa. Tilikauden tulos mahdollistaa vapaaehtoisen varauksen tekemisen vastaista hankintamenoa varten. Vuodelle 2023 tehdään 500 000 euron vapaaehtoinen investointivaraus mahdollistamaan toimitilaohjelman ja taloussuunnitteluvuosien investointisuunnitelman mukaisia investointeja.

Talousarviovuoden ylijäämäksi jää investointivarauksen jälkeen 403 775 euroa. Suunnitelmavuosien 2024 ja 2025 ylijäämäksi arvioidaan yhteensä noin 1,5 milj. euroa.

Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus toimitetaan esityslistan oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2023 talousarvioesityksen ja vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.

Kunnanhallitus valtuuttaa hallinto- ja talouspalvelut tekemään mahdollisesti tarvittavia teknisiä korjauksia talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen ja esittää valtuustolle varattavaksi lisäksi 30.000 euron määräraha kirjasto ja kulttuuri -tehtäväalueelle 1.1.2023 perustettavan suunnittelijan tehtävään. 

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö selosti talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2024 - 2025 ja poistui käsittelyn ajaksi.

Perustelut

  

Ehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy vuoden 2023 talousarvioesityksen ja vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman valmistelun mukaisena.

Kunnanhallitus päätti 5.12.2022 § 278 perustaa 1.1.2023 alkaen uuden suunnittelijan tehtävän ja hallitus esittää valtuustolle varattavaksi lisäksi 30.000 euron määräraha kirjasto ja kulttuuri -tehtäväalueelle.

Päätös

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen seuraavilla lisäyksillä

  • Valtuusto edellyttää, että Tuomaanpalon tonttien myyntihinnat ja rakentamisvelvoitteen määrä tarkistetaan ja tonttien myyntiä tehostetaan.
  • Valtuusto edellyttää, että Haka -alueen hyödyntämistä valmistellaan
  • Valtuusto edellyttää, että asuntotuotanto huomioidaan tulevissa investoinneissa ja myös maanhankinnassa nopeiden ratkaisujen saamiseksi.
  • Täydennetään talousarviokirjaa: Kuntakehittäminen ja työllisyyspalveluiden tehtäväalueen kohta sisältää lisäksi määrärahavarauksen 35 000 euroa Muonion matkailun alueorganisaation toiminnan tukemiseen siten, että panostuksella katetaan vuoden 2023 matkailumarkkinoinnin ja matkailuneuvonnan tuottaminen alueorganisaation toimesta.
  • Talous- ja hallintopalvelut voi tehdä tarvittavat tekniset korjaukset talousarvio- ja taloussuunnitelmaan.

 

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö esitteli talousarvioehdotuksen 2023 ja taloussuunnitelman 2024–2025. Hän totesi, että tulevaisuuden ennustettavuus on erittäin haastavaa, koska mm. valtionosuuksia tultaneen perimään takaisin tulevina vuosina mm. hyvinvointialueiden rahoitustarpeen vuoksi.

Kunnanjohtaja totesi puheessaan, että viimeiset vuodet ovat olleet jatkuvaa muutosta ja ns. uuden aikakauden kunta aloittaa vuoden 2023 alussa, kun myös hyvinvointialue aloittaa toimintansa. Isoja muutoksia on myös jatkossa tiedossa, koska TE-palvelujen siirtymistä kuntien järjestämisvastuulle valmistellaan toteutettavaksi vuonna 2025. Kunnanjohtaja totesi, että muutoksiin sisältyy aina keskeneräisyys ja epävarmuus, mutta ne on hyväksyttävä. Uuden ajan kuntatyössä kunnalla on keskeinen rooli kehittäjänä. Kunnanjohtaja esitteli ensi vuoden toiminnallisia tavoitteita sekä investointeja ja tulevaisuuden suunnitelmia.

Valtuuston puheenjohtaja totesi, että tulevaisuus on utuisa, mutta meidän tulee sopeutua muutoksiin.

Tiedoksi

palvelualueet

Muutoksenhaku

 

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

 

 

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle

Postiosoite            PL 189, 90101 Oulu
Käyntiosoite          Isokatu 4, 3. krs., Oulu
Sähköpostiosoite pohjois-suomi.hao@oikeus.fi          
Faksinumero         029 564 2841
Puhelinnumero     029 564 2800

Hallinto-oikeuden kirjaamon aukioloaika on 8–16.15   

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Muonion kunnan kirjaamosta.

Postiosoite            Muonion kunta, Puthaanrannantie 15, 99300 Muonio
Käyntiosoite          Puthaanrannantie 15 a, Muonio
Sähköpostiosoite  kirjaamo@muonio.fi  
Puhelinnumero     0400 686 211            

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.30–15.30.