Kunnanhallitus, kokous 17.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 LISÄPYKÄLÄ: Lausunto Lapin hyvinvointialueelle Lapin sairaanhoitopiirin jäsenkuntalaskutuksen oikaisun muutoksesta (lisäpykälä)

MUODno-2024-280

• Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Lapin hyvinvointialue pyytää lausuntoa tai kannanottoa entisen Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymän jäsenkunnilta jäsenkuntalaskutuksen sekä sen oikaisun muutoksesta. Mikäli yksittäinen kunta ei anna lausuntoa tai kannanottoa, sen katsotaan hyväksyvän esitetty muutos. Mahdollinen lausunto tai kannanotto tulee toimittaa 1.7.2024 mennessä.

Rovaniemen kaupunki on vaatinut Lapin hyvinvointialuetta palauttamaan Lapin sairaanhoitopiirin hallituksen päätöksellä perityt siirtoviivemaksut entisille jäsenkunnille. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus vahvisti 5.4.2024 (594/2024), että Rovaniemen kaupunki ei ole ollut velvollinen maksamaan Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ajalla 1.1.-20.9.2022 kaupungilta perimiä siirtoviivemaksuja siltä osin kuin niin on peritty aiemman 50 %:n korotuksen asemesta 100 %:lla korotettuna.

Hyvinvointialueella laaditun arviolaskelman mukaan siirtoviivemaksujen alentaminen 100 %:sta 50 %:iin merkitsee n. 1,7 milj. euron palautusta Rovaniemen kaupungille. Kun jäsenkuntalaskutus alenee, alenee myös kunnille maksettava jäsenkuntalaskutuksen oikaisu vastaavalla summalla. Rovaniemelle kohdistunut jäsenkuntalaskutuksen oikaisu ennen siirtoviivemaksujen muutosta oli 2,9 milj. euroa. Kun jäsenkuntalaskutuksen oikaisuna palautettava summa alenee, Rovaniemelle kohdistuva jäsenkunta laskutuksen oikaisu on muutoksen jälkeen n. 1,1 milj. euroa.

Muonion kunnalla on saamisissa vuoden 2022 jäsenkuntalaskutuksen oikaisua yhteensä 70 573 euroa. Nyt esitetyn muutoksen hyväksyminen tarkoittaisi Lapin hyvinvointialueen laatiman ehdotuksen mukaan 24 680 euron vähennystä tuohon summaan eli kunnan tulisi kirjata tappioksi 24 860 euroa.

Lapin eri kuntien lausunnot ovat valmisteilla ja kunnanjohtajilla on neuvottelu Lapin hyvinvointialueen kanssa 19.6.2024.

Ehdotus

• Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee lausuntopyynnön tiedoksi ja valtuuttaa kunnanjohtajan antamaan lausunnon hyvinvointialueelle.

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.