Kunnanhallitus, kokous 21.10.2024

§ 196 Talousarvion 2025 ja taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 investointiosa

MUODno-2024-335

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Kuntalain (419/2021) 110 §:ssä säädetään kunnan talousarviosta. Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Kuntalain mukaan talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Hallintosäännön 76 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Laadintaohje on kunnan toimielimiä ja viranhaltijoita sitova ohje toiminnallisten tavoitteiden asettamisesta, talouden suunnitteluperusteista, menettelytavoista ja valmistelun aikataulusta.

Vuosien 2025-2027 taloussuunnittelun laadinnan lähtökohtina toimii valtuuston 13.6.2022 hyväksymä päivitetty strategia, soveltuvin osin aiemmin laaditut strategiaohjelmat, toimintaympäristön muutokset ja palvelutarpeiden kehitysarviot sekä arviot tulorahoituksen ja kustannustason kehityksestä. Tavoitteena suunnitelmakauden osalta on talouden tasapainotilanteen edistäminen, menojen sopeutus ja nettomenojen kasvun hillitseminen. Kuntatalouden näkymät seuraaville vuosille ovat haastavat. Tulevien vuosien isoina valtakunnallisina rakenteellisina muutoksina, joilla on myös taloudellisia vaikutuksia Muonion kuntaan, ovat mm. seuraavat:

  • Sote- kiinteistöjen vuokramallien ratkeaminen, nykyiset vuokrasopimukset ovat voimassa 31.12.2025 asti ilman optiovuotta; em. ratkaisuilla voi olla vaikutuksia myös mm. kuntien konsernirakenteeseen, tämä on huomioitava palveluiden valmistelussa.
  • Vuonna 2025 voimaan astuva TE-palvelu uudistus, missä kunnille tulee TE-palveluiden järjestämisvastuu sekä laajentuva vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Laajeneva rahoitusvastuu kompensoidaan kunnille erillisellä valtionosuuden lisäyksellä ja kahden vuoden siirtymäajalla. Tämänhetkisten laskelmien mukaan arvio nykytilan kustannuksista vuonna 2025 on Muonion kunnan osalta noin 400 000 euroa (Kuntaliitto).  Muonion kunta on muodostanut työllisyyspalvelualueen Tunturi-Lapin ja Pellon kuntien kesken. Työllisyyspalvelualueen isäntäkuntana toimii Kittilä.
  • Kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistustyö; tarkoituksena on, että uusi päivitetty valtionosuusjärjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen. Vielä ei ole saatavilla ennakkotietoa/laskelmia tulevan uudistuksen vaikutuksista yksittäisen kunnan talouteen. Kuitenkin on tiedotettu, että uudistus toteutetaan kustannusneutraalisti, toisin sanoen uudistuksessa jaetaan jo olemassa olevia rahoja uudelleen.
  • ICT- palveluiden kustannusten nouseva kehitys sekä palveluiden laajentuminen.

Kunnan ajankohtaisesta taloudellisesta kertymästä vuonna 2024 voidaan todeta, että tämä vuosi tulee olemaan taloudellisesti haastava ja lisämäärärahakäsittelyjä on tarkistettava. Loppuvuonna on seurattava taloudellista kertymää huolellisesti. Vuoden 2024 talousarvio hyväksyttiin vuoden 2023 lopussa noin 210 000 euroa ylijäämäisenä. Valtuuston hyväksymä 80 000 euron lisämääräraha esikoulun ja saunarakennuksen purkamista varten pienensi ylijäämän noin 130 000 euroon. Pienetkin muutokset joko menojen lisäyksenä tai tulorahoituksen pienenemisenä voivat aiheuttaa sen, että tilikauden tulos painuu miinukselle. Tällä hetkellä kunnassa on jo tieto, että verokertymä jää arvioitua pienemmäksi. On mahdollista, että kunnan tilinpäätös vuonna 2024 tulee painumaan negatiiviseksi.

Talousarvioraami vuosille 2025-2027 on seuraava:

TULOSLASKELMA

TP23

          TA 2024

TA2025

SU 2026

SU27

TOIMINTATUOTOT yhteensä

4,003

3,340

3,370

3,287

3,287

TOIMINTAKULUT yhteensä

-12,277

-12,282

-12,796

-12,668

-12,54

TOIMINTAKATE YHTEENSÄ

-8,274

-8,942

-9,426

-9,381

-9,255

Verotulot

6,506

6,380

6,337

6,638

6,801

Valtionosuudet

3,801

3,789

4,395

4,300

4,300

Rahoitustuotot ja -kulut

-0,107

-0,145

-0,175

-0,195

-0,2

VUOSIKATE

1,926

1,082

1,131

1,362

1,646

Poistot ja arvonalentumiset

-0,9

-0,900

-0,900

-0,950

-1

Satunnaiset tuotot ja kulut

0

0,000

0,000

0,000

0,000

TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ

0,593*

0,18

0,231

0,412

0,646

Varausten ja rahastojen muutos

         

TASEEN YLIJÄÄMÄ/ ALIJÄÄMÄ YHTEENSÄ

4,124

4,31

4,537

4,949

5,595

Lainamäärä/ as, sis lyhytaikainen velka ja leasing velka

3674

3600

3700

3800

3800

Asukasluku (30.6.)

2324

2330

2330

2330

2330

On huomioitava, että käytännössä nyt esitetty talousarvioraami vuodelle 2025 tarkoittaa tulojen kasvattamista vähintään noin 30 000 eurolla ja menojen karsimista vähintään noin 250 000 eurolla kuluvan vuoden 2024 tasosta; eli toisin sanoen, jotta tavoiteltu vuoden 2025 tilikauden tulos on mahdollinen, olisi nykyiseen tulo- ja menopohjaan pystyttävä vaikuttamaan. Myös suunnitelmavuosille 2026-2027 olisi saatava menopohjaa karsittua maltillisesti; tulopohjan kasvattaminen suunnitelmavuosina on haastavaa. Valmistelijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota tulo- ja menopohjaan. Talousarviovalmistelun yhteydessä kuntaan laaditaan henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028. Lautakunnittain on myös laadittava esitys niistä muista toimenpiteistä, joilla saadaan supistettuja menoja. 

Hallintokunnat valmistelevat talousarvioesityksensä annettujen ohjeiden perusteella. Lautakuntien hyväksymät esitykset annetaan kunnanhallitukselle ja hallinto- ja talouspalveluille (ja taloussuunnittelu ohjelmistoon tallennettuina) 11.10.2024 mennessä. Valtuusto päättää kiinteistöveroprosenteista 28.10.2024 (veroprosentit) ja talousarviovaltuusto on 9.12.2024.

Esityslistan oheismateriaalina on talousarvion laadintaohje vuosille 2025-2027.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeen taloussuunnitteluvuosille 2025-2027. Lautakuntien talousarvioesitykset on toimitettava kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Päätöksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kokouksessa pidetään tauko. Tauon jälkeen suoritettiin nimenhuuto ja puheenjohtaja totesi, että kokouksessa olivat läsnä samat henkilöt kuin ennen taukoa.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli kuluvasta vuodesta ja tulevaisuuden näkemyksistä. Investointien suunnittelu tulee olla tarkkaa. Talousarvion osalta luottamushenkilöille järjestetään iltakoulu. 

Valmistelija

Annika Leinonen, annika.leinonen@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Päivitetty kuntastrategia valtuustokaudelle 2021-2025 toimii tehtävän talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Yhteiset, läpileikkaavat teemat talousarviossa 2025: 

  • Ennaltaehkäisevä päihdetyö
  • Kuntastrategia ja hyvinvointijohtaminen 
  • Valmius- ja varautumistyö (Valmius- ja varautumistyön & konsernirakenteen johtaminen/ valmiit asiakirjat ja harjoituksien koordinointi)
  • Kansainvälisyys ja yhdenvertaisuus 
  • Yhteistyö (Maaseutuhallinnon rakenneratkaisut)
  • Kestävä kehitys (sosiaalinen & kulttuurillinen, taloudellinen, ekologinen)


Lautakunnan talousarvioehdotus ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Lohvansuu, vt. luonnonvarapäällikkö, hannu.lohvansuu@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy maaseutuhallinnon talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027, toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi. 

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen. Ohje on pykälän oheismateriaalina. Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.

Muonion kunnan 13.6.2022 päivittämä ja vahvistama kuntastrategista tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena. 

Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan mittaristolla. Tavoitemittaristo viedään talousarvioasiakirjaan ja seuranta tapahtuu osana talousarvioprosessia. 

Talousarviota laadittaessa on huomioitava vuosien 2023 ja 2024 toteutumat sekä vuodelle 2025 tiedossa olevat muutokset.

Lautakuntien hyväksymät esitykset tulee antaa kunnanhallitukselle ja taloustoimistoon 13.10.2023 mennessä. 

Hallinto- ja tukipalveluiden toimintakulut ovat kohonneet noin 56.000 eur. Nousu johtuu elinvoimajohtajan palkkojen 100 % palkkavarauksesta hallintoon (16.000 eur), ICT-palveluiden hinnan noususta (+8000), ympäristöterveydenhuollon hinnan noususta (25.000) sekä 6.000 euron varauksesta lautakunnan pöytäkirjojen arkistointiin.

Rakennustarkastuspalveluiden tuloarviossa on huomioitu uuden rakentamislain aiheuttama tulojen lasku, noin 9000 euroa. Menot säilyvät vuoden 2024 tasossa.  

Kiinteistö- ja tiepalveluiden tuloarvio nousi 136 000 euroa osittain asunto- ja liiketilojen vuokrien nousun ansiosta, osittain kiinteistöhuollon palvelun myynnin kasvusta.  Menot lisääntyivät noin 93000 eur. Menojen kasvuun vaikuttivat osittain hintojen korotukset (vuokrat, välilliset verot, kaukolämpo) ja osittain menojen tarkistaminen vastaamaan toteutuvia kustannuksia.  

Liikuntapaikat ja reitistöt Reitistön ylläpidon siirryttyä kunnan hoidettavaksi, tulevat palkkojen, polttoaineiden ja vuokrien menot nousemaan noin 102.000 eur. Vastaavasti palvelujen ostoissa säästetään 91.000 eur, jolloin tehtäväalueen menojen kasvu jää 11.000 euroon.

Kuntakehittäminen ja työllisyyspalvelut talousarviossa on erillinen määrärahavaraus 60 000 euroa matkailumarkkinointitehtävien toteuttamiseen kunnan toimesta. Määrärahavaraus koostuu pääosin palkkakustannuksista. Tuotantoyhtiöyhteistyöhön on varattu 40 000 euron määräraha. Lisäksi talousarviossa on määrärahavaraus 8 000 euroa kunnan brändituotteiden hankintaan, joka on aiemmin varattu hallinto- ja talouspalvelujen talousarvioon. Työllisyyspalveluissa on määrärahavaraus 344 616 euroa, joka koostuu Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen palveluiden tuottamisesta. Kunnan työttömyysetuuden rahoitusvastuun varhentamisesta johtuviin kustannuksiin on tehty 162 103 euron määrärahavaraus. Myyntituottojen pienennys johtuu kuljetuspajan siirtymisestä Muonion ruoka- ja siivouspalvelut Oy:lle sekä pyöräpajan tulojen epävarmuuteen. Tukien ja avustusten tulo-odotusta on pienennetty. Palkkatuki uudistuksen myötä kuntien mahdollisuutta työllistää rajoitettiin merkittävästi, myös valtionavustusta nuorten työpajatoimintaan on vähennetty

Vesihuoltolaitoksen tehtäväalueelta poistuu vesihuollon kehittämissuunnitelma, mikä pienentää sekä meno- että tuloarviota 65000 eur .  Talousarviosta on poistettu myös vuonna 2024 Jätevedenpuhdistamolle suunniteltu kompostointi, mikä vähentää konetyötarvetta 30000 euroa.

Käyttötalouden talousarvioesitys on tämän pykälän oheismateriaalina. 

Vuoden 2025 investointihankkeiden investointilistaus tämän pykälän oheismateriaalina.  

Talousarviovuoden toiminnalliset tavoitteet ovat tämän pykälän oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi-Pekka Tammilehto, elinvoimajohtaja, jussi-pekka.tammilehto@muonio.fi

Elinvoimalautakunta hyväksyy vuoden 2025 talousarvion ja esittää sen edelleen hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja valtuustolle. 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Valmistelija

Heikki Tuikka, hallintosihteeri, heikki.tuikka@muonio.fi

Perustelut

Muonion kunnanhallitus on kokouksessaan 26.8.2024 § 143 hyväksynyt talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen, joka on esityslistan oheismateriaalina. 

Talousarviossa tulee esittää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja kaikilla käyttötalouden sitovilla tehtävätasoilla tulee olla toimintaa kuvaavia mittareita. Talousarviossa esitetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Päivitetty kuntastrategia 2021-2025 tulee olla talousarvion ja taloussuunnitelman perustana ja ohjeena.

Valtuustokauden 2021-2025 painopisteet ovat:
Elinvoima vahvistuu kestävästi

  • Yrittäjäystävällinen kunta - ympärivuotinen ja kansainvälinen elinkeinoelämä
  • Luonnostaan vastuullinen kunta
  • ​​​​Kestävä maankäyttö ja rakentaminen

Kuntatyö siirtyy uuteen aikaan

  • Yhteistyöllä sujuvat ja saavutettavat palvelut
  • Vaikuttavuutta ja vakuuttavuutta tiedolla johtamisella - aidosti avoin kunta
  • Virkistynyt, osaava, vetovoimainen ja suvaitsevainen organisaatio

Elämme onnellista arkea

  • Yhdenvertainen oikeus elinikäiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen
  • Viihtyisä, turvallinen ja terveellinen elinympäristö
  • Hyvinvoiva, tyytyväinen ja turvalliseksi olonsa tunteva muoniolainen - mahdollisuus tasapainoiseen ja onnelliseen elämään

 Yhteiset, läpileikkaavat teemat talousarviossa 2025: 

  • Ennaltaehkäisevä päihdetyö
  • Kuntastrategia ja hyvinvointijohtaminen 
  • Valmius- ja varautumistyö (Valmius- ja varautumistyön johtaminen/valmiit asiakirjat ja harjoituksien koordinointi)
  • Kansainvälisyys ja yhdenvertaisuus 
  • Yhteistyö (kuntayhteistyö ja kolmassektori)
  • Kestävä kehitys (sosiaalinen & kulttuurillinen, taloudellinen, ekologinen)

 

Lautakunnan talousarvioehdotus 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025, taloussuunnitelma 2026-2027 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaalina. Lautakunnan hyväksymä talousarvioesitys toimitetaan kunnanhallitukselle 11.10.2024 mennessä.

Sivistyspalvelujen hallinto- ja tukipalveluissa jatketaan organisaatiouudistuksen kehittämistä ja toimivan rajapintayhteistyön luomista hyvinvointialueen kanssa sekä päivitetään varautumissuunnitelmat. Toimintamenojen nousu muodostuu henkilöstökuluista. 

Varhaiskasvatuksen katetta nostaa ravitsemispalveluiden kustannusten nousu, kustannuksia lisäävät lisäksi henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ostopalvelumaksut. Varhaiskasvatuksessa varaudutaan toimintakulttuurin muutokseen uuden päiväkodin valmistuttua. Toimintatuloja lisää OKM:n avustus sekä maksutuotot. 

Perusopetuksen toimintakuluja kasvattaa pääasiassa henkilöstökulut (palkankorotukset sekä toisen erityisluokanopettajan resurssi koko vuoden) sekä ravitsemispalveluiden kustannusten nousu ja koulukuljetuksen ennakoitu indeksikorotus. Toimintatuloja lisää kotikuntakorvausten nousu sekä hanketulo. 

Lukiossa toimintakuluja nostaa henkilöstökulut (palkankorotukset) ja ravitsemispalveluiden kustannusten nousu. Toimintatuottoja lisää hanketulot. 

Niin perusopetuksessa kuin lukiossa kehitetään henkilöstön virkarakennetta vastaamaan tulevaa tarvetta. 

Kansalaisopistossa selvitetään opiston yhteistyön mahdollisuuksia lähikuntien kanssa. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Kirjasto- ja kulttuuripalveluissa tarkastellaan lisäresurssin tarvetta pääkirjastolla. Muutoin toimintakulut pysyvät ennallaan. 

Nuorisopalveluissa toimintatuotot nousevat saadun oppilaitosnuorisotyön rahoituksen johdosta sekä tulevan etsivän nuorisotyön avustuksen sekä harrastustoimintahankkeen myötä. Toimintakuluja nostaa omarahoitteinen koulunuorisotyöntekijä. 

Liikunta- ja hyvinvointipalvelujen toimintakulut nousevat hanketyöhön varattavien omarahoitusosuuksien myötä. Elintapaohjauksen hankkeen päättyessä niin toimintatuotot kuin –kulut vähenevät.  Liikettä koulupäiviin hankkeen omarahoitusosuus muodostuu osittain peruskoulun Liikkuva koulu ylläpito - rahasta.  

Sivistyspalveluissa hanketyö painottuu edelleen, hankkeita tulee olemaan lähes jokaisella tehtäväalueella. 

Talousarvio 2025 ja muutos edelliseen vuoteen verrattuna:

Hallinto- ja tukipalvelut

 

 

Toimintatuotot

 1000  

Toimintakulut

 174 587

 +7,0 %

Toimintakate

 173 587

 +6,4 %

Varhaiskasvatus

 

 

Toimintatuotot

 106 250  +82,2 %

Toimintakulut

 1 494 935 

 +5,5 %

Toimintakate

 1 388 685

 +2,3 %

Perusopetus

 

 

Toimintatuotot

 422 055  +83,6 %

Toimintakulut

 3 520 145

 +12,2 %

Toimintakate

 3 098 090

 +6,5 %

Lukio

 

 

Toimintatuotot

 193 381  +89,2 %

Toimintakulut

 884 739

 +7,9 %

Toimintakate

 691 358

 -3,7 %

Kansalaisopisto

 

 

Toimintatuotot

 32 500  +4,1 %

Toimintakulut

 184 328

 +1,6 %

Toimintakate

 151 828

 +1,1 %

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

 

 

Toimintatuotot

 216 369  +2,6 %

Toimintakulut

 438 473

 -3,1 %

Toimintakate

 222 104

 -8,1 %

Nuorisopalvelut

 

 

Toimintatuotot

 70 500  +3,4 %

Toimintakulut

 299 793

 +15,0 %

Toimintakate

 229 293

 +19,1 %

Liikuntapalvelut ja hyvinvoinnin edistämisen työ

 

 

Toimintatuotot

10 700  -89,0 %

Toimintakulut

 189 201

 -30,4 %

Toimintakate

 178 501

 +2,2 %

Kaikki yhteensä

 

 

Toimintatuotot

1 052 755  +31,9 %

Toimintakulut

7 186 201

 +7,2 %

Toimintakate

6 133 446

 +3,8 %

 

Sivistyspalveluiden talousarvio 2025 ja toiminnalliset tavoitteet 2025 sekä henkilöstösuunnitelma 2025-2028 ovat esityslistan oheismateriaaleina. Taloussuunnitelma 2026-2027 toimitetaan seuraavaan lautakuntaan.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rantakokko, sivistysjohtaja, paivi.rantakokko@muonio.fi

Lautakunta hyväksyy sivistyspalvelujen talousarvion 2025 ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 sekä henkilöstösuunnitelman 2025-2028 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja –valtuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Henri Muotka poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 17.06 ja palasi kokoukseen klo 17.13.

Valmistelija

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Elinvoimajohtaja on laatinut esityksen kunnan investoinneista vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille 2026-2027 ja tätä on jatkovalmisteltu kunnanjohtajan kanssa 16.10. Investointisuunnitelmassa on huomioitu aikaisemmin tehdyt päätökset sekä linjaukset. Sivistysjohtaja on alustavasti tuonut sivistyspalveluiden investointitarpeiksi ensi vuodelle uuden päiväkodin suunnittelun, vanhojen päiväkotikiinteistöjen muuttamisen asuntolakäyttöön ja kirjaston rampin rakentamisen. Hallinto- ja talouspalveluiden (yleishallinto) investointitarpeet on päivitetty 16.10. luonnokseen mukaan, ne sisältävät ohjelmistojen päivityksiin liittyviä kustannuksia. 

Alustava investointiesitys vuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027 on oheismateriaalina. Esityksen mukaan vuoden 2025 investointitaso on noin 2, 978 milj. euroa (netto). Vuoden 2026 investointiosa on 2,422 milj. euroa ja vuoden 2027 n. 3,572 milj. euroa.

Kielan perusparannuksen investointimäärärahatarve on noin 2,6 milj. euroa. On tehtävä ratkaisu, millä aikataululla valtuuston tahtotilan mukainen investointi toteutetaan. Mikäli  Kielan perusparannusinvestoinnin toteuttamista siirretään esimerkiksi vuodelle 2028, kiinteistöä olisi mahdollista em. ajan hyötykäyttää sivistyspalveluiden toiminnassa. Ratkaisu keventäisi investointiosaa. Vapautuvien päiväkotikiinteistöjen osalta esitetään strategista muutosta etenemiseen siten, että suunnittelu aloitetaan vuonna 2025 ja toisen päiväkotikiinteistön muuttaminen lukion asuntolaksi toteutettaisiin vuoden 2026 aikana (0,25 milj. euroa). On kannattavaa myös kartoittaa vuosien 2024-2025 aikana muita malleja lukion asuntolakiinteistön toteuttamiseen (mm. myynti- ja vuokravaihtoehto) sekä arvioitava, tarvitseeko kunta omaan käyttöönsä molemmat vapautuvat kiinteistöt (Mansikka ja Mustikka).

Investointien toteuttamisen haasteena on tiukkeneva taloustilanne. Kunnan vuotuinen investointitaso/kantokyky on n. 1 milj. euroa/vuosi. Vuonna 2025 suurin investointierä on lukittu luonnollisesti päiväkoti- esikouluinvestointiin (ml. piha-, liikenne- ja kalustehankinnat). On selvää, että talousarviossa vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosina 2026-2027 on varauduttava pitkäaikaisen uuden lainan ottamiseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi vuoden 2025 ja suunnitelmavuosien 2026-2027 investointiosan valmistelun tilanteen ja evästää jatkovalmistelussa.

Tiedoksi

lautakunnat