Kunnanhallitus, kokous 25.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 252 Kutunivan ranta-asemakaava, ehdotusvaihe

MUODno-2019-14

Valmistelija

  • Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Kutunivan ranta-asemakaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 23.9.2021–25.10.2021. Kaavaluonnoksesta toimitettiin viisi lausuntoa ja kolme mielipidettä.

Lapin ELY-keskuksen lausunnossa (5.11.2021) huomautetaan mm., että osallisiin tulisi lisätä Paliskuntain yhdistys, kaavamuodon tarkoituksenmukaisuutta tulisi miettiä tavoitteiden kannalta ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet tunnistaa.  

Kaavaluonnoksessa osoitetaan rakennusoikeutta yhteensä 6 970 k-m2 ja tehokkuusluku on e=0.04. Lapin ELY-keskus toteaa, että kaava-asiakirjoihin ei sisälly sellaista selvitystä, jonka perusteella MRL:n sisältövaatimusten ja maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen toteutumista voitaisiin arvioida koko sillä alueella, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia.

Kulttuuriympäristön osalta ELY-keskus toteaa, että yleiskaavassa on olevia suojelumerkintöjä, mutta asemakaavaselostuksessa ei ole kuvattu rakennuksien ja pihapiirin suojelutarvetta selvityksiin perustuen eikä yleiskaavassa osoitettuja arvokkaita rakennuskohteita ja/tai pihapiiriä ole arvotettu. ELY-keskus toteaa, että rakennuksien ja pihapiirin suojelutarve tulee ratkaista asemakaavalla.

Kaavamääräyksissä on huomioitava mm. rakennusten purkamista koskevat määräykset siten, että kaavamääräyksestä käy ilmi purkamiskielto. Myös museoviranomaiselle tulee varata tilaisuus lausunnon antamiseen ennen kohteita koskevien toimenpiteiden suorittamista.

Luontoympäristön osalta ELY-keskus toteaa, että kaavaluonnoksesta ei ilmene milloin ja millä tarkkuudella suunnittelualueen luontoarvot on selvitetty ja ajantasaiset tiedot mm. kasvilajien ja eläinten havaintopaikoista tulee selvittää. Kaavoitettava alue rajautuu Törmäslompoloon, joka kuuluu Natura 2000-ohjelma-alueeseen Tornionjoen ja Muonionjoen vesistö (FI1301912). (Naturaan kuuluu vesialue). Natura 2000-ohjelma-alue Pallas-Ounastunturi sijaitsee myös välittömässä läheisyydessä, joten hankkeen Natura-vaikutukset tulee arvioida ja ratkaisut perustella. Kaavaluonnoskartalla esitettyjen kortteleiden 1-3 ja 7 osalta kiinteistöjen jätevesijärjestelmien on täytettävä perustasoa tiukempi, ohjeellinen puhdistustasovaatimus, koska kyseisten kortteleiden rakennuspaikat sijaitsevat alle 100 metrin etäisyydellä Natura 2000 -ohjelma-alueeseen Tornionjoen ja Muonionjoen vesistö (FI1301912) kuuluvasta Törmäslompolosta ja ovat siten pilaantumiselle herkällä alueella ja ELY-keskuksen näkemyksen mukaan ohjeellista puhdistustasoa koskeva määräys tulee sisällyttää kaavamääräyksiin. Kaavan valmisteluaineistosta ei käy selkeästi ilmi, miten tulvat on otettu kaavaratkaisussa huomioon. ELY-keskus huomauttaa, että vesistöjen ranta-alueille sijoittuvissa kaavoissa tulee kaavaselostuksessa esittää tietoja vesistöjen vedenkorkeuksista ja selostettava, miten tulvat on kaavaratkaisussa otettu huomioon. Kaavaluonnoksessa tai kaavaselostusluonnoksessa ei ole käsitelty hulevesiä tai niiden hallintaa. Kaavaselostusluonnoksessa ei ole esitetty kaavan vaikutuksia liikenteeseen. ELY-keskus toteaa, että kaavaselostusta tulee täydentää liikenteellisten vaikutusten arvioinnin osalta ja kaavaehdotukseen tulee täydentää liittymiä osoittavat merkinnät, maantien suoja-alueiden huomioiminen ja ohjearvot ulko- ja sisämelulle.

Lisäksi ELY-keskus toteaa, että kaavan valmisteluaineistosta ei käy ilmi, miten uusien asuin- tai lomarakentamiseen osoitettavien alueiden sähkö-, viemäri ym. johtotarpeet on tarkoitus toteuttaa suunnittelualueen sisällä. ELY-keskus kiinnittää huomiota kaavaluonnoksessa esitettyihin kerroslukuihin ja mm. kokonaisrakennusoikeuden tarkentamiseen sekä varoetäisyyden merkintöihin.

Tornionlaakson Museon lausunnossa (27.10.2021) todetaan mm., että kaavaluonnoksessa rakennusoikeuden määrä ja kaavamerkintä /s korttelissa 6 ovat ristiriidassa keskenään. Korttelia ja/tai sen rakennusoikeuden määrää on syytä tarkentaa siten, että vanhan pihapiirin ominaispiirteet säilyvät. Yleiskaavan korjausrakentamista koskevat kaavamääräykset eivät vielä näy riittävällä tavalla asemakaavassa. Kaavaluonnosta tulisi täydentää ohjaavilla kaavamääräyksillä mm. pihapiirien ja rakennusten säilyttämisen varmistamiseksi. Museo kiinnittää huomioita, että ranta-asemakaavassa on hyvä ohjeistaa esim. rakennusten sijoittamista ja sopeuttamista osayleiskaavan yleisohjeiden mukaisesti. Kaavoitettavalla alueella sijaitsee muinaismuistolain rauhoittama kiinteä muinaisjäännön Kutuniva 1 (tervahauta) ja alueen läheisyydessä Seitaniemi. Tervahaudan osalta kaavamerkintään tulee lisätä tarkentava määräys.

Lapin liitto toteaa lausunnossaan 27.10.2021 ranta-asemakaavan valmisteluaineiston sopeutuvan Tunturi-Lapin maakuntakaavan kokonaisuuteen.

Metsähallitus muistuttaa lausunnossaan 25.10.2021 alueella kulkevista reiteistä ja niiden huomioimisesta. Muilta osin Metsähallituksella ei ole huomauttamista.

Lapin pelastuslaitos toteaa 24.9.2021 lausunnossaan, että kaava-alueen tiestön tulee olla myös raskaiden pelastusajoneuvojen käytettävissä. Muutoin pelastuslaitoksella ei ole huomauttamista.

Jerisjärven Huolto Oy pyytää mielipiteessään yhteistyötä veden- ja jäteveden siirtolinjaston suunnittelun osalta.

Muonion yrittäjät ry toteaa mielipiteessään 30.9.2021, että kyseinen kaava-alue tulisi liittää Jeriksen jätevesihuollon järjestelmään.

Yksityinen kuntalainen on 16.9.2021 esittänyt mielipiteensä muinaismuistolain mukaisesta kiinteästä muinaisjäänteen säilymisestä.

Kaavan laatija on 12.6.2023 toimittanut vastineen lausuntoihin ja mielipiteisiin.

Vastine Lapin ELY-keskuksen lausuntoon:

  • Lisätään Paliskuntain yhdistys osallisten luetteloon.
  • Huomioidaan MRL:n 73 §:n mukainen ranta-asemakaavan tarkoitus ja käytettävyys. Tarkennetaan kaavan sisältöä vastaamaan tarkemmin tässä kaavatyössä käytettävän suunnitteluvälineen eli ranta-asemakaavan mukaista maankäytön järjestämistä.
  • Tunnistetaan ja kuvataan selostuksessa ne VAT:t, joiden tavoitteita kaava koskee ja edistää.
  • Luonnosvaiheen nähtävilläolon jälkeen on laadittu luontoselvitys ja Natura tarvearviointi (Luontoselvityskangas, 17.11.2022). Selvityksen esiin nousseet tulokset on johdettu kaavaan ranta-alueiden suojavyöhykkeiden lisäämisen kautta. Lisäksi kaavan vaikutusten arviointi on kuvattu selostuksessa.
  • Kaavaa laadittaessa on huomioitu yleiskaavan ohjausvaikutus. Yleiskaavassa kaava-alueelle on osoitettu rantarakentamisen paikkoja yhteensä 7 kappaletta jakautuen Jerisjärven rannan kohdalle 2 kpl ja Törmäslommolammen rannalle 5 kpl. Lisäksi Pallaksentien pohjoispuolelle Pientalovaltaiselle asuntoalueelle (AP), on yleiskaavassa mitoitettu sijoittuvan n. 92 uutta rakennuspaikkaa yleiskaavaselostuksessa olleen taulukon laskentaperusteen mukaisesti. Yleiskaavan mukaisesti AP alueeksi osoitetulle saa rakentaa yksi- tai kaksiasuntoisen asuin- tai lomarakennuksen talousrakennuksineen sekä sellaisia työtiloja, jotka eivät aiheuta haittaa ympäröivälle asutukselle. Tarkemmassa suunnittelussa käyttötarkoitus on tarkentunut enemmän lomarakentamisen tarpeisiin huomioiden kuitenkin yleiskaavan mukaisen rakentamisen määrän tavoitteen mahdollistamisen.
  • Yleiskaavassa kaava-alueelle osoitetut kaksi arvokasta rakennuskohdetta ja/tai pihapiiriä (kaavamerkinnöillä sr/5 ja sr/21) sijoittuvat kaavaehdotuksessa samaan AP-kortteliin, jolla ympäristö säilytetään kaavamerkinnällä /s. Rakennusten, pihapiirin tai taajamakuvan kannalta merkittävä luonne tulee säilyttää muutos- ja korjaustöissä, jolloin on oltava yhteydessä museoviranomaiseen. Merkinnällä mahdollistetaan pihapiirin ja rakennusten säilyminen. Kaavan tulee olla myös maanomistajalle kohtuullinen. AP-kortteliin on osoitettu kerroskorkeudeksi 1 u ½ ja rakennusoikeutta 600+t100 mahdollistamaan korttelissa sijaitsevien rakennusten säilyttämisen. Korttelikokoa on kasvatettu mahdollistaen pihapiirin säilymisen yhtenäisenä kokonaisuutena.
  • Kaava varten on luonnosvaiheen nähtävilläolon jälkeen laadittu luontoselvitys ja Natura tarvearviointi (Luontoselvityskangas, 17.11.2022). Luontoselvityksestä johdettuna ranta-alueille on jätetty suojavyöhyke turvaamaan osaltaan saukon liikkumista alueella.
  • Luontoselvityksen yhteydessä laadittiin alueelle Natura-tarvearviointi. Selvityksen mukaan kaavoituksesta ei aiheudu vaikutuksia tai heikennyksiä Pallas-Ounastunturin Natura-alueelle, ja siten Natura-arviointia ei tarvita.
  • Huomioidaan ranta-alueiden jätevesijärjestelmien puhdistustasovaatimusten ohjaustarve kaavaan lisättävällä seuraavalla määräyksellä: ”Ympäristönsuojelulain (527/2014) 156 c §:n mukaan perustasoa ankarampi puhdistusvaatimus tulee täyttää, jos siitä muualla laissa tai lain nojalla säädetään tai määrätään.”
  • Huomioidaan tulvavaara-alue kaavassa ja ohjataan rakentaminen sijoitettavaksi vähintään 0,5 m 1/100a tulvakorkeuden yläpuolelle. Lisäksi tunnistetaan mahdollisuus ilmastonmuutoksesta johtuva sadannan lisääntyminen kaavamääräyksessä seuraavasti: ”Mikäli kaavan hyväksymisen jälkeen esiintyy tulva, joka aiheuttaa suuremman vedenkorkeuden, kuin kaavassa on määritelty alimmaksi rakennuskorkeudeksi, tulee esiintyneen tulvan korkeus ottaa määrääväksi korkeudeksi alimpia rakentamiskorkeuksia määritettäessä.”
  • Kaavassa on pyritty pitämään maantielle 957 osoitettavien liittymien tarve mahdollisimman vähäisenä ja siten minimoimaan maantien ylitystarvetta. Liittymäkohdat maantieltä osoitetaan nuolella. Maantien suoja-alue huomioidaan ohjaamalla rakentaminen rakennusaloilla vähintään 20 metrin päähän maantien keskiviivasta.
  • Rakentamisen meluarvioiden huomiointi sisätilojen osalta kaavamääräyksellä maantien 957 läheisyydessä. 
  • Alueen läpi kulkeva sähkölinja on osoitettu johtoa varten varattuna alueen osana. Johtotarpeet on muutoin yleisesti suunniteltu toteutettavan osana katualueita.
  • Rakennusten sijoittumista ja sovittamista rakennuspaikalle ohjaavia määräyksiä on tarkennettu sekä maastonmuotojen ja kerroskorkeuden sovittamisen huomioimisen osalta.  
  • Korttelien rakennusoikeutta on tarkennettu. Lisäksi AP-korttelin rakennusoikeutta on tarkennettu siten, että se mahdollistaa nykyisten rakennusten säilyttämisen. 

Vastine Tornionlaakson museon lausuntoon:

  • Yleiskaavassa kaava-alueelle osoitetut kaksi arvokasta rakennuskohdetta ja/tai pihapiiriä (kaavamerkinnöillä sr/5 ja sr/21) sijoittuvat kaavaehdotuksessa samaan AP-kortteliin, jolla ympäristö säilytetään kaavamerkinnällä /s. Rakennusten, pihapiirin tai taajamakuvan kannalta merkittävä luonne tulee säilyttää muutos- ja korjaustöissä, jolloin on oltava yhteydessä museoviranomaiseen. Merkinnällä mahdollistetaan pihapiirin ja rakennusten säilyminen. Kaavan tulee olla myös maanomistajalle kohtuullinen. AP-kortteliin on osoitettu kerroskorkeudeksi 1 u ½ ja rakennusoikeutta 600+t100 mahdollistamaan korttelissa sijaitsevien rakennusten säilyttämisen. Korttelikokoa on kasvatettu mahdollistaen pihapiirin säilymisen yhtenäisenä kokonaisuutena.
  • Rakennusten sijoittumista ja sovittamista rakennuspaikalle ohjaavia määräyksiä on tarkennettu sekä maastonmuotojen ja kerroskorkeuden sovittamisen huomioimisen osalta.
  • Ranta-alueille on jätetty suojavyöhyke turvaamaan niiden säilyminen luonnontilaisena.
  • Tervahautaa koskevaa merkintää on tarkennettu lisäämällä merkintään teksti: ”Kohteen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty.”

Vastine kuntalaisen mielipiteeseen:

  • Mielipiteessä nostettu kohde on merkitty pohjakarttaan tätä kaavatyötä laatineen kartoittajan toimesta. 
  • Kaavan tavoitteena on varmistaa kohteen suojelu. Kohde sijoittuu kaavassa VL-alueelle ja on merkitty suojelumerkinnällä (sm) - Alueen osa, jolla sijaitsee muinaismuistolailla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös (tervahauta). Kohteen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen on kielletty.
  • Kaavaehdotukseen alueen suojavyöhykettä on tarkennettu leventämällä VL-aluetta.

Muut lausunnot ja mielipiteet on merkitty tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee luonnosvaiheen lausunnot, mielipiteet ja kaavan laatijan vastineen tiedoksi ja asettaa ranta-asemakaavaehdotuksen vähintään 30 päivän ajaksi nähtäville. Lausuntopyynnöt toimitetaan 27.3.2023 päivitetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)