Kunnanhallitus, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 LISÄPYKÄLÄ: Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta (lisäpykälä)

MUODno-2023-673

Valmistelija

  • Kaisa Kylä-Kaila, kehittämispäällikkö, kaisa.kyla-kaila@muonio.fi
  • Annika Muotka, työllisyysvastaava, annika.muotka@muonio.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa aiheesta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta. Lausunnot pyydetään toimittamaan 23.1.2024 klo 16 mennessä. 

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia, työttömyysturvalain muuttamisesta annettua lakia ja kumottavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 12 luku, julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 11 luvun 1 ja 2 § sekä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain 13 §. Muutokset koskisivat ansiopäivärahan määrää, palkansaajan työssäoloehdon kertymistä sekä kuntien velvollisuutta järjestää kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus eräille työttömille työnhakijoille.

Lausunnonantajia pyydetään lausumaan:

  • ansiopäivärahan määrän alentamista koskevasta ehdotuksesta
  • palkkatuettua työtä ja työssäoloehtoa koskevasta ehdotuksesta
  • työllistämisvelvoitteen ja siihen liittyvän sääntelyn kumoamisesta
  • työttömyysturvaseuraamuksia koskevasta ehdotuksesta
  • ehdotuksesta, joka koskee luopumista eräistä työssäoloehtoa ja ansiopäivärahan määrää koskevista ikäsidonnaisista poikkeuksista
  • vaikutuksista kotitalouksiin
  • esityksen taloudellisista vaikutuksista
  • vaikutuksista toimeenpanijoihin
  • muista vaikutuksista
  • siitä, miten muutosten vaikutuksia voitaisiin seurata ja arvioida jälkikäteen ja
  • voimaantulosta ja siirtymäsäännöksestä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus lausuu seuraavasti:

Esityksessä olevat muutokset vaikuttavat erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa oleviin ja pienten kuntien työllistymishaasteisiin. Esityksessä muutetaan lainsäädäntöä tiettyjen työttömyysturvalain pykälien osalta, jotka yksittäin arvioituina eivät vaikuta suurilta. Esityksessä ei ole huomioitu tai arvioiut riittävästi jo tehtyjen tai suunnitteilla olevien etuuksien leikkausten yhteisvaikutusta työttömiin työnhakijoihin.

Muonion kunnan näkemyksen mukaan ehdotus ansiopäivärahan määrän alentamisesta vaikuttaa erityisesti pienimmän ansiopäivärahan saajiin, kuten osa-aikaisesti työllistyviin ja yhdessä muiden etuuksien, kuten yleissen asumistuen, määrien alentumisen kanssa voivat osoittautua kohtuuttomiksi yksittäisten henkilöiden tulotasoon. Tämä voi aiheuttaa mm. toimeentulotuen, hyvinvoinnin edistämisen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta henkilö- ja perhetasolla. Muonion kunnan mielestä alueellisia eroja ei ole huomioitu riittävästi ehdotusta laadittaessa, koska ehdotus vaikuttaa erityisesti pieniin kuntiin ja alueisiin, joissa on työllistymisen haasteita. Ansiopäivärahan porrastaminen saattaa joillain alueilla aktivoida työllistymiseen, mutta harvaan asutuilla alueilla ei aina ole mahdollisuutta valita. Lähtökohtaisesti työttömiksi jäävät henkilöt ovat halukkaita työllistymään osaamistaan, koulutustaan ja kokemustaan vastaaviin tehtäviin. Mikäli ansiosidonnaisen päivärahan maksatus on välttämätöntä porrastaa, tulisi ensimmäistä alentamista pidentää. Joillekin aloille työllistytään määräaikaisesti tai kausiluonteisesti. Lapissa on paljon kausiluonteista työtä erityisesti matkailualalla ja em. määräaikaisissa työsuhteissa olevien henkilöiden sitouttaminen paikkakunnalle on haastavaa, vaikka työttömyysjakso olisi lyhyt. Kausiluonteisten, matalapalkkaisten ja lyhytkestoisten työsuhteiden houkuttelevuus voi laskea nykyisestään, mikäli se edellyttää muuttoa paikkakunnalta toiselle ja jos pendelöinnistä johtuvat kustannukset nousevat kohtuuttomiksi tai korkeammiksi kuin jäädä omalle paikakunnalle esim. peruspäivärahalla. Matalapalkka-aloilla merkittävä työttömyysjakson aikainen lasku tulotasossa saattaa aiheuttaa tarpeen hakea toimeentulotukea, mikäli alueelta ei löydy muita työllistymisen mahdollisuuksia. Muonion kunnan näkemyksen mukaan tulisi olla mahdollisuus ansiosidonnaisen päivärahan tason säilyttämiseen vahvistamalla omaa osaamista esim. kouluttautumisella.

Palkkatuki koskettaa henkilöitä, joilla on haasteita työllistyä avoimille työmarkkinoille. Palkkatuetussa työssä on mahdollisuus ylläpitää ja vahvistaa osaamista sekä parantaa työllistymisedellytyksiä. Muonion kunnan näkemyksen mukaan työssäoloehdon kerryttäminen tulisi säilyttää. Palkkatukityö on joillekin ollut ainoa realistinen mahdollisuus katkaista pitkäaikaistyöttömyyttä, ylläpitää työkykyä ja edistää työllistymismahdollisuuksia. Luonnoksen ehdotuksen riskinä on, että työnhakijoiden halukkuus ottaa vastaan palkkatukityötä laskee, koska sitä ei koeta kannustavana tai arvostettuna. Työelämään osallistuminen tavalla tai toisella voi olla merkittävä tekijä myös syrjäytymisen ehkäisyssä ja työnhakijan itsetunnon kehittymisessä.

Muonion kunnan näkemyksen mukaan velvoitetyöllistämistä ei pitäisi kokonaan poistaa. Sen sijaan velvoitetyöllistämisen ikärajaa voisi nostaa ja lisätä vaihtoehtoja osa-aikaiseen työllistämiseen sekä arvioida terveydentilan vaikutusta työkykyyn ja työllistymiseen. Ikääntyneiden kohdalla tulisi säilyttää kannustimet työllistymiseen, koska iän myötä työkyvyn rajoitteet saattavat kasvaa. On hyvä ottaa huomioon, että työllistämisvelvoitteen piirissä on myös henkilöitä, jotka ovat täysin työkyvyttömiä esim. akuutin päihdeongelman tai romahtaneen terveydentilan vuoksi.

Muonion kunta ennakoi, että kotitalouksiin kohdistuvia vaikutuksia voivat olla esimerkiksi köyhyyden ja sitä myötä syrjäytymisen ja eriarvoistumisen lisääntyminen (ml. lapset) heikentyneen tulotason johdosta. Esityksen taloudellisia vaikutuksia kuntiin, julkiseen talouteen ja työllisyyteen voivat olla esimerkiksi pienentyneet verotulot sekä ostovoiman heikentymisen ja sitä myötä palvelutason laskun kaventamat työllistämismahdollisuudet erityisesti harvaan asutuilla alueilla. Vaikutukset toimeenpanijoihin liittynevät ennen kaikkea seurantajärjestelmien ylläpitämisestä aiheutuvaan lisätyöhön ja työllistymisen tukemisessa käytettävien keinovalikoimien supistumiseen. Työllistymisen edistämisen keinovalikoimaan tarvittaisiin myös kannustimia. Te-uudistuksessa tarjotaan kunnille mahdollisuutta lähteä miettimään työllisyydenhoitoa uudella tavalla, mutta samalla työllistymisen tuen kannustimia tunnutaan heikennettävän.

Tulotasoon ja työllistymisetuuksiin vaikuttavien muutosten osalla olisi hyvä arvioida edellisten muutosten, kuten palkkatukiuudistuksen, vaikutuksia. Työnhakijoihin vaikuttavia muutoksia tulee niin nopealla tahdilla, että edellisen muutoksen vaikutuksia ei ehditä arvioida tai hyödyntää palvelusuunnittelussa eikä pidemmän aikataulun suunnitelmia pystytä laatimaan kestävästi. Esityksessä oleviin muutoksiin tulisi palata vasta sen jälkeen, kun iso TE24-uuditus on saatu toteutettua, jolloin pystyttäisiin paremmin arvioimaan ison rakennemuutoksen vaikutuksia.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Tiedoksi

lausuntopalvelu.fi, elinvoimapalvelut

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)