Kunnanhallitus, kokous 27.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Lausunto Lapin tuulivoimaselvityksestä

MUODno-2023-79

Valmistelija

  • Katri Rantakokko, hallintojohtaja, katri.rantakokko@muonio.fi

Perustelut

Lapin liitto on pyytänyt lausuntoja Lapin tuulivoimaselvitykseen 2022 sekä jatkohankkeeseen Lapin tuulivoimaselvitys 2023-2024. Lausunnot pyydetään toimittamaan 28.2.2023 mennessä. Lapin liitto esittää, että lausunnossa olisi hyvä tuoda ilmi kuntakohtaisesti myös se, onko alueelle mahdollisesti tulossa uusia tuulivoimahankkeita ja onko kunnassa sellaisia osa-alueita, joihin ei toivota tuulivoimarakentamista. On korostettava, että toteutettu selvitys ei ole itsessään oikeusvaikutteinen; esimerkiksi kunnanvaltuusto päättää viime kädessä, missä tuulivoimapuistot ovat tarkoituksenmukaisimmat lain reunaehtojen puitteissa.

Muonion kunta kiittää mahdollisuudesta lausua Lapin tuulivoimaselvitykseen 2022 sekä jatkohankkeesta 2023-2024. Tuulivoimaselvityksen 2022 toteutus on kattava ja hyvä. Vaikutusten arviointi on ollut monipuolista. Ohjausryhmä on koostunut monipuolisesta asiantuntijaverkostosta. Selvityksestä on viestitty aktiivisesti, sen laadintaan on osallistettu laajasti ja tuloksia on esitelty avoimesti. On tärkeää, että Lapin maakuntatasolla toteutettiin em. hanke, joka mahdollistaa avoimemman vuorovaikutuksen sekä tiedolla johtamisen ja ennakkovaikutusten arviointiin pohjautuvan päätöksenteon.

Selvityksen (2022)  taustan mukaan keskeisenä tavoitteena oli löytää tuulivoimatuotantoon potentiaalisia alueita maakuntakaavoituksen taustaksi sekä laatia maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n tarkoittama riittävä selvitys ja merkittävien vaikutusten arviointi mahdollisen maakuntakaavoituksen lähtötiedoiksi ja kuntakaavoituksen tueksi. Selvityksessä suljettiin pois ne alueet, joihin olemassa olevan tiedon perusteella muodostuu esteitä seudullisesti merkittävän yli 10 tuulivoimalan tuulivoimatuotannon alueille, tai joilla se ei ole muutoin tarkoituksenmukaista. Myös yhdyskuntarakenteeseen liittyvien alueiden, kuten asutuksen lähialueiden, yhdyskuntateknisen huollon alueiden sekä tie- ja rautatieverkostoon liittyvien alueiden ei katsottu tässä selvityksessä olevan tuulivoimatuotannolle tarkoituksenmukaisia alueita. Poikkeuksia on paliskuntien TOKAT- aineisto sekä etäisyydet matkailukeskuksiin, jotka eivät ole olleet lähtökohtaisesti poissulkevia aineistoja, mutta ne on otettu huomioon vaikutusten arvioinnissa. Soveltuville alueille tehtiin paikkatietopohjainen analyysi alueiden tuulivoimapotentiaalista ja toteutuskelpoisuudesta mm. tuuliolosuhteiden ja sähköverkkoon liitettävyyden perusteella (teknistaloudellinen analyysi). Paikkatietoanalyysien tulosten perusteella potentiaaliset tuulivoima-alueet luokiteltiin suhteessa niiden soveltuvuuteen tuulivoiman rakentamiselle. Alueista laadittiin vaikutusten arviointi, joka raportoitiin alueittain sekä yhteisvaikutusten osalta.Paliskuntakohtainen arviointi nosti esiin poronhoidolle eri tasoista haittaa aiheuttavat alueet selvityksen osoitetussa laajuudessa ja sijainnissa. Nämä alueet on luokiteltu kolmeen luokkaan vaikutusten voimakkuuden suhteen. Kolmen alueen toteuttaminen todettiin selvityksen laajuudessa ja sijainnilla yli 10 voimalan kokonaisuutena mahdottomaksi toteuttaa ilman kohtuuttomia tai huomattavia vaikutuksia poronhoidolle.

Yleisesti, nämä selvityksen tuulivoimalle potentiaaliset alueet sijoittuvat tuulivoimatoiminnan kannalta sopivalle alueelle ja tukeutuvat jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Tuulivoimapotentiaaliset alueet sijaitsevat kaukana keskeisistä kehitettävistä taajama-alueista. Yhteisvaikutusten arvioinnin kannalta on oleellista tunnistaa asuinalueita, joiden alueelle voi ulottua tunnistettujen tuulivoima-alueiden vaikutuksia. Potentiaalisten alueiden tuulivoimapuistot näkyisivät Muoniossa mm. seuraaviin vesistöihin: Kangosjärvi, Tapojärvi, Muoniojoki, Jerisjärvi ja Äkäsjärvi. Tunturialueet, joihin potentiaaliset tuulimyllyt näkyisivät Muoniossa, olisivat Olostunturi ja Pallas-Yllästunturit. Natura- tarveharkinnassa Tornionjoen ja Muonionjoen vesistöalue sijaitsisi alle kilometrin päästä potentiaalisesta tuulivoima-alueesta.

Potentiaalisia tuulivoima-alueita tunnistettiin 46 kpl, nämä valittiin jatkotarkasteluun. Muonion kunnan alueella näistä on kaksi (2) kappaletta: kohde nro 13 (Kylkipalo) ja kohde nro 42 (Lamumaa). Kylkipalon osalta lähimmät asutuskeskittymät sijoittuvat Kangosjärven kyläalueelle noin 2 kilometrin etäisyydelle tuulivoima-alueesta. Voimalat näkyisivät ympäristöönsä. Lamumaan osalta lähimmät asutuskeskittymät sijoittuvat Muonionjoen ja valtatien läheisyyteen noin 1–2 kilometrin etäisyydelle tuulivoima-alueesta. Voimalat näkyisivät ympäristöönsä. Paliskuntatarkastelussa voidaan havaita, että Muonion kunnan sisällä potentiaalisilla tuulivoimahankkeilla voisi olla vaikutusta porotalouteen. Poronhoidon näkökulmasta tuulivoima-alueista 4, 42 (Muonion kunnan alueella, ”Lamumaa”) ja 57 ei olisi mahdollista toteuttaa seudullisesti merkittävinä (yli 10 voimalaa) ilman kohtuutonta tai huomattavia vaikutuksia poronhoidolle.

Aluetaloudelliset merkitykset tuulivoimapuistoista olisivat Muonion kunnallekin huomionarvoiset (mm. investoinnit ja kiinteistöverokertymä 30 vuoden tarkastelujaksona). Kylkipalon osalta, mikäli alueelle toteutuisi 20 tuulivoimalaa, kunnalle syntyisi yhteensä noin 5,2 miljoona euroa kiinteistöverotuloja tuulipuistojen elinkaaren aikana. Tuulivoimahankkeen kokonaisinvestointikustannukset olisivat yhteensä noin 156 milj. euroa ja työllisyysvaikutus (suorat, välilliset) olisi elinkaaren aikana yhteensä noin 2 000 henkilötyövuotta. Lamumaan osalta arvioidaan, että mikäli alueelle toteutuisi 33 tuulivoimalaa, kunnalle syntyisi yhteensä noin 7,2 miljoona euroa kiinteistöverotuloja tuulipuistojen elinkaaren aikana. Tuulivoimahankkeen kokonaisinvestointikustannukset olisivat yhteensä noin 216 milj. euroa ja työllisyysvaikutus (suorat, välilliset) olisi elinkaaren aikana yhteensä noin 2 780 henkilötyövuotta.

Muonion kunta kannattaa jatkoselvitystä 2023-2024 lausuntopyynnössä esitetyillä, alustavilla sisällöillä. Myös aurinkoenergiapotentiaalin kytkeminen osaksi em. selvitystä on kannatettavaa. Vahvana matkailukuntana Muonio korostaa, että jatkoselvityksissä olisi huomioitava alueen matkailun erityispiirteet ja matkailuyritysten sijoittuminen suhteessa tuulivoimaan tai potentiaalisiin em. alueisiin erityisellä herkkyydellä. Kuten selvityksessä 2022 esitetään, alueellisia selvityksiä tehdessä olisi huomioitava myös alueille matkanneiden kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden mielipiteet. Potentiaalisten kohteiden osalta olisi jatkotarkastelussa otettava huomioon asutukseen kohdistuvia meluja ja välkevaikutuksia.

Muonion kunnalla ei ole tiedossa, että kunnan alueelle suunniteltaisiin uutta tuulivoimarakentamista. Selvityksessä on havaittu ne Muonion kunnan potentiaaliset tuulivoima-alueet (2 kpl), jotka on syytä ottaa tarkemman analyysin ja selvittelyn alle. Kunta näkee, että matkailukeskittymien lähellä tai sen lähiympäristössä ei ole toivottavaa toteuttaa tuulivoimarakentamista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy em. laaditun lausunnon.

Päätös

Pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Johanna Mikkola.

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Petteri Hirsikangas poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana. 

 

Hallitus keskusteli laajasti tuulivoimasta.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)