Perustelut
Elinvoimapalvelujen järjestäminen
Valtuusto hyväksyi 24.5.2021 kunnan uuden organisaatiorakenteen, joka astui voimaan 1.8.2021. Vuoden 2022 aikana toteutettiin sivistystoimen organisaatiouudistus, joka astui vuoden 2023 aikana voimaan. Elinvoimapalvelujen tehtävien uudelleenorganisointia on toteutettu aina tarpeen mukaan edellisen valtuustokauden aikana. Pääosin pitkistä virkavapaista ja poissaoloista johtuen on väliaikaisia henkilöstöjärjestelyjä ja sijaisuuksia pyritty tekemään ensisijaisesti sisäisin järjestelyin. Eläköitymisten, virkavapaiden ja muuttuvien palvelutarpeiden vuoksi kunnanhallitus on päättänyt 31.3.2025 käynnistää elinvoimapalveluiden organisaatiorakenteeseen liittyvän selvittämisen ja valmistelun. Alustavasti elinvoimapalvelujen tehtäviä on ajateltu järjestettävän seuraavalla tavalla:
Hallinto- ja tukipalvelut sekä kiinteistö- ja tiepalvelut
Kunta on päättänyt toteuttaa isoja kriittisiä investointeja omajohtoisina töinä, joka osaltaan on kiinnittänyt muun muassa elinvoimajohtajan työpanosta rakennuttajan roolissa. Kunnan investointiohjelma pitää sisällään isompia ja pienempiä investointeja tulevat vuodet, joita toteuttamaan on rekrytoitu työpäällikkö vuoden 2027 loppuun asti. Tällä ratkaisulla on haluttu saada myös välineitä terävöittämään ns. kunnan omistajatahtotilan toteutumista merkittävissä investoinneissa.
Kunnassa on käynnissä tai käynnistymässä useita maankäyttöön, infraan ja kiinteistöihin liittyviä hankkeita, kuten kaavoitus, tiet, liikennejärjestelyt, ulkoilureittien toimitukset, kiinteistöveroselvitykset, vesihuolto ja kunnan sekä koko konsernin omistamat rakennukset.
Kunnanhallitus on kokouksessaan 29.4.2025 § 95 perustanut maankäyttöinsinöörin määräaikaisen viran vuoden 2027 loppuun asti. Maankäyttöinsinöörin pääasiallinen tehtävä on vastata kunnan maankäytön tehtävistä sekä katujen kunnossapidosta. Maankäyttöinsinöörin tehtävänkuva pitää sisällään tehtäviä, joista osa on kuulunut aiemmin muun muassa elinvoimajohtajalle ja osa kunnossapitopäällikölle.
Kuntakonsernin kiinteistökanta monipuolisuudessaan ja laajuudessaan, elinkaari, kunto ja arvo huomioon ottaen, edellyttää yhä enemmän perehtyneisyyttä, asiantuntijuutta sekä toimintamallien terävöittämistä. On tunnustettu, että strategisesti em. kiinteistökannan ratkaisulla on merkittävä rooli kunnan tulevaisuusnäkymissä. Isännöitsijänä on toiminut toistaiseksi kunnossapitopäällikkö muiden tehtävien ohella. Ratkaisuna kuntakonsernin kiinteistökannan kunnon, kehittämisen ja hallinnoinnin suunnitelmalliseen sekä ammattimaiseen huolehtimiseen on ajateltu perustettavan isännöitsijän tehtävä. Isännöitsijä vastaisi sekä teknisestä, että hallinnollisesta isännöinnistä. Isännöitsijän vastuulle siirtyisi kunnossapitopäälliköltä kunnan suoraa ja yhtiöiden kautta omistamien rakennusten tekninen ja hallinnollinen isännöinti sekä niihin liittyvät vuokraustehtävät (ml. niin sanottu asuntotoimiston tehtävät, joita hoitaa toimistosihteeri tällä hetkellä). Tällä ratkaisulla pyritään myös ennakoimaan mahdollista sote- kiinteistöjen yhtiöittämistä.
Tehtävien järjestämisen myötä em. ratkaisuin, jätettäisiin sekä kunnossapitopäällikön, että toimistosihteerin virat täyttämättä nykyisten viranhaltijoiden työsuhteiden päätyttyä. Toimistosihteeri on huolehtinut myös vesihuoltolaitoksen laskutuksista. Tämän osalta tarkastellaan vielä tehtävien mahdollista jakamista sekä automatisaation hyödyntämistä. Em. ratkaisuihin voivat vaikuttaa myös yleishallinnon henkilöstöresurssi- ja tehtäväkuvaratkaisut.
Jatkossa elinvoimajohtaja ei vastaa itse kaavoituksesta, mutta on vastuussa edelleen palvelualueensa kokonaisjohtamisesta, maankäytön strategisesta johtamisesta sekä investointiohjelman johtamisesta. Kiinteistö- ja tiepalvelut tehtäväalueen nimi muuttuisi kiinteistöpalveluiksi, joka sisältää kiinteistönhoitopalvelut ja isännöintipalvelut. Lisäksi perustettaisiin uusi Alueidenkäyttö ja väylät -tehtäväalue, joka pitää sisällään liikuntapaikat, reitistöt ja yleiset alueet, liikenneväylät sekä maankäytön. Jatkossa elinvoimajohtaja toimisi kiinteistönhoitajien esihenkilön esihenkilönä ja yksikön. Elinvoimajohtajan muut tehtävät säilyisivät ennallaan. Elinvoimajohtajan sijaisena toimisi edelleen kehittämispäällikkö. Kirvesmiesten esihenkilönä toimisi jatkossa työpäällikkö.
Kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut
Kuntakehittämisen ja työllisyysalueen tehtäväalueella työskentelee määräaikaisten työntekijöiden lisäksi tällä hetkellä vakituisista työntekijöistä kehittämispäällikkö, työllisyysvastaava, työelämänvalmentaja ja yksilövalmentaja.
Matkailumarkkinoinnin toteuttaminen on siirtynyt kunnan vastuulle vuoden 2025 alusta alkaen. Ajatuksena on, että matkailumarkkinoinnin tehtävät toteutetaantoistaiseksi pääosin ostopalveluin, kunnes matkailun aluemarkkinointiin löytyy pysyvämpi organisointimalli. Organisointimallia pyritään kehittämään ja kartoittamaan tulevien vuosien aikana, ja kartoitetaan myös tähän erilaisia yhteistyömahdollisuuksia.
Työllisyyspalvelujen osalta edistetään edelleen yhteistyötä nuorisopalvelujen kanssa, joka aiheuttaa mahdollisesti muutoksia organisoitumisessa tulevan vuoden aikana.
Muut elinvoimapalvelujen tehtäväalueet säilyisivät alustavan suunnitelman mukaan ennallaan, mutta tehtävien uudelleenjärjestelyjä mahdollisesti tehdään prosessin aikana edelleen. Jatkossa elinvoimalautakunnan alaisuudessa olisi seuraavat tehtäväalueet ja -yksiköt:
· Hallinto- ja tukipalvelut
· Rakennusvalvonta
· Kiinteistöpalvelut
- Isännöintipalvelut
- Kiinteistönhoitopalvelut
· Alueidenkäyttö ja väylät
- Liikuntapaikat, reitistöt ja yleiset alueet
- Maankäyttö
- Liikenneväylät
· kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut
· vesihuoltolaitos
Alustavan suunnitelman mukaan elinvoimapalvelujen henkilötyövuodet eivät kasva edellä mainittujen muutosten myötä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi
Elinvoimalautakunta merkitsee organisaatiovalmistelun tiedoksi ja valtuutttaa elinvoimapalvelut jatkamaan organisaatiorakenteen valmistelua.
Päätös
Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän päätösehdotuksen.