Kunnanhallitus, kokous 21.10.2024

§ 199 Lausunto Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen talousarviosta vuodelle 2025

MUODno-2024-403

Valmistelija

  • Kaisa Kylä-Kaila, kehittämispäällikkö, kaisa.kyla-kaila@muonio.fi
  • Annika Muotka, työllisyysvastaava, annika.muotka@muonio.fi

Perustelut

Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalue pyytää lausuntoa työllisyysalueen talousarviosta vuodelle 2025. Lausunto pyydetään toimittamaan työllisyysalueelle 31.10.2024 mennessä. Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalue aloittaa toimintansa 1.1.2025. Työllisyysalueen kunnat – Enontekiö, Kittilä, Kolari, Muonio ja Pello ovat sopineet yhteisestä toimielimestä, Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysaluejaostosta, joka toimii Kittilän kunnan hallinnon yhteydessä. Toimielin vastaa laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä määriteltävistä työvoimaviranomaisen tehtävistä.

Sopimuksen mukaisesti Kittilän kunta perustaa erillisen kustannuspaikan, joka vastaa yhteisesti tuotetuista työllisyyspalveluista. Kaikki palveluiden välittömät ja välilliset järjestämisestä, tuottamisesta ja organisoinnista aiheutuvat esim. henkilöstökustannukset, maksetut avustukset, palveluhankinnat sekä hallintokulut kohdennetaan tälle kustannuspaikalle. Kustannuspaikan kirjanpidosta ja talouden hoidosta vastaa Kittilän kunta.

Sopimuksen mukaisesti työllisyysaluejaosto lähettää talousarvioluonnoksen jäsenkunnille lausuttavaksi. Talousarvioluonnosta vuodelle 2025 on esitelty ohjausryhmälle 4.9.2024 kokouksessa.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus lausuu Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien työllisyysalueen talousarviosta seuraavasti:

Muonion kunta kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu seuraavaa:

Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen talousarvion valmistelu perustuu kerättyihin tietoihin tuloista, menoista ja työllisyysalueen järjestämissuunnitelmasta. Ensimmäisen toimintavuoden budjetin laadinta on haastavaa, sillä kuntakohtaiset tiedot perustuvat vuoden 2023 tietoihin. Osa kuntakohtaisista kustannuksista on arvioitu laskennallisesti, mikä voi johtaa eroihin todellisten ja arvioitujen kustannusten välillä. On ensiarvoisen tärkeää, että työllisyysalueen toiminta perustuisi mahdollisimman tarkkoihin ja todellisiin tietoihin, jotta kuntien taloudelliset näkymät ja ennustettavuus pysyisivät luotettavina. Haluamme korostaa muutamia keskeisiä kohtia lausunnon kohteena olevasta talousarvioluonnoksesta:

  • Palvelujen järjestämisen ja tuottamisen kustannustehokkuus: Työvoimaviranomaisella on mahdollisuus vaikuttaa kustannusten syntymiseen tehokkaalla palvelujen järjestämisellä. Tämän vuoksi palvelut tulisi tuottaa mahdollisimman kustannustehokkaasti ottaen huomioon kuntien kokonaistaloudellinen tilanne.
  • Seuranta ja raportointi: Muonion kunta edellyttää talousarvion toteuman tarkkaa seurantaa ja oikea-aikaista raportointia. Kuntien maksuosuuksien tulisi pitkällä tähtäimellä perustua todellisiin toteutuneisiin kustannuksiin, mikä auttaa varmistamaan talouden kestävyyden ja ennakoimaan mahdollisia rahoitushaasteita.

Toimiva ja luottamukseen perustuva yhteistyö työllisyysalueen kehittämisessä on meille tärkeää, ja uskomme, että voimme yhdessä luoda toimivan ja kestävän mallin palveluiden järjestämiseksi.

Tiedoksi

Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysjaosto