Perustelut
Lapin liitto pyytää lausuntoa (23.1.2023, 178/10.02.00/2021) Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 (Sodankylän, Inarin ja Utsjoen kunnat) ratayhteysselvityksestä Sodankylä–Kittilä–Ylläs-välille eli Tunturiradasta. Selvitystyössä esitetään maa-kuntakaavan tarkkuustasoinen selvitys Sodankylä–Kittilä–Ylläs-välin ratayhteydestä vaihtoehtotarkasteluineen siten, että ratayhteys voidaan osoittaa maakuntakaavaan ohjeellisella merkinnällä. Ratayhteysselvitys sisältää liikenteellisen tarveselvityksen laajemmalle ratayhteysvälille Kemijärvi–Sodankylä–Kittilä–Ylläs–Kolari. Selvityksessä tarkastellaan myös tulevaisuuden liikenteellisiä tarpeita Ruotsiin.
Lausunto:
Muonion kunta kiittää mahdollisuudesta lausua Tunturiradasta. On totta, että em. ratayhteys yhdistäisi ns. Teollista- Lappia ja Matkailu- Lappia. Logistiikan, kaivosteollisuuden, metsäteollisuuden, teollisuuden potentiaalin, kestävän matkailun ja huoltovarmuuskysymysten nojalla kyseinen ratayhteys on hyvin puollettavissa. Tosin, kuten selvityksessä tuodaan ilmi, on mm. matkailun kasvun kannalta kriittisen tärkeää, että Tunturiradan yhteydessä väylät Ruotsiin ja Norjaan kehittyisivät em. ratahankkeen rinnalla; pelkästään Tunturirata ei sellaisenaan voi vastata elinkeinojen kasvuun, vaan tarvitaan kansainvälisiäkin jatkoyhteysavauksia ja mm. poikittaisen joukkoliikenteen kehittymistä ja kehittämistä. Muonion kunnan kannalta nimenomaan kestävät, älykkäät logistiikan ketjut (myös joukkoliikenne ja poikittainen liikenne) on keskeisessä roolissa matkailuelinkeinon kasvun kannalta.
On hyvä, että vaiheittainen etenemismalli Sodankylä- Kittilä- Ylläs- ratayhteyden suunnittelussa on huomioitu. Muonion kunta näkee Lapin raidehankkeiden osalta prioriteettilistan kärkenä Tornio- Kolari- raideyhteyden sähköistämisen. Länsi-Lapin rooli ja merkitys huoltovarmuuskysymyksissä sekä asema translanttisessa puolustusyhteistyssä tullee korostumaan. Investointipaine VT21:n osalta on merkittävä, ja em. liikenneväylä (Pohjois-Norja, länsiväylä) on elinkeinojen kehittymisen kannalta kriittisessä asemassa. Jotta Lapista saadaan todellinen arktinen solmupiste, Muonion kunta näkee, että Kolarin radan sähköistämisen osalta toinen merkittävä, strateginen liikenteen kärkihanke olisi rataverkon kehittäminen länsiväylää pitkin Norjaan; Kolarista Tromssaan. Myös Ruotsin yhteyksien huomioinen em. kokonaisuudessa olisi strategisesti oleellista.
Lausunnon yhteenvetona voidaan todeta, että Muonion kunta ei vastusta Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 ratayhteysselvitystä Sodankylä- Kittilä – Ylläs- välille, mutta ei näe tämän ratayhteyden olevan Lapin infrakysymysten ja -selvityshankkeiden kärjessä; niin elinkeinojen kuin huoltovarmuuskysymysten kannalta tarkasteltuna. Lapin yhteisten infrahankkeiden kärjessä tulisi olla, VT21 investointien lisäksi, Tornio- Kolari- raideradan sähköistäminen sekä rataliikenneavaus ja -selvitys länsiväylää pitkin Kolarista Tromssaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnanhallitus hyväksyy em. laaditun lausunnon.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.