Kunnanhallitus, kokous 27.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 329 Kunnan palkkapalvelun järjestäminen

MUODno-2023-37

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

On tullut ajankohtaiseksi pohtia talous- ja palkkahallinnon tehtäviä sekä tarkastella kunnan palvelutuotantomallia. Tällä hetkellä em. palveluissa on olemassa resurssivajetta, kun yksi toimistosihteeri, joka on hoitanut niin talous- kuin palkkahallintoa, on jäänyt virkavapaalle vuoden 2023 ajaksi. Määräaikaisesti kunta on saanut rekrytoitua toimistosihteerin, jonka työsuhde on sovittu kestävän 31.3.2023 asti. Käytännön työnjako on sovittu tällä hetkellä siten, että talouspäällikkö ja toinen toimistosihteeri hoitavat taloushallintoa, kolmas, ma. toimistosihteeri pääasiassa palkkahallintoa. On ilmeistä, että resurssivajaus on akuutein tällä hetkellä kiireisen vuodenvaihteen ja tilinpäätösvalmistelun alla, mutta jatkunee vielä pidemmälle – riippuen mm. henkilöstön työaikajärjestelyistä.

Vuoteen 2027 mennessä kunnan taloushallinnon käyttämän pääohjelman tuki loppuu. Tällä on iso merkitys talous- ja palkkahallinnon järjestelyiden kokonaisarviointiin liittyen. Oleellinen kysymys on, millaisia valmiuksia ja resursseja kunnalla on aloittaa uuden ohjelmiston kilpailutus- ja siirtovaiheprosessi sekä toteuttaa hallittu nykyisen ohjelman alasajo. Kokonaisuuksia pohdittaessa on kiinnitettävä huomioita riskienhallinnan näkökulmaan. Vuoden 2023 talousarviossa hallinto- ja talouspalveluiden henkilöstöriskeissä henkilöstön haavoittavuus ja jatkuvuuden hallinta on tunnistettu haaste. Merkittäväksi riskeiksi teemoittain on tässä kategoriassa nostettu ohut särkymävara, työprosessien lamaantuminen, tiedon liiallinen keskittyminen, henkilövaihdoksiin liittyvät riskit ja katkokset sekä asiantuntijuuden katoaminen.

Mikäli päädytään rekrytoimaan lisää osaajia talous- ja palkkahallintoon, on pohdittava, millaisella osaajaprofiililla sekä tehtäväkuvalla tämä olisi järkevin tehdä. On ilmeistä, että tällä hetkellä talous-, hallinto- ja hr- henkilöstön rekrytoinneissa on ollut haastetta ja henkilöstön saatavuusongelmaa. Taloushallinnossa ja kirjanpidossa ohjelmisto- ja lakisääteiset velvollisuudet ovat kasvaneet. Toisaalta taas hyvinvointialuesiirtymä 1.1.2023 alkaen vaikuttaa palkkahallinnossa mm. maksettavien palkkapussien määrään.

Kunnanjohtaja on tehnyt alustavaa kartoitusta Lapin kuntien ratkaisuista talous- ja palkkahallinnon suhteen. Kunta on neuvotellut yhteistyömahdollisuuksista Pellon kunnan kanssa niin talous- kuin palkkahallinnon osalta, koska Pellossa on pääsääntöisesti samat ohjelmistot käytössä kuin Muoniossa. Olemme myös pilotoineet viime vuonna yhteistyötä palkkahallinnossa. On keskusteltu, kuinka palkkahallinnon osalta Pellon kunnasta olisi mahdollisuus hoitaa Muonion kunnan palkat määräajan sovitulla kustannusjaolla.  Kunta on myös lähestynyt julkisen sektorin talous- ja henkilöstöpalveluita tuottavia konserneja sen suhteen, millaisia talous- ja palkkahallinnon palveluita yrityksillä olisi tarjota kunnalle niin akuutimpaan kuin pitkäkestoisempaankin tarpeeseen.

Kokonaistilannekuvan arvioiden on kysytty Monetra Oy:ltä tarjousta resurssivajeen selvittämiseksi niin talous- kuin palkkahallinnon osalta. Monetra Oy:llä on käytössä Muonion kunnan käyttämät taloushallinnon Intime- ohjelma ja palkkahallinnon Personec F- ohjelma. Tarjous sekä työmääräarviot ovat ohessa liitteenä (ei julkinen).

Suunniteltujen ostopalvelujen hankkiminen eivät ylitä kansallista kynnysarvoa.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus päättää:

  • valtuuttaa kunnanjohtajan neuvottelemaan ja tekemään sopimuksen Pellon kunnan kanssa palkkahallinnon yhteistyöstä sekä kustannusjaosta määräajaksi,
  • hyväksyä akuutin tarpeen palkka- ja taloushallinnon palveluiden ostamisen Monetra Oy:ltä ja
  • aloittaa valmistelun, kuinka talous- ja palkkahallinnon palvelut olisi kokonaisarviointiin perustuen tarkoituksenmukaisinta sekä kestävintä järjestää akuutin tarpeen jälkeen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen. 

Valmistelija

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Perustelut

Hallinto- ja talouspalveluissa on odotettavissa vuoden 2024 aikana henkilöstömuutoksia asia- ja taloushallinnon tehtävissä. Kunnassa ei ole omaa palkanlaskijaa ja Pellon kunnan kanssa on sovittu määräaikaisena ratkaisuna, että Pellon kunta hoitaa Muonion kunnan palkanlaskennan vuoden 2024 kevään ajan.

Talousarviovalmistelun yhteydessä toteutetussa riskianalyysissä tunnistettiin hallinto- ja talouspalveluissa kuinka mm. henkilöstön särkymävara on ohut, henkilöstövaihdoksiin liittyy katkoksien ja työprosessien lamaantumisen riskejä. Kunta-alan osaaminen sekä asiantuntijuus on erityislaatuista ja etenkin talous- ja henkilöstöhallinnon (tahe) asiantuntijuuden ohentuminen on yleisesti kunta-alalla tunnistettu riski.

1.1.2023 sote- muutoksen myötä kunnan henkilöstömäärä supistui merkittävästi ja 1.1.2024 alkaen supistuminen jatkuu edelleen ravitsemis- ja siisteyspalveluiden henkilöstön siirtyessä perustettavaan Muonion Ruoka- ja Siivouspalvelut Oy:hyn.  Kuntakonsernin tasolla tarkasteltuna yhtiöön siirtyvän henkilöstön ja liiketoiminnan osuus on merkittävä.

Talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoissa tulee tapahtumaan jatkuvia muutoksia ja päivityksiä, merkittävin tiedossa oleva muutos tullee olemaan taloushallinnon Visman Intime -ohjelmiston päättyminen vuoteen 2030 mennessä.

Yhteenvetona voi todeta, että haasteena erityisesti pienessä kunnassa on se, että riskienhallinnan ja jatkuvuuden turvaamisen vuoksi tahe -henkilöstöä tulisi olla riittävän paljon, jotta tehtäviä saadaan hajautettua sekä toteutettua ns. ristiinsijaistukset. Samaan aikaan tahe- palveluiden volyymi (mm. osto- ja myyntireskontra) ja massa (mm. laskettavien palkkapussien lukumäärä) supistuu ja esimerkiksi ohjelmistopäivitykset vaativat ennakointia ja erityisosaamista.

Tämän hetkiset kunnan omat tahe -palveluresurssit eivät tule riittämään uuden tytäryhtiön em. talous-, henkilöstö- ja tukipalveluiden järjestämiseksi. Konsernin kokonaisarviointiin pohjautuen on päätetty, että kunnan tulevan tytäryhtiön Muonion ruoka- ja siivouspalvelut Oy:n talous- ja henkilöstöhallinnan palvelut hankitaan Monetra Oy:ltä 1.1.2024 alkaen. Yhtiön hallitus on kokoontunut 21.11. ja päättänyt hankkia Monetra Oy:ltä osakkeen.

Kunta on jo osakkaana Monetra Oy:ssä (inhouse), joten sovellettavaksi tulee hankintalain 15 §. Sen mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö (kunta) tekee sidosyksiköltään (Monetra). Yhtiöllä on julkisen sektorin vankka osaaminen palkka- ja taloushallinnon osalta, yhtiöllä on kokemusta asiakkuuksien vastaanotosta ja em. vastaanottoprojektien vetämisestä. 

Talousarviossa 2024 on alustavasti varauduttu palkkapalveluiden hankintaan. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus käynnistää palkkapalveluiden (sis. mm. palkkahallinto, matkalaskut, tilastot ja viranomaisilmoitukset) hankinnan Monetra Oy:ltä ja pyytää tästä tarjouksen.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Hallitus keskusteli palkka- ja taloushallinnon järjestämisestä. 

Tiedoksi

taloushallinto, yt-toimielin

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)