Kunnanhallitus, kokous 23.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 171 Laskutuslisän käyttöön ottaminen paperisissa laskuissa

MUODno-2024-381

Valmistelija

  • Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Monissa kunnissa on otettu käyttöön laskutuslisä paperisissa myyntilaskuissa. Tarkoituksena on kannustaa käyttämään sähköisiä E-laskuja, jotka paperilaskuja ekologisempia ja nopeampia.

Kunnassa on kehitetty myyntilaskutusta ja tavoitteena on lisätä sähköisten myyntilaskujen osuutta kokonaisuudesta. Paperilaskun lähettäminen maksaa kunnalle 2,35 euroa (0 % alv) ja sähköisen laskun 0,17 euroa (0 % alv). Vuoden ajalta paperisten myyntilaskujen kustannus oli XX  ja sähköisten laskujen XX euroa.

Laskutuslisä otettaisiin käyttöön paperisiin laskuihin, sitä ei lisätä laskuun, jos se tilataan e-laskuna tai sähköpostiin. Laskutuslisä koskee kaikkia kunnan lähettämiä laskuja (sis. esim. vesimaksut ja vuokrat).

Korkeimman hallinto-oikeuden (2016) ratkaisun jälkeen laskutuslisän käyttö on yleistynyt. Päätöksessä pidettiin kohtuullisena, että paperilaskusta perittiin erillinen maksu. Kuluttajariitalautakunta on linjannut vuonna 2017, että maksu voi lähtökohtaisesti olla enimmillään viisi euroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus päättää, että kunnassa otetaan käyttöön 1.1.2025 alkaen laskutuslisä paperisille laskuille. Laskutuslisän määrä on 5 euroa/lasku, mikä sisältää voimassa olevan arvonlisäveron.

Päätös

Hallitus palautti asian valmisteluun.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa hallitus totesi, että kuntalaisille tulee markkinoida sähköisten laskujen käyttöönoton mahdollisuudesta ja laskujen selkeyteen tulee kiinnittää huomioita. Tulee myös selvittää paperilaskuista luopumisen vaikutusta esim. kirjastopalvelujen osalta. 

Tiedoksi

taloushallinto, palvelualueet

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)