Kunnanhallitus, kokous 27.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 283 Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus (SOTE-sopimus) 1.9.2021 alkaen

MUODno-2021-452

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Matti Pinola, vs.hallintojohtaja, matti.pinola@muonio.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus (SOTE-sopimus) tulee voimaan 1.9.2021. Ensimmäinen SOTE-sopimus on voimassa 1.9.2021–28.2.2022. KT:n yleiskirje 6/2021 sisältää SOTE-sopimuksen toimeenpanoon liittyvät ohjeet sekä 1.9.2021–28.2.2022 voimassa olevan työ- ja virkaehtosopimuksen määräykset. Yleiskirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä. 

Työnantaja siirtää yleiskirjeen mukaisesti palkansaajat SOTE-sopimuksen piiriin. Palkansaajien työ- ja virkaehtosopimuksen muuttumisesta ilmoitetaan palkansaajalle. Työehtosopimuksen vaihtuminen ei edellytä sitä, että työntekijän työsopimus päivitetään. Valtakunnallisesti SOTE-sopimukseen siirtyy KVTES-sopimuksesta noin 180 000 palkansaajaa.

Sopimus tulee sovellettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä kunnissa ja kuntayhtymissä. Pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla työskenteleminen (esim. toimisto, -hallinto-, tai tukipalvelutehtävissä) ei tee tehtävästä SOTE-sopimukseen kuuluvaa. Mikäli kyse ei ole sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvasta tehtävästä, tehtävä kuuluu KVTES:iin tai Teknisen alan työ- ja virkaehtosopimukseen (TS). Lääkärisopimuksen soveltamisala on ennallaan.

Yleiskirje sisältää ohjeet siirrettävästä henkilöstöstä. Pääsääntönä voidaan pitää sitä, että KVTES:n liitteen 3 ja 4 soveltamisalaan kuuluva henkilöstö siirretään kokonaisuudessaan. Lisäksi SOTE-sopimukseen siirtyy myös nykyisen KVTES liitteen 3–4 ns. hinnoittelemattomat tehtävät eli tehtävät, joiden peruspalkkatasoa ei ole määritelty. 

Mikäli palkansaaja työskentelee sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävän lisäksi osan työaikaa jossain toisessa tehtävässä KVTES:n piirissä (yhdistelmätehtävänkuva) palkansaaja siirretään SOTE-sopimukseen, jos tehtäväkuvasta yli 50 % on sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävää.

Toimisto- ja hallinnonalan tehtävät kuuluvat edelleen KVTES-sopimukseen. SOTE-sopimukseen kuulumisen ratkaisee se, onko tehtävä pääsääntöisesti sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävä. Mikäli tehtävä on yleishallinnollinen, tehtäväkuuluu KVTES-sopimukseen. 

Soten esimiestehtävistä moni on hinnoiteltu ja tätä kautta SOTE-sopimuksessa. Lisäksi hinnoittelemattomat soten esimiestehtävät siirretään SOTE-sopimukseen. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi nykyisessä KVTES liitteessä 3 mainittuja johtavia hoitajia, johtavia ylihoitajia ja hallintoylihoitajia ja KVTES liitteessä 4 tarkoitettuja 1 §:ssä tarkoitettuja sosiaalijohtajia, johtavia sosiaalityöntekijöitä (rinnasteinen tehtävä) ja sosiaalihuollon osastopäällikköasemassa olevia. Sen sijaan ylimmät johtajat kuten kuntayhtymän johtaja tai ison yksikön johtoryhmätason hallinnollinen johtaja (ison yksikön sosiaali- ja terveydenhuollon johtaja, tulosaluejohtaja) ovat edelleen KVTES-sopimuksessa.

Suurella osalla SOTE-sopimuksen palkansaajista on sosiaali- ja terveysalan koulutus. Tämä johtuu joko siitä, että tehtävään on edellytetty alan koulutus tai alan koulutuksesta on hyötyä tehtävän hoidossa. Sosiaali- ja terveysalan koulutus ei kuitenkaan ole edellytyksenä sille, että tehtävä kuuluu SOTE-sopimuksen piiriin.

SOTE-sopimukseen siirretään myös sellaisia ryhmiä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan koulutusta, kuten mikrobiologit, kemistit ja fyysikot. Lisäksi esimerkiksi nykyiseen 03HOI040-ryhmään ja 04PER010-ryhmään kuuluu ammattinimikkeitä, joilla voi olla myös jokin muu pohjakoulutus kuin sosiaali- ja terveydenhuollon alalta. Myös soten esimiestehtävissä on mahdollista, että tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, jota ei tarkemmin ole rajattu.

SOTE-sopimuksesta on julkaistu sähköinen versio KT:n nettisivuilla (https://www.kt.fi/sopimukset/sote/2021). SOTE-sopimuksen määräykset vastaavat pääosin sisällöltään KVTES:n vastaavia määräyksiä.

Hallintopalveluissa on yhteistyössä hyvinvointipalveluiden esimiesten ja muiden SOTE-sopimukseen siirtyvien henkilöiden esimiesten osalta todettu henkilöt, jotka siirtyvät SOTE-sopimuksen piiriin 1.9.2021 alkaen. Lisäksi on korjattu virheellisiä hinnoittelutunnuksia oikeiksi siirryttäessä SOTE-sopimuksen piiriin. Siirrot ja korjaukset ovat teknisiä, eikä niillä ole vaikutusta henkilöiden tehtäväkohtaisiin palkkoin tai muihin etuihin. Listaus siirtyvistä henkilöistä esitetään kokouksessa.SOTE-sopimukseen siirtyville työntekijöille/viranhaltijoille ilmoitetaan heidän osaltaan sovellettavan työ- ja virkaehtosopimuksen muuttumisesta syyskuun alkupuolella.

Ehdotus

Esittelijä

Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Yhteistoimintaelin merkitsee tiedoksi 1.9.2021 voimaan tulevan SOTE-sopimuksen ja siihen liittyvät toimeenpanotoimet sekä siirtyvän henkilöstön.

Lisäksi yhteistoimintaelin esittää hallitukselle, että se merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Yhteistoimintaelin hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen.

Kokouskäsittely

Henkilöstöpäällikkö esitteli SOTE-sopimukseen liittyviä asioita.

Valmistelija

  • Matti Pinola, vs.hallintojohtaja, matti.pinola@muonio.fi

Perustelut

Sosiaali-​ ja terveydenhuollon työ-​ ja virkaehtosopimus (SOTE-​sopimus) on tullut voimaan 1.9.2021. Ensimmäinen SOTE-​sopimus on voimassa 1.9.2021–28.2.2022. KT:n yleiskirje 6/2021 sisältää SOTE-​sopimuksen toimeenpanoon liittyvät ohjeet sekä 1.9.2021–28.2.2022 voimassa olevan työ-​ ja virkaehtosopimuksen määräykset. Yleiskirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä. 

Työnantaja siirtää yleiskirjeen mukaisesti palkansaajat SOTE-​sopimuksen piiriin. Palkansaajien työ-​ ja virkaehtosopimuksen muuttumisesta ilmoitetaan palkansaajalle. Työehtosopimuksen vaihtuminen ei edellytä sitä,​ että työntekijän työsopimus päivitetään. Valtakunnallisesti SOTE-​sopimukseen siirtyy KVTES-​sopimuksesta noin 180 000 palkansaajaa.

Sopimus tulee sovellettavaksi sosiaali-​ ja terveydenhuollon tehtävissä kunnissa ja kuntayhtymissä. Pelkästään sosiaali-​ ja terveydenhuollon toimialalla työskenteleminen (esim. toimisto,​ -​hallinto-​,​ tai tukipalvelutehtävissä) ei tee tehtävästä SOTE-​sopimukseen kuuluvaa. Mikäli kyse ei ole sosiaali-​ ja terveydenhuollon alaan kuuluvasta tehtävästä,​ tehtävä kuuluu KVTES:iin tai Teknisen alan työ-​ ja virkaehtosopimukseen (TS). Lääkärisopimuksen soveltamisala on ennallaan.

Yleiskirje sisältää ohjeet siirrettävästä henkilöstöstä. Pääsääntönä voidaan pitää sitä,​ että KVTES:n liitteen 3 ja 4 soveltamisalaan kuuluva henkilöstö siirretään kokonaisuudessaan. Lisäksi SOTE-​sopimukseen siirtyy myös nykyisen KVTES liitteen 3–4 ns. hinnoittelemattomat tehtävät eli tehtävät,​ joiden peruspalkkatasoa ei ole määritelty. 

Mikäli palkansaaja työskentelee sosiaali-​ ja terveydenhuollon tehtävän lisäksi osan työaikaa jossain toisessa tehtävässä KVTES:n piirissä (yhdistelmätehtävänkuva) palkansaaja siirretään SOTE-​sopimukseen,​ jos tehtäväkuvasta yli 50 % on sosiaali-​ ja terveydenhuollon tehtävää.

Toimisto-​ ja hallinnonalan tehtävät kuuluvat edelleen KVTES-​sopimukseen. SOTE-​sopimukseen kuulumisen ratkaisee se,​ onko tehtävä pääsääntöisesti sosiaali-​ ja terveydenhuollon tehtävä. Mikäli tehtävä on yleishallinnollinen,​ tehtäväkuuluu KVTES-​sopimukseen. 

Soten esimiestehtävistä moni on hinnoiteltu ja tätä kautta SOTE-​sopimuksessa. Lisäksi hinnoittelemattomat soten esimiestehtävät siirretään SOTE-​sopimukseen. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi nykyisessä KVTES liitteessä 3 mainittuja johtavia hoitajia,​ johtavia ylihoitajia ja hallintoylihoitajia ja KVTES liitteessä 4 tarkoitettuja 1 §:ssä tarkoitettuja sosiaalijohtajia,​ johtavia sosiaalityöntekijöitä (rinnasteinen tehtävä) ja sosiaalihuollon osastopäällikköasemassa olevia. Sen sijaan ylimmät johtajat kuten kuntayhtymän johtaja tai ison yksikön johtoryhmätason hallinnollinen johtaja (ison yksikön sosiaali-​ ja terveydenhuollon johtaja,​ tulosaluejohtaja) ovat edelleen KVTES-​sopimuksessa.

Suurella osalla SOTE-​sopimuksen palkansaajista on sosiaali-​ ja terveysalan koulutus. Tämä johtuu joko siitä,​ että tehtävään on edellytetty alan koulutus tai alan koulutuksesta on hyötyä tehtävän hoidossa. Sosiaali-​ ja terveysalan koulutus ei kuitenkaan ole edellytyksenä sille,​ että tehtävä kuuluu SOTE-​sopimuksen piiriin.

SOTE-​sopimukseen siirretään myös sellaisia ryhmiä,​ joilla ei ole sosiaali-​ ja terveysalan koulutusta,​ kuten mikrobiologit,​ kemistit ja fyysikot. Lisäksi esimerkiksi nykyiseen 03HOI040-​ryhmään ja 04PER010-​ryhmään kuuluu ammattinimikkeitä,​ joilla voi olla myös jokin muu pohjakoulutus kuin sosiaali-​ ja terveydenhuollon alalta. Myös soten esimiestehtävissä on mahdollista,​ että tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto,​ jota ei tarkemmin ole rajattu.

SOTE-​sopimuksesta on julkaistu sähköinen versio KT:n nettisivuilla (https://www.kt.fi/sopimukset/sote/2021). SOTE-​sopimuksen määräykset vastaavat pääosin sisällöltään KVTES:n vastaavia määräyksiä.

Hallintopalveluissa on yhteistyössä hyvinvointipalveluiden esimiesten ja muiden SOTE-​sopimukseen siirtyvien henkilöiden esimiesten osalta todettu henkilöt,​ jotka siirtyvät SOTE-​sopimuksen piiriin 1.9.2021 alkaen. Lisäksi on korjattu virheellisiä hinnoittelutunnuksia oikeiksi siirryttäessä SOTE-​sopimuksen piiriin. Siirrot ja korjaukset ovat teknisiä,​ eikä niillä ole vaikutusta henkilöiden tehtäväkohtaisiin palkkoin tai muihin etuihin. Listaus siirtyvistä henkilöistä esitellään kokouksessa.

Yhteistoimintaelin käsitteli asiaa 30.8.2021 § 54 ja merkitsi tiedoksi 1.9.2021 voimaan tulevan SOTE-​sopimuksen ja siihen liittyvät toimeenpanotoimet sekä siirtyvän henkilöstön. Lisäksi yhteistoimintaelin esitti hallitukselle,​ että se merkitsee asian tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Enbuska-Mäki, kunnanjohtaja, laura.enbuska-maki@muonio.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi 1.9.2021 voimaan tulleen SOTE-​sopimuksen ja siihen liittyvät toimeenpanotoimet sekä siirtyneen henkilöstön.

Päätös

Hallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

Tiedoksi

yt-toimielin, hyvinvointilautakunta ja -palvelualue, ko. henkilöstö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)