Kunnanhallitus, kokous 26.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 204 Äkäskeron ranta-asemakaavan muutos, hyväksyminen

MUODno-2016-2

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kunnanhallitus 11.6.2018, 185 §

Muut asiat

Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen luonnos

– Kunnanhallitus 9.1.2017, 6 §
– Kunnanhallitus 18.12.2017, 328 §

Kaavan laatijalta on 8.3.2017 saatu kaavakartta ja 10.3. päivätty selostus. Viranomaisneuvottelu Lapin ELY-keskuksen, Muonion kunnan ja kaavanlaatijan välillä on käyty 19.1.2017.

Selostuksen mukaan kaava-alueella on 17 yksityis- tai yhteisöomistuksessa olevaa lomarakennusta ja kahden osakeyhtiön omistuksessa on 8 lomarakennusta ja hotellirakennus. Kaava-alueella on siten 26 rakennusta ja lisäksi 14 rakentamatonta rakennuspaikkaa, joten koko alueen rakennuspaikkojen määrä on 40. Kaavamuutos sisältää korttelit 2 ja 6 ja korttelin 7 rakennuspaikan nro 1, ja tarkoitus on muuttaa kaavaa maanomistajan tavoitteen mukaiseksi.

Kortteleihin 2 ja 6 ei ole osoitettu rakennuspaikkoja ohjeellisella merkinnälläkään, joten kaavaa muutetaan toteutuneen tilanteen mukaisesti. Korttelin 2 kokonaisrakennusoikeus kasvaa 100 k-m2:llä ja korttelin 6 rakennusoikeus pienenee 150 k-m2:llä. Korttelin 7 rakennuspaikka 1 jaetaan 3 rakennuspaikaksi ja rakennusoikeudeksi osoitetaan yhteensä 600 k-m2. Kokonaisrakennusoikeus kasvaa siten 50 k-m2:llä.

Puhelinlinkin mastoa varten korttelissa 2 erotettu kiinteistö osoitetaan yhdyskuntateknisen huollon alueeksi (ET). Maanomistajan tavoitteena on sijoittaa jätevesienkäsittelylaitos omistamalleen tilalle, joten puhdistamoaluetta laajennetaan.

Muutoksen luonnoksessa todetaan, että ranta-asemakaavan muutos ei aiheuta luonnonsuojelulain 66 §:n 1 momentissa tarkoitettua merkittävää heikentymistä niille luonnonarvoille, jotka on sisällytetty Suomen ehdotukseen Natura 2000-suojeluverkostoksi eikä luonnonsuojelulain (65 ja 66 §) mukaista Natura-arviointia ole tarpeen suorittaa.

Lainsäädäntö

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 30 §:ssä säädetään, miten MRL 62 §:ssä tarkoitettu vuorovaikutus kaavaa valmisteltaessa järjestetään: Tilaisuuden varaaminen mielipiteen esittämiseen voidaan tehdä asettamalla valmistelu­aineisto nähtäville ja varaamalla tilaisuus esittää mielipide määräajassa kirjallisesti tai suullisesti taikka erityisessä kaavaa koskevassa tilaisuudessa tai muulla sopivaksi katsottavalla tavalla. Tilaisuuden varaamisesta ilmoi­tetaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa todetulla, osallisten tiedonsaannin kannalta toimivalla tavalla. Ilmoitus on aina julkaistava vähintään yhdessä paikkakunnalla leviävässä sanomalehdessä. Lausuntojen pyytämisestä säädetään asetuksen 28 §:ssä.

Ehdotus        

kunnanjohtaja

Kunnanhallitus merkitsee Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen valmisteluasiakirjat tiedoksi ja asettaa ne nähtäville vähintään 30 päivän ajaksi.

Päätös          

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen ja edellytti että puhdistamoalueen laajennuksen tarpeesta neuvotellaan.
 

— —

Kunnanhallitus 11.6.2018, 185 §

 

Neuvottelu puhdistamoalueen tarpeesta käytiin 26.3.2018 ja siihen osallistuivat maaomistajien lisäksi kaavan laatija sekä kunnan tekninen ja hallintojohtaja.

Neuvottelujen pohjalta kunnan ympäristösihteeri on 18.5.2018 antanut lausunnon, jossa todetaan, että Äkäskeron ranta-asemakaava-alueen vesi- ja viemärihuollosta vastaa Äkäskeron Vesihuolto Oy ja sen valvontavastuu on vuonna 2015 siirtynyt Lapin ELY-keskukselta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Jätevedenpuhdistamo ei ole toiminut niin kuin sen olisi pitänyt sesonkiluonteisen kuormituksen vuoksi. Ympäristösihteeri toteaa, että ranta-asemakaavamuutoksen hyväksyessään kunnan tulee varmistua ympäristönsuojelun valvontaresurssien riittävyydestä. Kaavamuutoksen yhteydessä tulee myös tarkastella mahdollisuutta kiinteistökohtaisten järjestelmien rakentamiseen, koska nykyisen keskitetyn jätevedenpuhdistamon edellytykset toimia heikkenevät entisestään, mikäli alueen suurin kuormittaja rakentaa oman jätevesien käsittelyjärjestelmän.

Kaavan laatija on toimittanut 4.6.2018 päivitetyt kaavaluonnoksen selostuksen ja kaava-kartan. Päivityksessä on huomioitu 1.4.2018 voimaantulleet valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet.

4.6.2018 päivitetty kaavaluonnos ja -kartta toimitaan esityslistan ohessa.

Ehdotus 

kunnanjohtaja
Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi ympäristösihteerin lausunnon ja asettaa 4.6.2018 päivitetyn Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen valmisteluaineiston nähtäville vähintään 30 päivän ajaksi. Lausunnot pyydetään Lapin ELY-keskukselta, Museovirastolta, Lapin liitolta ja Lapin pelastuslaitokselta.

Päätös

Hallitus päätti ottaa asian käsiteltäväkseen tässä kokouksessa. Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

__ __

Kunnanhallitus 30.3.2022

 

Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen luonnos pidettiin nähtävänä 5.7. - 10.8.2018 välisen ajan. Kaavaluonnoksesta esitettiin yksi (1) mielipide ja kolme (3) lausuntoa. 

Äkäskeron Vesihuolto Oy ja Kero-Pekan Vesi Oy ovat esittäneet kaavamuutoksesta luopumista seuraavin perustein: 

  • Voimassa olevassa kaavassa on määräys, jonka mukaan rakennuspaikan omistaja tai haltija on velvollinen liittymään vesi- ja viemäriverkostoon, mikäli verkosto on enintään 15 m etäisyydellä rakennuspaikasta on rakennuspaikalle rakennettu uudisrakennus rantakaavan vahvistamisen jälkeen tai rakennuspaikka sitä ennen on rakennettu pääasiallisesti rantakaavan mukaisesti. Mikäli uudisrakennusta ei tarvitse liittää viemäriin on vesikäymälän jätevedet kerättävä tiiviiseen säilöön. 
  • Nykyinen jätevedenpuhdistamo on täysin riittävä koko äkäskeron rantakaava-alueen jätevesien hoitamiseen. 
  • Verkostot on jo rakennettu valmiiksi Keronrannantielle ja näihin voidaan liittää vielä rakentamattomien kortteleiden 7,.8 ja 10 lomarakennukset.
  • 2013 rakennettu käyttövesiasema on mitoitettu koko rantakaava-alueen käyttöä varten ja on täysin toimiva pitkälle tulevaisuuteen. 

Äkäskeron Vesihuolto Oy ja Kero-Pekan Vesi Oy mainitsevat lisäksi, että kortteliin 6 liittyvä tieosuuskunnan tiealueeseen liitettävä kaavamerkintä tulisi poistaa (yksityistietoimituksen kielteinen päätös). 

Kaavoittaja ilmaisee vastineessaan, että kunnanhallituksen päätöksellä Äkäskeron alueelle on muodostettu vesihuoltolaitoksen toiminta-alue. Tästä johtuen ET-aluetta ei ole tarpeen laajentaa ja ET-alue jää ranta-asemakaavan muutoksesta pois. 

Kaavoittaja toteaa myös, että korttelin 6 katualue on Äkäskeron tien yksityistoimitusta tehtäessä ollut yhtenäinen korttelialue, johon ei ole kaavassa osoitettu rakennuspaikkajakoa. Tuolloin yksityistietoimituksessa korttelin sisäinen liikenne ei ole ollut yksityistietoimituksella ratkaistavissa. Nyt haettavalla muutoksella kortteliin 5 osoitetaan kuusi rakennuspaikkaa. Lain mukaan kaavalla tulee osoittaa kulku jokaiselle rakennuspaikalle. Ranta-asemakaavan toteuttamisvastuu on maanomistajalla. Ranta-asemakaavoituksessa ranta-asemakaavatiet osoitetaan yhteiskäyttöisiksi. Yhteiskäyttöiseksi osoitetun ranta-asemakaavatien rakentaminen ja kunnossapito on maanomistajien vastuulla ja voidaan järjestää maanomistajien toimesta keskinäisellä sopimuksella tai tien toteuttaminen voidaan järjestää yksityistietoimituksella. 

ELY-keskus toteaa lausunnossaan:

  • ranta-asemakaavaehdotusta laadittaessa tulee osoittaa, miten kaavaratkaisulla edistetään valtioneuvoston 14.12.2017 asettamia valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita 
  • yleiskaava ja sen ohjausvaikutus ja mahdolliset poikkeamiset yleiskaavasta tulee todentaa kaavaselostuksessa
  • laadittaessa ranta-asemakaavaa pääasiassa loma-asutuksen järjestämiseksi ranta-alueelle on katsottava, että rakentaminen ja muu maankäyttö sopeutuu rantamaisemaan ja että luonnonsuojelu, maisema-arvot, virkistystarpeet, vesiensuojelu ja vesihuollon järjestminen sekä vesistön, maaston ja luonnon ominaispiirteet otetaan huomioon ja ne tulee arvioida MRL 9 §:n mukaisesti. 
  • kaavaselostusluonnoksesta puuttuu vaikutusarviointi Ylläs-Aakenu Natura 2000 -alueen luontotyyppeihin ja lajistoon, joiden perusteella alue on sisällytetty Natura 2000-verkostoon. Vaikutukset tulee arvioida. 
  • alueella ei ole kunnan määräämää vesihuoltolaitoksen toiminta-aluetta (lausunto annettu v. 2018) joten vesihuoltolaki ei sääntele alueen vesihuollon toteuttamista. Kunta voi määritellä ja hyväksyä kaava-alueen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueeksi. 
  • Ranta-asemakaavan muutoksella ei ole vaikutusta yleisiin teihin tai liikenteeseen
  • Ei ole huomautettavaa tulvakorkeuksien tai rakenneetun kulttuuriympäristön osalta

ELY-keskus edellyttää, että edellä lausuttu otetaan huomioon ja vaikutukset arvioidaan MRL 9 §:n mukaisesti sekä viranomaiseneuvottelun muistio ja kaavasta annettavat lausunnot tulee liittää kaavaselostukseen. 

Kaavoittava ilmoittaa ELY-keskuksen lausuntoon vastineenaan, että

  • kaavaselostusta täydennetään valtakunnallisten alueidenkäyttötaavoitteiden osalta
  • yleiskaavan ohjausvaikutusta täydennetään
  • Kaavaselostukseen täydennetään myös arviointi vaikutuksesta Natura 2000 perusteena oleviin lajeihin ja luontotyyppeihin
  • Vesihuoltolaitoksen osalta Muonion kunta on toiminut ELY-keskuksen kaavaluonnosvaiheessa lausunnossaan 27.8.2018 esittämän mukaisesti. 

Museovirasto ilmoittaa lausunnossaan, ettei sillä ole huomautettavaa arkeologisten kulttuuriperinnön,rakennetun kulttuuriympäristön eikä maiseman suojelukysymysten osalta.

Pelastuslaitos on lausunnossaan pyytänyt päivittämään alueen osoitteiston ja ilmoittamaan tiedot osoitetietokantaan. 

Ehdotus

Esittelijä

Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee luonnosvaiheen lausunnot, mielipiteen ja kaavan laatijan vastineen tiedoksi ja asettaa ranta-asemakaavaehdotuksen vähintään 30 päivän ajaksi nähtäville. Lausuntopyyntö ehdotuksesta toimitetaan Lapin ELY-keskukselle, Lapin liitolle, Tornionlaakson museolle ja Lapin pelastuslaitokselle.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

  • Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen ehdotus on ollut nähtävillä 29.6.2022–1.8.2022 (MRA 27 §) ja siitä saapui yksi lausunto (MRA 28 §). Muistutuksia ei tehty.

Lapin ELY-keskus toteaa 19.8.2022 lausunnossaan, että valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet on tunnistettu. Niiden osalta kaavaselostuksessa tulee kuvata, miten tavoitteita edistetään. Alueella on voimassa Ylläksen osayleiskaava ja lausunnossa todetaan, että yleiskaavan ohjausvaikutus tulee todentaa myös selostuksessa. Luontoympäristön osalta ELY toteaa, että Natura 2000 -alueiden läheisyydessä harjoitettavassa toiminnassa on huolehdittava siitä, ettei toimenpiteillä merkittävästi heikennetä alueen valinnan perusteena olevia luontotyyppejä tai lajien elinympäristöjä. Tämä voidaan huomioida kaavamääräyksissä. Hulevesien osalta ELY toteaa, että kaavassa tai sen selostuksessa ei ole käsitelty niitä ja ELY-keskuksen näkemyksen mukaan ranta-asemakaavan tulee sisältää vaatimukset hulevesien käsittelystä sellaisessa muodossa, että asianmukaisesta toteutuksesta voidaan varmistua. Kaavamerkinnöistä ELY-keskus toteaa, että ohjeellinen rakennusala tulee merkitä rakennuspaikkakohtaisesti, mikä on myös kaavamuutoksen yksi tavoite.

Kaavanlaatija toteaa 14.9.2022 vastineessaan, että kaavaselostusta täydennetään ELY-keskuksen lausunnon esitysten mukaisesti valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden edistämisestä ja yleiskaavan ohjausvaikutuksesta. Hulevesien käsittelyn varmistamiseksi kaavakarttaan lisätään määräys hulevesisuunnitelman esittämisestä rakennusluvan yhteydessä. Rakennuspaikoille esitetään ohjeellinen rakennusten sijainti ELY-keskuksen esityksen mukaisesti.

Täydennetty kaavakartta 14.9.2022 ja -ehdotus sekä kaavanlaatijan vastine ovat oheismateriaalina.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy Äkäskeron ranta-asemakaavan muutoksen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen. 

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)