Perustelut
Yhtenä organisaatiouudistukseen liittyvänä toimenpiteenä on kunnan koko palkkarakenteen ja tehtäväkuvausten päivittäminen ajantasaiseksi. Tavoitteena on luoda yhdenmukainen ja läpinäkyvä prosessi tehtävien vaativuuden arviointiin. Yhteistoimintaelin on käsittellyt uudistukseen liittyviä ajatuksia kokouksissaan 21.6.2021 § 41 ja 30.8.2021 § 53. Kunnan organisaatiouudistus on tullut voimaan 1.8.2021, ja organisaatiouudistuksen yhteydessä on asetettu TVA-järjestelmän päivittämisen aikataulu siten, että se olisi valmiina 31.12.2021. Yhteistoimintaelimen keskustelujen jälkeen on laadittu luonnokset KVTES:n tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmästä, tehtäväkuvauslomakkeesta ja TVA-arviontilomakkeesta. KVTES:n TVA-järjestelmä on hyödynnettävissä myös TS:n ja SOTE-sopimuksen tehtäviin, koska se vastaa myös kyseisten sopimusalojen vaativuustekijöihin.
KVTES:n 2.luvun 9 §:n mukaan tehtäväkohtaisen palkan määräytymisperusteena on ensisijaisesti viranhaltijan/työntekijän tehtävien vaativuus. Tehtävän vaativuuden arviointi perustuu tehtäväkuvaukseen ja paikalliseen tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmään.
Tehtäväkuvaus kuvaa tehtävän tarkoitusta, olennaista sisältöä ja keskeisiä tehtäväkokonaisuuksia. Tehtävänkuvaus on rakenteeltaan selkeä ja yksinkertainen. Tehtäväkuvausten pitää olla yhteismitallisia, jotta objektiivinen arviointi on mahdollista. Tehtäväkuvausta ei tarvitse tehdä kaikille henkilöille erikseen silloin, kun henkilöt tekevät samanlaisia tehtäviä. Tällöin voidaan tehdä esim. mallitehtäväkuvaus ja täydentää sitä tarvittaessa.
Tehtävien vaativuutta arvioitaessa otetaan huomioon työn edellyttämä osaaminen (tiedot, taidot, harkinta), työn vaikutukset ja vastuu (laajuus, pysyvyys, johtaminen ja vaikutukset toimintaedellytyksiin) sekä työn edellyttämät yhteistyötaidot (vuorovaikutus, ihmissuhdevaatimukset) ja työolosuhteet, jollei toimivaltainen viranomainen päätä käyttää arvioinnissa ennalta määriteltyjä muita objektiivisia vaativuustekijöitä. Nyt laaditussa mallissa taitoihin on lisätty moniosaamista koskeva osavaativuustekijä ja johtamiseen liittyvänä johtamisen/asiajohtamisen osavaativuustekijä. Tehtävien vaativuuden arviointi koskee ainoastaan henkilön tekemiä tehtäviä, ei hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan tai työsuoritustaan. Henkilökohtaista työstä suoriutumista arvioidaan sitä varten laaditulla arviointijärjestelmällä (TSA). Henkilökohtaisen lisän maksamisen perusteet tuodaan käsiteltäväksi myöhemmin.
Vaativuustekijöiden pohjalta tehdään arviointijärjestelmä, jonka avulla tehtävien vaativuuden arviointi voidaan suorittaa. Suositeltavaa on käyttää tehtävien vaativuuden kokonaisarviointia, joka perustuu ennalta määriteltyihin objektiivisiin vaativuustekijöihin. Eri vaativuustekijöillä voi olla erilaiset painoarvot. Työn edellyttämällä osaamisella on suurin painoarvo.
Laaditussa vaativuuden arviointijärjestelmässä on eri vaativuustekijöille annettu seuraavat painoarvot:
- Työn edellyttämä osaaminen painoarvo 4,0, vaativuustekijästä mahdollista saada yhteensä 16-72 vaativuuspistettä.
- Työn vaikutukset ja vastuu painoarvo 2,5, vaativuustekijästä mahdollista saada yhteensä 10-42,5 vaativuuspistettä.
- Työn edellyttämät yhteistyötaidot painoarvo 2,5, vaativuustekijästä mahdollista saada yhteensä 5-25 vaativuuspistettä.
- Työolosuhteet painoarvo 1,0, vaativuustekijästä mahdollista saada yhteensä 2-10 vaativuuspistettä.
- Yhteensä vaativuustekijöistä on mahdollista saada 33-149,5 vaativuuspistettä.
Lisäksi on laadittu tehtäväkuvauslomake, joka sisältää perustietojen lisäksi tiedon sijaisuuksista/sijaisista, yleiskuvauksen tehtävän tarkotuksesta sekä työn keskeisistä osa-alueista (1-6 kpl), osa-alueiden toistuvuudesta ja osuudesta työajasta, asema organisaatiossa sekä mahdollisesta työnantajan edellyttämästä lisäkoulutuksesta. Tehtäväkuvaus on tiivis, eikä sen tarkoitus ole olla luettelo kaikista tehtävään kuuluvista työtehtävistä vaan nimenomaisesti kuvata tehtävään kuuluvia osa-alueita.
Kun tehtäväkuvauslomake päätetään ottaa käyttöön, laaditaan kuvaus KVTES:n, TS:n ja SOTE-sopimuksen alaisista tehtävistä sen mukaisena (huom. samanlaiset tehtävät - yksi tehtäväkuvaus). Tehtäväkuvausten yhteismitallisen laatimisen jälkeen suoritetaan tehtävien vaativuuden arviointi palkkaliitteittäin ja hinnoittelukohdittain, minkä jälkeen on mahdollista muodostaa eri vaativuustasoja kuvaavia vaativuusryhmiä sekä määrittää niiden kautta muodostuva tehtäväkohtainen palkka. Tavoitteena on, että tehtäväkohtaiset palkat ovat tehtävien vaativuuden edellyttämässä suhteessa toisiinsa. OVTES:n osalta TVA-järjestelmä laaditaan erikseen ja tuodaan syksyllä 2021 yhteistoimintaelimen ja kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Tavoitteena on rakentaa OVTES:n TVA-järjestelmä ja sen kuvaus nykyisen TVA-järjestelmän pohjalta.
KVTES:n vaativuuden arviointijärjestelmän kokonaisuudesta on pyydetty lausunnot pääsopijajärjestöjä edustavilta ammattijärjestöiltä ja kommentit johtoryhmän jäseniltä 23.9.2021 mennessä. Yhteistoimintaelin käsittelee arviointijärjestelmää kokouksessaan 27.9.2021. Esityslistaa ja päätösehdotusta täydennetään tarvittavilta osin ennen kokousta saadun palautteen pohjalta.
Laaditut luonnokset KVTES:n TVA-järjestelmän kuvauksesta, tehtäväkuvauslomakkeesta ja vaativuuden arviointilomakkeesta toimitetaan esityslistan oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi
Kunnahallitus hyväksyy laaditun tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän (TVA-arviointijärjestelmän kuvaus, TVA-arviointilomake ja tehtäväkuvauslomake) käytettäväksi syksyn 2021 aikana vaativuuden arvioinnissa KVTES:n, TS:n ja SOTE-sopimuksen alaisille tehtäville. Tehtävien vaativuuden arvioinnin perusteella syntyvät hinnoittelukohtien TVA-tasot ja niiden tehtäväkohtaiset palkat tuodaan kunnanhallituksen käsiteltäväksi yhteistoimintaelimen käsittelyn jälkeen. Tehtäväkuvausten päivittämisen yhteydessä tulee tarkistaa myös tehtävää koskevan hinnoittelutunnuksen oikeellisuus.
Päätös
Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.