Perustelut
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan taloudenhoidosta ja kunnanvaltuuston päätösten valmistelusta, jolloin sillä on päävastuu myös talousarvion valmistelusta. Kunnan keskushallinnon tulee laatia talousarviokehykset seuraavaa talousarviovuotta varten, minkä jälkeen hallitus hyväksyy kehykset ja laadintaohjeet. Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle talousarvio seuraavaksi kalenterivuodeksi ja taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Suunnitelmakausi kattaa talousarviovuoden 2026 ja suunnitelmavuodet 2026–2028. Talousarvio ja -suunnitelma tulee laatia siten, että ne sisältävät kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet turvaten edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen sekä siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa.
Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Kuntalain 110 § sisältää myös säännökset talouden tasapainottamisesta ja alijäämän kattamisesta. Jos taseen alijäämää ei saada katettua suunnittelukautena, taloussuunnitelman yhteydessä tulee päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä katetaan valtuuston erikseen päättämänä kattamiskautena.
Valtuusto vahvisti kuntastrategian päivityksen 13.6.2022 valtuustokaudelle 2021–2025. Muonion kuntastrategiaa on päivitetty valtuustokauden 2021–2025 painopisteiden, toimenpiteiden ja mittareiden osalta yhdessä asukkaiden, luottamushenkilöiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Vuonna 2022 voimaan tullut strategia toimii myös nyt tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.
Mm. seuraavilla tulevilla kansallisilla ja maakunnallisilla muutoksilla on odotettavissa merkittävä vaikutus kunnan toimintaan ja tulopohjaan:
- Vuonna 2025 voimaanastunut TE-palvelu 2024 -uudistus, jossa kunnille tuli työllisyyspalveluiden järjestämisvastuu sekä laajentuva vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Laajeneva rahoitusvastuu kompensoidaan kunnille erillisellä valtionosuuden lisäyksellä ja kahden vuoden siirtymäajalla. Käytäntö on osoittanut, että tehty muutos ei ole ollut kustannusneutraali; on selvää, että työllisyysalueilla tulee olemaan taloudellisia haasteita ratkaistavana. Muonio on muodostanut työllisyyspalvelualueen Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien kesken ja isäntäkuntana toimii Kittilä.
- Kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistustyö on prosessissa ja sen vaikutusten konkreettisuus on vielä epäselvää. Tavoitteena on, että uusi päivitetty valtionosuusjärjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen. Vielä ei ole saatavilla vahvistettuja laskelmia tulevan uudistuksen vaikutuksista yksittäisen kunnan talouteen. Kuitenkin on tiedotettu, että uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti.
- Kuntien valtionosuuksiin tehdään kertaluontoinen leikkaus vuonna 2026 (Muonion kohdalla em. suuruus on noin 89 000 euroa), ja tuleville vuosille neuvotellaan vos- leikkauksista.
- Lakivalmistelu koskien hallituksen esitystä eduskunnalle julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamista on parhaillaan lausuttavana. Jos uudistus toteutuu nyt esitetyllä tavalla sekä esitetyssä aikataulussa, tulee tämä haastamaan kunnan kriittisten tukipalveluiden järjestämistä (niin mm. ICT, palkkahallinto, jätehuolto, kirjastopalvelut) sekä tuomaan eittämättä lisäkustannuksia.
Kunnan 06/2025 taloustoteuma on raamissa. Toimintakatteen kertymä oli n. 50,5 % (toimintatuotot 49,3 %, kulut 50,1 %). Tilannekuva on myönteinen myös peilattuna siihen, että kesäkuun palkoissa on maksettu lomarahat ja yleensä em. ajankohtana henkilöstömenot isoimpina menoina ylittävät tasaiset kertymät. Toimintamenoista henkilöstökulujen toteuma 06/2025 on n. 50,4 %, palveluiden ostot 49,8 % ja aineet, tavarat ja tarvikkeet – menokohta 45,8 %. Verotulojen toteuma kesäkuun loppuun mennessä on odotettua parempi, 53,8 %. Valtionosuudet ovat toteutuneet lähes tasaisen kertymän mukaisesti, kertymä oli 50 %. Rahoitusmenojen toteuma on huomattavasti arvioitua alempi n. 12,4 %. Poistojen toteuma on 47 %. Valtiokonttorille toimitetun tilinpäätösennusteen mukaan tilinpäätösennuste/tilikauden ylijäämä voisi olla jopa n. 500 000 – 700 000 euroa ylijäämäinen, lainakannan ollessa arviolta noin 5,1 meuroa ja investointien bruttomenojen noin 3,13 meuroa. Tähän arvioon on tosin suhtauduttava varauksellisesti. Talousarvio 2025 tehtiin noin 240 000 euroa ylijäämäiseksi.
Vuoden 2026 talousarvion laadintaohje perustuu vuoden 2024 tilinpäätökseen, vuoden 2025 talousarvioon ja toteutumisarvioon, sekä tietysti ensisijaisesti vuotta 2025 koskeviin tietoihin ja ennusteisiin kunnan tulopohjasta. Vuoden 2026 toimintakateraamia ohjaavat verotulojen osalta käytettävissä olevat ennusteet ensi vuoden verotulokehityksestä (kunnan oma verotuloennustekehikko) sekä kuluvan vuoden toteutuma ja valtionosuuksien osalta Kuntaliiton julkaisemat ennakkolaskelmat kunnan valtionosuuksista. On huomioitava, että verotuloennusteet näyttävät erittäin positiivilta, ja jopa Kuntaliitto on kiinnittänyt ”ylioptimistisiin arvioihin” huomiota; talousarvion laadinnassa on syytä lähteä liikkeelle heikommista ennusteista. Valtionosuusennusteiden mukaan (kesän 2025 ennakkolaskelmat) kunnan valtionosuudet ensi vuodelle olisivat noin 4,61 meuroa. Kuitenkin, hallitus on tehnyt jo periaatepäätöksen ja linjauksen kertaleikkauksesta vuoden 2026 valtionosuuksiin, jotka on huomioitu Muonion talousarviolaskelmissa, vähennys olisi kunnalle noin 90 000 euroa. Kotikuntakorvaukset olisivat Kuntaliiton laskelmien mukaan noin 144 000 euroa.
Palvelualueiden on huomioitava budjettia laatiessaan seuraavat seikat, jotka ovat talousarvioraamin ja taloussuunnitelmaraamien laskennan pohjalla:
- Taksan ja maksujen tarkistuksia on tehtävä syksyllä 2025 ja keväällä 2026: Tuloennuste on laskettu vuodelle 2026 noin 3 % korotusodotuksella, suunnitelmavuodelle 2027 noin 6 % korotusodotuksella ja suunnitelmavuodelle noin 3 % korotusodotuksella.
- Menojen karsintaan on kiinnitettävä erityistä huomiota (älykäs sopeuttaminen): Tehdyt ennustekorotukset menoihin ovat maltillisia vuosille 2026, 2027 ja 2028 (noin 2-3 %), tästä johtuen on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, mistä kunnassa karsitaan etenkin suunnitelmavuosien 2027-2028 menoja. Syksyllä 2025 on syytä aloittaa valmistautuminen jo tähän, ja viimeistään kevään 2026 aikana on oltava ratkaisuja menojen hillintään/karsintaan.
- Mahdollinen sote -kiinteistöjen yhtiöittämisskenaario on huomioitu vuoden 2027 raamista eteenpäin (tarkistettu sekä meno- että tulo-odotusta)
- Valtion päätöksien sekä linjauksien mukaisesti valtionosuuksia on alennettu skenaariolaskelmissa vuosille 2026, 2027 ja 2028 valmiiksi saman verran (n. 90 000 e/vuosi)
- Verotulokertymä on arvioitu vuosille 2026, 2027 ja 2028 varovaisuusperiaatteen mukaisesti alemmaksi kuin ennustekehikot osoittavat.
Vuoden 2026 raami lähtee liikkeelle siitä lähtökohdasta, että kunnan veroprosentit pysyisivät nykyisellä tasolla, eli niitä ei ole raamin laskelmissa korotettu; korotuspaineen tilannetta on tarkisteltava lokakuussa uudelleen, kun talousarviovalmistelu etenee.
Palvelualueet valmistelevat talousarvioesityksensä annettujen ohjeiden perusteella. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon (ja taloussuunnitteluohjelmistoon tallennettuina) perjantaihin 10.10.2025 mennessä, ja mahdollinen 2. lautakuntakierros ehditään toteuttaa ennen lopullista kunnanhallituksen esitystä valtuustolle. Kunnanhallitus käsittelee talousarviota ensimmäisen kerran 27.10.2025, ja tässä kokouksessa esittää myös valtuustolle vahvistettavat veroprosentit. Kunnanhallitus käsittelee toisen kerran talousarviota 17.11.2025, jolloin se esittää sen valtuustolle käsiteltäväksi. Kunnanvaltuusto päättää veroprosentit 3.11.2025 (tulee olla lakisääteisesti ilmoitettuna 17.11. mennessä) ja käsittelee talousarvion 1.12.2025.
Vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelmavuosien 2027-2028 raami:
TULOSLASKELMA
|
TP23
|
TP 2024
|
TA2025
|
TA26
|
TS27
|
TS28
|
TOIMINTATUOTOT yhteensä
|
4,00
|
3,97
|
3,65
|
3,76
|
2,80
|
2,88
|
TOIMINTAKULUT yhteensä
|
-12,28
|
-12,78
|
-13,13
|
-13,53
|
-13,21
|
-13,48
|
TOIMINTAKATE YHTEENSÄ
|
-8,28
|
-8,81
|
-9,48
|
-9,77
|
-10,41
|
-10,59
|
Verotulot
|
6,51
|
6,16
|
6,31
|
6,84
|
7,00
|
7,24
|
Valtionosuudet
|
3,80
|
3,68
|
4,50
|
4,52
|
4,52
|
4,52
|
Rahoitustuotot ja -kulut
|
-0,11
|
-0,14
|
-0,12
|
-0,10
|
-0,10
|
-0,10
|
VUOSIKATE
|
1,93
|
0,90
|
1,21
|
1,49
|
1,01
|
1,06
|
Poistot ja arvonalentumiset
|
-0,90
|
-0,83
|
-0,93
|
-1,00
|
-0,91
|
-0,92
|
Satunnaiset tuotot ja kulut
|
0,00
|
0,00
|
|
|
|
|
TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ
|
0,59
|
0,07
|
0,28
|
0,49
|
0,10
|
0,15
|
Varausten ja rahastojen muutos
|
|
0,03
|
|
0,05
|
0,05
|
0,05
|
TASEEN YLIJÄÄMÄ/ ALIJÄÄMÄ YHTEENSÄ
|
4,12
|
0,10
|
0,28
|
0,53
|
0,15
|
0,19
|
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus hyväksyy vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027–2028 taloussuunnitelman laadintaohjeen sekä alustavan raamin.