Sivistyslautakunta, kokous 21.5.2025

§ 48 Lukion opetussuunnitelman päivittäminen 1.8.2025 alkaen

MUODno-2021-337

Valmistelija

  • Priitta Pöyhtäri-Trøen, vs. lukion rehtori, priitta.poyhtari-troen@muonio.fi

Perustelut

Opetushallitus on päivittänyt lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet oppimisen tuen ja erityisopetuksen osalta uudistetun lukiolain mukaisiksi. Muutokset astuvat voimaan 1.8.2025. Oppimisen tuen uudistuksen seurauksena lukiolaisten oikeus oppimisen tukeen vahvistuu ja oikeus erityisopetukseen täsmentyy. Oppimisen tuen pääpaino on helposti saavutettavassa oppimisen tuessa, jota annetaan lukio-opiskelijalle heti, kun tuen tarve ilmenee. Tuen on tarkoitus ennaltaehkäistä vaikeuksien kasautumista. Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan.

Opiskelijalla on uudistuksen myötä lakisääteinen oikeus saada tukiopetusta eli aineenopettajien antamaa opetusta ja ohjausta, joka vastaa opiskelijan oppimisen tuen tarpeisiin. Oppilaitos voi antaa tukiopetusta opiskelijalle, joka on jäänyt tilapäisesti jälkeen opinnoissaan tai joka tarvitsee muusta syystä tukea tai ohjausta lukio-opintojen suorittamiseksi.

Tukiopetusta voidaan antaa myös opiskelutaitojen, kuten esimerkiksi kielellisten, matemaattisten tai tietoteknisten valmiuksien vahvistamiseksi tai opiskelutekniikkaan liittyvien taitojen tukemiseksi. Jos opiskelijalla on puutteita opetuskielen sanaston tai kielen käytön tapojen osaamisessa, tukiopetukseen voi sisältyä myös kielitaidon vahvistamista.

Osana oppimisen tukea oppilaitoksen on tarjottava erityisopettajan antamaa opetusta, tukea ja ohjausta. Erityisopettajan antama tuki voi olla esimerkiksi keskustelua tuen tarpeista ja opiskelua tukevista keinoista tai lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien testaamista. Lisäksi erityisopettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa etsiä tälle sopivia opiskelustrategioita sekä antaa tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen, kokonaisuuksien jäsentämiseen, tehtävien aikatauluttamiseen ja valmiiksi saamiseen sekä itsenäiseen ja tavoitteelliseen opiskeluun.

Koulutuksen järjestäjän on tehtävä hallintopäätös opiskelijalle annettavasta erityisopetuksesta. Päätös tehdään, kun lukiossa huomataan erityisopetuksen tarve tai kun opiskelija tai alaikäisen opiskelijan huoltaja sitä pyytää. Päätös voi olla myönteinen tai kielteinen riippuen siitä, arvioiko koulutuksen järjestäjä erityisopetuksen antamisen kriteerien täyttyvän.

Oppimisen tuen ja erityisopetuksen muutosten lisäksi lukion vs. rehtorin toimesta on päivitetty lukion opetussuunnitelmaa ja aikuisten lukion opetussuunnitelmaa paikallisesti päätettävien asioiden osalta luvuista: 1.1, 3.5 ja 5.5.

Lukion opetussuunnitelman ja aikuisten lukion opetussuunnitelman päivitetyt luvut ovat esityksen liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy liitteenä olevan lukion opetussuunnitelman ja aikuisten lukion opetussuunnitelman 1.8.2025 alkaen ja valtuuttaa sivistysjohtajan yhteistyössä lukion rehtorin kanssa tekemään tarvittavia teknisluonteisia korjauksia opetussuunnitelmiin.

Tiedoksi

Lukio