Kunnanhallitus, kokous 31.3.2025

§ 73 Työpäällikön vastaavan työnjohtajan lisä

MUODno-2025-6

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kaisa Kylä-Kaila, kehittämispäällikkö, kaisa.kyla-kaila@muonio.fi

Perustelut

Vuoden 2025 talousarvion mukainen investointiosa on suuruudeltaan noin kolme miljoonaa euroa ja suunnitelmavuosina 2026 noin 2,2 miljoonaa euroa ja 2027 noin 1,66 miljoonaa euroa. Suurimpia suunnitelman mukaisia hankkeita ovat päiväkoti-esikoulu ja Kiela kunnanvirastoksi. Investointohjelma pitää sisällään myös pienempiä investointikohteita ja hankkeita, jotka on tarkoitus saada tehtyä vuosien 2025-2027 aikana.

Kunta on päättänyt toteuttaa päiväkoti-esikouluhankkeen omajohtoisena rakentamisena niin, että elinvoimajohtaja toimii hankkeen rakennuttajana ja paikallisvalvojana. Lisäksi hankkeeseen palkattiin määräaikainen vastaava työnjohtaja, johon rekrytoidun henkilön työsuhde on päätetty koeajalla. Elinvoimajohtaja on oman työnsä ohella tehnyt koeaikapurun jälkeen myös vastaavan työnjohtajan tehtäviä. Työmaan päivittäistä työnjohtoa on hankittu ostopalveluna. Järjestely on väliaikainen. Tavoite rakentamishankkeen valmistumiselle on elokuu 2025.

Kunnan investointiohjelman toteutuminen suunnitelman ja aikataulun mukaan, ja elinvoimapalveluille asetettujen tavoitteiden saavuttaminen edellyttävät henkilöstöresurssien riittävyyden tarkastelua. Elinvoimajohtajan resurssia tulisi voida kohdentaa entistä enemmän mm. maankäyttöön ja kaavoitukseen, maapoliittisen ohjelman laadintaan sekä investointiohjelman johtamiseen. Johtamista tarvitaan myös maankäyttöä ja rakentamista ohjaavien lakimuutosten toimeenpanossa. Lisäksi kunnassa on käynnissä tai käynnistymässä useita kaavoitushankkeita, jotka edellyttävät elinvoimajohtajan osallistumista.

Ajatuksena ja ehdotuksena on, että elinvoimapalveluihin rekrytoitaisiin työpäällikkö kolmen vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen. Työpäällikön ensisijaisena tehtävänä olisi vastata investointiohjelman toteuttamisesta siltä osin, kuin hankkeilla ei ole muuta nimettyä vastuuhenkilöä. Lisäksi työpäällikön määräaikaisena lisätehtävänä olisi toimia päiväkoti-esikouluhankkeen vastaavana työnjohtajana sekä myöhemmin myös mahdollisten muiden rakentamishankkeiden vastaavana työnjohtajana, mikäli ko. hanke edellyttää vastaavan työnjohtajan nimeämistä ja nämä toteutetaan niin ikään omajohtoisena rakentamisena. Vastaavan työnjohtajan tehtävien tekemisestä maksettaisiin määräaikainen korvaus lisätehtävästä. Määräaikaisista lisätehtävistä vastaavana työnjohtajana tehdään aina erillinen viranhaltijapäätös elinvoimajohtajan toimesta.

Palkkaus määräytyisi TS:n palkkahinnoittelukohdan 5 01 01 01 1 mukaan ja vastaavan työnjohtajan tehtävien hoitamisesta maksetaan lisäksi määräaikainen korvaus lisätehtävästä. Säännöllinen työaika olisi 38 tuntia 15 minuuttia viikossa (yleistyöaika) ja tehtävässä noudatettaisiin kuuden (6) kuukauden koeaikaa. Työnhakuilmoituksessa huomioitaisiin mm. YM:n ohjeen mukaiset vaativan työnjohtotehtävän kelpoisuusehdot ja kokemus vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävistä katsottaisiin eduksi. 

Työpäällikön palkkakustannuksiin liittyvät määrärahat katetaan talousarvion investointiosasta.

Hallintosäännön 54§:n mukaan palvelualuejohtaja valitsee alaisensa organisaation työntekijät ja viranhaltijat. Hallintosäännön 55 §:n mukaan palvelualuejohtaja hyväksyy tehtävänkuvat välittömien alaistensa osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän päätösehdotuksen.

Valmistelija

Kaisa Kylä-Kaila, kehittämispäällikkö, kaisa.kyla-kaila@muonio.fi

Perustelut

Työpäällikön 3 vuoden määräaikainen tehtävä on ollut haettavana Kuntarekry -järjestelmässä sekä kunnan ja te-toimiston internetsivulla 18.1. - 3.2.2025. Määräaikaan mennessä tehtävään tuli neljätoista (14) hakemusta. Yksi hakijoista perui hakemuksensa. Hakijoista viidellä (5) eivät täyttyneet tehtävään asetetut kelpoisuusvaatimukset. Elinvoimajohtaja, kehittämispäällikkö sekä hallinto- ja henkilöstösuunnittelija kutsuivat haastatteluun hakemusasiakirjojen perusteella kahdeksan (8) kelpoista hakijaa. Koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa saatujen tietojen pohjalta tehdyn kokonaisarvion ja kokonaisharkinnan perusteella tehtävään valittiin ********* ja hänen kieltäytymisensä varalle *********.

Työpäällikön kelpoisuusehdoiksi oli määritelty YM:n ohjeen (rakentamisen työnjohtotehtävien vaativuusluokista ja työnjohtajien kelpoisuudesta) mukaiset vaativan työnjohtotehtävän kelpoisuusehdot. Lisäksi hakijoilta edellytettiin hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, ICT-taitoja sekä kykyä oma-aloitteeseen työskentelyyn ja paineensietokykyä. Edellä mainittuja seikkoja ja ominaisuuksia painotettiin valintapäätöksessä. Lisäksi kokemusta vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävissä katsottiin eduksi ja kokemusta julkishallinnosta arvostettavaksi.

Oikaisuvaatimuksen sisältö

Päätöksestä on jätetty oikaisuvaatimus 17.2.2025 klo 12.05. Oikaistuvaatimuksen on jättänyt *********, joka on hakenut tehtävää. Oikaisuvaatimus on saapunut muutoksenhakuajan sisällä. Oikaisuvaatimus on pykälän oheismateriaalina.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista ja uuden päätöksen tekemistä. Oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee vaatimuksiaan näkemyksellään siitä, että päätöksessä on kohdistunut syrjintää häntä kohtaan, koska hänen mielestä hän on selvästi kokenein ja ansioitunein hakija koskien hakuilmoituksen kohtia. Kokemustaan ja ansioitumistaan oikaisuvaatimuksen laatija perustelee mm. kokemuksellaan julkishallinnosta ja kunta-alan rakennushankkeista. Perusteluitaan oikaisuvaatimuksen tekijä taustoittaa mm. hakuilmoituksella, hakuilmoituksen merkityksellä valintapäätöksen tekemisessä, toteamuksella kelpoisuudestaan ja hakijayhteenvedosta ilmenevillä tiedoilla.

Muonion kunnan näkemys

Tehtävään valittu henkilö on kelpoinen. Haastattelussa ********* osalta muihin hakijoihin verrattuna korostui hakuilmoituksessa edellytetyistä ominaisuuksista erityisesti parhaimmat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Haastattelussa saatujen tietojen perusteella tehtävään valitun ansioksi on luettava myös hyvä paineensietokyky, oma-aloitteisuus sekä vahva ict-osaaminen. Lisäksi hänellä on kokemusta vastaavan työnjohtajan tehtävistä sekä vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävistä yli kymmenen vuoden ajalta, jota voidaan pitää pitkänä ja tehtävään nähden riittävänä ansioitumisena. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä on niin ikään kelpoinen hakija ja omaa tarvittavan ict-osaamisen tason. Lisäksi hänellä on kokemusta vastaavan työnjohtajan tehtävistä sekä vastaavista rakennusalan työnjohto- / rakennuttajatehtävistä pitkältä ja tehtävään nähden riittävältä ajalta. Hakija on ollut aiemminkin kuntaorganisaatioiden palveluksessa, joten hänellä on kokemusta kunnallishallinnosta. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa perusteluissaan mm. monipuoliseen kokemukseensa kunta-alan rakennushankkeista, työkokemuksensa määrään/pituuteen (vuodet) julkishallinnosta ja ylipäänsä kokemukseensa/ansioitumiseensa. Valintapäätöksessä ei painoteta hakijoiden kunta-alan rakennushankkeiden monipuolista kokemusta eikä julkishallinnollista työkokemusta tai siihen liittyvän työkokemuksen määrää/pituutta. Näitä ei edellytetä myöskään työnhakuilmoituksessa. 

Oikaisuvaatimuksen tekijälle on toimitettu hakijayhteenveto, jossa hakijoiden ansioita ja henkilökohtaisia ominaisuuksia on arvioitu. Haastatteluryhmän tekemä arvio siitä, kuka on soveltuvin hakija työpäällikön tehtävään ei perustu pelkästään ansiovertailutaulukkoon vaan on kokonaisarvio rekrytointiprosessissa esitettyjen asiakirjojen ja haastatteluiden pohjalta.

Lainsäädäntö ja sen soveltaminen

Koska kyseessä on toimi, tulee sovellettavaksi tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa säädetyt syrjintäkiellot sekä kunnan hallintosääntö. 

Tasa-arvolaki kieltää sekä välittömän että välillisen syrjinnän sukupuolen perusteella. Yhdenvertaisuuslain syrjintäkiellon mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen. Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen tekijä ei vetoa em. seikkoihin viitatessaan näkemykseensä häneen kohdistuneesta syrjinnästä.

Kunnan hallintosääntö tulee sovellettavaksi toimivallan osalta (menettelytapa). Muonion kunnan hallintosäännön §54 mukaan palvelualuejohtaja valitsee alaisensa organisaation työntekijät ja viranhaltijat. Muonion kunnan hallintosäännön §55 mukaan tehtävänkuvauksen hyväksyy palvelualuejohtaja välittömien alaistensa osalta. Tässä tapauksessa palvelualuejohtajan toimii elinvoimajohtaja, joka on hyväksynyt työpäällikön toimen tehtävänkuvauksen ja tehnyt valintapäätöksen.

Tehtävää täyttävällä viranomaisella on valintapäätöstä tehdessään laaja harkintavalta. Jos työsuhteisen tehtävän kelpoisuudesta ei ole erikseen säädetty tai määrätty, työsuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen voi päättää vaadittavasta kelpoisuudesta ja valita sopivimmaksi katsomansa hakijan. Suuretkaan erot työkokemuksen määrässä eivät ratkaise asiaa, vaan ratkaisevia ovat usein hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet, joista saadaan tietoa mm. haastattelussa.

Tehtävää täyttänyt viranomainen, Muonion kunta, on käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa kelpoisuusehtojen määrittämisessä ja valinnut tehtävään sopivimmaksi katsomansa hakijan koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa saatujen tietojen pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella. Valinta on syntynyt oikeassa järjestyksessä, syrjimättä ketään hakijaosapuolista ja perustuu edellytettyihin valintakriteereihin. Muonion kunta katsoo, että hakijoiden ansioita on vertailtu asianmukaisesti ja yhdenmukaisin perustein valintapäätöstä tehtäessä. Valintapäätös ei ole lainvastainen.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja pysyttää elinvoimajohtajan päätöksen 17.2.2025 § 1 voimassa.

Muutettu päätösehdotus:

Elinvoimalautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen perusteettomana ja pysyttää elinvoimajohtajan päätöksen 6.2.2025 § 1 voimassa.

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen.

Valmistelija

  • Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Perustelut

Investointihankkeiden työpäällikkö on aloittanut päiväkotihankkeen vastaavana työnjohtajana 13.2.2025. Elinvoimajohtaja esittää, että työpäällikölle maksetaan 400 euron kuukausittaista lisää vastaavan työnjohtajan tehtävistä yli 250 000 euron hankkeissa. Työpäällikön tehtäväkohtainen palkka on 4 072 €/kk. Hallinto- ja henkilöstösuunnittelija on puoltanut vastaavan työnjohtajan tehtävistä maksettavaa 400 euron kuukausittaista lisää. Aikataulun mukaan päiväkoti valmistuu 15.8.2025, jolloin päättyy myös vastaavan työnjohtajan vastuu. Jatkossa lisä tulee maksettavaksi, kun esim. Kiela -hanke käynnistyy. Pienempiin hankkeisiin ei nimetä vastaavaa työnjohtajaa. 

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen mukaan vastaavan työnjohtajan on huolehdittava hankkeen laadun ja laajuuden edellyttämällä tavalla, että;

1) viranomaiskatselmukset pyydetään riittävän ajoissa ja tarkastukset ja toimenpiteet tehdään asianmukaisissa työvaiheissa;
2) rakennustyömaalla ovat käytettävissä hyväksytyt pääpiirustukset, tarvittavat erityissuunnitelmat, rakennustyön tarkastusasiakirja ja muut asiakirjat;
3) tarvittavat selvitykset rakennushankkeen riskillisistä vaiheista ja haitallisista vaikutuksista ovat tehdyt;
4) ennen rakennustyön aloittamista ja sen aikana ryhdytään tarpeellisiin toimenpiteisiin rakennustyön riskien ja haittojen välttämiseksi;
5) rakennustyön aikana ryhdytään tarpeellisiin toimenpiteisiin havaittujen puutteiden tai virheiden johdosta;
6) rakennustyössä on rakennustyön vaativuuden edellyttämä eritysalan työnjohtaja, joka hoitaa hänelle säädetyt tehtävänsä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus päättää, että työpäällikölle maksetaan 400 €/kk lisä, kun rakennustarkastaja nimeää työpäällikön vastaavaksi työnjohtajaksi.