Perustelut
Monissa kunnissa on otettu käyttöön laskutuslisä paperisissa myyntilaskuissa. Tarkoituksena on kannustaa käyttämään sähköisiä E-laskuja, jotka paperilaskuja ekologisempia ja nopeampia.
Kunnassa on kehitetty myyntilaskutusta ja tavoitteena on lisätä sähköisten myyntilaskujen osuutta kokonaisuudesta. Paperilaskun lähettäminen maksaa kunnalle 2,35 euroa (0 % alv) ja sähköisen laskun 0,17 euroa (0 % alv). Vuoden ajalta paperisten myyntilaskujen kustannus oli XX ja sähköisten laskujen XX euroa.
Laskutuslisä otettaisiin käyttöön paperisiin laskuihin, sitä ei lisätä laskuun, jos se tilataan e-laskuna tai sähköpostiin. Laskutuslisä koskee kaikkia kunnan lähettämiä laskuja (sis. esim. vesimaksut ja vuokrat).
Korkeimman hallinto-oikeuden (2016) ratkaisun jälkeen laskutuslisän käyttö on yleistynyt. Päätöksessä pidettiin kohtuullisena, että paperilaskusta perittiin erillinen maksu. Kuluttajariitalautakunta on linjannut vuonna 2017, että maksu voi lähtökohtaisesti olla enimmillään viisi euroa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus päättää, että kunnassa otetaan käyttöön 1.1.2025 alkaen laskutuslisä paperisille laskuille. Laskutuslisän määrä on 5 euroa/lasku, mikä sisältää voimassa olevan arvonlisäveron.
Päätös
Hallitus palautti asian valmisteluun.