Kunnanhallitus, kokous 6.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 303 Talousuunnittelu vuosille 2024-2026

MUODno-2023-425

Valmistelija

  • Merja Hietala, talouspäällikkö, merja.hietala@muonio.fi

Perustelut

Vuoden 2023 talousarvio laadittiin siten, että tilikauden tulos olisi noin 374 000 euroa ylijäämäinen. Valtuusto myönsi 26.5.2023 käyttötalouteen elinvoimalautakunnan hallinto- ja tukipalveluihin 180 000 euron määrärahan talousarviosta pois jääneelle ympäristöterveydenhuollolle. Lisäksi 30.10.2023 valtuusto myönsi lisämäärärahan käyttötalouteen tarkastuslautakunnalle (8 000 e), investointeihin Monetra Oy:n osakkeen ostoon (1 290 e) ja tuloslaskelma osaan korkomenoihin (85 000 e).

Syyskuun lopussa 2023 toimintakate on toteutunut 69,3 %, kun se tasaisen toteutuman mukaan voisi olla noin 75 %. Verotulot ovat toteutuneet ennakoitua paremmin (78,1 %), erityisesti ansioverotulot   (81,3 %). Yhteisöveron toteuma on 76,9 % ja kiinteistöveron 69,2 %. Kiinteistöveroja tilitetään vielä loka-marraskuussa ja sen ennakoidaan kokonaisuutena toteutuvan hieman talousarviota parempana. Valtionosuudet ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti. Tilikauden tulos on syyskuun lopussa noin 1,1 miljoona euroa plussalla (ilman talousarviossa olevaa varauskirjausta).

Syyskuun lopun tulosta parantaa paitsi ennakoitua paremmat verotulokertymät, myös käyttötalouden maltillinen toteuma. Käyttötalouden tuotot ovat toteutuneet 75,7 % ja kulut 71,3 %. Palveluiden ostoissa on vielä toteutumatta terveyskeskuksen vanhan osan purkukustannukset. Myös matkustus- ja kuljetuspalvelut sekä rakennusten- ja alueiden kunnossapito ovat vielä toteutuneet keskimääräistä alhaisempana. Vuoden viimeisen kvartaalin käyttötalouden menot ovat kuitenkin yleensä suuremmat kuin vuoden aiempien kvartaalien. Talousarviovuoden tulokseksi voidaan ennakoida hieman talousarvioennustetta parempaa.

Vuoden 2024 talousarvion toimintakateraamia ohjaavat verotulojen osalta käytettävissä olevat ennusteet ensi vuoden verotulo kehityksestä (kunnan oma verotuloennustekehikko) sekä kuluvan vuoden toteutuma ja valtionosuuksien osalta kuntaliiton julkaisemat ennakkolaskelmat kunnan valtionosuuksista.

Kunnan vuoden 2023 veroprosentiksi jäi hyvinvointialueelle leikattavan osuuden (12,64 %) jälkeen 8,86 %. Valtuusto vahvisti 30.10.2023 vuoden 2024 alusta tuloveroprosentiksi 8,90 %. Kuntaliiton lokakuussa päivittämän kuntakohtaisen verotuloennustekehikon mukaan verotuloja arvioidaan kunnalle kertyvän yhteensä noin 6,37 milj. euroa (- 2%). Ansioverotuloiksi on arvioitu 4,27 milj. euroa, kiinteistöverotuloksi 1,29 milj. euroa ja yhteisöverotuotoksi 0,81 milj. euroa. Kiinteistöveroprosentit säilyvät edellisen vuoden tasolla ja ovat vakituisten asuntojen kiinteistövero 0,45 %, yleinen kiinteistövero 1,15 %, muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistövero 1,20 %, asunto tarkoitukseen kaavoitetun rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistövero 6% ja voimalaitosvero 3,1 %. Maapohjan kiinteistöveroprosentiksi vahvistettiin 1,30 %. Suunnitelmavuoden 2025 verotulokertymän ennakoidaan olevan samalla tasolla kuin vuoden 2024 ja suunnitelmavuoden 2026 noin 2,5 % parempi.

Peruspalveluiden ja opetus- ja kulttuuripalveluiden valtionosuudet ovat ennakkolaskelmien mukaan 3,80 milj.euroa (+2 %).

Lautakunnat ovat käsitelleet ensi vuoden talousarvioesityksensä ja esittävät seuraavan suuruisia toimintakatteita:

Kunnanhallitus (esitys 6.11.2023 kokoukseen)

Menot 1 017 258 ja tulot 52 400, toimintakate 964 858 euroa

Tunturi-Lapin maaseutulautakunta 9.10.2023 § 15 

Menot 142 574 ja tulot 119 800, toimintakate 26 842 euroa.

Sivistyslautakunta 11.10.2023 § 128

Menot 6 973 790 ja tulot 798 076 euroa, toimintakate 6 175 714 euroa.

Elinvoimalautakunta 10.10.2023 § 116

Menot 4 187 694 ja tulot 2 289 926 euroa, toimintakate 1 897 768 euroa.

Lautakuntien esityksien jälkeen yleishallinnossa on tehty talousarvion tasapainottamista ja kunnanjohtajan esityksenä on karsittu ja korjattu määrärahaesityksiä seuraavilta tehtäväalueilta:

  • varhaiskasvatus; pienennetty määräaikaisten palkkavarausta 10 000 e, lisätty sv-korvausta 20 000 e
  • esiopetus; pienennetty määräaikaisten palkkavarausta 15 000 e
  • perusopetus; poistettu aiheeton työeläkemaksu 54 000 e, vähennetty sijaisten palkkavarausta 20 000 e, lisätty sv-korvausta 15 000 e 
  • lukio: poistettu aiheeton työeläkemaksu 60 000 e, pienenetty sijaisten palkkavarausta 10 000 e, poistettu asiakaspalveluiden osto 5 000 e, lisätty sv-korvausta 10 000 e
  • kansalaisopisto; pienennetty tuntipalkkaisten palkkavarausta 10 000 e 
  • kulttuuripalvelut; pienennetty koulutus- ja kulttuuripalveluita 7 000 e, poistettu vuokramääräraha 6 000 e
  • kirjastopalvelut; poistettu palkkavarausesitys uudesta työntekijästä 14 000 e
  • kiinteistö- ja tiepalvelut; pienennetty yksityistieavustuksia 5 000 e, pienennetty terveyskeskuksen rakennusurakoita 5 000 e
  • vesihuolto; lisätty vesihuollon kehittämishanke, menot ja tulot 65 000 e, netto 0 euroa
  • lisätty elinvoiman tehtäväalueille budjetoimatta jääneitä tasausmaksuja 38 694 euroa

Kunnanjohtajan valmisteluvaiheen myötä kaikkien palvelualueiden niitä kestävän kehityksen indikaattoreita, joilla kuvaamme palvelulupauksessa onnistumistamme ja arvioimme näiden vaikuttavuutta myös suhteessa valtakunnan tasoon, on tarkastettu. Esimerkiksi hallinto- ja talouspalveluiden hallinto- ja tukipalveluiden järjestämisessä, kirjasto- ja kulttuuripalveluissa sekä vesihuoltolaitoksen toiminnassa näitä indikaattoreita on hieman päivitetty. Em. valmistelun aikana elinvoimalautakunnan, sivistyslautakunnan ja kunnanhallituksen alaiset toiminnalliset tavoitteet on muokattu vastaamaan esitystavalta toisiaan. Vuoden 2024 talousarvion toiminnallisten tavoitteiden esitystavassa on kuvattu ensin kuntastrategian tavoite, johon kukin toiminta kytkeytyy, ja pyritty tämän jälkeen esittämään tavoitetoiminta mahdollisimman konkreettisesti, kuitenkin lautakuntien tahtotilaa mukaillen. Toiminnallisten tavoitteiden mittarit on tarkistettu ja pyritty yhdenmukaistamaan. Kaikkien palvelualueiden toiminnallisiin tavoitteisiin on lisätty organisaatiouudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluva osio, eli prosessien kuvaus. Kaikki kunnan toiminnalliset tavoitteet tulisi olla selkeästi mitattavissa ja arvioitavassa niiden toteutuminen talousarviovuoden aikana.

Toiminnallisista tavoitteista on poistettu lautakuntien alta henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvät tavoitteet; nämä on kuvattu hallinto- ja talouspalveluiden henkilöstöhallinnon alla, ja luonnollisesti kukin palvelualue toteuttaa työhyvinvointia edistäviä toimia oman työsuunnitelmansa pohjalta. Myös henkilöstön suoraan rekrytointiin tai henkilöstösuunnitelmaan liittyvät tavoitteet/mittarit on karsittu toiminnallisten tavoitteiden esityksestä; näitä ja näihin liittyviä tarpeita on kuvattu kunkin palvelualueen ns. yleisessä esittelyosassa, eli palvelun kuvauksessa tai toimintaympäristön muutoksissa.

Kunnanjohtajan esityksenä toimielinten toimintakatteet ovat:

  • keskusvaalilautakunta                        2 365             (- 62 %)
  • tarkastuslautakunta                            13 832           (+64 %)
  • kunnanhallitus                                    964 858         (+11 %)
  • maaseutulautakunta                          26 842           (+ 8 %)
  • sivistyslautakunta                               5 906 147      (+ 7 %)
  • elinvoimalautakunta                           1 937 343      (- 7 %).

Henkilöstösuunnitelma

Vuonna 2024 henkilöstömäärä on 115,4 (124,96). Ravitsemis- ja siisteyspalveluiden yhtiöittämisen johdosta kunnan henkilöstöstä siirtyy 15 työntekijää Muonion Ruoka- ja Siivouspalvelut Oy:öön 1.1.2024 alkaen.

Vuonna 2024 yleishallinnon henkilöstömäärä on 6, luonnonvarapalveluiden 2, sivistyspalveluiden 85,6 ja elinvoimapalveluiden 22,8 henkilöä. Suunnitelmavuosina henkilöstön määrän ennakoidaan pysyvän samalla suurin piirtein samalla tasolla.

Investoinnit

Kunnanjohtajan esitys vuoden 2024 investoinneiksi (brutto) on 2 332 000 euroa, 2025 suunnitelmavuoden 2 070 000 euroa ja 2026 suunnitelmavuoden 860 000 euroa.

Vuosien 2024-2025 suurin investointihanke on uuden päiväkoti/esikoulun rakentaminen alakoulun yhteyteen (2,1 milj.euroa). Vuoden 2024 hankkeena on mm. Kielan muuttaminen kunnanvirastoksi (0,5 milj.euroa) sekä vuosina 2024-2026 Muonion ja Oloksen vesihuollon perusparannus hanke (0,3 milj.euroa/vuosi)

Rahoitus

Vuosille 2024 ja 2025 esitetään pitkäaikaisen lainan lisäystä 1 milj. euroa kumpanakin vuonna investointihankkeiden rahoittamiseksi. Lisäksi vuodelle 2025 on esitetty 0,5 milj.euroa lyhytaikaista lainanottoa. Vuoden 2024 lopussa kunnan lainakannaksi arvioidaan noin 4,5 milj. euroa, noin 2 000 e/asukas sekä lainojen ja vuokravastuiden noin 8,3 milj.euroa, noin 3 600 e/asukas. Suunnitelmavuosien investointibudjetteihin perustuen lainat ja vuokravastuut ovat noin 4 000 e/asukas v.2025 ja noin 3 700 e/asukas v.2026.

Yhteenveto

Toimitetussa talousarvioehdotuksessa bruttomenot ovat 15 175 588 euroa, joka jakautuu seuraavasti:

  • käyttötalous 80 %
  • investoinnit 16 %
  • rahoitus 3 % ja
  • tuloslaskelma 1 %.

Käyttötalouden tuotot ovat 3 340 203 euroa (- 19 %). Toimintatuotot ovat pienentyneet ravitsemus- ja siisteyspalveluiden poistuttua kunnan talousarviosta. Toimintatuottojen osuus toimintakuluista on 27 %. Verotuloiksi on arvioitu 6,4 milj. euroa (+ 1 %) ja valtionosuuksiksi 3,8 milj. (+ 2 %). Kokonaistuloista verojen osuus on 43,6, valtionosuuksien 26,0, käyttötalouden tuottojen 22,8, investointitulojen 0,4 ja rahoituksen (eli lainanotto) 7,2 prosenttia. Liittymismaksutuloiksi on arvioitu 50 000 euroa.

Toimintakate on 8 851 386 euroa (+4 %) ja jakautuu hallintokunnittain seuraavasti:

  • sivistyslautakunta 67 %
  • elinvoimalautakunta 22 %
  • kunnanhallitus 11 %
  • Tunturi-Lapin maaseutulautakunta, tarkastuslautakunta ja keskusvaalilautakunta jäävät alle prosentin.

Pitkä- ja lyhytaikaisten lainojen korkomenoihin on varattu 150 000 ja suunnitelman mukaisiin poistoihin 900 000 euroa. Talousarvioesityksen mukaan vuosikate on 1 188 818 (- 21 %). Vuosikatteen osuus poistoista on 132 %. Suunnitelman mukaisten poistojen ja poistoeron lisäyksen jälkeen tilikauden ylijäämä on 318 368 euroa.

Suunnitelmavuosille 2025-2026 on budjetoitu TE25 palveluiden siirtyminen kunnalle. Kustannusarvio noin 300 000 euroa/vuosi. Kirjauksen johdosta suunnitelmavuoden 2025 tilikauden tulos on noin 100 000 euroa negatiivinen ja suunnitelmavuoden 2026 lievästi positiivinen.

Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus toimitetaan esityslistan oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee talousarvioehdotuksen vuodelle 2024 ja taloussuunitelmavuodet 2025-2026 tiedoksi ja jatkaa käsittelyä 27.11.2023.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen. 

 

Tämän päätöksen jälkeen kokouksessa pidettiin tauko. Nimenhuudon jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa oli läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa. Teemu Taulavuori siirtyi kokoukseen etäyhteyden kautta.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö esitteli talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman 2025-2026 ja hän poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Matti Myllykangas ja Ismo Alatalo saapuivat kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana. 

Hallitus keskusteli laajasti taloussuunnitelmasta ja tulevista vuosista. Hallitus edellyttää, että rakennusvalvonnan tehtäväalueelle lisätään tavoite myönnettävistä luvista.

Tiedoksi

sivistys- ja elinvoimapalvelut

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)