Sivistyslautakunta, kokous 8.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 140 Talousuunnittelu vuosille 2024-2026

MUODno-2023-425

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 28.8.2023 § 216 hyväksynyt talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2025-2026 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.

Muonion kunnan 13.6.2022 päivittämä ja vahvistama kuntastrategia tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:

Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään
     

Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan mittaristolla. Tavoitemittaristo viedään talousarvioasiakirjaan ja seuranta tapahtuu osana talousarvioprosessia. 

Talousarviota laadittaessa on huomioitava vuoden 2022 tilinpäätös ja 2023 talousarvio ja toteutumisarvio sekä vuodelle 2024 tiedossa olevat muutokset. Käyttötalouden menoesitykset on käytävä tiukasti läpi ja korotettava vain jo tiedossa olevilla menojen lisäyksillä. Palkkojen arvioitu korotus on 4% vuoden 2023 tasosta. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja taloustoimistolle 13.10.2023 mennessä. 

Sivistyspalveluissa tavoitteena on turvata laadukkaat koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja vapaa-ajan palvelut. Muutokset edelliseen talousarvioon verrattuna johtuvat toteutuneesta organisaatiouudistuksesta, 1.5.2023 TVA-tarkistuksessa toteutuneesta palkkojen noususta sekä palkkojen sopimuskorotuksista ja yleisestä kustannustason noususta. Varhaiskasvatuksen ja koulujen osalta kuluja nostaa mm. ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Lisäksi henkilöstökuluja nostaa uudet rekrytoinnit 1.8.2024 alkaen.

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa keskitytään tulevan organisaatiouudistuksen juuruttamiseen sekä työhyvinvointiin ja toimivaan rajapintayhteistyöhön hyvinvointialueen kanssa. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista (palkankorotukset, hallintosihteerin työajan jyvitys, luottamushenkilöiden kokouspalkkiot) sekä ICT-palveluiden kustannusten kasvusta.

Varhaiskasvatuksen katetta nostaa esiopetuksen ja aamu- ja iltapäivätoiminnan siirtyminen varhaiskasvatuksen alle (organisaatiouudistus). Todellisesti varhaiskasvatuksessa asiakasmaksujen tuotot pienenevät 30% asiakasmaksujen tulorajakorotuksen myötä. Kustannuksia lisäävät päiväkotiavustajan palkkaus sekä ostopalvelumaksut.

Perusopetuksen toimintatuottoja nostaa kotikuntakorvausten nousu sekä myyntituotot kuntayhtymiltä. Toimintakuluja kasvattaa pääasissa henkilöstökulut (palkankorotukset, organisaatiouudistuksesta johtuvien uusien virkojen palkkakulut sekä toisen erityisluokanopettajan rekrytointi 1.8.2024 alkaen). Toimintakulua ja -katetta vääristää se, että v. 2023 perusopetus sisälsi esiopetuksen sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan, todellinen toimintakatteen nousu on noin 10 %.

Lukiossa toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset sekä erityisopettajan palkkauskulut koko vuodelle). Ostoissa jonkin verran korotusta hintojen nousun ja muiden oppilaitosten kanssa lisääntyvän yhteistyön vuoksi. Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta.

Kansalaisopistossa sirkustoiminnan myötä sekä tuotot ja kulut kasvavat. Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-ajan tuottajan palkkakustannukset kasvattavat henkilöstökuluja.

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset sekä kirjastohoitajan palkkaus 1.8.2024). Lisäksi kuluja nostaa kulttuuritapahtumien tuottaminen. Kulttuuripalveluissa valmistaudutaan Muonion kunnan juhlavuoteen (Muonio 150v.).

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat saadun koulunuorisotyön rahoituksen johdosta sekä tulevan etsivän nuorisotyön avustuksen sekä harrastustoimintahankkeen myötä. Toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset) sekä palvelujen ostot. Nuorisopalveluissa varaudutaan koulunuorisotyön jatkumiseen omalla rahoituksella.

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset ja liikunnanohjaajan resurssi koko vuodeksi). Sirkuskoulun siirtyminen kansalaisopiston alle laskee maksutuottoja.

Sivistyspalveluissa hanketyö painottuu edelleen, hankkeita tulee olemaan lukiossa ja liikunta- ja hyvinvointi- sekä nuoriso- ja kirjastopalveluissa.

Talousarvio 2024 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 0  

Toimintakulut

 163 208

 +22 %

Toimintakate

 163 208

 +22 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 58 300  +34 %

Toimintakulut

 1 466 601 

 +28 %

Toimintakate

 1 408 301

 +27 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 229 866  +112 %

Toimintakulut

 3 231 143

 +5 %

Toimintakate

 3 001 277

 +1 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 102 200  +19 %

Toimintakulut

 906 982

 +20 %

Toimintakate

 804 782

 +20 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 31 230  +64 %

Toimintakulut

 193 570

 +48 %

Toimintakate

 162 340

 +45 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 210 838  -1 %

Toimintakulut

 482 479

 +13 %

Toimintakate

 271 641

 +26 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 68 200  +118 %

Toimintakulut

 260 788

 +31 %

Toimintakate

 192 588

 +15 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

 97 442  -4 %

Toimintakulut

 269 019

 +7 %

Toimintakate

 171 577

 +15 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

 798 076  +32 %

Toimintakulut

 6 973 790

 +14 %

Toimintakate

 6 175 714

 +12 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2024 ja toiminnalliset tavoitteet 2024 sekä henkilöstösuunnitelma 2024-2026 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Taloussuunnitelma 2025-2026 toimitetaan seuraavaan lautakuntaan.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion 2024 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 sekä henkilöstösuunnitelman 2024-2026 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Laura Enbuska-Mäki liittyi kokoukseen etänä pykälän käsittelyn aikana klo 18.22.
​​​​​​Manu Friman liittyi kokoukseen etänä pykälän käsittelyn aikana klo 18.33.
Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 18.56.
Aki Jauhojärvi poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 20.03.

 

Valmistelija

  • Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Lautakunta on kokouksessaan 11.10.2023, § 128 hyväksynyt talousarvion 2024.

Lautakuntien esityksien jälkeen yleishallinnossa on tehty talousarvion tasapainottamista ja kunnanjohtajan esityksenä (kunnanhallituksen kokous 6.11.2023 § 303) on karsittu ja korjattu määrärahaesityksiä seuraavilta tehtäväalueilta:

-       varhaiskasvatus; pienennetty määräaikaisten palkkavarausta 10 000 €, lisätty sv-korvausta 20 000 €

-       esiopetus; pienennetty määräaikaisten palkkavarausta 15 000 €

-       perusopetus; poistettu aiheeton työeläkemaksu 54 000 €, vähennetty sijaisten palkkavarausta 20 000 €, lisätty sv-korvausta 15 000 €

-       lukio: poistettu aiheeton työeläkemaksu 60 000 €, pienenetty sijaisten palkkavarausta 10 000 €, poistettu asiakaspalveluiden osto 5 000 €, lisätty sv-korvausta 10 000 €

-       kansalaisopisto; pienennetty tuntipalkkaisten palkkavarausta 10 000 €

-       kulttuuripalvelut; pienennetty koulutus- ja kulttuuripalveluita 7 000 €, poistettu vuokramääräraha 6 000 €

-       kirjastopalvelut; poistettu palkkavarausesitys uudesta työntekijästä 14 000 €

Kunnanjohtajan valmisteluvaiheen myötä kaikkien palvelualueiden niitä kestävän kehityksen indikaattoreita, joilla kuvaamme palvelulupauksessa onnistumistamme ja arvioimme näiden vaikuttavuutta myös suhteessa valtakunnan tasoon, on tarkastettu. Esimerkiksi hallinto- ja talouspalveluiden hallinto- ja tukipalveluiden järjestämisessä, kirjasto- ja kulttuuripalveluissa sekä vesihuoltolaitoksen toiminnassa näitä indikaattoreita on hieman päivitetty. Em. valmistelun aikana elinvoimalautakunnan, sivistyslautakunnan ja kunnanhallituksen alaiset toiminnalliset tavoitteet on muokattu vastaamaan esitystavalta toisiaan. Vuoden 2024 talousarvion toiminnallisten tavoitteiden esitystavassa on kuvattu ensin kuntastrategian tavoite, johon kukin toiminta kytkeytyy, ja pyritty tämän jälkeen esittämään tavoitetoiminta mahdollisimman konkreettisesti, kuitenkin lautakuntien tahtotilaa mukaillen. Toiminnallisten tavoitteiden mittarit on tarkistettu ja pyritty yhdenmukaistamaan. Kaikkien palvelualueiden toiminnallisiin tavoitteisiin on lisätty organisaatiouudistuksen toiseen vaiheeseen kuuluva osio, eli prosessien kuvaus. Kaikki kunnan toiminnalliset tavoitteet tulisi olla selkeästi mitattavissa ja arvioitavassa niiden toteutuminen talousarviovuoden aikana.

Toiminnallisista tavoitteista on poistettu lautakuntien alta henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvät tavoitteet; nämä on kuvattu hallinto- ja talouspalveluiden henkilöstöhallinnon alla, ja luonnollisesti kukin palvelualue toteuttaa työhyvinvointia edistäviä toimia oman työsuunnitelmansa pohjalta. Myös henkilöstön suoraan rekrytointiin tai henkilöstösuunnitelmaan liittyvät tavoitteet/mittarit on karsittu toiminnallisten tavoitteiden esityksestä; näitä ja näihin liittyviä tarpeita on kuvattu kunkin palvelualueen ns. yleisessä esittelyosassa, eli palvelun kuvauksessa tai toimintaympäristön muutoksissa.

Kunnanjohtajan esityksenä sivistyslautakunnan toimintakate on 5 906 147 euroa (+ 7 %).

Sivistyspalveluiden muutetut talousarvio 2024, taloussuunnitelma 2025-2026 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 sekä henkilöstösuunnitelma 2024-2026 ovat esityslistan oheismateriaaleina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta merkitsee tiedoksi muutetut sivistyspalvelujen talousarvion 2024, taloussuunnitelman 2025-2026 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024 sekä henkilöstösuunnitelman 2024-2026.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Tiedoksi

sivistyspalvelut

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)