Valmistelija
Kaisa Kylä-Kaila, kehittämispäällikkö, kaisa.kyla-kaila@muonio.fi
Perustelut
Työpäällikön 3 vuoden määräaikainen tehtävä on ollut haettavana Kuntarekry -järjestelmässä sekä kunnan ja te-toimiston internetsivulla 18.1. - 3.2.2025. Määräaikaan mennessä tehtävään tuli neljätoista (14) hakemusta. Yksi hakijoista perui hakemuksensa. Hakijoista viidellä (5) eivät täyttyneet tehtävään asetetut kelpoisuusvaatimukset. Elinvoimajohtaja, kehittämispäällikkö sekä hallinto- ja henkilöstösuunnittelija kutsuivat haastatteluun hakemusasiakirjojen perusteella kahdeksan (8) kelpoista hakijaa. Koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa saatujen tietojen pohjalta tehdyn kokonaisarvion ja kokonaisharkinnan perusteella tehtävään valittiin ********* ja hänen kieltäytymisensä varalle *********.
Työpäällikön kelpoisuusehdoiksi oli määritelty YM:n ohjeen (rakentamisen työnjohtotehtävien vaativuusluokista ja työnjohtajien kelpoisuudesta) mukaiset vaativan työnjohtotehtävän kelpoisuusehdot. Lisäksi hakijoilta edellytettiin hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, ICT-taitoja sekä kykyä oma-aloitteeseen työskentelyyn ja paineensietokykyä. Edellä mainittuja seikkoja ja ominaisuuksia painotettiin valintapäätöksessä. Lisäksi kokemusta vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävissä katsottiin eduksi ja kokemusta julkishallinnosta arvostettavaksi.
Oikaisuvaatimuksen sisältö
Päätöksestä on jätetty oikaisuvaatimus 17.2.2025 klo 12.05. Oikaistuvaatimuksen on jättänyt *********, joka on hakenut tehtävää. Oikaisuvaatimus on saapunut muutoksenhakuajan sisällä. Oikaisuvaatimus on pykälän oheismateriaalina.
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista ja uuden päätöksen tekemistä. Oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee vaatimuksiaan näkemyksellään siitä, että päätöksessä on kohdistunut syrjintää häntä kohtaan, koska hänen mielestä hän on selvästi kokenein ja ansioitunein hakija koskien hakuilmoituksen kohtia. Kokemustaan ja ansioitumistaan oikaisuvaatimuksen laatija perustelee mm. kokemuksellaan julkishallinnosta ja kunta-alan rakennushankkeista. Perusteluitaan oikaisuvaatimuksen tekijä taustoittaa mm. hakuilmoituksella, hakuilmoituksen merkityksellä valintapäätöksen tekemisessä, toteamuksella kelpoisuudestaan ja hakijayhteenvedosta ilmenevillä tiedoilla.
Muonion kunnan näkemys
Tehtävään valittu henkilö on kelpoinen. Haastattelussa ********* osalta muihin hakijoihin verrattuna korostui hakuilmoituksessa edellytetyistä ominaisuuksista erityisesti parhaimmat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Haastattelussa saatujen tietojen perusteella tehtävään valitun ansioksi on luettava myös hyvä paineensietokyky, oma-aloitteisuus sekä vahva ict-osaaminen. Lisäksi hänellä on kokemusta vastaavan työnjohtajan tehtävistä sekä vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävistä yli kymmenen vuoden ajalta, jota voidaan pitää pitkänä ja tehtävään nähden riittävänä ansioitumisena.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on niin ikään kelpoinen hakija ja omaa tarvittavan ict-osaamisen tason. Lisäksi hänellä on kokemusta vastaavan työnjohtajan tehtävistä sekä vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävistä pitkältä ja tehtävään nähden riittävältä ajalta. Hakija on ollut aiemminkin kuntaorganisaatioiden palveluksessa, joten hänellä on kokemusta kunnallishallinnosta.
Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa perusteluissaan mm. monipuoliseen kokemukseensa kunta-alan rakennushankkeista, työkokemuksensa määrään/pituuteen (vuodet) julkishallinnosta ja ylipäänsä kokemukseensa/ansioitumiseensa. Valintapäätöksessä ei painoteta hakijoiden kunta-alan rakennushankkeiden monipuolista kokemusta eikä julkishallinnollista työkokemusta tai siihen liittyvän työkokemuksen määrää/pituutta. Näitä ei edellytetä myöskään työnhakuilmoituksessa.
Oikaisuvaatimuksen tekijälle on toimitettu hakijayhteenveto, jossa hakijoiden ansioita ja henkilökohtaisia ominaisuuksia on arvioitu. Haastatteluryhmän tekemä arvio siitä, kuka on soveltuvin hakija työpäällikön tehtävään ei perustu pelkästään ansiovertailutaulukkoon vaan on kokonaisarvio rekrytointiprosessissa esitettyjen asiakirjojen ja haastatteluiden pohjalta.
Lainsäädäntö ja sen soveltaminen
Koska kyseessä on toimi, tulee sovellettavaksi tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa säädetyt syrjintäkiellot sekä kunnan hallintosääntö.
Tasa-arvolaki kieltää sekä välittömän että välillisen syrjinnän sukupuolen perusteella. Yhdenvertaisuuslain syrjintäkiellon mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen. Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen tekijä ei vetoa em. seikkoihin viitatessaan näkemykseensä häneen kohdistuneesta syrjinnästä.
Kunnan hallintosääntö tulee sovellettavaksi toimivallan osalta (menettelytapa). Muonion kunnan hallintosäännön §54 mukaan palvelualuejohtaja valitsee alaisensa organisaation työntekijät ja viranhaltijat. Muonion kunnan hallintosäännön §55 mukaan tehtävänkuvauksen hyväksyy palvelualuejohtaja välittömien alaistensa osalta. Tässä tapauksessa palvelualuejohtajan toimii elinvoimajohtaja, joka on hyväksynyt työpäällikön toimen tehtävänkuvauksen ja tehnyt valintapäätöksen.
Tehtävää täyttävällä viranomaisella on valintapäätöstä tehdessään laaja harkintavalta. Jos työsuhteisen tehtävän kelpoisuudesta ei ole erikseen säädetty tai määrätty, työsuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen voi päättää vaadittavasta kelpoisuudesta ja valita sopivimmaksi katsomansa hakijan. Suuretkaan erot työkokemuksen määrässä eivät ratkaise asiaa, vaan ratkaisevia ovat usein hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet, joista saadaan tietoa mm. haastattelussa.
Tehtävää täyttänyt viranomainen, Muonion kunta, on käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa kelpoisuusehtojen määrittämisessä ja valinnut tehtävään sopivimmaksi katsomansa hakijan koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa saatujen tietojen pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella. Valinta on syntynyt oikeassa järjestyksessä, syrjimättä ketään hakijaosapuolista ja perustuu edellytettyihin valintakriteereihin. Muonion kunta katsoo, että hakijoiden ansioita on vertailtu asianmukaisesti ja yhdenmukaisin perustein valintapäätöstä tehtäessä. Valintapäätös ei ole lainvastainen.
Ehdotus
Esittelijä
Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi
Elinvoimalautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja pysyttää elinvoimajohtajan päätöksen 17.2.2025 § 1 voimassa.
Muutettu päätösehdotus:
Elinvoimalautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja pysyttää elinvoimajohtajan päätöksen 6.2.2025 § 1 voimassa.
Päätös
Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen.